Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nye møbler på badet og glatte vegger, hva kan jeg gjøre selv?

Anbefalte innlegg

Hei, skapene på badet mitt faller fra hverandre og noe må gjøres. Jeg er ingen håndtverker og kjenner ingen håndtverkere :( I hvilke steg er det nødvendig at en håndtverker gjør arbeidet og/eller arbeidet må dokumenteres ordentlig:

1. Koble fra og plugge servantrør
  2. Demontere møbler og servant
  3. Sparkle og/eller legge fiberduk for å få slette vegger
  4. Montere veggmonterte baderomsmøbler
  5. Demontere og montere vegglampe (Er elektroingeniør)
  6. Koble til servant

Det er et bad på ca 10m^2 fra 80-tallet med rødorange vinylgulv og strietapet. 3 av 4 vegger er murvegger. Alle møbler er veggmonterte.

Det jeg ønsker å gjøre er å glatte veggene og montere nye møbler. Jeg har mulighet til å stenge vannet for hele leiligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok nylig fatt på å slette strie selv - jeg vil ikke anbefale det til min verste fiende. Betal en maler for å helsparkle det, det er en møkkajobb uten rett utstyr og erfaring. Om du har greit med plass kan du selvsagt bare plate over stria, det er enkelt å gjøre selv.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Så rørlegger for 1 og 6. Elektriker for 5. Maler for 3. Og gjøre 2 og 4 selv?

Noen som har erfaring med å montere baderoms møbler selv? Uproblematisk?

Litt kjipt å ikke kunne koble til og fra en lampe når man har 5 års utdannelse i elektronikk. Men jeg skjønner det.

Endret av Kirchhoff
Lenke til kommentar

Dusjkabinett eller dusje rett på gulv/vegg? 

Risiko for vannskader pga egenkoblet servant er jo ganske begrenset siden det er i våtrom da. Og siden du tydeligvis har stoppekran tilgjengelig er det ikke voldsomt vanskelig å koble. Må bare være litt nøye, og følge bruksanvisningen på utstyret du kjøper. 

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med å montere baderoms møbler selv? Uproblematisk?

Stort sett ikke annerledes enn hvilket som helst annet ikea-møbel. Skru det sammen, bruk et vater og heng det opp med et par skruer eller fransk oppheng(french cleat) som ofte blir lettere ifht å treffe stendere.

Endret av toth
Lenke til kommentar

De fleste av veggene er murvegger på badet. Så jeg trenger vel ikke lete etter stender. Jeg aner heller ikke hvor rørene går og armeringsjernet gjør det umulig å bruke detektor. Er det sannsynlig at borredybden er dyp nok til å treffe rør og ledninger?

Er dette i en underetasje? Hvis ikke er det vel liten sjans for at det går rør på oversiden av de som kommer ut av veggen, de vil da gå nedover på innsiden av veggen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...