Limbeck Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Hva med «gratis»? Hvorfor er ikke alt helt gratis? Lett spørsmål med et komplisert svar. Hvorfor er vann vått? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Det er allerede mye bil for pengene Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Skal godt gjøres å finne en ny bil med den ytelsen, og samme pris. Det er utrolig mye bil for pengene Jooooooda. Men det blir litt som telefonselgere som tilbyr dyre mobilabonnement. 5 gb til den prisen er bare en bra pris om man trenger 5 gb. Jeg trenger ikke mere enn 15 mil rekkevidde og 100 hester. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Jo, Musk har lovt overskudd i hvert eneste kvartal fra og med Q3-18.Nei, Musk lover svært lite. Men han er åpen om sine forventninger til fremtiden, og disse endrer seg hele tiden. Tidligere forventet de overskudd i Q1, men nå ser det ut til at de forventer at det blir tap. Et tap vil trolig i hovedsak være et resultat av omstruktureringskostnader (sluttpakker o.l. til oppsagte arbeidere). Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) ... så hevder du altså at Musk lyver, og at de ikke skal stenge butikker, men kun kutte ut selgerne? En av dere tar feil, i og med at Musk er en lystløgner, så er det ikke godt å si hvem av dere det er ? Det er mulig å ta feil uten at det er løgn. I dette tilfellet er nok sannheten et sted mellom at de skal stenge alle butikkene og at de skal holde alle butikkene åpne. Mitt inntrykk er at utleveringssteder og verksteder ikke vil påvirkes. Når da alle butikkene i Norge har verksted, er det et åpent spørsmål til hvilken grad ting vil endre seg i Norge. Det vil være folk ved dagens lokasjoner og det vil som et minimum også være lånebiler der. Da er det fullt mulig det fortsatt vil være mulig å prøvekjøre ved dagens lokasjoner. I tillegg vet jeg at Tesla har kjørt demobiler hjem til folk i USA, for at de skulle kunne prøvekjøre. Det er mulig det vil gjøres til en eller annen skala også i Norge. Og så kan det godt være slik at de fortsetter med events der folk kan prøvekjøre. Endret 1. mars 2019 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Jooooooda. Men det blir litt som telefonselgere som tilbyr dyre mobilabonnement. 5 gb til den prisen er bare en bra pris om man trenger 5 gb. Jeg trenger ikke mere enn 15 mil rekkevidde og 100 hester. Da har du jo ett hav av muligheter, heldigvis 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Nei, Musk lover svært lite. Men han er åpen om sine forventninger til fremtiden, og disse endrer seg hele tiden. Tidligere forventet de overskudd i Q1, men nå ser det ut til at de forventer at det blir tap. Det er jo bare et par måneder siden Musk'en uttalte at de ville gå med overskudd i alle fremtidige kvartal, inkludert Q1-2019 ? Når da alle butikkene i Norge har verksted, er det et åpent spørsmål til hvilken grad ting vil endre seg i Norge. Det vil være folk ved dagens lokasjoner og det vil som et minimum også være lånebiler der. Da er det fullt mulig det fortsatt vil være mulig å prøvekjøre ved dagens lokasjoner. De må jo være bra nedsnødd for å legge ned i Norge, hvor de selger brorparten av bilene sine, men de andre 199 lokasjonene i verden, med et par unntak, er det kanskje like greit å bare legge ned, slik de ser ut til å planlegge å gjøre? 3 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Det er jo bare et par måneder siden Musk'en uttalte at de ville gå med overskudd i alle fremtidige kvartal, inkludert Q1-2019 ? De må jo være bra nedsnødd for å legge ned i Norge, hvor de selger brorparten av bilene sine, men de andre 199 lokasjonene i verden, med et par unntak, er det kanskje like greit å bare legge ned, slik de ser ut til å planlegge å gjøre? Brorparten? Den var morsom. Norge vil vel stå for ca. 5% av salget til Tesla i år tipper jeg. Salget i f.eks Kina er mange ganger høyere. USA også. Selv Nederland slo oss på Tesla-salg i 2018. Det eneste Norge er best på er salg pr. innbygger. Men siden vi er så få blir det jo uansett ikke de store mengdene. 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) Brorparten? Den var morsom. Norge vil vel stå for ca. 5% av salget til Tesla i år tipper jeg. Salget i f.eks Kina er mange ganger høyere. USA også. Selv Nederland slo oss på Tesla-salg i 2018. Mens Norge har 0.069% av verdens befolkning? Optimalt, uten subsidiering, ville Norge kanskje stå for toppen en halv prosent av salget til Tesla, ikke fem prosent. At vi blir slått av USA og Kina er vel naturlig, særlig ettersom Tesla kun har levert Model 3 i USA inntil nå nylig. Norge har kommet på tredje plass for solgte Tesla'er de siste årene, foran alle andre land i verden, med unntak av Kina og USA. Jeg vet ikke tallene for Q4, men i løpet av de tre første kvartalene solgte vel Tesla 6321 biler i Norge, mot 5291 i Nederland, det er mulig det siste kvartalet gjorde at det ble solgt mer i Nederland enn i Norge, det ble i hvert fall solgt mer i Nederland enn i Norge i noen av sommermånedene. I hele Europa leverte Tesla 21412 biler de tre første kvartalene, slik at Norge og Nederland utgjør i så fall over halvparten av det europeiske markedet, som er smått fantastisk for to land som tilsammen innehar 3% av Europas befolkning. Så ja, det er lite sannsynlig at Tesla legger ned butikken i Oslo, ettersom Norge de siste årene har vært det tredje største markedet til Tesla, etter USA og Kina. Endret 1. mars 2019 av 0laf 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Kutter prisene over hele fjæla, nye masseoppsigelser og varsler underskudd i Q1. Ser ikke lovende ut for selskapet. Hvorfor ikke? Tesla har mer enn nok kontanter til å holde det gående i mange kvartaler med tap. Haterne vil selvsagt overfokusere på Q1 og drive krisemaksimering, men ignorerer det langsiktige her. Hva tror dere skjer når Model 3 SR konsekvent selger i massive antall og de stadig øker inntjeningen ved videre effektiviseringer i produksjonen og annet? 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Det tok ikke lange tiden før markedet var tomt for folk som ville ha lønnsom Model 3.... Det er bare en måned siden Elon satt å skrøyt av å ha åpnet flere butikker. Og da var han også optimistisk på å tjene penger i Q1, mens nå er det definitivt at Q1 vil gå med tap. Nei, det tok ikke lang tid, bare over et år og noen hundre tusen solgt... Dessuten var 3/4 av bestillingene i USA i Q4 fra folk uten reservasjon fra før. Så ja, markedet er åpenbart helt tomt for folk som vil ha de dyrere variantene! Det er kjemisk renset for slike folk! For alle kjøper slikt samtidig, og det vil aldri være noen kunder i fremtiden som ønsker markedets beste rekkevidde! Nei, alt er bare Doom&Gloom for Tesla og det er nå 100% tomt for kunder over alt, inkludert i Europa der man ikke engang har fått ut biler til alle reservasjonsholderne enda. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Utrolig hvor dette selskapet roter konstant med prisene. Opp og ned hele tiden. Opp? Har de satt prisene opp så mange ganger? Her har man endret totalt på salgstatregien for å klare selge den rimelige Model 3. Ingen andre bilmerker driver på denne måten. Tesla og Musk sin kalkyler bommer hele tiden. Resultatet av dette er at de blitt noe mindre konkurransedyktige. Ingen andre bilmerker driver på denne måten fordi de ikke har mulighet til det. De har låst seg til en viss forretningsmodell. Tesla kan derimot endre kurs etter hvert som situasjonen tilsier det. Det er en av Teslas fordeler - de kan være aktive og i forkant og kan kaste seg rundt og gjøre nødvendige forandringer når de selv vil. Hvordan blir Tesla mindre konkurransedyktige av å tilpasse seg situasjonen i markedet? 2 Lenke til kommentar
missi Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Nei, Musk lover svært lite. Men han er åpen om sine forventninger til fremtiden, og disse endrer seg hele tiden. Tidligere forventet de overskudd i Q1, men nå ser det ut til at de forventer at det blir tap. Et tap vil trolig i hovedsak være et resultat av omstruktureringskostnader (sluttpakker o.l. til oppsagte arbeidere). Det er IKKE bra når en bruker en måned på å gå fra «vi skal ha flere butikker» til å legg ned alle. Det oser av mangel på strategi og oversikt. Og sluttpakker? Hvem får sluttpakke? For de historiene som har kommet til overflaten viser at Tesla har sparket folk ut dørene for å så la disse folkene ha ingenting å støtte seg på. Wham, BAM, thank you mam! https://mobile.twitter.com/enthusiast_intr/status/1101525852389588992 https://mobile.twitter.com/Trumpery45/status/1101682406346481664 At Elon Musk er en hjerteløs råtass skal en være eksepsjonelt blind for å ikke ha fått med seg. 4 Lenke til kommentar
missi Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Hvordan blir Tesla mindre konkurransedyktige av å tilpasse seg situasjonen i markedet? Måten det gjøres på befester inntrykket av Tesla som et cowboy-selskap. 2 Lenke til kommentar
missi Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Nei, det tok ikke lang tid, bare over et år og noen hundre tusen solgt...Dessuten var 3/4 av bestillingene i USA i Q4 fra folk uten reservasjon fra før.Så ja, markedet er åpenbart helt tomt for folk som vil ha de dyrere variantene! Det er kjemisk renset for slike folk! For alle kjøper slikt samtidig, og det vil aldri være noen kunder i fremtiden som ønsker markedets beste rekkevidde!Nei, alt er bare Doom&Gloom for Tesla og det er nå 100% tomt for kunder over alt, inkludert i Europa der man ikke engang har fått ut biler til alle reservasjonsholderne enda. Takk for bekreftelsen på at reservasjonene betydde null og niks i forhold til når en fikk bilen! Og om Tesla hadde fullt av penger, hvorfor gikk reservasjonsbeløpet fra $1000 til $2500? Dette er jo rett og slett en fordekt «captal rise» fra et desperat selskap. 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 (endret) Det er IKKE bra når en bruker en måned på å gå fra «vi skal ha flere butikker» til å legg ned alle. Det oser av mangel på strategi og oversikt.Tidligere planla de å avvente litt med å lansere SR. Da kunne det vært større behov for utsalgssteder, for å hjelpe til på etterspørselen. Med SR tyder alt på at de vil ha mye mer etterspørsel enn de klarer å dekke inn i hvert fall i 2019, kanskje 2020 også. Da er det ikke særlig meningsfullt å bruke penger på selgere, som har som eneste oppgave å øke etterspørselen. Og sluttpakker? Hvem får sluttpakke? For de historiene som har kommet til overflaten viser at Tesla har sparket folk ut dørene for å så la disse folkene ha ingenting å støtte seg på. Wham, BAM, thank you mam! https://mobile.twitter.com/enthusiast_intr/status/1101525852389588992 https://mobile.twitter.com/Trumpery45/status/1101682406346481664 At Elon Musk er en hjerteløs råtass skal en være eksepsjonelt blind for å ikke ha fått med seg. De oppsagte arbeiderne får minimum to måneders lønn, og om de signerer en oppsigelsesavtale får de mer penger utifra ansettelsestid, og hjelp til å beholde helseforsikringen i noen måneder ekstra. Det er mer enn det er vanlig å gi. (Med ca null arbeidsledighet i California vil de aller fleste skaffe ny jobb på få uker.) Endret 2. mars 2019 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Og om Tesla hadde fullt av penger, hvorfor gikk reservasjonsbeløpet fra $1000 til $2500? Dette er jo rett og slett en fordekt «captal rise» fra et desperat selskap.Det er ingen endring fra før. Siden juni 2018 har det vært $2500 for å legge inn bestilling. Det er bare for å vise at du er en seriøs kjøper. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Tidligere planla de å avvente litt med å lansere SR. Da kunne det vært større behov for utsalgssteder, for å hjelpe til på etterspørselen. Med SR tyder alt på at de vil ha mye mer etterspørsel enn de klarer å dekke inn i hvert fall i 2019, kanskje 2020 også. Da er det ikke særlig meningsfullt å bruke penger på selgere, som har som eneste oppgave å øke etterspørselen. Finnes det noe som helst som tyder på at etterspørelen etter SR er høy? Tegnene tyder på det motsatte siden MR før jul med full skattekreditt ikke var spesielt dyrere enn SR etter jul med halv skattekreditt. 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 (endret) Finnes det noe som helst som tyder på at etterspørelen etter SR er høy? Tegnene tyder på det motsatte siden MR før jul med full skattekreditt ikke var spesielt dyrere enn SR etter jul med halv skattekreditt.Det stemmer da ikke, før jul kostet MR $37.500 etter føderalt insentiv på $7500. Model 3 SR koster nå $31.250 etter føderalt insentiv på $3750. Det er altså ned $6.250 eller nærmere 20%. Utover det så er Model 3 SR til $35k mye bil for pengene. Nå er Model 3 endelig nede på samme prisnivå som konkurrentene, 3-serie, Audi A4, C-klasse, osv. Insentivet er en ren bonus. Endret 2. mars 2019 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Utover det så er Model 3 SR til $35k mye bil for pengene. Nå er Model 3 endelig nede på samme prisnivå som konkurrentene, 3-serie, Audi A4, C-klasse, osv. Insentivet er en ren bonus. At en ribbet Model 3 med 50kWh batteripakke på noen som helst måte konkurrerer med de bilene der er det bare hardocre fans av Tesla som påstår. Musk sa i forigårs at han ikke visste hva etterspørselen vil være. Mye tyder på at de som formodentlig skulle befinne seg blandt de 500 000 reservasjonene har forduftet siden man kan få levert bilen veldig kjapt etter bestilling. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå