Gå til innhold

Spørsmål angående nettverk/Unifi

FranZe

Anbefalte innlegg

Ja, nå begynner det å bli litt innviklet her og tenkte å høre her inne om det er riktig slik jeg nå har satt det opp. Det jeg tenkte var å ha ett gjestenettverk i tillegg til nettverket vi selv bruker, aktivere dette på samme AP (Unifi ac pro) med annen ssid selvsagt. Gjestene skal heller ikke ha tilgang til mer enn 100 Mbps.

Routeren og switchen jeg har er en Edgerouter 6 og Unifi switch 8-60W. 

Fikk litt hjelp med å sette opp routeren, og den fungerer fint den. Ut i fra den har jeg 3 nettverk. Hovednett, gjest og IPTV. Tenkte først at det var bare å kjøre vlan only på gjestnettet, men det fikk jeg jo ikke til. Som dere sikkert skjønner så er dette helt nytt for meg :hrm:

192.168.1.1<----Hovednett

192.168.2.1<----Gjestenett

192.168.10.1<-----IPTV (Går ikke innom switchen)

Aller første jeg gjorde var å sette ned hastigheten på porten hvor gjestenettverket kommer inn på switchen fra 1Gbps til 100 Mbps slik at gjestene ikke bruker hele båndbredden.

Det jeg gjorde for å få dette til å virke var å lage ett corporate nettverk ekstra (bildet forklarer) til gjester og kjøre dette på vlan 45.

3r9lYjV.jpg

Så måtte jeg opprette en wlan group kalt "gjest" under wireless network hvor da "GjesteNettverk" ligger med vlan 45.

BtVBXFo.jpg

I og med at vi selv ikke bruker 2.4Ghz så fant jeg det AP'et jeg ville kjøre gjestenettverket på og valgte da wlan group "Gjest" med ssid "GjesteNettverk" (vlan 45) under wlans og da aktivere vlan på AP'et. 

Ut i fra switchen, på den porten hvor både hovednettet og gjestenettet går ut, går da hovednettet uten vlan samt da gjestenettet med vlan 45.

Håper dere forstod litt av det jeg prøvde å forklare her selv om det kanskje virker utrolig rotete. Det fungerer slik jeg har satt det opp, så kommer spørsmålet: Ser dette rett ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...