TitoOtis Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Hei, i fjor var jeg gjennom et vikarbyrå innleid som kundeservice medarbeider hos Telenor. Kontrakten skulle vare fra slutten av april til slutten av august. Opplæringstiden var fra april til juni. For å få jobb hos Telenor var det en lang prosess som besto av flere intervju hvor ingen av intervjuerne hadde noe å påpeke på at jeg snakket med en liten aksent. Jeg fikk da jobben og etter 1 uke med opplæring før jeg hadde vært i kontakt med kunder over telefon bestemte lederen min seg å avslutte mitt arbeidsforhold i Telenor fordi han hadde en "antagelse" om at det "kunne" oppstå kommunikasjons problemer mellom meg og kunder på grunn av mitt aksent. Det er vell å merke at lederen ikke hadde noe å basere sin beslutning på. Det var bare han som syntes jeg var litt vanskelig å forstå selv om jeg har bodd i Norge i snart 10 år, studerer på universitet og har hatt tidligere arbeidsforhold og de siste 5-6 år jeg har bodd her har jeg aldri hatt noe kommunikasjons problemer med noen andre. Jeg vet at jeg ikke kunne gjøre noe juridisk mot Telenor fordi de hadde leid meg inn gjennom et vikarbyrå og jeg fikk en relativ grei pengesum av vikarbyrået på grunn av at det var en usaklig oppsigelse men likevel plager det meg fortsatt en del psykisk at jeg fikk sparken på grunn av lederens sine antagelser. Jeg er nå i en posisjon hvor jeg ikke trenger å bekymre meg å jobbe for Telenor igjen og jeg har vært i kontakt med diskriminerings nemda og de vil starte en sak men jeg får valget mellom å klage på en organisasjon som i dette tilfellet er telenor eller en person som er i dette tilfellet lederen. Hvem skal jeg klage på ? Jeg har forøvring dokumentasjon på at jeg ble diskriminert. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Lederen har noe å basere sin beslutning på, siden du hadde 1 uke opplæring 1 Lenke til kommentar
TitoOtis Skrevet 26. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2019 Lederen har noe å basere sin beslutning på, siden du hadde 1 uke opplæring Arbeidsmiljøloven sier at en oppsigelse skal være saklig begrunnet altså det måtte faktisk ha vært flere kunder som klagde før han burde ha tatt den beslutningen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Kva vil du oppnå med å sende inn ein klage? Det er tydelegvis ikkje å få tilbake jobben. I teorien kan du nok reise søksmål mot Telenor så lenge du er innanfor foreldelsesfristen, men kva du oppgnår er nok begrensa. Vanligvis så er det du klarer å oppnå i eit slikt søksmål å få erstatning for det tapet som den ugyldige oppsigelsen har påført deg, men dersom du hoppa rett vidare til ein ny vikarjobb så har du nok ikkje hatt eit tap som du kan få erstatning for. Dersom det du vil oppnå er å henge ut Telenor, så er det nok enklast å gå via media og få ein journalist til å fortelle din historie. Ei slik sak kan nok være egna til å rette søkelyset mot diskriminering, og vil forhåpentlegvis bidra til å hindre at andre opplever det same som deg. Men for deg personleg så er det ikkje så mykje meir å hente enn å få navnet ditt på trykk i avisa. Vær også oppmerksom på at Telenor lett kan så tvil om din versjon, ved å hevde at det på dette tidspunktet faktisk var språkproblem, ved at opphøyret av vikarstillinga var på grunn av andre forhold, eller ved å dikte opp ein anna grunn for at du ikkje fekk fortsette i jobben. Du bør derfor ha ein plan for kva du vil oppnå, og jobbe litt med å påsjå at dokumentasjonen du har er god nok til at du oppnår det du vil oppnå. 1 Lenke til kommentar
TitoOtis Skrevet 27. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2019 Jeg har ingenting å tape på dette så jeg bare sender inn klagen jeg. Takk for innspill. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Hvis feilfri norsk var så viktig for dem, så burde de klart å luke det ut på intervju. Når det er sagt, hvis du skriver slik som du snakker, så er det nok mer enn "litt" aksent. Jeg forstår hva du skriver, men jeg ville ikke likt å møte slike formuleringer fra telefonsupport. 2 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 28. februar 2019 Del Skrevet 28. februar 2019 Når det er sagt, hvis du skriver slik som du snakker, så er det nok mer enn "litt" aksent. Jeg forstår hva du skriver, men jeg ville ikke likt å møte slike formuleringer fra telefonsupport. Hva er det du reagerer på der? Jeg leste startinnlegget nok en gang etter å ha lest din kommentar og kan fremdeles ikke finne noe der som skulle være problematisk? 6 Lenke til kommentar
TitoOtis Skrevet 7. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2019 A Hvis feilfri norsk var så viktig for dem, så burde de klart å luke det ut på intervju. Når det er sagt, hvis du skriver slik som du snakker, så er det nok mer enn "litt" aksent. Jeg forstår hva du skriver, men jeg ville ikke likt å møte slike formuleringer fra telefonsupport. Dersom du hadde vært i en formell telefonsamtale med meg hadde du nok skjønt at det er en stor forskjell mellom måten jeg snakker på i telefon og hvordan jeg skriver på et forum. Klagen har blitt sendt inn og behandlingstiden er omtrent et år,så det tar nok litt tid før jeg eventuelt får svar. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Hva er det du reagerer på der? Jeg leste startinnlegget nok en gang etter å ha lest din kommentar og kan fremdeles ikke finne noe der som skulle være problematisk? Jeg tror majoriteten av mine egne innlegg er langt værre enn ts sitt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå