Ludvig86 Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Hei! En kjenning selger en 2001 Citroen Berlingo. Den strøk EU kontrollen med glans. Jeg tenkte å kanskje kjøpe denne å gjøre den i stand. Jeg er ingen mekaniker, men har skrudd litt bil av de "enklere" oppgavene, som å skifte bremseklosser/skiver. Jeg er teknisk anlagt og interessert i bil, og liker å skru, bare jeg vet hva jeg gjør. Man finner jo så mye på Youtube for tiden hva bil og service angår. Jeg vil høre om noen kjenner til noen av de feilene her og vet om det er en "enkel sak" å reparere selv, eller om det blir for meget for "den vanlige mann i gata"? Takker for alle innspill! Bilde av mangel-liste ligger vedlagt. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Du bør i så fall ikke betale så altfor mange kronene for en 18 år gammel Berlingo. I praksis så må alt av bremser overhales og byttes, samt begge tårnlagre fremme, om de fåes løst til denne bilen, ellers må du ha nye fjærben. Nye bærearmer framme (siden den ene er utslitt, er den andre også trolig på vei til å bli utslitt). SRS airbag kan være en bagatell, kanskje bare en dårlig kontakt ved setet f.eks, eller det kan være relativt kostbart. Har du tid, verktøy og sted samt grovt regnet 10.000,- å bruke på deler, så kommer du nok langt, men det er helt umulig å si noe sikkert. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Husk at du også risikerer flere feil og mangler som ikke blir sjekket på EU-kontroll. Det er tross alt en Citroën, og den er gammel. Selv hadde jeg ikke tatt den for vrakpanten engang. 2 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Det er tross alt en Citroën, og den er gammel. Selv hadde jeg ikke tatt den for vrakpanten engang. Gamle myter lever ennå skjønner jeg. Berlingo I går for å kanskje være en av de absolutt mest driftssikre og rimeligste bilene å vedlikeholde av alle biler fra 90-tallet. De er også svært lite plaget med rust, noe som stort sett allerede har drept de fleste konkurrentene på driftssikkerhet. Men jeg er enig med Møberg i at dette ser ut som en liste over påkost og jobb som sannsynligvis overgår verdien på bilen og kanskje også bruksverdi og restlevetid, litt etter tilstanden ellers på bilen. 5 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 SRS kan som nevt være enkelt, men også som å finne nåla i høystakken uten godt diagnoseutstyr. Dyrt kan det også bli. Få i det minste bilen diagnosert før kjøpt, men i det hele virker dette som et allerede tapt prosjekt. 2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Hvilken motor sitter i denne bilen? Er det bremsetromler eller bremseskiver bak? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 (endret) Eneste usikkerhetsmomentet her er airbag-feilen. Her kan det som andre nevner være alt fra en løs ledning til at hele airbag-systemet må byttes. Resten av feilene er grei skuring som jeg tenker de fleste hobbymekanikere fint bør ta på en liten helg. Nye skiver og klosser, bremsesylindre, et par bærearmer og fjærbeinslagre er fint overkommelig. Så om jeg var på jakt etter en billig berlingo, og bilen ellers var i god stand og hadde brukbar servicehistorikk, hadde ikke denne kontrollseddelen stoppet meg Edit: Ser også at en styrekule må byttes. Da bør bilen taes på en hjulstillingskontroll etterpå, og det koster fort et par lapper ekstra. Men igjen, det hadde ikke stoppet meg om bilen ellers var bra og ikke minst billig Edit2: Bestiller du rimelige deler fra f.eks. Autodeler, snakker vi en delepris på totalt 1500 til 2000 kr for delene du trenger. Altså ganske lite Endret 26. februar 2019 av Kajac Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Bremsene kan fort bli domino på en så gammel bil. Slangen kan henge fast i caliper. Koblingen mellom slangen og bremserør kan være rusta i sammen. Samme med fordelingsblokker og lignende videre. Koblinger kan være så korrodert at du ikke får tak med vanlig verktøy. Og når du prøver med sveisetang e.l. så vrir du plutselig alt i stykker. Og like plutselig må man bytte nesten alt frem til hovedsylinder. Dette var grunnen til at jeg skrota Citroënen jeg hadde for lenge siden. Samme med forstillingsdeler. Det ene kan dra med seg det andre og plutselig har du betalt mer enn du kunne fått en god bruktbil for. Jeg ville fremdeles ikke tatt sjansen. Men så er jeg notorisk uheldig i all form for gambling. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 26. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2019 Takker for innspill folkens! Bilen koster 5000. Vurderte å by 3000 isåfall til å begynne med om det blir noe av. Må nesten se ann denne. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Ser jo helt greit ut,itt koseskruing men hvor mye er den verdt EU godkjent? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå