Ingerjohanne123 Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Har alle i Norge lik sjanse og rett på utdanning? Trenger synspunkter! Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Ja, i stor grad. Det er selvfølgelig ikke helt likt, men i så stor grad det er mulig. Lenke til kommentar
Ingerjohanne123 Skrevet 26. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2019 Ja, i stor grad. Det er selvfølgelig ikke helt likt, men i så stor grad det er mulig. Kva vil du sei er likt og ulikt? Kvifor har ikkje alle dei samme rettane? Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Kva vil du sei er likt og ulikt? Kvifor har ikkje alle dei samme rettane? Sier ikke at alle ikke har de samme rettighetene. Det jeg tenker på er at noen kanskje har hatt en vanskeligere oppvekst, som gjør at de stiller dårligere hjemmefr og ikke får like godt grunnlag. Det slår evt mest ut når man skal søke vgs, men opplever at det da står på egeninnsats og ikke skolens side. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 https://universitas.no/debatt/65358/gar-eliteyrker-i-arv/(så får du selv vurdere hva du legger i "like muligheter", men etter mitt skjønn er mulighetene de samme uavhengig av hva som diskuteres rundt middagsbordet) Lenke til kommentar
Ingerjohanne123 Skrevet 26. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2019 Sier ikke at alle ikke har de samme rettighetene. Det jeg tenker på er at noen kanskje har hatt en vanskeligere oppvekst, som gjør at de stiller dårligere hjemmefr og ikke får like godt grunnlag. Det slår evt mest ut når man skal søke vgs, men opplever at det da står på egeninnsats og ikke skolens side. Takk for svar:) 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 (endret) Det er i min opplevelse en klar sammenheng mellom personlig mestring av realfag og eksistensen av foreldre med realfagsutdanning. Med det mener jeg at de aller fleste jeg har møtt som gjør det bra i realfag har minst en forelder med utdanning i realfag, og motsatt der de som sliter med realfag ofte har foreldre med utdanning i språk, samfunnsfag, historie, eller ingen utdanning i det hele tatt. Et kjapt Google-søk ga meg denne artikkelen: https://www.utdanningsnytt.no/debatt/2008/januar/familietype-og-skoleprestasjoner/ Skrevet i 2008, så kanskje ikke 100% relevant for en skoleoppgave i dag, men er absolutt en pekepinn. EDIT: Ellers er det et hett tema med kjønnsforskjeller på skolen om dagen, der jentene får bedre resultater enn gutter. Endret 26. februar 2019 av N o r e n g Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Mener problemstillingen din er drøftet av en fransk forsker som het Bordieu. Han skrev om sosial kapital. Forsto det sånn at det har med hva slags muligheter ulike klasser har. I utgangspunktet burde vel skolen ruste alle elever til å kunne oppnå hva det skulle være av grader, men så er det godt mulig at en elev har større sannsynlighet/mulighet for å kunne bli astrofysiker når foreldrene er rakettforskere - for å illustrere med et litt banalt eksempel uten rot i virkeligheten. En lærer jeg hadde fortalte at det var mindre sannsynlig, statistisk sett, at elever blir leger eller professorer når foreldre er snekre, og han fletta dette opp mot Bordieus sitt begrep om sosial kapital og at "noen kunne ha lavere sosial kapital". At hele sosiale klasser skal være utelukket fra utdanningsområder er vel strengt tatt heller et symptom på at skolen slett ikke er bra nok og at de ikke klarer å ruste elevene til å klare vanskelige studier. Fint med alt en kan lære hjemme, men så har det jo vært skole i Norge siden 1700-tallet. Skolen har hatt nok tid på å lære seg hvordan en skal lære opp folk. pføy! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå