madammim Skrevet 28. februar 2019 Del Skrevet 28. februar 2019 (endret) Hei. Jeg har 3 varmeelement som kan kobles stjerne/trekant vha lasker. Hvis hvert element er 24 ohm og spenningen er 230 volt, hvor mye effekt får jeg ut av elementene ved de 2 oppkoblingene? Er noen år siden jeg lærte dette, men tenker at P=U2/R som gir 230*230/24= 2233W per element i trekant. Så gange med 3 for å få totaleffekt, 6670W. Blir dette rett? Hva så med stjerne? Er det bare å tenke 2 element i serie *3, altså halve effekten? Håper noen kan rettlede meg her Endret 28. februar 2019 av madammim Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Du må regne med spenningen som ligger over hvert element. I trekant er det 230V over hvert element, da er det korrekt slik du har beregnet. Når du gjelder stjerne er det ikke korrekt å dele effekten i to. Du dele spenningen på roten av 3. Dvs nesten 133V og deretter benytte samme fremgangsmåte som før. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 1. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2019 Du må regne med spenningen som ligger over hvert element. I trekant er det 230V over hvert element, da er det korrekt slik du har beregnet. Når du gjelder stjerne er det ikke korrekt å dele effekten i to. Du dele spenningen på roten av 3. Dvs nesten 133V og deretter benytte samme fremgangsmåte som før. Tusen takk for svar. Da blir altså effekten lavere enn halvparten ved stjerne, mer 1/3? 133*133/24 gir 737W per element. Totalt 2211W. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Det er korrekt, 1/3 eksakt. 1 Lenke til kommentar
Ikjelberg Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 (endret) Hei, Jeg vil bare gjøre dere oppmerksom på at hvis noen bor i, eller flytter til, mellomeuropa, og spesielt i Sveits, så er det 380VAC på trekantkopling og 240VAC på Y eller stjernekopling. Så slutteffekten er noe anderledes. Dette kan by på noen overraskelser. Men forholdet til trekant/stjerne kopling er den samme, idet de tre fasene er tredelt på 3x120 grader. Endret 24. august 2019 av Ikjelberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå