Jajakanskjedet Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Hei! Som tittelen spør om, tar dere vare på flere år gamle bilder og video fra tidligere prosjekt? Etter noen år som både hobbyfotograf og profesjonelt i video/foto florerer det selvsagt av enorme RAW-filer. Jeg har hele veien tenkt at man bør ta vare på alt sammen, i tilfelle man skulle få bruk for det senere. Da en slik anledning enda ikke har dukket opp, og jeg tar meg selv i å heller re-shoote enn å grave i arkivet fordi ting blir utdatert og evnene forbedret, vurderer jeg å renske opp i arkivet. Det blir nok å gå gjennom alt sammen og slette det jeg tror ikke har verdi lenger, men ta vare på det meste som er relatert til kunder i tilfelle de skulle etterspørre noe. Hvordan praktiserer andre film/foto-entusiaster dette? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 28. februar 2019 Del Skrevet 28. februar 2019 Du kan jo vurdere å komprimere ned med f.eks JPEGmini evt pakke ned til HEVC ? Enkelte RAW formater har støtte for lossless komprimering. Du får jo lagring ganske rimelig i dag, så det blir jo en avveining. Lossless, lossless komprimert, komprimert, lagres online, lagres i sky, lagres offline, lagres på papyrusrull og slettes. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå