Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kalorier i ferdig eller tørr vare?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette var rett plass å poste, men jeg prøver å gå ned i vekt og teller kalorier. Jeg har noen få dager med pause i ny og ne, hvor jeg spiser noe jeg har lyst på, men ønsker fortsatt å telle kaloriene de dagene.

Jeg blir kjempeforvirret av å lese på nettet om hvordan jeg regner kalorier på f.eks pasta. Alle sier forskjellig, og det er vesentlige forskjeller.

Når det ikke står noe på deklerasjonen om kaloriene er regnet for ferdig vare, eller tørr vare, veier jeg pastaen før eller etter koking for å få riktig antall kalorier? Samme med nudler, supper, ris, sauser, og andre ferdigretter hvor det tilsettes væske.

Når jeg søker på nettet sier 50% før, og 50% etter.

Anonymous poster hash: 36768...d5f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til tørr pasta, har jeg alltid tenkt at når man koker det, så er det jo kun vann som gjør at det "sveller", så dette vannet utgjør ingen kaloritilskudd. Står det 300 kalorier per 100 gram pasta i innholdsfortegnelsen, så tenker jeg det gjelder for ferdig vare. Jeg regner også med at dette gjelder for andre tørrvarer. Det er sånn jeg alltid har tenkt, ser ut til å fungere bra når jeg har fokus på vektnedgang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir selvfølgelig oppgitt næringsinnhold for vara i den form den selges.
Pasta selges jo både tørr og fersk, og vil ha ulikt næringsinnhold pr. 100 g fordi salgsvarene inneholder ulike mengder vann.
Havregryn spises både kokt og ukokt, men bare ett tall oppgis, og det er for salgsvara. Kokte havregryn, dvs. havregrøt, inneholder selvfølgelig masse vann og har et helt annet energiinnhold enn tørre havregryn.

TILLEGG: Nei, en må faktisk lese nøye hva som står på pakningen. Jeg ser at på en Toro suppepose oppgis det bare næringsverdier pr. 100 g ferdig suppe tilberedt med lettmelk, for eksempel.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...