Kahuna Skrevet 28. februar 2019 Del Skrevet 28. februar 2019 Uansett så er det vi som betaler mellomlegget, jeg betaler gjerne litt ekstra hvis det er nødvendig, så vi kan bevare naturen til våres etterkommere istedenfor og bedrive rovdrift.Betaler du min del også da siden jeg ikke anser vindmøller som 'rovdrift på naturen'. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Betaler du min del også da siden jeg ikke anser vindmøller som 'rovdrift på naturen'. I tillegg til det visuelle, lyden og anleggveienes ødeleggelser er dette miljøkriminalitet på sitt verste. På fjell der det ikke har vert lov med motorisert ferdsel skal det lages veier og sprenges ut dype fundamenter. På toppen av dette kommer all betongen i fundamentene som gir voldsomme CO2 utslipp. På toppen får du en effektiv fugledreper når vingene treffer med 150km/h. 4 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) Betaler du min del også da siden jeg ikke anser vindmøller som 'rovdrift på naturen'. Nei de finnes dessverre dem i Norge som mener de har rett til alt. Ulven spiste en sau? Ja drep alle. Jeg er menneske og jeg har all rett, alt som plager meg må dø. Og de anser ikke dette som rovdrift.. Jeg vil helst at vi ikke utrydder random ting som er ubekvemelige i naturen. Forbanna molbo land noengang. Haha blir alltid hissig når jeg tenker på dette aspektet av landet vårt.. Vi er ganske 19 pil og bue når det gjelder og bevare natur og mangfold til generasjoner etter oss. Hva skjer med fuglene når de må leve i en verden full av vindturbiner? Var jeg kanskje smart og var på fugletitting i år da, og fikk sett ei havørn osv. Hvem vet og lenge vi har dem. Endret 1. mars 2019 av DirekteDemokrati 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 I tillegg til det visuelle, lyden og anleggveienes ødeleggelser er dette miljøkriminalitet på sitt verste. På fjell der det ikke har vert lov med motorisert ferdsel skal det lages veier og sprenges ut dype fundamenter.Det blir ikke noe værre enn skogsdrift, har du sett hvordan det ser ut etter at man har hogget ned en skog? På toppen av dette kommer all betongen i fundamentene som gir voldsomme CO2 utslipp.Haha! Nei! Jeg skal love deg at de fundamentene er som mygg å regne i forhold til en skikkelig vannkraftdam. På toppen får du en effektiv fugledreper når vingene treffer med 150km/h.Den aller største fugledreperen vi har i dag er huskatter. Statistikk fra Sverige sier klart at vindmøller ligger flere størrelsesordener under katter som fugledrepere. 2 Lenke til kommentar
depaderp Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) Lurer på dere som er imot vindturbiner ser på som et bærekraftig, realistisk og miljøvenlig alternativ for kraftproduksjon til miljøverstingene som kull gass olje ect.. Hvor går grensen? Endret 1. mars 2019 av depaderp 2 Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 https://forskning.no/naturvern/2011/01/plagsomme-vindmoller Er vel litt som å bo i en større by med bakgrunnstøy, bortsett fra at man da ikke har kulturtilbudet. Jeg arbeider i en større by, og jeg var på Smøla, synes sammenlikningen virker ekstrem. Har du stått rett ved en vindmølle? Støy er ikke støy. Det finnes støy sommer innafor på desibel, men som har frekvenser som er drepen. Vindmøller hører til siste kategorien. Har du opplevd en vindmølle på nært hold? Smøla har en stor samling av eldre vindmøller, så jeg var overrsaket over hvor lite lyd det faktisk var. Om en stod rett under bladene, kunne en høre et svakt "svish", men det var langt fra noe ubehagelig. Kilder: https://no.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%B8la_vindpark Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) Det blir ikke noe værre enn skogsdrift, har du sett hvordan det ser ut etter at man har hogget ned en skog? Haha! Nei! Jeg skal love deg at de fundamentene er som mygg å regne i forhold til en skikkelig vannkraftdam. Den aller største fugledreperen vi har i dag er huskatter. Statistikk fra Sverige sier klart at vindmøller ligger flere størrelsesordener under katter som fugledrepere. Fugler ser ut til og takle at vi har katter, om de vil takle katter + turbiner. Er usikkert. Om du har 12 fisk i dammen din, disse lager 12 nye fisk i året. Du fisker 6 fisker selv, katten din stjeler 3 fisk.. Så plutselig kommer en mini katt til, som bare spiser 3 fisk nå. Men vokser og vokser. Snart spiser denne katten mer enn både deg og din katt. Så er det plutselig ingen fisk igjen i dammen. Det får som regel uforrutsette konsekvenser når vi tukler med balansen i naturen. Endret 1. mars 2019 av DirekteDemokrati 2 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) Lurer på dere som er imot vindturbiner ser på som et bærekraftig, realistisk og miljøvenlig alternativ for kraftproduksjon til miljøverstingene som kull gass olje ect.. Hvor går grensen? Atomkraft via hybrid reaktorer. Eneste måten vi kan få et så energi tørst samfunn over på en bærekraftig løsning. Alt annet gir for lite energi, og vil ta for lang tid og utbygge. Samt om vi masse produserer billig atomkraftverk, så kan vi eksportere dette til utviklingsland. Så de slipper og gå fossilt brennstoff ruten for og bli et morderne samfunn. Eneste realistiske måten jeg ser for meg vi kan hindre at jorden går inn en kaskade effekt vi ikke får den ut av. Tid er viktig her. Endret 1. mars 2019 av DirekteDemokrati 1 Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Fugler ser ut til og takle at vi har katter, om de vil takle katter + turbiner. Er usikkert. Det får som regel uforrutsette konsekvenser når vi tukler med balansen i naturen. Fugler takler katter ved at de dør og blir spist. Og balansen er allerede tuklet ved idet vi lenge har hatt omfattende kattehold i dette landet. En mer omfattende statistikk er her: https://www.sibleyguides.com/conservation/causes-of-bird-mortality/ Ut fra denne er det vanskelig å forstå det uforholdsmessige fokuset på vindmøller. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Fugler ser ut til og takle at vi har katter, om de vil takle katter + turbiner. Er usikkert. Om du har 12 fisk i dammen din, disse lager 12 nye fisk i året. Du fisker 6 fisker selv, katten din stjeler 3 fisk.. Så plutselig kommer en mini katt til, som bare spiser 3 fisk nå. Men vokser og vokser. Snart spiser denne katten mer enn både deg og din katt. Så er det plutselig ingen fisk igjen i dammen. Det får som regel uforrutsette konsekvenser når vi tukler med balansen i naturen. La du merke til ordet 'størrelsesordener'? Det betyr ar kattene dreper millioner av fugl mens vindmøllene dreper *tusenvis* av fugl. Vi kunne bygget nok vindmøller til å holde hele verden med strøm og kattene ville fortsatt tatt mest fugl. 2 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) La du merke til ordet 'størrelsesordener'? Det betyr ar kattene dreper millioner av fugl mens vindmøllene dreper *tusenvis* av fugl. Vi kunne bygget nok vindmøller til å holde hele verden med strøm og kattene ville fortsatt tatt mest fugl. Ingen har kontroll på hvor mange fugler som dør så vidt jeg vet. USA oppgir at 20 000-573 000 fugl dør per år pga vindturbiner hos dem. Altså de har ikke peiling. Det er altså bare en 9000-12000 havørner i Europa, 18000-24000 på verdensbasis. Skal ikke mye til for og ta dem ut. Katter klarer ikke røre dem. Regner med kattene tar fugl som er rundt oss mennesker mye, og disse sliter neppe med og holde artstallene oppe. Som måker, kråke etc Så er ikke sammenlignbart med noe som kan ta knekken på hva enn som kommer inn i bladene. Endret 1. mars 2019 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Ingen har kontroll på hvor mange fugler som dør så vidt jeg vet. USA oppgir at 20 000-573 000 fugl dør per år pga vindturbiner hos dem. Altså de har ikke peiling. Det er altså bare en 9000-12000 havørner i Europa, 18000-24000 på verdensbasis. Skal ikke mye til for og ta dem ut. Katter klarer ikke røre dem. Regner med kattene tar fugl som er rundt oss mennesker mye, og disse sliter neppe med og holde artstallene oppe. Som måker, kråke etc Så er ikke sammenlignbart med noe som kan ta knekken på hva enn som kommer inn i bladene. Det er naturlig at det er usikkerhet i anslagene på hvor mange fugler som blir drept av ulike årsaker. Wikipedia har anslag for hvor mange fugler som tas av katter i USA: 1,3 til 3,7 *milliarder* fugler per år! https://en.wikipedia.org/wiki/Cat_predation_on_wildlife Hva havørn og vindmøller angår så er dette først og fremst et lokalt problem, det vil si at i umiddelbar nærhet til vindmøllene er det farlig å være havørn, noen kilometer unna er risikoen knapt målbar. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) Betaler du min del også da siden jeg ikke anser vindmøller som 'rovdrift på naturen'. Samfunnet fungerer sånn at vi alle er med på og betale for de fellesgode, men ønsker du ikke og være med på spleiselaget får vi andre betale mer, enkel matematikk det. Endret 1. mars 2019 av Nautica Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Atomkraft via hybrid reaktorer. Eneste måten vi kan få et så energi tørst samfunn over på en bærekraftig løsning. Alt annet gir for lite energi, og vil ta for lang tid og utbygge. Samt om vi masse produserer billig atomkraftverk, så kan vi eksportere dette til utviklingsland. Så de slipper og gå fossilt brennstoff ruten for og bli et morderne samfunn. Eneste realistiske måten jeg ser for meg vi kan hindre at jorden går inn en kaskade effekt vi ikke får den ut av. Tid er viktig her. Hvorfor er ikke vinden og bølgene på havet et godt alternativ? Atomkraft er en god del dyrere, og Thorium enda mer kostbart, og det aller beste er jo fornybar energi. Samtidig som vann, vind, sol og bølger er det billigste er det også den energiformen som skaper flest arbeidsplasser og er minst ødeleggende for naturen(dersom vi bruker havet). 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Haha! Nei! Jeg skal love deg at de fundamentene er som mygg å regne i forhold til en skikkelig vannkraftdam. Hvorfor i allverden skal vi bygge flere demninger for vannkraft ? for det er det du sammenligner med og ikke allerede eksisterende demninger ? Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Det er naturlig at det er usikkerhet i anslagene på hvor mange fugler som blir drept av ulike årsaker. Wikipedia har anslag for hvor mange fugler som tas av katter i USA: 1,3 til 3,7 *milliarder* fugler per år! https://en.wikipedia.org/wiki/Cat_predation_on_wildlife Hva havørn og vindmøller angår så er dette først og fremst et lokalt problem, det vil si at i umiddelbar nærhet til vindmøllene er det farlig å være havørn, noen kilometer unna er risikoen knapt målbar. Jeg ser fortsatt ikke relevansen.. Fordi gulvet er ikke helt rent så er det bare og gå inn med sølete støvler? Du kan jo lage en tråd der du advokerer for at vi må fjerne katter for og redde fugler. Snakker om vindturbiner her.. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Det er naturlig at det er usikkerhet i anslagene på hvor mange fugler som blir drept av ulike årsaker. Wikipedia har anslag for hvor mange fugler som tas av katter i USA: 1,3 til 3,7 *milliarder* fugler per år! https://en.wikipedia.org/wiki/Cat_predation_on_wildlife Hva havørn og vindmøller angår så er dette først og fremst et lokalt problem, det vil si at i umiddelbar nærhet til vindmøllene er det farlig å være havørn, noen kilometer unna er risikoen knapt målbar. Så siden katter dreper mer fugel er det ikke så farlig at vindmøller dreper noen få hundre ? Før nyttår ble havørn nr. 100 bekreftet drept av vindmøller funnet, hvor mange flere som ikke er funnet må man bare gjette seg til. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) Hvorfor er ikke vinden og bølgene på havet et godt alternativ? Atomkraft er en god del dyrere, og Thorium enda mer kostbart, og det aller beste er jo fornybar energi. Samtidig som vann, vind, sol og bølger er det billigste er det også den energiformen som skaper flest arbeidsplasser og er minst ødeleggende for naturen(dersom vi bruker havet). Mye av verden er ikke dette aktuelt da de er landlåst etc. Men der det går ann, er det fult mulig. Jeg tenkte mer på og få verden kjapt vekk fra kull og olje. Og atomkraft er bare dyrt fordi hvert eneste kraftverk er unikt, de er aldri blitt masse produsert. Vi kan antageligvis halvere prisen om ikke mer og vi får noen skaleringsfordeler inn her. Slik som Europa gjør det funker, men vi har land som utvikler seg nå. Og de er veldig mange mennesker. Om de skal brenne fossilt så hjelper det lite hva vi gjør her hjemme. Derfor jeg ønsker en god, billig og allsidig løsning som atomkraft kan bli. Jeg tror det tar LANG tid før feks India kan klare og være 100% elektriske biler, 100% fornybar energi etc. De trenger en billig masse produsert løsning som atomkraft kan være. Klart det er noe færre arbeidsplasser i atomkraft enn sol og vind. Da det er mye mindre ressurs tungt og drive, men er det er dårlig ting? Bare syssel sette folk for og sysselsette? Endret 1. mars 2019 av DirekteDemokrati 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Jeg ser fortsatt ikke relevansen.. Fordi gulvet er ikke helt rent så er det bare og gå inn med sølete støvler? Du kan jo lage en tråd der du advokerer for at vi må fjerne katter for og redde fugler. Snakker om vindturbiner her.. Poenget er at vindmøller dreper så få fugl i forhold til andre menneskapte farer at det *ikke* er relevant. Se her: https://www.nordlys.no/viltpakjorsel/tog/dyreliv/nordland-havorn-pakjort-og-drept-av-tog/s/5-34-750970 Artikkel fra desember 2017, 8 havørn påkjørt og drept av toget så langt. Hvor mange har blitt drept i øvrig trafikk tror du? Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Poenget er at vindmøller dreper så få fugl i forhold til andre menneskapte farer at det *ikke* er relevant. Se her: https://www.nordlys.no/viltpakjorsel/tog/dyreliv/nordland-havorn-pakjort-og-drept-av-tog/s/5-34-750970 Artikkel fra desember 2017, 8 havørn påkjørt og drept av toget så langt. Hvor mange har blitt drept i øvrig trafikk tror du? Har du ikke noe annet produktivt og komme med så.. Og hvor mange havørner blir påkjørt hvert år? tipper det var en "freak accident" Jeg pleier hvertfall ikke og få ørner i frontruta, dog jeg har hatt måker og annet ganske nærme. Men igjen. Du går vekk fra poenget nok engang. Lar vær og svare deg om du bare fortsetter med slikt svada. Blir ingen produktiv diskusjon av det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå