Cucum(r) Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Heisann Jeg har fikla litt med et news-script som jeg har mekka sammen, og i fullarticle.php blir de hele artiklene/nyhetene hentet ut fra textfiler. Hittil har jeg bare skrevet innholdet i notepad og uploada det vha uploads.php, men jeg prøvde å få til et script slik at jeg kunne skrive inn filnavn i et form, og innholdet i fila i et textarea, slik at det ble opprettet en ny fil på webserveren min.. Men jeg fikk det desverre ikke helt til. Det jeg lurte på, er det noen erfarne kodere som faktisk hadde gidda å tatt på seg bryet med å lage et slikt script, eller gi meg en walktrough? MVH Henrik Lied Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 (endret) Ok. Det vi vil gjøre er å lage et form med en tekstboks og et tekstfelt og en knapp. <form method="POST" action="behandler.php"> Filnavn: <input type="text" name="filnavn"><br /> Innhold: <textarea name="innhold" rows="10" cols="80"></textarea><br /> </form> Så behandler vi dette formet behandler.php (ikke i en kodeblokk pga lenkene <?php //Førs sjekker vi filnavnet for /. Det tillater vi IKKE av sikkerhetshensyn. //Gjelder kun dårlig oppsatte system men vi tar det med allikevel. if (!strpos($_POST['filnavn'], '/')) { //Da åpner vi filen $fh=fopen($_POST['filnavn'].'.txt', 'w'); //Så skriver vi innhold til filen. fwrite($fh, $_POST['innhold']); //Så lukker vi filen. fclose($fh); } Håper dette hjelper. EDIT: Sjekk urlene for hvordan fopen() og fwrite() virker. Se også file_put_contents. Endret 21. desember 2003 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 (endret) Kansje ikke detta du var ute etter men det funker home.no/jonas1 - småprogrammer - prosjekt1.exe Bare skriv teksten i den store boksen og resten ser du EDIT: bare drit i det der.. skal mekke sånn at du kan velge hva det skal lagres som Endret 21. desember 2003 av jonas22282460 Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 21. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2003 (endret) Tusen takk Blue Eagle Tror faktisk at det eneste jeg glemte når jeg selv forsøkte å lage dette var at man må huske $_POST[] Du har vært til stor hjelp MVH Henrik Lied EDIT: Du trenger ikke å gjøre noe mer for min skyld onas22282460, men viss du absolutt vil, så skader det ikke meg at det blir litt større grensesnitt Endret 21. desember 2003 av SirIce Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 grensesnitt? er jeg dum eller burde jeg skjønne hva det betyr? ny versjon ligger nå ute, men er en bug i den tror jeg: man kan ikke lagre i en mappe! altså du må lagre den i jonas1. du kan ikke lagre den på f eks jonas1/mappe/news.txt hvis du skjønner. Ikke misforstå! du lagrer ikke på jonas1 det er bare et eksempel Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 21. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2003 (endret) Hehe.. med grensesnitt mente jeg brukervennlighet og funksjoner. Det kom opp at jeg mangla RICHTX32.OCX.. har ikke peiling i ###### på hva det er da men... Offtopic.. noen som får til netconnection.no sin meny? eller linker den til main.htm uansett hos dere også? Endret 21. desember 2003 av SirIce Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Trøbbel? en på forumet veit det! her sier han. netconnection.no? nettbuttikken altså? jeg kan navigere i denn ja Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 21. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2003 (endret) EDIT: Fikk til det programmet ditt, og det var jo veldig enkelt i bruk! TakkTakk Endret 21. desember 2003 av SirIce Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 (endret) Grensesnitt (eng.: interface) s. Det du bruker for å operere en ting. eksempel: * Brødrister: Håndtaket du dytter ned, hjulet du vrir og stoppknappen * TV/Video/DVD/Stero: Knappene på fjernkontrollen er et grensesnitt til enheten din. Disse kan somregel også opereres fra selve enheten. Enheten selv har ofte et mer begrenset grensesnitt. * Programmer: * Grafisk: Det du ser av et program (tekstbokser og knapper) * Ikke-grafisk: Det du legger til av kommandoer etter programmet (parametere) Dette står i ordboken din ffs! EDIT: Skirveleif Endret 21. desember 2003 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 EDIT: Fikk til det programmet ditt, og det var jo veldig enkelt i bruk! TakkTakk Fikk du til å lagre i mapper eller måtte du lagre på jonas1/news.txt? hvis du ikke fikk til så prøv å lag mappen manuelt først for jeg tror ikke programmet klarer det.. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 21. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2003 Jeg laga mappa manuelt først ja.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå