Plissvar.com Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Er usikker på reglene... noen steder leser jeg at jeg trenger jegerprøven og godkjent våpensøknad mens andre plasser står det at våpenet må stå under verge sitt navn? Hadde vert fint om noen forklarte dette enkelt. Er snakk om halge til småviltjakt og muligens salong til øvelsesskyting. Lenke til kommentar
T-force Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 (endret) Hei. I følge lovdata (https://lovdata.no/lov/1961-06-09-1/§7) må du ha godkjent søknad fra politiet og det må oppevares hos verge. Du må ogsa har en grunn til å ha våpen, som du nevner er det småviltjakt, men for å få lov til å jakte må du ta jegerprøven først. Endret 26. februar 2019 av T-force Lenke til kommentar
0laf Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Som det står ovenfor, du må først og fremst ha jegerprøve, og våpnene må oppbevares av verge som også fyller kravene til å inneha våpen, altså har jegerprøve, FG-godkjent skap, vandel osv.Det kan nok være litt forvirring ettersom du kan drive opplæringsjakt fra du er 14 år uten jegerprøve, men det gjelder kun for småvilt og fangst, samt under forsvarlig tilsyn av en annen jeger som har drevet med jakt i minst tre år.Dersom du ikke har gjort det, meld deg inn i den lokale jegerforening, å ta kontakt med de, de fleste steder er det veldig mye hjelp å få. Lenke til kommentar
Plissvar.com Skrevet 27. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2019 Takk for svar. Har meldt meg på kurs nå om noen uker Lenke til kommentar
Plissvar.com Skrevet 4. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2019 Lurer på en ting til... om det skal oppbevares av verge, må han ha jegerprøven?? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Lurer på en ting til... om det skal oppbevares av verge, må han ha jegerprøven?? Ja, den som skal oppbevare våpen for en jeger som ikke er myndig, må selv oppfylle kravene til å inneha de samme våpnene, altså jegerprøve, FG-godkjent skap osv. Lenke til kommentar
Plissvar.com Skrevet 4. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2019 Okei, å de e einaste måten?? Takk for svar!! Lenke til kommentar
0laf Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Om det er eneste måten vet jeg ikke, men det er i det minste den vanlige måten ? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 Du kan jo forsøke å kontakte det lokale politiet, som er ansvarlig for våpensøknader, å høre om det finnes noen andre alternativ, eventuelt kontakte lokale jegerlag, mulig de kan hjelpe deg? Lenke til kommentar
Plissvar.com Skrevet 4. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2019 Jepp skal ta jegerprøven i slutten av måneden , skal høre me kurslederen der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå