Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Polysomnografi for søvnapne dekket?


Obi von Knobi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg mistenker at jeg har søvnapne, og lurer på hvor mye en polysomnografi vil koste meg i Norge? Eller er det dekket av staten?

 

Jeg bor i utlandet, og her koster det ca 2000 kroner, så om det ikke er dekket kommer jeg nok til å gjøre det her isteden.

Hei.

 

Dersom du har mistanke om at du har søvnapne så tar du kontakt med fastlegen din og så henviser han deg videre. Du trenger ikke betale annet en egenandelen og undersøkelsen blir mest sannsynlig tatt hjemme hos deg selv, med et apparat du har rundt nesen, brystet og en sensor på ene peke fingeren.

 

Har gjort dette flere ganger og har selv sentral søvnapner i tillegg til obstruktiv.

 

I dag får du først CPAP. Etter flere undersøkelser kan du deretter finne ut om du har en alvorligere type enn først antatt. Det er viktig at du er på ballen her. Jeg hadde selv CPAP i 1 år før jeg selv fikk en henvisning tilbake til søvnsenteret hvor det dermed ble konstatert sentral søvnapne. Dette var svært irriterende da den ene doktoren som mente alt var riktig ikke innehadde kompetansen til å sjekke rapportene grundig nok. Etter denne timen fikk jeg så ASV, det er nesten en respirator i tillegg til CPAP.

 

Håper du finner ut av det.

 

Takk! Så bra.

 

Husker du om det var lang ventetid mellom fastlegen og somnografien? Jeg skal bare være hjemme i to uker i påsken ser du.

Du, dette kommer til å ta tid. Du skal først sove en natt med utstyret, for så å komme tilbake til sykehuset neste dag (eller uken etter). Der finner de ut om du har apner. Så skal du vente på maskinen, og dette kan ta tid. Så når du har maskinen så skal du tilbake etter noen uker/måner for å høre om behandlingen funker osv. Så dette her ta langt lengre tid.

 

Be om henvisning til hjerte- og lungespesialist / spesialist i indremedisin på tlf, så går det sikkert kjappere, bare husk at det kan potensielt ta lang tid før du får time, alt avhengig av pasientlister.

Det er søvnavdelingen som tar seg av dette på de fleste sykehus. Altså øre-nese-hals.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

Har gjort dette flere ganger og har selv sentral søvnapner i tillegg til obstruktiv.

-hals.

Flere ganger?

Du ba om en second opinion da?

 

Iflg min egen test lå jeg under grensen for å få hjelp. Jeg hadde problemer med å sove med apparatet på meg og føler at jeg våknet hvert 5 minutt på grunn av det. Tok det også av meg i søvne når jeg endelig sovnet så jeg føler at testen ble veldig kunstig.

 

Jeg fikk et inntrykk av at legen på sykehuset ikke hadde satt seg inn i situasjonen min da han påsto at det ville bli bra om jeg sluttet å røyke til tross for at jeg på den tiden hadde røyket i gjennomsnitt 1-2 røyk pr dag i to år og ikke røyket i et par mnd før testen (noe jeg hadde oppgitt) samt jeg har snorket kraftig og hatt pustestopp siden jeg var barn (som også ble oppgitt) og aldri vært overvektig.

 

Jeg sa dette på tlf når jeg ble oppringt og hørte at legen stusset men allikevel sa at testen hadde målt nok.

 

Du ville altså bedt om en ny test selv om legen mente en lå under grensen?

Jeg ville det selv, men siden legen avviste argumentene mine tenkte jeg at jeg bare kastet bort tid.

 

Jeg har i alle år hatt behov for langt mer søvn enn hva som ser ut til å være vanlig, er trøtt stort sett hele tiden og synes jeg har lite overskudd til vanlig samt ofte hodepine om morgenen - så selv føler jeg meg overbevist om at det er søvnapne som er grunnen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Takk for grundig svar! Jeg besøker legen min i morgen og hører hvordan de gjør det her før jeg bestemmer meg.

 

Flott. Lykke til, håper at du finner ut av det. :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk påvist søvnapne høst 2018.

Gikk til fastlegen. Ble henvist til øre/nese/hals avd. Fikk hjemmetest en natt. Va tilbake en uke senere og fikk en "c-pap" maskin. (eller hva det heter. 

 

Gikk kjapt og enkelt og kostet bare vanlig fastlege pris. Maskinen fikk jeg gratis til odel og eie. Koster faktisk 8000kr for fult utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...