Gå til innhold

Nå står vindkraft for 14 prosent av Europas elektrisitet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig det bare er meg, eller fordi jeg ikke bor 100 meter unna en, men jeg synes vindmøller er fantastisk flotte. I tillegg er det en signaleffekt - at det lages relativt grønn energi og en hyllest til teknologi og utvikling.

Så er det selvfølgelig utfordringer, men usikker på om disse er store nok til å mene at tradisjonelle kraftverk er bedre?

• Liker 6
Lenke til kommentar

Kan ikke du informere oss, ettersom du vet noe artikkelen ikke tar høyde for?

I Norge om vi tar med alt strøm, bruker vi 24000 kw/t per innbygger. I Danmark bruker dem 5600 kw/t per innbygger i året. Pga det meste av oppvarming skjer ved og brenne diverse produkter. Slik er det i mye av Europa og, det er normalt og ha gass til matlaging feks. Og ikke elektrisk komfyr som her hjemme.

Om du tar det totale energi tallet, og ikke bare elektrisk energi. Så er vindkraft bare en bitte liten del av kaken. MYE mindre enn 14%

Edit: Gjorde litt kjapp moro matte. De 1650 TW/t er nok til og drive en 19% av Russlands totale energi behov..

Eller en 45% av Tyskland sitt totale energi behov.. 

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig det bare er meg, eller fordi jeg ikke bor 100 meter unna en, men jeg synes vindmøller er fantastisk flotte. I tillegg er det en signaleffekt - at det lages relativt grønn energi og en hyllest til teknologi og utvikling.

Så er det selvfølgelig utfordringer, men usikker på om disse er store nok til å mene at tradisjonelle kraftverk er bedre?

Interessant. Jeg har selv gått blant alle vindmøllene på Smøla, og syntes de hadde en viss eleganse. Det mest overraskende for meg var hvor stille de var, gitt all omtale av uutholdelig støy en leser om på nettet. Det aner meg at dette er grynt fra folk som selv aldri har sett en vindmølle på nært hold.

Kan du bekrefte hvordan lydbildet er? En kan installere apper som "Spectroid" for Android som gir et lydspektrum. På et forum som dette burde det være en grei start på saklig dokumentasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant. Jeg har selv gått blant alle vindmøllene på Smøla, og syntes de hadde en viss eleganse. Det mest overraskende for meg var hvor stille de var, gitt all omtale av uutholdelig støy en leser om på nettet. Det aner meg at dette er grynt fra folk som selv aldri har sett en vindmølle på nært hold.

Kan du bekrefte hvordan lydbildet er? En kan installere apper som "Spectroid" for Android som gir et lydspektrum. På et forum som dette burde det være en grei start på saklig dokumentasjon.

Bor dessverre langt unna dem selv, så kan ikke måle lyd. Men om noen bor nærme kunne tatt noen målinger hadde det vært interessant.

Lenke til kommentar

https://forskning.no/naturvern/2011/01/plagsomme-vindmoller

Er vel litt som å bo i en større by med bakgrunnstøy, bortsett fra at man da ikke har kulturtilbudet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser helt jævlig ut når du vil nyte en fredfull solnedgang og så har du disse monstermøllene som destruktive monument spredt langs hele kystlinjen. Får NVE viljen sin kan du ikke reise langs kysten og slippe å se en sånn jævla mølle. Best av alt, skattebetalerne må sponse dem for at de skal kunne fremstå som lønnsomme. Vi kunne brukt mindre penger på å oppgradere vannturbinene vi allerede har og fått mer strøm igjen en dette vanvittige sløseriet og vandaliseringen av naturen. og ja prøv å bo i nærheten av en. Konstant brumming som river deg ned mentalt fra innsiden. Prøv å gå tur der det før var turtereng, for det er stengt for din og vindmøllene sin sikkerhet. Vindmøller er jo forbannet tull!

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er vel litt som å bo i en større by med bakgrunnstøy, bortsett fra at man da ikke har kulturtilbudet.

Støy er ikke støy. Det finnes støy sommer innafor på desibel, men som har frekvenser som er drepen. Vindmøller hører til siste kategorien. Hvorfo i svarte skal vi rasere naturen for å få støyende vindmøller som er så dyre at de trenger subsidier for å liksom være lønnsomme? Gi folk noen solcellepanel til å klaske på veggen heller. Null støy! Og i stede for å subsidiere de jvla vindmøllene kunne vi oppgradert våre vannkraftverk (og kuttet utenlandskablene).
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Støy er ikke støy. Det finnes støy sommer innafor på desibel, men som har frekvenser som er drepen. Vindmøller hører til siste kategorien. Hvorfo i svarte skal vi rasere naturen for å få støyende vindmøller som er så dyre at de trenger subsidier for å liksom være lønnsomme? Gi folk noen solcellepanel til å klaske på veggen heller. Null støy! Og i stede for å subsidiere de jvla vindmøllene kunne vi oppgradert våre vannkraftverk (og kuttet utenlandskablene).

Stop, pust, tell til 10, tenk. Å rassere naturen er et ganske vidt begrep. Klager du f.eks på vannkraft også? For vannkraft er jo defintivt en inngripen i naturen. Og hva med solceller? Storproduksjon som krever enorme landarealer for å produsere råstoffene. Jeg skal ikke forsøke så hardt å flytte fokus på ting som er ille, poenget er bare at et sted må vi få energi fra, og usikker på om solceller ene og alene er nok. Da trenger vi vindkraft i tillegg. 

Men du har et poeng med at frekvensen her kan være noe av forklaringen, men jeg kjøper ikke argumentet om at det rasserer naturen noe mer enn andre typer energi.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Stop, pust, tell til 10, tenk. Å rassere naturen er et ganske vidt begrep. Klager du f.eks på vannkraft også? For vannkraft er jo defintivt en inngripen i naturen.

Vannkraft er allerede utbygd så den argumentasjonen blir litt søkt, det å bytte ut turbiner og eventuell bygge om tilførseltunneler kan ikke sammenlignes med de enorme industriområder i naturen som vindmøller krever. Og solcelleanlegg er ikke bedre så lenge de også raserer naturområder.

Hvorfor kan vi ikke fullføre moderniseringen av vannkraftverkene før vi gjør så store inngripen i Norsk natur ?, 1.4% av strømmen vi får nå kommer fra vindmøller som er i drift, moderniserer vi vannkraften øker det med ca. 24%. eneste grunnen for denne byggingen er og eksportere mer strøm.

Endret av Nautica
  • Liker 4
Lenke til kommentar

...

Hvorfor kan vi ikke fullføre moderniseringen av vannkraftverkene før vi gjør så store inngripen i Norsk natur ?, 1.4% av strømmen vi får nå kommer fra vindmøller som er i drift, moderniserer vi vannkraften øker det med ca. 24%. eneste grunnen for denne byggingen er og eksportere mer strøm.

24% du, av hva da? Energi? Effekt? Magasinkapasitet? Har du kilde på dette?

Hva vil det koste? Hvis det blir billigere med vindkraft, hvem skal betale mellomlegget?

• Liker 1
Lenke til kommentar

24% du, av hva da? Energi? Effekt? Magasinkapasitet? Har du kilde på dette?

Hva vil det koste? Hvis det blir billigere med vindkraft, hvem skal betale mellomlegget?

https://hydrocen.blog/2018/04/16/oppgradering-gir-mye-mer-kraft-enn-antatt/

Har du dokumentasjon på at det er billigere med vindkraft siden du kommer med den kommentaren ?

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke du informere oss, ettersom du vet noe artikkelen ikke tar høyde for?

I Norge om vi tar med alt strøm, bruker vi 24000 kw/t per innbygger. I Danmark bruker dem 5600 kw/t per innbygger i året. Pga det meste av oppvarming skjer ved og brenne diverse produkter. Slik er det i mye av Europa og, det er normalt og ha gass til matlaging feks. Og ikke elektrisk komfyr som her hjemme.

Om du tar det totale energi tallet, og ikke bare elektrisk energi. Så er vindkraft bare en bitte liten del av kaken. MYE mindre enn 14%

Det fungerer i så fall med alle elektrisitetskraftverkformer som brukes i Europa.

Om du tar det totale energitallet, og ikke bare elektrisk energi, så er kullkraft bare en liten del av kaken.

Lenke til kommentar

Det fungerer i så fall med alle elektrisitetskraftverkformer som brukes i Europa.

Om du tar det totale energitallet, og ikke bare elektrisk energi, så er kullkraft bare en liten del av kaken.

Japp, petroleum/gass står for veldig mye. Og kull blir litt liten aktør om du tar med transport sektor osv. Men fortsatt en lite miljøvennlig måte og lage energi på. Resultatet er det samme, tar karbon i fast form og slipper det ut i atmosfæren. Tenk på kull som olje i fast form.. Samme greiene. Begge må vi slutte med til en nivå naturen klarer og holde i sjakk.

Vi trenger så vannvittig mengder energi, at vi kommer til og ødelegge veldig mye natur om vi skal bruke vind, sol og vann som hovedkilde. Vi gjør et mye mindre fotavtrykk på verden med og bruke kjernefysisk energi. Noen kraftverk, noen gruver og massiv forskning og utvikling av hybrid reaktorer. Så vi slipper det avfallet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du dokumentasjon på at det er billigere med vindkraft siden du kommer med den kommentaren ?

Dokumentasjon på hva da? Jeg stiller et spørsmål: Hvis det er billigere å bygge vindkraft enn å oppgradere eksisterende vannkraftverk og vi allikevel velger det dyreste alternativet, hvem skal da betale mellomlegget?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dokumentasjon på hva da? Jeg stiller et spørsmål: Hvis det er billigere å bygge vindkraft enn å oppgradere eksisterende vannkraftverk og vi allikevel velger det dyreste alternativet, hvem skal da betale mellomlegget?

Uansett så er det vi som betaler mellomlegget, jeg betaler gjerne litt ekstra hvis det er nødvendig, så vi kan bevare naturen til våres etterkommere istedenfor og bedrive rovdrift.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser en åpenbar svakhet ved den undersøkelsen, han har bare sett på gjennomførte prosjekter. Vi må nesten anta at en hel del prosjekter *ikke* har blitt gjennomført, det i sin tur betyr at vi ikke kan ekstrapolere resultatet fra oppgaven hans til å gjelde hele kraftsystemet.

Med forbehold om at jeg bare leste artikkelen, ikke selve rapporten. Det må nødvendigvis ha blitt borte noen detaljer på veien fra rapport til artikkel..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...