Gå til innhold

DEBATT: Internett har vært flaut, frustrerende og ydmykende. Men også lærerikt og nyttig for oss som ikke er tekniske vidundere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt skrevet ! :)

Min erfaring er at det skorter ofte ikke på kunnskap om data men evnen til å formidle den til de som skal lære.

Muttern er 85 år gammel. Inntil nylig TV og videospiller det mest avanserte hun hadde brukt.

Vi (barna, dog voksne) foreslo at hun burde prøve å lære litt om data og teknologi, og hun var enig.

Først ble det en smarttelefon og deretter en bærbar pc. Alle ville vi lære henne nye ting man kunne gjøre med disse, men det var et problem; alle som ville forklare ting og tang til henne tok ikke høyde for at hun lå på et helt annet nivå enn de selv og forklarte for mye for raskt.

Dette fant jeg ut da jeg forklarte henne, og hun sa at jeg forklarte på en måte som gjorde at hun forsto, i motsetning til de andre i familien. Måten jeg gjorde det på var å ikke forklare så mange ting på en gang (jo færre jo bedre). I tillegg stoppet jeg stadig og sjekket at hun faktisk forstod hva jeg sa ved å stille åpne spørsmål. Jeg fokuserte masse på det at "det finnes ikke dumme spørsmål", for å øke selvtillit. Jeg tror at man lærer bedre om man har tro på seg selv.

Jeg brukte også ofte eksempler fra hennes hverdag om jeg skulle forklare noe. Og sist men ikke minst; repetisjon.

Og fremgangsmåten min har fungert.

Grunnen til at jeg skriver det jeg skriver her er ikke for å få fokus på meg selv, det er å sette fokus på hvor viktig det er å tenke på HVORDAN man forklarer ting til noen som ikke kan noe om data. Man må ha evnen til å sette seg inn i hvilket nivå den man forklarer til er på og derfor tilpasse hastighet og fremgangsmåte ved presentasjon av stoffet. Dette er særdeles viktig når det gjelder eldre mennesker. Jeg tror også det er viktig at man passer på at de ikke føler seg dumme. Gi masse begrunnet skryt og oppmuntring underveis.

Det hjelper nemlig ikke å kunne en masse hvis man ikke har evnen til å tilpasse stoffet til personen man vil lære det bort til :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Min mor taklet ikke pc så bra, så da ble det nettbrett på henne. Med det brettet, kan hun gjøre det meste som behøves på hennes nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...