Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spleise to ledninger til en

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp en godkjent koblingsboks. Du må sørge for strekkavlaster dersom ledninger ikke er beregnet for fast montering.

Ledningene dine ser umantlet ut, og er nok derfor ikke ment for fast montering. Da må du nytte strekkavlastere i koblingsboksen.

Du spør forumet om en mikkemus-innstallasjon, sant?

post-515936-1668499.jpeg

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp en godkjent koblingsboks. Du må sørge for strekkavlaster dersom ledninger ikke er beregnet for fast montering.

Ledningene dine ser umantlet ut, og er nok derfor ikke ment for fast montering. Da må du nytte strekkavlastere i koblingsboksen.

Du spør forumet om en mikkemus-innstallasjon, sant?

post-515936-1668499.jpeg

Okei, finner bare koblingsbokser som er tomme innvendig. Hvordan kobler jeg ledningene sammen innvendig? Har sett på WAGO klemmer men forsto meg ikke helt på hvordan jeg skulle få klemmen til å «bli en ledning».

Lenke til kommentar

Detta tror jeg nesten du heller burde ringe en du kjenner som faktisk kan dette. Ikke alle er teknisk anlagte desverre, og det er faktisk helt greit :)

Gjør du dette feil, kan det i værste fall ende med død eller alvorlige skader. Det er faktisk greit å ikke gjøre alt selv, er jo derfor forskjellig utdanninger pg jobber fins :)

Lenke til kommentar

Er veldig kjedelig å få avkortning av forsikring eller døde familiemedlemmer pga. noe mikkemusgreier.

Men, jeg kan forstå fristelse og behovet for å gjøre det billig. Men spør deg ihvertfall selv, ville du solgt et hus/en leilighet ved å etterlate slik mikkemusinnstallasjon? Der kan du risikere dyre oppgjør, fordi i verste fall så må ny huseier gå igjennom hele leilighetens elektriske anlegg på let etter annet mikkemusinnstallasjon. Denne kostnaden kan du i verste fall ende opp med alt ettersom hvordan forskjellige parter og juridiske folk tolker tingenes tilstand.

Dessuten er jeg ikke selv elektriker, så jeg burde ikke gi råd om dette. Men det er jo også et forum for å diskutere dette, så litt rom for å diskutere det antar jeg at er i orden.

Man kan f.eks. ikke fest løst EL-utstyr. På tross av det så har jeg gjerne blitt fristet til å ofre en eller to stikk i en forgrener med patentbånd over. Det er ulovlig, brannmann kommenterte det, og jeg sa "fuck you" til han, nei jeg gjorde ikke det, men har ikke fjernet patentbåndet. Maken til flisespikk da.

Men det er faktisk ulovlig å feste fast ting som er ment for fri bevegelse innen elektriske komponenter. Så den koblingsboksen med strekkavlaster som du er på let etter, vil jeg anta at du ikke har lov å skru fast i vegg i bruksoppsettet ditt, men at den må sleide rundt fritt på gulvet elns.

Er jo det jeg nevner nedenfor som frarådes på det sterkeste, fuck you :) , sannhet med modifikasjoner?

Jeg har masse strømpadder seriekoblet også, sånn bak TV-benk og liknende (men forsøker å unngå det litt om jeg kan), men jeg har ikke særlig stor last på slikt. Større last fører til større potensiale for varmgang.

En annen stor synd er å lage seg hull i vegg og strekke skjøteledning igjennom. Så dum er jeg ikke. Men det kan jo gå godt lenge, ikke sant?

I strengeste forstand så burde det ikke bli solgt slike limlister, for man fester f.eks. fast lampettledningen. Bare for å være helt EL-nazi her :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvis ikke så har Biltema slike.

attachicon.gif2.jpg

Den så deilig ut. Huff tre ledninger å snuble i. Ville heller ha skrudd på støpsler og brukt en stikkontaktforgreiner personlig jeg da.

De strenge EL-reglene kan føre til mer snubling :dribble:

Ikke alltid HMS-regler går overens.

Man burde vel strengt tatt festet løst EL-materiell med strikk da? Men vent, er det da regnet som fast montering, EL-nazien kom tilbake.. Men man kan snuble i strikken også :) huff

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...