xojahiji Skrevet 28. februar 2019 Del Skrevet 28. februar 2019 (endret) Jeg har 300k på BSU-konto og 900k i fastrentelån med rente på 4.2% bundet til 2022 (idiot). Jeg fyller snart 34 men vil fremdeles få 3.2% rente på BSU-kontoen (hos Gjensidige). Så hva bør jeg gjøre? Tømme BSU-kontoen for å betale ned på fastrentelånet eller beholde BSU-kontoen? Jeg har ingen øvrig gjeld. Endret 28. februar 2019 av xojahiji Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 28. februar 2019 Del Skrevet 28. februar 2019 Beholde. Med norsk snittlønn (500k) har du anledning til å spare 250k uten et alt for høyt forbruk. Da er du kvitt lånet på under 4 år. Er du helt ferdigutdannet? Søk deg inn på et deltidsstudium, slik at du kan heve studielån og bruk det til å betale ned det dyrere lånet f eks. Om du har bachelor og bygger på til master, kan du regne med sikkert minst 3 år med deltidsstudier. Da får du 3 år med rentefritak, og kan vel låne ca 300k ila den tiden. Da bytter du ut det dyre fastrentelånet med et kostnadsfritt/billigere (og midlertidig rentefritt) studielån. Lenke til kommentar
xojahiji Skrevet 28. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2019 (endret) Ikke dumt, men ja jeg er ferdigutdannet med mastergrad og temmelig skolelei. Jeg har forresten nok penger til å betale nesten hele lånet nå, men har avsatt en del penger til aksjehandel. Endret 28. februar 2019 av xojahiji Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Du får ta en titt i den store fondstråden, men jeg har en følelse av at markedet kommer til å få seg en kraftig korrektur ila 1-2 år, så jeg personlig ville vært litt var for å gå inn med mye i aksjemarkedet nå. I tillegg så hadde du et kraftig fall i desember i fjor (dette snakket de om på nyhetene for noen dager siden ifbm at oljefondet da kjøpte seg stort inn i mange bedrifter i den perioden). Denne mini-korreksjonen er nå begynt å stige igjen i inneværende periode, så du er egentlig 2 mnd for sent ute for å få ri godt på den bølgen. Jeg ville uansett beholdt BSUen litt til, fordi det er garanterte penger, mens aksjemarkedet kan svinge. Jeg ville sett det an til f eks etter neste presidentvalg i USA, utviklingen med dem ift Kina og Russland osv. Så bare betalt ned så mye som mulig frem til 2020-2021 en gang. Du kan jo fint gjøre begge deler; sette noe av sparepengene månedlig i fond og samtidig betale ned på lånet med en god del av lønnen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Vanlegvis så er rådet å behalde BSU-kontoen sidan sparerenta stort sett er høgare enn lånerenta på huslånet. (Og fordi myndigheitene i teorien kan endre aldersgrensa på BSU-kontoen). I din situasjon så blir det litt annaleis sidan huslånet ditt har høgare rente enn BSU-kontoen, men samtidig så er du berre låst til høg rente i 2 år til av ei nedbetalingstid på 20-25 år? Dette må du nok finrekne litt på. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Jeg bytta fra 3,20% i DnB til 3,45% i OBOSbanken, og renta der vil også bestå etter fylte 34. Det er ikke mer enn ca. 750kr i året i økte renteinntekter, men det er penger det au. Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Og , plutelig... https://www.dinside.no/okonomi/dette-vil-oppkjopet-ha-a-si-for-kundene-til-nordea-og-gjensidige/69979934 Ser dette vil ta ca 1 år. Men når det året er omme, tror jeg du skal se for deg å bli overført til sparekontorente i Nordea (de har hvertfall de villkårene nå, så regner med det vil bli hva du har å forholde deg til da). Da ville jeg valgt et av følgende to scenarier: 1) Prøve å se om du kan få lov til å flytte BSUen din nå til en annen bank som gir samme rente etter fylte 34. Vet OBOS-banken gjør dette (om du er medlem), samt Sbanken og Danske Bank. Dette var sist jeg sjekket, så dobbelsjekk gjerne dette. 2) Beholde kontoen i 1 år og sprette den når den overføres til Nordeas under 1% rente. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Om man ikke er OBOS-medlem kan man bli det. Koster 200 kr i året, hvilket er tjent inn på BSU-renta alene. Eller 1 tur innom Maxbo der man får 15% rabatt. Eller gjennom en av de mange andre rabattordningene de har med ulike kjeder. Obos-medlemsskap er en no-brainer. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Er vel ikke spesielt gunstig å knekke BSU'en for å betale ned et fastrentelån. Da får man jo overkurs Lenke til kommentar
Visum Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Er vel ikke spesielt gunstig å knekke BSU'en for å betale ned et fastrentelån. Da får man jo overkurs TS bør ikke avslutte BSUen for å betale ned boliglånet. Det er ikke så gunstig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå