Gå til innhold

Dette er elbilen Volvo vil utfordre Tesla Model 3 med


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålene dine gir ikke mening.

 

Ta det opp igjen når/om de faktisk stemmer om 2 år etter at de skal ha levert fra 50k til 100k biler i året. Akkurat nå er det bare svada og ren tipping.

Hva er det som ikke gir mening? Det er helt simpelt og enkelt hva du mener/tror. Grunnen til at jeg spør er at de fleste som følger med litt på elbilmarkedet vet at de aller fleste sliter med å levere nok elbiler. Økonomien går også heller dårlig i akkurat det segmentet for veldig mange. Derfor er det mulig å basere seg på en kvalifisert gjetning og anta at det ikke er noe magisk med Polestar bare fordi Volvo står bak.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som ikke gir mening? Det er helt simpelt og enkelt hva du mener/tror. Grunnen til at jeg spør er at de fleste som følger med litt på elbilmarkedet vet at de aller fleste sliter med å levere nok elbiler. Økonomien går også heller dårlig i akkurat det segmentet for veldig mange. Derfor er det mulig å basere seg på en kvalifisert gjetning og anta at det ikke er noe magisk med Polestar bare fordi Volvo står bak.

Kvalifisert gjetning basert på hva som skjer om 2 år pga hvordan ståa er idag? 

 

Morsom du. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hva er det som ikke gir mening? Det er helt simpelt og enkelt hva du mener/tror. Grunnen til at jeg spør er at de fleste som følger med litt på elbilmarkedet vet at de aller fleste sliter med å levere nok elbiler. Økonomien går også heller dårlig i akkurat det segmentet for veldig mange. Derfor er det mulig å basere seg på en kvalifisert gjetning og anta at det ikke er noe magisk med Polestar bare fordi Volvo står bak.

Kvalifisert gjetning basert på hva som skjer om 2 år pga hvordan ståa er idag? 

 

Morsom du. 

100.000 bilar i året er definitivt ikkje nok til å dekkje etterspurnaden om to år, basert på den utviklinga vi ser i dag. Deri lange ventelistene for elbilar, og politiske mål både i Kina og EU, tilseier at trenden neppe snur på to år. Eller trur du diesel er attende for fullt i 2020?
Lenke til kommentar

100.000 bilar i året er definitivt ikkje nok til å dekkje etterspurnaden om to år, basert på den utviklinga vi ser i dag. Deri lange ventelistene for elbilar, og politiske mål både i Kina og EU, tilseier at trenden neppe snur på to år. Eller trur du diesel er attende for fullt i 2020?

Snakker du om etterspørselen for hele elbilsegmentet? Hvorfor skal Volvo tilby elbiler for hele segmentet om 2 år? De sier de skal selge fra 50k til 100k elbiler om 2 år. Det er jo ikke ekstreme tall som mål? 

 

Det siste du skriver her er vell bare atter et tegn på at du ikke leser eller forstår hva folk skriver. Jeg har på ingen måte sagt at diesel plutselig skal få en boost i salg noe sted. Det blir heller tvert om etter nye regler i 2021. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

100.000 bilar i året er definitivt ikkje nok til å dekkje etterspurnaden om to år, basert på den utviklinga vi ser i dag. Deri lange ventelistene for elbilar, og politiske mål både i Kina og EU, tilseier at trenden neppe snur på to år. Eller trur du diesel er attende for fullt i 2020?

Snakker du om etterspørselen for hele elbilsegmentet? Hvorfor skal Volvo tilby elbiler for hele segmentet om 2 år? De sier de skal selge fra 50k til 100k elbiler om 2 år. Det er jo ikke ekstreme tall som mål?
Neidå, kinesarane kan klare det, eg seier at 50 til 100k ikkje er nok til å dekkje etterspurnaden.

 

Det siste du skriver her er vell bare atter et tegn på at du ikke leser eller forstår hva folk skriver. Jeg har på ingen måte sagt at diesel plutselig skal få en boost i salg noe sted. Det blir heller tvert om etter nye regler i 2021. 

Nei, men du ga inntrykk av at det ikkje var mogeleg å gje ei kvalifisert gissing utifrå situasjonen i dag. No nemner du nye reglar som er på veg i 2021, og då kan vi vel vere samde om at det er fullt mogeleg å vite ein god del om framtida utifrå situasjonen i dag?
Lenke til kommentar

Neidå, kinesarane kan klare det, eg seier at 50 til 100k ikkje er nok til å dekkje etterspurnaden.

Trur vi snakker om hverandre her. Hvilken etterspørsel er det snakk om? Igjen, det er jo ikke slik at Volvo ser for seg å ta hele etterspørselen? 50k til 100k biler syns jeg høres helt greit ut, og ikke noe som er umulig om 2 år. 

 

Nei, men du ga inntrykk av at det ikkje var mogeleg å gje ei kvalifisert gissing utifrå situasjonen i dag. No nemner du nye reglar som er på veg i 2021, og då kan vi vel vere samde om at det er fullt mogeleg å vite ein god del om framtida utifrå situasjonen i dag?

 

Jeg snakker om 50k til 100k biler i året som Volvo snakker om som deres mål for produksjonen av denne. Du snakker om noe helt annet, og ikke noe jeg har kommentert på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Neidå, kinesarane kan klare det, eg seier at 50 til 100k ikkje er nok til å dekkje etterspurnaden.

Trur vi snakker om hverandre her. Hvilken etterspørsel er det snakk om? Igjen, det er jo ikke slik at Volvo ser for seg å ta hele etterspørselen? 50k til 100k biler syns jeg høres helt greit ut, og ikke noe som er umulig om 2 år. 
Etterspurnaden etter den bilen. Er det andre produsentar av denne bilen?

 

P.t. klarer ingen produsentar av saklege elbilar å tilfredsstille etterspurnaden, og med dei planane produsentane har annonsert er det heller ingenting som tyder på at dei klarer det om to år. Sjølv ikkje i fjor hadde 100k bilar vore nok. Dette er ein Model 3-konkurrent.

 

 

Nei, men du ga inntrykk av at det ikkje var mogeleg å gje ei kvalifisert gissing utifrå situasjonen i dag. No nemner du nye reglar som er på veg i 2021, og då kan vi vel vere samde om at det er fullt mogeleg å vite ein god del om framtida utifrå situasjonen i dag?

 

Jeg snakker om 50k til 100k biler i året som Volvo snakker om som deres mål for produksjonen av denne. Du snakker om noe helt annet, og ikke noe jeg har kommentert på.
Eg kommenterte ditt svar på innlegget du svarte på.
Lenke til kommentar

Etterspurnaden etter den bilen. Er det andre produsentar av denne bilen?

 

P.t. klarer ingen produsentar av saklege elbilar å tilfredsstille etterspurnaden, og med dei planane produsentane har annonsert er det heller ingenting som tyder på at dei klarer det om to år. Sjølv ikkje i fjor hadde 100k bilar vore nok. Dette er ein Model 3-konkurrent.

 

Eg kommenterte ditt svar på innlegget du svarte på.

Kan du lese det jeg skriver? Ingenting av dette har noe med det jeg har skrevet å gjøre. 

 

50k til 100k biler i året er ikke enorme tall, og noe en produsent som Volvo fint kan klare å levere på et år, om 2 år. Hvordan batteri-situasjonen er til den tid er det ingen av oss som har innsikt nok til å vite, så all prat om det er bare svada og rein tipping.

 

Vi aner heller ikke hvordan Volvo har planlagt dette mot fremtiden. For alt vi vet, så kan de hende de har et godt lager av materiale for å lage batterier allerede, og ruster seg opp til produksjonen av bilen. Igjen - kun rein gjetning og tull å diskutere. 

 

Skal du sitere meg igjen, så kom med spørsmål som ikke er rein trolling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Polstar 2 overrasker meg som et seriøst prosjekt og som kommer raskere og med større omfang enn jeg trodde. De starter produksjon i februar 2020 og regner å være opp i en produksjon på 100.000 på årsbasis etter ca ett år. På det tidspunktet vil Tesla Model 3 ligge på ca 500.000 per årl Model 3 og Polestarr 2 er ganske likeverdige i mål og ytelser og Polestar er gjennomtenkt med nye materialer i interiør mm.

 

 

Volvo lange tradisjoner pluss kinesiske eiere og det kinesiske markedet er tydelig en enorm mulighet for Volvo!. Polestar-prosjektet imponerer meg. Men hadde gjerne sett for meg en revisjon av designet (bort fra Saab-look for kupeen over hoftelinjen etc)!

 

Samtidig som Polestar og Model kommer for fullt, kommer også VW ID, en noe mindre bil med lavere ytelser og mange andre nye biler. Utenom Norge er det prisen på elbiler som er det store spørsmål vedrørende om elbiler får sitt gjennombrudd i forhold til fossilbiler. Utviklede land kunne gi begrenset støtte i en overgangsperiode for å akselerere overgangen til elbiler. Med elbilers begrensede utbredelse i alle land unntatt Norge, vil ikke støtte som behøves få år og være avtrappende, være en særlig finansiell byrde for landene.

 

 

Når så utvikling av batteriteknologi gå hurtig mht pris, energitetthet, ladehastighet etc, så ser framtida for elbiler svært lys ut. I tillegg kommer teknologisk utvikling av drivlinjer og elektronikk og tiltagende masseproduksjon av nevnte komponenter.

 

 

Skulle ikke forundre meg om jeg bytter ut min utmerkede fossilbil (BMW 318i, E46, 99-model) om en fem års tid med en elbil!

Lenke til kommentar

 

Etterspurnaden etter den bilen. Er det andre produsentar av denne bilen?

 

P.t. klarer ingen produsentar av saklege elbilar å tilfredsstille etterspurnaden, og med dei planane produsentane har annonsert er det heller ingenting som tyder på at dei klarer det om to år. Sjølv ikkje i fjor hadde 100k bilar vore nok. Dette er ein Model 3-konkurrent.

 

Eg kommenterte ditt svar på innlegget du svarte på.

Kan du lese det jeg skriver? Ingenting av dette har noe med det jeg har skrevet å gjøre. 

Eg svarte på ditt svar til dette innlegget (mi utheving):

Hva er det som ikke gir mening? Det er helt simpelt og enkelt hva du mener/tror. Grunnen til at jeg spør er at de fleste som følger med litt på elbilmarkedet vet at de aller fleste sliter med å levere nok elbiler. Økonomien går også heller dårlig i akkurat det segmentet for veldig mange. Derfor er det mulig å basere seg på en kvalifisert gjetning og anta at det ikke er noe magisk med Polestar bare fordi Volvo står bak.

 

Går eg lenger bak i tråden, står litt meir kontekst:

Vil du inngå et veddemål om at de klarer å levere nok til å dekke markedet?

 

Trur du 100.000 bilar i året er nok for denne modellen i 2020, med det vi veit om salsutviklinga og andre modellar som er på veg? Eg er ganske sikker på at det ikkje er nok, akkurat som eg var sikker på at Chevrolet ikkje kom til å produsere nok av Bolt / Opel Ampera-e då den vart annonsert. (Og fekk rett.)

Lenke til kommentar

Eg svarte på ditt svar til dette innlegget (mi utheving):

Hva er det som ikke gir mening? Det er helt simpelt og enkelt hva du mener/tror. Grunnen til at jeg spør er at de fleste som følger med litt på elbilmarkedet vet at de aller fleste sliter med å levere nok elbiler. Økonomien går også heller dårlig i akkurat det segmentet for veldig mange. Derfor er det mulig å basere seg på en kvalifisert gjetning og anta at det ikke er noe magisk med Polestar bare fordi Volvo står bak.

 

Går eg lenger bak i tråden, står litt meir kontekst:

Vil du inngå et veddemål om at de klarer å levere nok til å dekke markedet?

 

Trur du 100.000 bilar i året er nok for denne modellen i 2020, med det vi veit om salsutviklinga og andre modellar som er på veg? Eg er ganske sikker på at det ikkje er nok, akkurat som eg var sikker på at Chevrolet ikkje kom til å produsere nok av Bolt / Opel Ampera-e då den vart annonsert. (Og fekk rett.)

50,000 til 100,000 biler det første året høres ut som et oppnåelig tall ja. Som er det eneste jeg har kommentert. Alt det andre får du ta opp med noen andre. 

 

Må jeg gjenta meg selv flere ganger nå, der du fremdeles pusher på tull - så får du atter en gang en rapport og innlegg slettet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Eg svarte på ditt svar til dette innlegget (mi utheving):

Hva er det som ikke gir mening? Det er helt simpelt og enkelt hva du mener/tror. Grunnen til at jeg spør er at de fleste som følger med litt på elbilmarkedet vet at de aller fleste sliter med å levere nok elbiler. Økonomien går også heller dårlig i akkurat det segmentet for veldig mange. Derfor er det mulig å basere seg på en kvalifisert gjetning og anta at det ikke er noe magisk med Polestar bare fordi Volvo står bak.

 

Går eg lenger bak i tråden, står litt meir kontekst:

Vil du inngå et veddemål om at de klarer å levere nok til å dekke markedet?

 

Trur du 100.000 bilar i året er nok for denne modellen i 2020, med det vi veit om salsutviklinga og andre modellar som er på veg? Eg er ganske sikker på at det ikkje er nok, akkurat som eg var sikker på at Chevrolet ikkje kom til å produsere nok av Bolt / Opel Ampera-e då den vart annonsert. (Og fekk rett.)

50,000 til 100,000 biler det første året høres ut som et oppnåelig tall ja. Som er det eneste jeg har kommentert. Alt det andre får du ta opp med noen andre.
Kvifor siterte du det du gjorde, og kommenterte noko heilt anna? Dersom du eigentleg kommenterte noko anna, kunne du ha forklart det i staden for å krangle. Då vert dette forumet ein trivelegare stad. Eg har og skrive at eg trur 50.000 til 100.000 er oppnåeleg. Poenget som Nimrad skriv i innlegget du siterte og andre innlegg, er at det ikkje er nok til å dekkje etterspurnaden. Han registrerer og – heilt korrekt – at mange produsentar taper pengar eller har svært låg fortenestemargin på elbilar i dag. Det kjem seg truleg litt på eit år, men fortenesta er neppe på diesel-nivå då heller. Kva er grunnen til at du tykkjer han er "morsom" når han skriv det?

 

Må jeg gjenta meg selv flere ganger nå, der du fremdeles pusher på tull - så får du atter en gang en rapport og innlegg slettet.

Kva er det som er tull? Frå retningslinjene:

o Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende:

- Flaming og andre former for personangrep er forbudt.

o Hold deg til trådens tema. Merk spesielt følgende:

- Mener du tråden eller innlegg i tråden strider mot retningslinjene så ikke skriv dette i tråden, men benytt gjerne rapporteringsfunksjonen.

Lenke til kommentar

Kvifor siterte du det du gjorde, og kommenterte noko heilt anna? Dersom du eigentleg kommenterte noko anna, kunne du ha forklart det i staden for å krangle. Då vert dette forumet ein trivelegare stad. Eg har og skrive at eg trur 50.000 til 100.000 er oppnåeleg. Poenget som Nimrad skriv i innlegget du siterte og andre innlegg, er at det ikkje er nok til å dekkje etterspurnaden. Han registrerer og – heilt korrekt – at mange produsentar taper pengar eller har svært låg fortenestemargin på elbilar i dag. Det kjem seg truleg litt på eit år, men fortenesta er neppe på diesel-nivå då heller. Kva er grunnen til at du tykkjer han er "morsom" når han skriv det?

Jeg gjentar det jeg har sagt, og kun det. Alt det andre tullet du kommer med har vært en kommentar til en annen som tilsiktet meg meninger jeg aldri har hatt - ref.veddemålet du gjentar - som igjen, kun er tull.

 

50k til 100k modeller innenfor én modell høres helt i orden ut for meg for det første året. Jeg vet ikke hvor de legger seg år 2,3,4 etc i etterkant. Det gjør ikke du heller. Det er her Nimrad mener at de ikke vil klare å levere dette antallet, og det er det diskusjonen snakker om. Alt det andre rabalderet har jeg aldri begitt meg ut i, og ikke noe jeg vil svare til. Jeg har ingen spåkule jeg kan kikke i. 

 

 

Kva er det som er tull? Frå retningslinjene:

o Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende:

- Flaming og andre former for personangrep er forbudt.

o Hold deg til trådens tema. Merk spesielt følgende:

- Mener du tråden eller innlegg i tråden strider mot retningslinjene så ikke skriv dette i tråden, men benytt gjerne rapporteringsfunksjonen.

 

 

Du stiller tåpelige spørsmål ala: 

Eller trur du diesel er attende for fullt i 2020? 

Er det andre produsentar av denne bilen?

 

Dette er direkte trolling.

Lenke til kommentar

 

Kvifor siterte du det du gjorde, og kommenterte noko heilt anna? Dersom du eigentleg kommenterte noko anna, kunne du ha forklart det i staden for å krangle. Då vert dette forumet ein trivelegare stad.

Jeg gjentar det jeg har sagt, og kun det. Alt det andre tullet du kommer med har vært en kommentar til en annen som tilsiktet meg meninger jeg aldri har hatt - ref.veddemålet du gjentar - som igjen, kun er tull.
Då må du jo svare sakleg på det då, ikkje med eit spørsmål av typen du sjølv kallar trolling og sarkastisk personåtak av typen "du er morsom du". Og det er ganske utruleg at du ikkje har klart å oppklåre at du svarte på noko heilt anna før no.

 

Du stiller tåpelige spørsmål ala:

Eller trur du diesel er attende for fullt i 2020?

Er det andre produsentar av denne bilen?

 

Dette er direkte trolling.

Her er eit døme på eit spørsmål som i beste fall hamnar i same kategori:

Kvalifisert gjetning basert på hva som skjer om 2 år pga hvordan ståa er idag?

Ikkje gjev forklaringa di mykje meining heller. Eg tykkjer det ser ut som ein kommentar til det han skreiv, ikkje til korvidt Volvo klarer å produsere 50.000 bilar om eitt(!) år. Eg oppfatta det i alle fall som eit svar og ein spottande kommentar til det han skreiv.

Lenke til kommentar

Då må du jo svare sakleg på det då, ikkje med eit spørsmål av typen du sjølv kallar trolling og sarkastisk personåtak av typen "du er morsom du". Og det er ganske utruleg at du ikkje har klart å oppklåre at du svarte på noko heilt anna før no.

Jeg ba deg lese det jeg tidligere har sagt. Det burde vell være tegn nok til at du kom med kommentarer som ikke tilhørte diskusjonen å gjøre, fra min side? Det å begynne å blande inn etterspørsel til en bil som ikke er i salg ennå, syns jeg er litt "far fetched". 

 

Samtidig er dette kun den første modellen deres. Det å legge seg på 50k til 100k produserte biler det første året, på den første modellen syns jeg er fint oppnåelig, og ikke et merkelig tall sådann. Uansett om etterspørselen skulle vært mindre eller mer. Om det viser seg at den er mye større enn de først tenkte, så regner jeg med de øker antall skift o.l. på fabrikkene for å lage flere. 

 

Her er eit døme på eit spørsmål som i beste fall hamnar i same kategori:

 

Hos Volvo som vi aldri har sett produsere en elbil til skala ennå? Ja, jeg syns det blir rein tipping. Diskusjonen passer seg bedre til elbil-segmentet i sin helhet, ettersom alle er avhengig av batterier. 

 

Ikkje gjev forklaringa di mykje meining heller. Eg tykkjer det ser ut som ein kommentar til det han skreiv, ikkje til korvidt Volvo klarer å produsere 50.000 bilar om eitt(!) år. Eg oppfatta det i alle fall som eit svar og ein spottande kommentar til det han skreiv. 

 

Du syns ikke det er rart å kommentere et nytt firma som vi aldri har sett produsere slike biler før og tippe hvordan de får det til? Jeg syns i det minste det. Blir som å finne nord med å vete fingeren og holde den i lufta for å bruke vinden til det. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...