Darkbill Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Kom over denne på Facebook og ble nysgjerrig på endelig svar. Enkelt forklart, en som har blitt stoppet, fått 3 prikker, fått opplyst 3 prikker, fått et forelegg med 3 prikker og godtatt dette med 3 prikker. Forenklet forelegg. Det vil jo si 'rettskraftig dom' fra og med godtatt forelegg. Kan de endre på det uten videre? Man skulle jo trodd at akseptert er akseptert, og man ikke plutselig kan endre på dette i ettertid. Det kan jo ihvertfall ikke vi gjøre dersom vi har godtatt og plutselig likevel vil endre/klage. Selv har jeg også fått feil prikker en gang, da jeg skulle fått dobbelt, men fikk enkelt, og de fant ut neste gang jeg ble stoppet. Ble dog ingenting ut av det. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Følger for å lese eventuelle svar. Syns dette var en snodig måte å gjøre det på. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Er det eigentleg ein så veldig rar måte å gjere det på? Det blir oppdaga saksbehandlingsfeil, der personen har blitt opplyst om at vedkommande får færre prikkar enn det er rom for å gi etter lova. Løysninga er då å sende ut nytt brev med ny frist for å vedta eller nekte å vedta det forenkla forelegget. Og sidan dette kjem i brevs form så får personen ekstra tenketid på 7 dagar. Det som hadde vært heilt feilt er dersom det hadde blitt sendt brev og latt det opprinnelige samtykket på tre prikkar være gjeldande også for seks prikkar. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Ikke mye å lure på her - hvis feil....blir feilen rettet av systemet - prosessen forklarer metode Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Er det eigentleg ein så veldig rar måte å gjere det på? Det blir oppdaga saksbehandlingsfeil, der personen har blitt opplyst om at vedkommande får færre prikkar enn det er rom for å gi etter lova. Løysninga er då å sende ut nytt brev med ny frist for å vedta eller nekte å vedta det forenkla forelegget. Og sidan dette kjem i brevs form så får personen ekstra tenketid på 7 dagar. Det som hadde vært heilt feilt er dersom det hadde blitt sendt brev og latt det opprinnelige samtykket på tre prikkar være gjeldande også for seks prikkar. I så fall misforstod jeg litt. Jeg forstod det sånn at samtykket nå var gjeldende også for seks prikker. Note to self: Les nøyere neste gang Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 27. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2019 Er det eigentleg ein så veldig rar måte å gjere det på? Det blir oppdaga saksbehandlingsfeil, der personen har blitt opplyst om at vedkommande får færre prikkar enn det er rom for å gi etter lova. Løysninga er då å sende ut nytt brev med ny frist for å vedta eller nekte å vedta det forenkla forelegget. Og sidan dette kjem i brevs form så får personen ekstra tenketid på 7 dagar. Det som hadde vært heilt feilt er dersom det hadde blitt sendt brev og latt det opprinnelige samtykket på tre prikkar være gjeldande også for seks prikkar. Tja, det jeg tenkte mest på er at vedkommende jo allerede har godtatt et forenklet forelegg, ergo fått en dom. Det blir jo det samme som om jeg blir dømt til fengsel 1 år, og plutselig får jeg et brev i posten noen uker senere at de også slenger inn noe annet som de har hjemmel til iht straffeloven. Det er jo ikke mulig mtp at jeg allerede har akseptert dommen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Vedtatt forelegg har virkning som dom, jf. straffeprosessloven § 258. Det vil si at forelegget ikke ensidig kan endres av noen av partene, men må ankes. Det er sterkt begrenset hvilke ankegrunner man kan bruke, jf. straffeprosessloven § 259 (saksbehandlingsfeil, lovgivningsfeil til siktedes ugunst, at vedtakelsen ikke er bindende som viljeserklæring). Påtalemyndigheten kan altså anke forelegget til lagmannsretten innen to uker, men det kan ikke ankes over reaksjonsfastsettelsen. Har du blitt ilagt feil antall prikker er dette altså rettskraftig avgjort når forelegget er vedtatt. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå