Gå til innhold

Er det vanlig å få gigant-faktura på komm.avg. i januar?

Anbefalte innlegg

Ellers er 1 m3 = 1000 liter eller ca ett badekar for å illustrere.  (Det er derfor man sparer så mye på å dusje sammenlignet med å bade).

Det kommer an på badekaret. 200 - 300 liter er ganske vanlig volum på et badekar, og mye av dette volumet er den som bader. Må jo ta en dusj etter man har badet da. Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på badekaret. 200 - 300 liter er ganske vanlig volum på et badekar, og mye av dette volumet er den som bader. Må jo ta en dusj etter man har badet da.

Ups da tenkte jeg nok feil der... men tar man utvendige mål til badekaret så blir det ikke så langt unna 1,6m*0,8m*0,8m blir ca 1m3

*Edit* Tok meg tid til å se på vannforbruket for en vanlig dusj - 30 liter. WC 6 liter. Barbering til rennende vann 5 liter. Vaskemaskin 26 liter ila en halvtime - det øker nok ved skylling senere. 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Nå har jeg foretatt to testmålinger.

Fylte opp 10 liter i en bøtte, og det kan virke som at den har målt 11 liter. Den midterste nedre nåla er vel antall liter så vidt jeg skjønner. Se bilde av den før og etter jeg tappet 10 liter vann:

post-226106-0-87816900-1552151921_thumb.jpg

post-226106-0-74578200-1552151994_thumb.jpg

Så tok jeg en ny måling hvor jeg fylte opp bøtta to ganger. Plasserte nåla på 0 før jeg begynte, og den avsluttet på 2. Den burde vel avsluttet på 0?

Før start:

post-226106-0-00503900-1552152088_thumb.jpg

Etter 10 liter:

post-226106-0-45862000-1552152100_thumb.jpg

Etter 20 liter:

post-226106-0-01622200-1552152116_thumb.jpg

Anonymous poster hash: fbe6b...4c6

Lenke til kommentar

Bildene funker ikke å laste opp tydeligvis, her er de på nytt:

Se bilde av den før og etter jeg tappet 10 liter vann:

p0PojDz.jpg

5Xiqp3Z.jpg

Så tok jeg en ny måling hvor jeg fylte opp bøtta to ganger. Plasserte nåla på 0 før jeg begynte, og den avsluttet på 2. Den burde vel avsluttet på 0?

Før start:

iIrhXMe.jpg

Etter 10 liter:

TLLe7hn.jpg

Etter 20 liter:

yppTLse.jpg

Lenke til kommentar

Plasserte nåla på 0 før jeg begynte, og den avsluttet på 2. Den burde vel avsluttet på 0?

Man kan lese av måleren slik på pilene i sirklene:

Bilde 2 etter 10 liters test: 749,35 liter

Bilde 1 før 10 liters test: 738,35 liter

Differanse 11,0 liter

Bilde 3 etter 20 liters test: 781,8

Bilde 2 midt i 20 liters test: 770,95

Bilde 1 før 20 liters test: 760,0

Differanse (Bilde 3 og 1): 21,8 liter

Siden innlegg #13, den 27.februar, i denne tråden har dere brukt

7560,7818

7550,5146

0010,2672

Dvs. dere har brukt 10267 liter på 10 dager. Dette er drøyt 1 kubikkmeter per dag.

Viser måleren differanse på en periode det ikke brukes vann, (f.eks. dere ikke er hjemme noen timer)?

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Differanse 11,0 liter

Differanse (Bilde 3 og 1): 21,8 liter

Viser måleren differanse på en periode det ikke brukes vann, (f.eks. dere ikke er hjemme noen timer)?

Det betyr at det er 10% avvik på måleren?

Jeg testet det med å se f.eks. over natta, og da hadde den ikke rørt på seg.

Lenke til kommentar

Kan det ikke like gjerne være avvik i måleutstyret? Jeg har noe kjøkken-måleutstyr som måler ganske forskjellig.

Hvis du er sikker på at måleren ikke målte noe forbruk over natten, så virker det som at dere ikke har lekkasje, men et veldig høyt vannforbruk. Mulig et evt. avvik fra måleren gjør det unødvendig værre.

Jeg skrev i et tidligere innlegg at dusjtesten dere utførte målte et forbruk på 163 liter (noe som er ganske mye). 4 slike dusj blir 652 liter.

Er noe slikt forklaring på forbruket?

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg testet det med å se f.eks. over natta, og da hadde den ikke rørt på seg.

Hvis måleren er defekt, holder det ikke å bare se på den ene viseren. Test med 100 liter. Da vil du se hvor langt 0,x-viseren har flyttet seg.

Lenke til kommentar

Hør med kommunen, noe må være feil her!

Vi brukte i 2018 124 kubikk, enda vi er 3stk OG vannet noe plen i tillegg...

Skal også nevnes at vi fikk ny måler med fjernavlesning i fjor, dette resulterte i at vi gikk ned nesten 100 kubikk vs tidligere år - og måleren vi hadde før var VELDIG lik den du har lagt ut bilde av her.

Lenke til kommentar

Sendte en mail til kommunen og fikk til svar at de ikke bytter vannmålere med mindre det er mistanke om feil eller at de blir uleselige.

De tilbyr seg å bytte den i en ny, og sende den gamle til et eksternt firma for testing. Hvis de ikke finner noe feil på den så vil det koste meg 2500kr. Hvis de finner feil så tar kommunen kostnaden.

De kan ikke bytte den uten å sende den inn tydeligvis, så her er spørsmålet om jeg skal risikere å måtte betale ytterligere 2500 på den hinsides høye summen eller om jeg skal la det gå :/

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Gidder ikke se igjennom alt, men har du skrudd av alle kraner og sett på vannmåleren?

Kanskje har du en lekkasje eller en vanntyv

Har du gjort det så ville jeg ha byttet måleren

Ja. Og da teller den ingenting.

Ny måler er bestilt nå, så da får vi se :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...