Petter1234567890 Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Hei! Fins det en måte å spleise disse to ledningene til en? Slik at jeg før begge lyspærene på et støpsel? Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 koblingsboks og wago? Lenke til kommentar
G Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 (endret) Kjøp en godkjent koblingsboks. Du må sørge for strekkavlaster dersom ledninger ikke er beregnet for fast montering. Ledningene dine ser umantlet ut, og er nok derfor ikke ment for fast montering. Da må du nytte strekkavlastere i koblingsboksen. Du spør forumet om en mikkemus-innstallasjon, sant? Endret 26. februar 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Petter1234567890 Skrevet 26. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2019 Kjøp en godkjent koblingsboks. Du må sørge for strekkavlaster dersom ledninger ikke er beregnet for fast montering. Ledningene dine ser umantlet ut, og er nok derfor ikke ment for fast montering. Da må du nytte strekkavlastere i koblingsboksen. Du spør forumet om en mikkemus-innstallasjon, sant? Okei, finner bare koblingsbokser som er tomme innvendig. Hvordan kobler jeg ledningene sammen innvendig? Har sett på WAGO klemmer men forsto meg ikke helt på hvordan jeg skulle få klemmen til å «bli en ledning». Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 (endret) Wago har en skinne innvendig, kobler du strøm på i den ene inngangen, blir det strøm i hele. En wago per leder. veldig enkelt forklart. Endret 26. februar 2019 av Fenrisúlfr Lenke til kommentar
Petter1234567890 Skrevet 26. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2019 Wago har en skinne innvendig, kobler du strøm på i den ene inngangen, blir det strøm i hele. En wago per leder. veldig enkelt forklart. Fins det da Wago med støtte for mer enn 5 ledere? Eller kan en seriekoble de på et vis? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Dette har du ikke lov til å gjøre selv. 3 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 No offense, men når du ikke engang vet hva/skjønner hvordan en Wago fungerer så burde du få noen med mer peiling til å gjøre dette for deg. 4 Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Detta tror jeg nesten du heller burde ringe en du kjenner som faktisk kan dette. Ikke alle er teknisk anlagte desverre, og det er faktisk helt greit Gjør du dette feil, kan det i værste fall ende med død eller alvorlige skader. Det er faktisk greit å ikke gjøre alt selv, er jo derfor forskjellig utdanninger pg jobber fins Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Fins det da Wago med støtte for mer enn 5 ledere? Eller kan en seriekoble de på et vis? Finnes i hvertfall for 4. Er ikke noe fysisk problem å koble sammen flere samtidig. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Finnes i hvertfall for 4. Er ikke noe fysisk problem å koble sammen flere samtidig. "Vanlig" Wago finnes med 2, 3 og 5 hull. 2 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 "Vanlig" Wago finnes med 2, 3 og 5 hull. Da husker jeg feil da, sikkert 5 jeg brukte en gang for lenge siden. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Siden det er flertrådete/fintrådete ledere så må du ha de med vippearm. Ikke de man bare dytter ledningene inn i. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 (endret) Er veldig kjedelig å få avkortning av forsikring eller døde familiemedlemmer pga. noe mikkemusgreier. Men, jeg kan forstå fristelse og behovet for å gjøre det billig. Men spør deg ihvertfall selv, ville du solgt et hus/en leilighet ved å etterlate slik mikkemusinnstallasjon? Der kan du risikere dyre oppgjør, fordi i verste fall så må ny huseier gå igjennom hele leilighetens elektriske anlegg på let etter annet mikkemusinnstallasjon. Denne kostnaden kan du i verste fall ende opp med alt ettersom hvordan forskjellige parter og juridiske folk tolker tingenes tilstand. Dessuten er jeg ikke selv elektriker, så jeg burde ikke gi råd om dette. Men det er jo også et forum for å diskutere dette, så litt rom for å diskutere det antar jeg at er i orden. Man kan f.eks. ikke fest løst EL-utstyr. På tross av det så har jeg gjerne blitt fristet til å ofre en eller to stikk i en forgrener med patentbånd over. Det er ulovlig, brannmann kommenterte det, og jeg sa "fuck you" til han, nei jeg gjorde ikke det, men har ikke fjernet patentbåndet. Maken til flisespikk da. Men det er faktisk ulovlig å feste fast ting som er ment for fri bevegelse innen elektriske komponenter. Så den koblingsboksen med strekkavlaster som du er på let etter, vil jeg anta at du ikke har lov å skru fast i vegg i bruksoppsettet ditt, men at den må sleide rundt fritt på gulvet elns. Er jo det jeg nevner nedenfor som frarådes på det sterkeste, fuck you , sannhet med modifikasjoner? Jeg har masse strømpadder seriekoblet også, sånn bak TV-benk og liknende (men forsøker å unngå det litt om jeg kan), men jeg har ikke særlig stor last på slikt. Større last fører til større potensiale for varmgang. En annen stor synd er å lage seg hull i vegg og strekke skjøteledning igjennom. Så dum er jeg ikke. Men det kan jo gå godt lenge, ikke sant? I strengeste forstand så burde det ikke bli solgt slike limlister, for man fester f.eks. fast lampettledningen. Bare for å være helt EL-nazi her Endret 27. februar 2019 av G Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Hvis ikke så har Biltema slike. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 (endret) Hvis ikke så har Biltema slike. 2.jpg Den så deilig ut. Huff tre ledninger å snuble i. Ville heller ha skrudd på støpsler og brukt en stikkontaktforgreiner personlig jeg da. De strenge EL-reglene kan føre til mer snubling Ikke alltid HMS-regler går overens. Man burde vel strengt tatt festet løst EL-materiell med strikk da? Men vent, er det da regnet som fast montering, EL-nazien kom tilbake.. Men man kan snuble i strikken også huff Endret 27. februar 2019 av G Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 I forhold til en diger koblingsboks uten strekkavlastere inni vil jeg alikevel si den er bedre. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Men en stor koblingsboks kan man spraylakke oransje i riktig HMS-ånd, og større flater oransje gir større synlighet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå