Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Prater folk med autisme mye, lyver mye og har stort oppmerksomhetsbehov?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Trodde nemlig autister var rolige, ærlige og helst ikke vil tiltrekke seg oppmerksomhet? 

Autisme er et ekstremt bredt spekter. Men jeg har selv opplevd, og har hørt fra andre som også hadde kjærester som var det, at ja, de snakker ekstremt mye, ofte om ting som de er interessert i. 

Jeg har jo en i familien min som har asperger, og han kan prate i et sett uten at du får komme til ordet en eneste gang. Han sier at han forstår at han gjør det, men han klarer liksom aldri å gjøre noe med problemet. Så ber jeg om at vedkommende skal ta en liten pause da jeg begynner å bli lei, så forsetter vedkommende 5 minutter etterpå. Det er svært frustrerende og en grunn til at jeg har lite kontakt med vedkommende. 

Det som er saken er vel at de ikke forstår de sosiale kodene, noe jeg også til tider kan være helt sjukt dårlig til. Jeg kan forøvrig også mase i times vis, men da tar jeg ihvertfall hensyn til motparten. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Autisme er et ekstremt bredt spekter. Men jeg har selv opplevd, og har hørt fra andre som også hadde kjærester som var det, at ja, de snakker ekstremt mye, ofte om ting som de er interessert i. 

Jeg har jo en i familien min som har asperger, og han kan prate i et sett uten at du får komme til ordet en eneste gang. Han sier at han forstår at han gjør det, men han klarer liksom aldri å gjøre noe med problemet. Så ber jeg om at vedkommende skal ta en liten pause da jeg begynner å bli lei, så forsetter vedkommende 5 minutter etterpå. Det er svært frustrerende og en grunn til at jeg har lite kontakt med vedkommende. 

Det som er saken er vel at de ikke forstår de sosiale kodene, noe jeg også til tider kan være helt sjukt dårlig til. Jeg kan forøvrig også mase i times vis, men da tar jeg ihvertfall hensyn til motparten. 

Jeg har Asperger, og de sosiale koden kan læres. Dog for meg så har det tatt mange år. Og det er litt forvirrende, når de sosiale kodene endrer seg fra person, sted, tid, situasjon osv. :p

Derfor jeg forholder meg til så få personer som mulig. Men jeg kan kanskje prate litt mye om det som interesser meg. MEN jeg har lest meg litt opp, og prøvd å følge litt med på "vanlige" interesser, som litt skisport, fotball osv. Så jeg har andre ting å prate om enn kun det som interesser meg mest, og som andre folk kanskje syns er litt mer spennende.

Så har lært meg litt navn på langrenns-stjerner, som Klæbo, Iversen, Bøe, Røthe, Johaug, Bohlsenov (eller noe sånt) og selvsagt Nortug og Marit Bjørgen. Er ikke alle jeg husker selvsagt, og følger ikke med hver dag. :)

Jeg har også fått god hjelp fra Habiliteringsteamet i Molde (da jeg gikk på folkehøgskole der). Og jeg spør folk noen ganger direkte hva de faktisk mente, hvis de kommer med et ordtak eller ordspill som jeg ikke forstår, eller hvis de ikke sier noe direkte og jeg ikke forstår.

Jeg prøver å lære meg hva andres folk interesser er, og prøver å spørre dem om saker og ting deretter, kan kanskje spørre litt for direkte noen ganger, men de som kjenner meg godt, forstår at det er min måte å prate og lære på. :)

Så med andre ord: Har du Asperger, så kan sosiale koder og situasjoner læres, så lenge du er motivert og interessert i å lære. Spør gjerne gode venner og nær familie om ting du er usikker på, spør direkte, ikke vær redd for det. :)

Og dere som har en god venn, eller en i nær familie som har Asperger: Prøv å forklar at dem prater for mye, men på en hyggelig og direkte måte (ikke "gå rundt grøten", for å si det sånn). Prøv å lær dem sosiale koder og situasjoner litt etter litt (hvis dem ønsker det selv selvsagt). Ikke bare "dump på" med informasjon og kritikk. :)

Også med folk med Asperger så har forskjellige personligheter og interesser, ingen er like der heller. :)

Og et lite tilsvar til denne påstanden: 1. Prater folk med autisme mye, 2. lyver mye og 3. har stort oppmerksomhetsbehov?

1. Ikke nødvendigvis, noen er sjenerte, reservert og sliter med sosial angst fordi de føler seg annerledes enn alle andre. Folk er forskellig.

2. En med Asperger har vanskeligheter for å lyve, og kan si sannheten rett ut selv om det kan fremstå som frekt og lite gjennomtenkt. Igjen, folk er forskjellig.

3. Ikke nødvendigvis, noen liker best å holde seg for seg selv, da de føler at de ikke passer helt inn og føler seg annerledes. :)

Det jeg har skrevet er min personlig erfaring hvordan det er å leve med det, og andre jeg har pratet med og vært sammen med som har samme diagnosen som meg (Asperger). :)

Mer å lese her:

https://www.lommelegen.no/nervesystemet/artikkel/asperger-syndrom/68926244

Endret av Sarcoex - Gnålern
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...