Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) Hei,Kjøpte meg nylig et Gainward Geforce 2080 ti grafikkort, og merker at det kommer en skurrende summelyd fra kortet under dataspilling. Det er ikke høyfrekvent pipende "coil whine", men mer en slags elektronisk statisk støy. Jeg har satt opp maskinen til å være stillegående, så lyden oppfattes når det er lite/lav lyd i spillet. Er dette vanlig for 2080ti-kort, eller skal kortene være helt stillegående (utenom viften selvsagt)? Eller kan lyden komme fra en annen kilde? Lyden slår seg på under dataspilling (før viftene på grafikkort eller i kabinettet forandrer hastighet). Setter pris på innspill, takker! Endret 1. mars 2019 av Gjest Lenke til kommentar
nagina Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Sikker på at det ikke er PSU? Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 elektronisk statisk støy? det er jo mer eller mindre definisjonen på coil whine 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) Takker for innspill. Mulig jeg var upresis med terminologien, det er uansett ikke noen pipende lyd, men mer "buzzing". Jeg merker også en konstant summing/buzzing, når jeg ellers bruker PCen. Denne er lavere lyd (går noe opp og ned i styrke), men høres lett når jeg sitter foran PCen med minimum hastighet på viftene, og det ellers er stille i leiligheten. Denne lyden kan imidlertid fjernes ved å slå av C-States, men det er ikke noen god løsning. Min PC: Asus Z390-F, 9900k, Gainward 2080ti Phoenix og Corsair TX750M PSU). Takker! Endret 1. mars 2019 av Slettet-QB4VTZbn Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) Etter mer lytting, begynner jeg å lure på om det er min Corsair TX750M strømforsyning som lager lydene (både under idle og spilling). Har hørt på noen youtube-klipp, og det høres temmelig likt ut, og kan virke som lyden faktisk kommer derfra. GPU-coil whine består vel oftest av høye pipelyder, så vidt jeg vet.. EDIT: Lyden kommer fra grafikkortet. Endret 12. mars 2019 av Slettet-QB4VTZbn Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Høres veldig ut som samme problem som han her fyren har. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1838599&do=findComment&comment=24804503 Kan ha sammenheng i at du kjøpte nytt skjermkort og at dermed du derfor får stresset cpuen mer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) Høres veldig ut som samme problem som han her fyren har. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1838599&do=findComment&comment=24804503 Kan ha sammenheng i at du kjøpte nytt skjermkort og at dermed du derfor får stresset cpuen mer. Takk for link, den var interessant. Etter mye lytting, så kan det virke som summe/knitre-lyden når maskinen er idle kan komme fra PSU. Jeg oppgraderte alle viftene til stillegående ML140 Pro, så knitringen er lett hørbar når ingen annen lyd/musikk fra PCen står på. Jeg bestilte akkurat Corsair RM1000i. Håper virkelig en ny/bedre strømforsyning er løsningen, fordi jeg begynner å bli ganske lei av all fiklingen. Fikk endelig til bra CPU-kjøling med min Phalenks Enthoo Evolv ATX (frontmontert h115i), men når jeg fikk kontroll på viftestøyen så kom summingen tydelig fram..sukk. EDIT: Sjekket med hjemmelaget "stetoskop", og summingen under idle kommer fra hovedkortet rundt CPU. Endret 8. mars 2019 av Slettet-QB4VTZbn Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Mitt G3 850 började uppföra sig väldigt märkligt med z390/9900k/2080Ti. Fläkt som gick amok ibland, stilla ibland så amok igen, också i idle. Precis samma psu var helt stilla med Ryzen 7, hk och 1080 oavsett. Evga har en form för economy knapp bakpå som inte spelade på lag med Intel tydligtvis, slog den av och allt är bra igen. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Det kan være antydning til en god del faktisk, som problemer med hovedkort, problemer med stømforsyning, problemer med skjermkortet osv.Coil Whine er noe som dukker opp pga typen belastning en komponent kan utsette andre for, eller rett og slett kombinasjonen av komponenter som gjør at noe skjer en annen plass, en større belastning fra et skjermkort som trekker strøm fra både hovedkort og psu kan derfor gjøre at disse blir belastet på en litt annerledes måte og at noen av strømregulatorene derfor begynner å "whine". Det viktige her er å prøve å finne ut hvor ulyden kommer fra, mange som har byttet ut dyre komponenter som strømforsyning for å oppdage at problemet er vedvarende og finner til slutt ut at det kommer fra selve skjermkortet eller hovedkortet, så det anbefales litt feilsøking. Personlig føler jeg selv at det er ikke så enkelt å finne ut hva som forårsaker det og om det er for dårlige komponenter som er brukt, men for å være ærlig er det nok ofte sistenevnte, en liten besparelse på kjøleløsningen og et par mosfets kan gi katastrofale følger for lydutviklinge. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 (endret) Takker for tips, virker som lyden under spilling kommer fra GPU, men får se når ny PSU dukker opp. Endret 6. mars 2019 av Slettet-QB4VTZbn Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 (endret) EDIT: OK, fikk meg en ny PSU. Den gjorde lite forskjell. Summingen fra grafikkortet er den samme, og klarte å isolere den svakere summingen når PC er "idle", som kommer fra hovedkortet rundt CPUen. Spørsmålet er om hvorvidt kraftige grafikkort som 2080ti er uten elektronisk støy? Etter å ha brukt iMac maskiner i mange år som er helt stillegående, så har jeg blitt ganske nøye på (u)lyd fra datamaskinen. High-end komponenter som 2080ti benytter selvsagt betydelig mer strøm, vs komponentene i iMac og iMac Pro... Endret 7. mars 2019 av Slettet-QB4VTZbn Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Den kan og komme om du kjører høy oppdatering frekvens på skjermen din. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 Ja, det skal helst ikke være noe støy på disse skjermkortene, er det støy er det ofte pga feil på de eller dårlig design / kjøleløsning.Altså støy av typen som du hører nå, ikke viftestøy. Hvis det også er veldig kraftig / sterk ( og ikke bare litt svakt ) er det som regel en enkel sak å reklamere på kortet og få et nytt et. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Endrer støyen seg med FPS? En fin måte å teste det på er å kjøre 3Dmark Timespy testen, den er gratis og pusher skjermkortet ditt på flere måter. Mitt 2070 lager alskens lyder der, spesielt med overclock. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 (endret) Endrer støyen seg med FPS? En fin måte å teste det på er å kjøre 3Dmark Timespy testen, den er gratis og pusher skjermkortet ditt på flere måter. Mitt 2070 lager alskens lyder der, spesielt med overclock. Støyen endrer seg mer mht. hvor mye kortet lastes. Hvis jeg ser opp mot himmelen vs. rett fram i spillet, så forandrer lyden seg. Hvis jeg setter ned innstillingene i spillet så blir også lyden mindre. Overklokking gjør lyden kraftigere. Virker som det er koblet til strømbruk. Tror jeg vil satse på en retur, ettersom denne type lyd er irriterende i lengden. Ser heller ikke at noen anmeldelser av kortet nevner en slik lyd under vanlig spillbruk. Endret 7. mars 2019 av Slettet-QB4VTZbn Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 (endret) Om det skulle være PSU, har du mulighet til å koble skjermkortet til en annen rail å teste? Endret 7. mars 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 (endret) Om det skulle være PSU, har du mulighet til å koble skjermkortet til en annen rail å teste? Jeg har testet med et annet PSU, så problemet burde ligge i grafikkortet (lyden kommer fra toppen av kortet, rundt åpningen i backplate). Endret 7. mars 2019 av Slettet-QB4VTZbn Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 (endret) Denne er gammel, men du for selv avgjøre: https://www.youtube.com/watch?v=jtXAuIJchps Søk på kortet ditt og finn ut svaret selv Nope, kan og værer hk som lager den lyden, søk Endret 7. mars 2019 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 (endret) Denne er gammel, men du for selv avgjøre: https://www.youtube.com/watch?v=jtXAuIJchps Søk på kortet ditt og finn ut svaret selv Nope, kan og værer hk som lager den lyden, søk Takker for link, det er akkurat den lyden jeg har. Nå bruker jeg gsync og framerate limiter på 99 (har en Acer x34p monitor), så det er lite annet jeg kan gjøre for å redusere støyen. Kan også innimellom høre litt coil whine/summing fra hovedkortet (Acer Z390-F) rundt CPUen, under vanlig desktop-bruk (viftene er nær lydløse når maskinen er "idle"). Irriterende at det skal være så vanskelig å få en PC til å være stille. Mine tidligere iMacs hadde ingen slik elektronisk støy... EDIT: Og der sluttet hele PCen å fungere, og vil ikke skru seg på i det hele tatt. Jada... Endret 7. mars 2019 av Slettet-QB4VTZbn Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Shit, da var nok den lyden du hørte tegn på at noe ble litt vel belastet. Trolig antar jeg at du nå har et dødt hovedkort eller skjermkort, er det noe som lyser der som gir deg tegn på at det er i live? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå