Gå til innhold

Fra mandag må du betale for ladeplass i Oslo


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dag er det nesten umulig å finne ledig ladeplass i Oslos gater. Vi må sikre rotasjon og at folk står på ladeplasser bare når de har behov, ikke ellers. Derfor er noe betaling nødvendig, sier .

 

– Vi skulle gjerne sett at det blir prising etter kWh, og ikke timebetaling. Bakgrunnen er at det er ulikt hvor raskt elbiler lader. Så dette forventer vi at Oslo kommune endrer etter hvert, sier Bu.

Da får man jo ikke ønsket rotasjon? Dersom man ikke har behov for lading, sett bilen til å ta i mot 0,5kw/t og man kan stå parkert "gratis" hele døgnet om man vil. Vil man ha rotasjon, slik at flere får ladet, så må man "premiere" de som lader hurtig. Det oppnås best ved timebetaling.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har selv elbil og mener det at om folk står på offentlige ladeplasser for å få gratis strøm så er det en uting.

 

Nå vet jeg ikke hvor gode disse ladestolpene i Oslo er, men hvis de leverer 3,6 kWh, så er dette en hastighet de aller fleste elbil eiere får utnyttet nesten fult ut. så forskjellene mellom biler er ikke viktig.

 

Og 10 kr timen tilsvarer da 3 kr per kilowatt, dette er helt greit, det gjør at de som kan lade hjemme, lader hjemme, og de som ikke kan lade hjemme får da kanskje plass, Prisen burde muligens vært enda høyere, (hvertfall om dette er ladeplasser som kan levere mer en 10 kWh) men så lenge den er høyere en kostnaden av å lade hjemme så tror jeg man vil frigjøre mye plass som blir brukt av folk med gode muligheter til å lade hjemme, men som ikke gjør dett for å spare småpenger. (hvis man kjører 15000 km i året koster det ca 200 kr å lade hjemme i måneden)

 

5 kr per timen er en kostnad som er så lav at det nesten er lik pris som å lade hjemme, hvis man ønsker at skal være økonomisk å investere i egen ladestasjon så er 5 kr timen for 3,6 kWh lader minimum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I dag er det nesten umulig å finne ledig ladeplass i Oslos gater. Vi må sikre rotasjon og at folk står på ladeplasser bare når de har behov, ikke ellers. Derfor er noe betaling nødvendig, sier .

 

– Vi skulle gjerne sett at det blir prising etter kWh, og ikke timebetaling. Bakgrunnen er at det er ulikt hvor raskt elbiler lader. Så dette forventer vi at Oslo kommune endrer etter hvert, sier Bu.

Da får man jo ikke ønsket rotasjon? Dersom man ikke har behov for lading, sett bilen til å ta i mot 0,5kw/t og man kan stå parkert "gratis" hele døgnet om man vil. Vil man ha rotasjon, slik at flere får ladet, så må man "premiere" de som lader hurtig. Det oppnås best ved timebetaling.

Det blir nok dyrt å stå uten å lade

Lenke til kommentar

Da får man jo ikke ønsket rotasjon? Dersom man ikke har behov for lading, sett bilen til å ta i mot 0,5kw/t og man kan stå parkert "gratis" hele døgnet om man vil. Vil man ha rotasjon, slik at flere får ladet, så må man "premiere" de som lader hurtig. Det oppnås best ved timebetaling.

De kan fortsatt sette en tidsbegrensning i tillegg.

 

Men tre timer på 16A er jo latterlig da. Da kan man nesten like gjerne la være å lade.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Timesbetaling og maks 3,6kw er jo egentlig ganske latterlig.

Ønsker man ikke at folk faktisk skal benytte seg av ladetilbudet?

I min egen garasje har jeg mulighet til å lade med 3,6kw til ca. 4 kroner i timen.. jeg benytter meg av den muligheten..

Dersom du er 5 timer i Oslo, og har et forbruk på 1,5kwh/mil, så får du jo ca. 12 mil på "tanken". Det er jo ikke forferdelig om man må betale noe for det..

Lenke til kommentar

Ladetilbudet er for at folk skal komme seg hjem igjen, ikke for at det skal være den eneste plassen du lader

Nå tenker du kanskje på hurtiglading? Dette tilbudet her er ladeparkering, nettopp for de som ikke har andre tilbud(men selvfølgelig også nyttig for de som pendler *til* byen og må lade bilen mens de er på jobb).
Lenke til kommentar

Problemet som diskuteres her er ikke spesielt bare for Oslo kommune. I tillegg til egen kommunes anlegg, har jeg prøvd ladestasjoner til andre private selskaper som ligger langt utenfor sentrum (og som har sjeldnere besøk), og disse har samme prispolitikk. Man betaler for antall lademinutter, ikke pr kWt (ca 2,50 kr/min Chademo - ca 1 kr/min Type 2). Konskvensen er at dersom din bil trekker lavere effekt enn ladestasjonens kapasitet, vil prisen pr kWt kunne bli over 10 kr/kWt. Mulig en slik prispolitikk vil løse tilgjengeligheten i Oslo, men er fulstendig ufornuftig i grisgrendte strøk. Hvordan man velger å løse dette i Oslo blir interresant å se. Løsningene her fremmer iallefall ikke overgang til elbil, heller tvert imot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...