NTB - digi Skrevet 28. februar 2019 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2019 Fra mandag må du betale for ladeplass i Oslo 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 28. februar 2019 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2019 I dag er det nesten umulig å finne ledig ladeplass i Oslos gater. Vi må sikre rotasjon og at folk står på ladeplasser bare når de har behov, ikke ellers. Derfor er noe betaling nødvendig, sier . – Vi skulle gjerne sett at det blir prising etter kWh, og ikke timebetaling. Bakgrunnen er at det er ulikt hvor raskt elbiler lader. Så dette forventer vi at Oslo kommune endrer etter hvert, sier Bu. Da får man jo ikke ønsket rotasjon? Dersom man ikke har behov for lading, sett bilen til å ta i mot 0,5kw/t og man kan stå parkert "gratis" hele døgnet om man vil. Vil man ha rotasjon, slik at flere får ladet, så må man "premiere" de som lader hurtig. Det oppnås best ved timebetaling. 5 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 28. februar 2019 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2019 Sett opp fler ladestaller. Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 28. februar 2019 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2019 Har selv elbil og mener det at om folk står på offentlige ladeplasser for å få gratis strøm så er det en uting. Nå vet jeg ikke hvor gode disse ladestolpene i Oslo er, men hvis de leverer 3,6 kWh, så er dette en hastighet de aller fleste elbil eiere får utnyttet nesten fult ut. så forskjellene mellom biler er ikke viktig. Og 10 kr timen tilsvarer da 3 kr per kilowatt, dette er helt greit, det gjør at de som kan lade hjemme, lader hjemme, og de som ikke kan lade hjemme får da kanskje plass, Prisen burde muligens vært enda høyere, (hvertfall om dette er ladeplasser som kan levere mer en 10 kWh) men så lenge den er høyere en kostnaden av å lade hjemme så tror jeg man vil frigjøre mye plass som blir brukt av folk med gode muligheter til å lade hjemme, men som ikke gjør dett for å spare småpenger. (hvis man kjører 15000 km i året koster det ca 200 kr å lade hjemme i måneden) 5 kr per timen er en kostnad som er så lav at det nesten er lik pris som å lade hjemme, hvis man ønsker at skal være økonomisk å investere i egen ladestasjon så er 5 kr timen for 3,6 kWh lader minimum. 2 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 28. februar 2019 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2019 Forventer, forventer, forventer og forventer... Sabla mas, Bu hu. Hva med å bidra? 2 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 1. mars 2019 Rapporter Del Skrevet 1. mars 2019 10 er ikke galt, uansett hvor sent elbilen din lader. Det er uansett for at ikke folk skal bruke dette som parkeringsplass over lengre tid. Har man ikke andre muligheter for å lade en å bruke disse bør man heller ta bussen. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. mars 2019 Rapporter Del Skrevet 1. mars 2019 De kunne ha startet med å reservere noen ladestasjoner til gjennomreisende, altså for de som ikke bor i fylket Men, ser ofte elbiler som står på ladestasjoner uten å lade fordi de står der gratis Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 1. mars 2019 Rapporter Del Skrevet 1. mars 2019 I dag er det nesten umulig å finne ledig ladeplass i Oslos gater. Vi må sikre rotasjon og at folk står på ladeplasser bare når de har behov, ikke ellers. Derfor er noe betaling nødvendig, sier . – Vi skulle gjerne sett at det blir prising etter kWh, og ikke timebetaling. Bakgrunnen er at det er ulikt hvor raskt elbiler lader. Så dette forventer vi at Oslo kommune endrer etter hvert, sier Bu. Da får man jo ikke ønsket rotasjon? Dersom man ikke har behov for lading, sett bilen til å ta i mot 0,5kw/t og man kan stå parkert "gratis" hele døgnet om man vil. Vil man ha rotasjon, slik at flere får ladet, så må man "premiere" de som lader hurtig. Det oppnås best ved timebetaling. Det blir nok dyrt å stå uten å lade Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. mars 2019 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2019 Da får man jo ikke ønsket rotasjon? Dersom man ikke har behov for lading, sett bilen til å ta i mot 0,5kw/t og man kan stå parkert "gratis" hele døgnet om man vil. Vil man ha rotasjon, slik at flere får ladet, så må man "premiere" de som lader hurtig. Det oppnås best ved timebetaling. De kan fortsatt sette en tidsbegrensning i tillegg. Men tre timer på 16A er jo latterlig da. Da kan man nesten like gjerne la være å lade. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. mars 2019 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2019 Men, ser ofte elbiler som står på ladestasjoner uten å lade fordi de står der gratis Hva er poenget med det? De står jo gratis på alle kommunale parkeringsplasser. Her tror jeg du har misforstått noe. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. mars 2019 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2019 Hva er poenget med det? De står jo gratis på alle kommunale parkeringsplasser. Her tror jeg du har misforstått noe. Det er ikke gratis å parkere i Trondheim, og så vidt jeg vet er det ikke gratis i Oslo heller Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. mars 2019 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2019 I Oslo er det gratis å parkere på vanlige kommunale plasser. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. mars 2019 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2019 Det blir nok betaling for elbiler i Oslo snart også Lenke til kommentar
tow Skrevet 4. mars 2019 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2019 Det blir nok betaling for elbiler i Oslo snart også -og når det skjer må det være betydelig dyrere å stå på en ladeplass enn på en vanlig parkeringsplass. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 4. mars 2019 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2019 Timesbetaling og maks 3,6kw er jo egentlig ganske latterlig. Ønsker man ikke at folk faktisk skal benytte seg av ladetilbudet? Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 4. mars 2019 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2019 Timesbetaling og maks 3,6kw er jo egentlig ganske latterlig. Ønsker man ikke at folk faktisk skal benytte seg av ladetilbudet? I min egen garasje har jeg mulighet til å lade med 3,6kw til ca. 4 kroner i timen.. jeg benytter meg av den muligheten.. Dersom du er 5 timer i Oslo, og har et forbruk på 1,5kwh/mil, så får du jo ca. 12 mil på "tanken". Det er jo ikke forferdelig om man må betale noe for det.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. mars 2019 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2019 Ladetilbudet er for at folk skal komme seg hjem igjen, ikke for at det skal være den eneste plassen du lader Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. mars 2019 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2019 Ladetilbudet er for at folk skal komme seg hjem igjen, ikke for at det skal være den eneste plassen du laderNå tenker du kanskje på hurtiglading? Dette tilbudet her er ladeparkering, nettopp for de som ikke har andre tilbud(men selvfølgelig også nyttig for de som pendler *til* byen og må lade bilen mens de er på jobb). Lenke til kommentar
Jon Grepstad Skrevet 5. mars 2019 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2019 Problemet som diskuteres her er ikke spesielt bare for Oslo kommune. I tillegg til egen kommunes anlegg, har jeg prøvd ladestasjoner til andre private selskaper som ligger langt utenfor sentrum (og som har sjeldnere besøk), og disse har samme prispolitikk. Man betaler for antall lademinutter, ikke pr kWt (ca 2,50 kr/min Chademo - ca 1 kr/min Type 2). Konskvensen er at dersom din bil trekker lavere effekt enn ladestasjonens kapasitet, vil prisen pr kWt kunne bli over 10 kr/kWt. Mulig en slik prispolitikk vil løse tilgjengeligheten i Oslo, men er fulstendig ufornuftig i grisgrendte strøk. Hvordan man velger å løse dette i Oslo blir interresant å se. Løsningene her fremmer iallefall ikke overgang til elbil, heller tvert imot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå