Gå til innhold

Tesla lanserer endelig den billigste Model 3-varianten


Anbefalte innlegg

Her er det jo snakk om å kutte salg fra butikker. For spesielt yngre kunder så er det nok ingen tap. Enig i at selgere stort sett ikke har noe å bidra med hvis man følger litt med selv. For eldre kjøpere kan det derimot være et klart minus, men det er vel uansett i denne retningen det mer og mer vil gå og tilsvarende hva Polestar vil gjøre. Samtidig forsvinner det arbeidsplasser og vi beveger oss i en retning hvor det blir vanskeligere og vanskeligere å få jobb uten lengre utdannelse.

 

Ja det er nok utviklingen, og de som er vandt til å kjøpe bil av selgere(og betale for det) vill nok ikke like det ja.

 

For min del er jeg generelt sett skeptiske til selgere og liker å handle i fred å ro. Info finner en på nett uansett, selgere er ofte feilopplyst også IMO. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor dette enorme fokuset på mr. Musk? Jeg aner ikke hva Audi eller MB sjefen heter . . .

Musk er en mer offentlig karakter. Aktiv på Twitter, spesiell personlighet, snakker ofte rett fra levra osv. Det er også mer polariserte meninger rundt han på grunn av hans relativt heftige uttalelser i media/twitter.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man kjøper en bil på nett, er det vel en vare, og ikke en tjeneste? Altså gjelder vel egentlig 14 dagers angrefrist fra da man mottar varen?

 

Stemmer angrefristen er det ingen som tukler med.

Men, angrefristen garanterer ikke full refusjon, brukt vare eller ikke.

Det Tesla tilbyr er 7 dager / 1600km åpent kjøp. Det er villt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som Autopilot nå er en separat valg 25 000 og even til å kjøre helt på egen hånd er i tilleg 41 800. For de 2 sammen hvis jeg huske riktig var 41 800. Du må har Autopilot hvis du trenger "Stop and Go Cruise Control". Ikke sikert hvis auto bremsing er inkludert som ctandard. Det er årsaken prisen har gått ned fra 455 000 til 430 000. Angående Model S den har fått en økt rekkevidde av 6% sammenlignet med en model S 75D men prisen for den nye standard model er 743 000 som er faktisk en ganske stiv økning fra base pris for en 75D som var rundt 670 000 for den forsvant slutten av januar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med 14 dagers angrefrist må man dessuten levere tilbake varen i original tilstand. Så da kan strengt tatt ikke bilen brukes. Full returrett innen 7 dager/1600km er definitivt en stor fordel.

 

Ser ut som at den billigste utgaven kun kan bestilles i svart. SR plus virker ved første øyekast ut som en bedre deal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med 14 dagers angrefrist må man dessuten levere tilbake varen i original tilstand. Så da kan strengt tatt ikke bilen brukes. Full returrett innen 7 dager/1600km er definitivt en stor fordel.

 

Ser ut som at den billigste utgaven kun kan bestilles i svart. SR plus virker ved første øyekast ut som en bedre deal.

SR pluss gir litt bedre ytelser, ca 10% bedre rekkevidde, bedre lyd, skinnseter etc og vil koste ca 20k mer. Veldig mye ekstra for et lite pristillegg :)
Lenke til kommentar

Vet ikke hvilke rekkevidde den rimelige Model 3 skulle ha, men den er ikke spesielt imponerende hvis man sammenligner med Kona og e-Niro.

Her er greia folk som ikke har hatt elbil ennå sliter med å forstå. Feks gamlinga mine hjemme har bestilt en e-Niro de skal få i 2020.

 

Tesla sitt superlading nettverk over så totalt overlegent alt annet at det begynner å bli flaut, men det er ingen som helt skjønner det før de har opplevd begge sider av Elbil Norge på tur.

 

 

Vil stoppe og lade eller vil du stoppe og stå i kø på de 2 offentlige grønne Fortum kontaktene hvor det står en eldre Leaf og drar 30kw i en times tid ut av ene pluggen og på den andre står Farfar å styrer med SMS på smarttelefonen sin for å prøve å få strøm i den andre pluggen til nye Hyundai'n sin.

 

Men for all del, fin bil e-Niro også. Og en potensiell ekstra Tesla lader ledig til meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med 14 dagers angrefrist må man dessuten levere tilbake varen i original tilstand. Så da kan strengt tatt ikke bilen brukes. Full returrett innen 7 dager/1600km er definitivt en stor fordel.

 

Joda, det er helt unikt i bilverdenen å tilby slike returordninger.

 

Men ref angrefristen: Ordlyden er vel "tilnærmet" - og det er lov å både åpne og teste produktet, men ikke "ta det i bruk som sin egen" (eller noe i den duren). Man trenger heller ikke levere tilbake produktet i original emballasje.

 

Det blir en definisjonssak hva som er å teste. For min del ville jeg testet langkjøring med minst 2 hurtigladinger etterhverandre (for å sjekke ladetid, ref Leaf-problematikken). Ikke sikkert jeg hadde oversteget 1600km som de tillater i sin egen returrett, men for å teste flest mulig scenarier vil nok tiden kunne bli mer enn 7 dager.

Lenke til kommentar

Skinnseter i elbil er ikke utelukkende positivt. Det gjør at man må bruke mye mer setevarme om vinteren og det trekker strøm.

 

e-Niro er en høyreist bil. For de fleste eldre blir det sett på som positivt. De ønsker ikke å sette seg ned i en bil, men vil sitte litt høyt. Så for den gruppen så er både e-Niro og Kona trolig mer forlokkende enn Model 3. Den trange åpningen til bagasjerommet i Model 3 og at det lekker inn vann når det åpnes med regn er også klare minuser.

 

Dessuten må man huske på driftsikkerhet og service og der er Tesla per dags dato meget dårlige. Eldre folk er enda mer bevisste på slik. De koreanske merkene er blant de aller mest driftsikre. 

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Dessuten må man huske på driftsikkerhet og service og der er Tesla per dags dato meget dårlige. Eldre folk er enda mer bevisste på slik. De koreanske merkene er blant de aller mest driftsikre. 

Nå stakk du en pinne i vepsebolet. 

Lenke til kommentar

Nå stakk du en pinne i vepsebolet. 

 

Det er dog helt rett, service apparatet til Tesla er helt klart det største ankepunktet. Sett vekk i fra at det er en elbil(passer ikke alle). 

 

For min del er det fortsatt verdt det, selv om jeg har hatt noe småtrøbbel opp igjennom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser mange drar frem sammenlikning mot e-niro og mener at TM3 er et bedre alternativ. Kia e-niro er den bilen som differensierer seg mest fra TM3 i prissegmentet, så jeg mener at sammenlikningen burde være TM3 vs alle konkurrenter (Leaf, Kona, e-Golf, i3, Bolt, ioniq mm); utenom Kia e-Niro da den utfyller et behov som TM3 ikke nødvendigvis klarer. Se f.eks. teslabjørn's video som forsøker å sammenlikne TM3, Leaf, Kona og e-Niro.https://www.youtube.com/watch?v=QpgBGXUI4KE&t=7s

Lenke til kommentar

Ser mange drar frem sammenlikning mot e-niro og mener at TM3 er et bedre alternativ. Kia e-niro er den bilen som differensierer seg mest fra TM3 i prissegmentet, så jeg mener at sammenlikningen burde være TM3 vs alle konkurrenter (Leaf, Kona, e-Golf, i3, Bolt, ioniq mm); utenom Kia e-Niro da den utfyller et behov som TM3 ikke nødvendigvis klarer. Se f.eks. teslabjørn's video som forsøker å sammenlikne TM3, Leaf, Kona og e-Niro.https://www.youtube.com/watch?v=QpgBGXUI4KE&t=7s

Enig med deg, e-Niro treffer egentlig en annen kundegruppe. Model 3 frister veldig, men for meg med 3 barn så utfyller e-Niro våre behov i større grad enn Model 3. Frakt av sykkel er ei utfordring med 3, både vanskelig å få inni og ikke aktuelt med takfrakt da min samboern ikke greier å løfte syklene opp pga leddgikt. Frakt på bakluke om ikke hengerfeste dukker opp på e-niro er en mye enklere sak enn frakt på sedan-bakluke på Model 3. Har så langt ikke funnet noen stativ som takler sykler over 15kg heller for Model 3. Bagasjerommet i Model 3 er kanskje størrelsesmessig i liter på nivå med e-Niro, men muligheten for å laste i høyden og evt legge noe stort og lett øverst opp til taket gjør at vi faktisk får mer av vår bagasje inn i e-Niro enn Model 3. Det er synd Model 3 ikke kunne leveres med samme bagasjeluke som Model S. Å sette seg inn i en bil (e-Niro) heller enn å sette seg ned i en bil (Model 3) er noe mange damer og godt voksne setter pris på. Barneseter i Model 3 er en mye mer kronglete affære enn i e-Niro.

 

Prismessig vil nok e-Niro konkurrere godt mot Model 3 MR, i høy fart vil MR gå lengre, men vinterstid (5C ned til -10C) i typisk norsk fart vil nok e-Niro gå lenger pga varmepumpa (har testa den og den har et imponerende lavt merforbruk kontra i både S og 3), long-range vil dog gå lengre uansett, men koster og litt mer enn e-Niro.

 

e-Niro er nok en bil som dekker behovene til flere enn Model 3, MEN bare så synd den er umulig å få tak i :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, mye ikke-teknisk innhold i kommrntarfeltet så langt. Kanskje kunne noen hjelpe til med flg info:

 

Mange versjoner av M3 er presentert. Men hvor mange hardware-versjoner av batteri har den? En på 50, en på 75, hvilke andre? Softwarebegrenset batteri på noen av modellene? Ladehastighet/ladekurve på de forskjellige modellene? Varmepumpe/lignende? Faktorer av slik art kan være interessante for Ola Nordmann :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det er dog helt rett, service apparatet til Tesla er helt klart det største ankepunktet. Sett vekk i fra at det er en elbil(passer ikke alle). 

 

For min del er det fortsatt verdt det, selv om jeg har hatt noe småtrøbbel opp igjennom. 

Stilte spørsmål ved service apparatet i en annen tråd for liten siden, det ble ikke særlig godt mottatt iallefall.  :wee:

Ja, de har løst problemene de hadde i spesielt Oslo området tidligere, men blir igjen usikker på om de nå greier å skalere opp kjapt nok for alle disse Model 3 som vil bli solgt, de har jo vist at de ikke har greid å være i forveien tidligere.

Både nasjonalt(selve servicesentrene) og internasjonalt (deler).

Lenke til kommentar

Bare så synd eNiro og Kona ikke er AWD

Mange som ikke trenger det. I tillegg er det ekstra vekt, kostnad og kompleksitet.

For de fleste er RWD det mest gunstige, men jeg er kanskje litt "biased" der.

Forøvrig, flotte nyheter fra Tesla. Kanskje blir en SR+ på meg?

Jeg skjønner ikke alt som ble sagt her, men er det sånn at de nå skal ha 4 forskjellige batteripakker, og 3 forskjellige interiør?

SR, SR+, MR, LR?

Standard interiør, + interiør, premium interiør?

Musk sitt mål var jo som sagt at denne bilen skulle ha få konfigurasjoner og valgmuligheter for å lette produksjonen, men nå ser det jo ut som det blir fler enn noen gang, av en eller annen grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stilte spørsmål ved service apparatet i en annen tråd for liten siden, det ble ikke særlig godt mottatt iallefall.  :wee:

Ja, de har løst problemene de hadde i spesielt Oslo området tidligere, men blir igjen usikker på om de nå greier å skalere opp kjapt nok for alle disse Model 3 som vil bli solgt, de har jo vist at de ikke har greid å være i forveien tidligere.

Både nasjonalt(selve servicesentrene) og internasjonalt (deler).

 

Hehe blir fort litt dårlig stemning. Men det er ingen tvil om at dette har vært og er ankepunktet. De sier de jobber med det, og det gjør de nok. Men det må tid til for å få opp tillitten. Jeg har dog trua og går for min tredje :) 

Lenke til kommentar

Hm, mye ikke-teknisk innhold i kommrntarfeltet så langt. Kanskje kunne noen hjelpe til med flg info:

 

Mange versjoner av M3 er presentert. Men hvor mange hardware-versjoner av batteri har den? En på 50, en på 75, hvilke andre? Softwarebegrenset batteri på noen av modellene? Ladehastighet/ladekurve på de forskjellige modellene? Varmepumpe/lignende? Faktorer av slik art kan være interessante for Ola Nordmann :)

 

Det er vell en på rundt 65. Men vet ikke om denne er SW limited. Ladekurven til 50 får vi vell se når de ruller ut, blir nok en del lavere effekt. Tipper det blir som min S75D nå, rundt 100kW maks. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...