Gå til innhold

Tesla Model 3 blir tilgjengelig til lavpris


Anbefalte innlegg

Eller ikke:

 

https://electrek.co/2019/04/11/telsa-35000-model-3/

 

Som jeg har sagt i et par år nå, $35 000 versjonen var bare en bløff.

 

Ja det har du sagt, og du er den som bløffer. SR er levert til kunder og du glemte å lese dette:

 

 

 

Tesla says that people will still be able to order the vehicle as an “off-the-menu” item for the time being.  Both the Standard Range and Long Range Rear Wheel Drive will be available only by calling or visiting a Tesla Store and asking for them specifically – quite a departure from Tesla’s former plan to move to online-only ordering.

 

 

Svarer seg og lese forbi overskriften av og til...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det har du sagt, og du er den som bløffer. SR er levert til kunder og du glemte å lese dette:

 

 

 

Svarer seg og lese forbi overskriften av og til...

Jeg ler så jeg griner over halmstråene Tesla-tro klamrer seg til. Hvor mange dager før dette blir avviklet med begrunnelsen at det ikke var noen etterspørsel? Hvor mange måneder kommer Telsa til å sitte på pengene til de stakkarne som ikke oppgraderer bestillingen sin? Hvor mye mer bedrag skal Tesla slippe unna med før også de mest lojale snur ryggen til de gjentatte løgnene til Musk?

 

Hva er det første som skjer om en prøver å bestille bilen i butikk? Oppsalg. Slik som enhver annen bilforhandler. Tesla er nå i praksis et «dealership».

Endret av missi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ler så jeg griner over halmstråene Tesla-tro klamrer seg til. Hvor mange dager før dette blir avviklet med begrunnelsen at det ikke var noen etterspørsel? Hvor mange måneder kommer Telsa til å sitte på pengene til de stakkarne som ikke oppgraderer bestillingen sin? Hvor mye mer bedrag skal Tesla slippe unna med før også de mest lojale snur ryggen til de gjentatte løgnene til Musk?

 

Hva er det første som skjer om en prøver å bestille bilen i butikk? Oppsalg. Slik som enhver annen bilforhandler. Tesla er nå i praksis et «dealership».

 

Halmstrå? Jeg leser hva som blir sagt, ikke verre enn det. Du må gjerne le. Poenget er at du uansett tar feil. Bilene har blitt levert allerede, man kan fortsatt bestille de og de skal levere de som allerede er bestilt. 

 

De som ønsker å snu kan jo bare snu? Jeg ser ikke problemet. 

 

Du vaser, som aldri før. Og igjen måtte en dra inn "Musk", helt crazy. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En må jo lure på hvorfor det blir gjort på denne måten? Å gjøre tilgjengeligheten til disse bilene så gjemt bort, og så vanskelig som over hodet mulig. Hvor lang tid tar det nå, før hele muligheten til å bestille en $35k bil forsvinner? 

 

Dette høres ut som steg1 i planen om å fjerne muligheten totalt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette høres ut som steg1 i planen om å fjerne muligheten totalt.

Kanskje, men jeg synes faktisk det gir mening det som Tesla sier selv.

 

En må jo lure på hvorfor det blir gjort på denne måten? Å gjøre tilgjengeligheten til disse bilene så gjemt bort, og så vanskelig som over hodet mulig. Hvor lang tid tar det nå, før hele muligheten til å bestille en $35k bil forsvinner?

Vil de fjerne den etterhvert? Det vil jeg tro, men tror nok ikke det skjer med det første. Jeg synes dog denne endringen gir mening på flere plan enn å bare ønske å selge dyrere modeller:

  1. Ryddigere bestillingsside. Kanskje litt søkt, men det har vært ganske mange ulike modeller.
  2. Kanskje den viktigste: De ønsker ikke å produsere så mange ulike modeller. Det er ingen hemmelighet at de har slitt og fortsatt delvis sliter med produksjon. Det å minimere antall modeller vil gjøre det mye enklere. Det de sier de vil gjøre er å gi bestillere av SR+ mulighet til å nedgradere og få tilbake penger mot at de da mister noe SR+funksjonalitet (stengt kun med bruk av software - mao akkurat samme bil og enklere produksjon). Du vil også kunne gjøre det motsatt vei hvis du plutselig vil ha varme i setene kan du kjøpe det direkte fra skjermen i bilen.
  3. SR+ tilbydde såpass mye ekstra for ikke særlig mye ekstra penger. De fleste så derfor mer verdi i SR+ og det viste i salgstallene. SR+ var mye mer populær og da ble vanlig SR nesten et nisjeprodukt.

 

Ellers må jeg til slutt si jeg er passe lei av alt dette rotet. Jeg synes det er spennende å følge med på elbilprodusentene der ute, men dette begynner å bli rotete. SR har for meg personlig aldri vært aktuell, men det har jo vært den store greia for Tesla lenge at de skal lage en bil til 35K USD. At de tør å fjerne den fra nettet nå er ganske overraskende.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje, men jeg synes faktisk det gir mening det som Tesla sier selv.

 

Vil de fjerne den etterhvert? Det vil jeg tro, men tror nok ikke det skjer med det første. Jeg synes dog denne endringen gir mening på flere plan enn å bare ønske å selge dyrere modeller:

  1. Ryddigere bestillingsside. Kanskje litt søkt, men det har vært ganske mange ulike modeller.
  2. Kanskje den viktigste: De ønsker ikke å produsere så mange ulike modeller. Det er ingen hemmelighet at de har slitt og fortsatt delvis sliter med produksjon. Det å minimere antall modeller vil gjøre det mye enklere. Det de sier de vil gjøre er å gi bestillere av SR+ mulighet til å nedgradere og få tilbake penger mot at de da mister noe SR+funksjonalitet (stengt kun med bruk av software - mao akkurat samme bil og enklere produksjon). Du vil også kunne gjøre det motsatt vei hvis du plutselig vil ha varme i setene kan du kjøpe det direkte fra skjermen i bilen.
  3. SR+ tilbydde såpass mye ekstra for ikke særlig mye ekstra penger. De fleste så derfor mer verdi i SR+ og det viste i salgstallene. SR+ var mye mer populær og da ble vanlig SR nesten et nisjeprodukt.

 

Ellers må jeg til slutt si jeg er passe lei av alt dette rotet. Jeg synes det er spennende å følge med på elbilprodusentene der ute, men dette begynner å bli rotete. SR har for meg personlig aldri vært aktuell, men det har jo vært den store greia for Tesla lenge at de skal lage en bil til 35K USD. At de tør å fjerne den fra nettet nå er ganske overraskende.

Som sagt, dette høres ut som steg 1 i planen om å fjerne muligheten totalt. 

Alle forklaringene dine går jo mot det. Men siden $35k modellen er blitt lovet fra dag én, så er det nok ikke bare bare å si dette direkte.

 

En må huske på at denne modellen ville vært eneste muligheten for mange, når man prater om folk utenfor heller rike land, hvis de skulle hatt ei rimelig Tesla. Nå blir altså Tesla det motsatte av hva dem i utgangspunktet skulle bli. En bra elbil for massene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Halmstrå? Jeg leser hva som blir sagt, ikke verre enn det. Du må gjerne le. Poenget er at du uansett tar feil. Bilene har blitt levert allerede, man kan fortsatt bestille de og de skal levere de som allerede er bestilt.

 

De som ønsker å snu kan jo bare snu? Jeg ser ikke problemet.

 

Du vaser, som aldri før. Og igjen måtte en dra inn "Musk", helt crazy.

nei... bilene har ikke blitt levert. Det finnes ikke bevis for en eneste leveranse av $35 000 versjonen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er standard range plus tilgjengelig på Teslas norske nettsider. :)

 

367700 + vrakpant og leveringsgebyr(?)= 377020,-

Med andre ord, det er «utsolgt» for etterspørsel etter dyrere modeller. Dette kommer til å tynge en allerede tung bunnlinjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

nei... bilene har ikke blitt levert. Det finnes ikke bevis for en eneste leveranse av $35 000 versjonen.

 

Hør nå hva jeg sier, jeg sier at det er levert shortrange versjoner med premium interiør. eller SR+ som de heter. Det er samme bil men med annet utstyr. Og de sier at alle som er bestilt skal levers og at en pr i dag kan bestille ved å henvende seg til Tesla direkte. Slik det var med FSD en periode.

 

Du vill ikke høre, du vill ikke se. Det er helt latterlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det korrekte her er vel å si at $35k modellen er utsatt på midlertidig basis. Tenker at dette skyldes av følgende årsaker:

 

1. De har ikke greit å produsere nok til at bilen er lønnsom per dags dato. Tesla er fortsatt langt unna 10 000 i uken, noe de skulle oppnå i slutten av 2018

2. Musk prøvde så å kutte kostnader ved å gå over til utelukkende nettsalg, som trolig kunne ha banet vei for $35k modellen. Det ble mislykket.

3. Ikke sikkert dette har hatt innvirkning, men utbyggingen av batterifabrikken har blitt utsatt og kan også ha fått betydning.

 

Mye tyder på at pilen for Tesla har såvidt begynt å peke nedover nå. Det er trolig svært viktig at de får opp produksjonen og tenker også det er viktig at Model S og X oppgraderes snart. Tviler litt på at Model Y kommer til å slå spesielt godt ann hvis det utelukkende er en forhøyet Model 3, men jeg kan ta feil.

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veksten hos Tesla har stoppet helt opp, nå er det nedgang som er det nye store. Q1 var 30 % ned i leveranser i forhold til Q4. Har de fortsatt "infinite demand", i og med at både sr, sr+ og leasing "plutselig" har blitt gjort tilgjengelig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Veksten hos Tesla har stoppet helt opp, nå er det nedgang som er det nye store. Q1 var 30 % ned i leveranser i forhold til Q4. Har de fortsatt "infinite demand", i og med at både sr, sr+ og leasing "plutselig" har blitt gjort tilgjengelig?

Dette er bare spekulasjoner. Det er mange andre grunner til at Q1 så ut som det gjorde.

 

Q1 er alltid et svakt kvartal når det gjelder bilsalg. Videre så ble mye av salgene som kunne vært i Q1 flyttet inn i Q4 på grunn av at skattefordelen ville bli halvert fra januar. Videre så startet de salget i Europa og Kina, og der tar det lenger tid å få ut bilene enn i USA.

 

De har gjort SR/SR+ tilgjengelig så tidlig som mulig. De ønsker å selge så billig som mulig. Nå har de tydeligvis nådd et punkt der de kan tjene på de billigste modellene, og dermed ble de gjort tilgjengelig for salg.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Veksten hos Tesla har stoppet helt opp, nå er det nedgang som er det nye store. Q1 var 30 % ned i leveranser i forhold til Q4. Har de fortsatt "infinite demand", i og med at både sr, sr+ og leasing "plutselig" har blitt gjort tilgjengelig?

 

Det står ingen estimert levering på SR i Norge, på de andre modellene er den estimerte mai. Tesla sa for lenge siden at de skulle levere SR i Europa til sommeren. Altså akkurat som forventet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...