Gå til innhold

Hvordan kalibrere skjermen skikkelig?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har kjøpt en gaming-skjerm, og de prioriterer kjapphet høyest, så du kan kalibrere fletta av den uten at den blir en IPS av den grunn. Det kan bli litt bedre, men du bør ikke ha enorme forventninger. Foreslår å bytte til ny skjerm og ofre litt hastighet for bedre farger og sortnivå. Gode VA-baserte paneler er et greit kompromiss.

https://www.gamersnexus.net/guides/1890-panel-comparison-tn-ips-pls-va-crt

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg kan varmt anbefale Datacolor Spyder 5. Det holder med Express varianten, disse får du tak i for like over 1000 lappen.

 

Følg anvisningene til denne og fargene stiller seg veldig fint inn. Den kan brukes i årevis på alt av PC/Mac, så jeg føler det er et bra verktøy å ha  :dremel:

 

Lysstyrke og kontrast tar man manuelt - det er relativt enkelt å justere selv ift lyset i rommet og hva som føler behagelig.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Riktig kalibrering og det som føles greit er vanligvis et godt stykke fra hverandre, men så lenge det er for persolig preferanse og ikke noe du trenger å få riktig på andre skjermer eller mot print er det ikke noe problem. Har en IPS-skjerm ved siden av en TN og hvis de skal se like ut må jeg gå for TN som referanse-kompromiss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...