Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Legge opp ny kurs og montere stikk - Omfattende elektrikerjobb?

Anbefalte innlegg

Har bygd "hjemmekontor/gjesterom" ved siden av garasjen. Har ikke strøm foreløpig men vurderer å trekke kabel fra garasjen midlertidig, men der er det bare 10 ampers kurs. 

Noen som kan si noe om omfang (tidsbruk/kostnad) på å legge opp ny 16 ampers kurs, med eget stikk i det nye rommet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplysninger du også bør komme med er om det er langt fra sikringsskapet ditt til der du vil ha kontaktene.

Er det plass i skapet til ny kurs, ønsker du en skjult eller åpen installasjon eller om det er ledige rør i skjultanlegget som ender opp i nærheten av der du vil ha kontaktene dine.

Uten denne informasjonen blir det litt som å svare på hvor langt et tau er.

Lenke til kommentar

Opplysninger du også bør komme med er om det er langt fra sikringsskapet ditt til der du vil ha kontaktene.

Er det plass i skapet til ny kurs, ønsker du en skjult eller åpen installasjon eller om det er ledige rør i skjultanlegget som ender opp i nærheten av der du vil ha kontaktene dine.

Uten denne informasjonen blir det litt som å svare på hvor langt et tau er.

Trur garasjen får strøm fra utelyset, sikringskapet er inne i huset. 

Åpen installasjon er ok.

Anneks=her det skal være stikk

post-216210-0-73186900-1551125850_thumb.png

post-216210-0-79235400-1551127127_thumb.jpg

Endret av Borger___
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du først skal gjøre endringer her, ville jeg lagt ut en 2x40A kurs til garasjen, og laget en underfordeling der. Da har du strøm til fremtidig ladbar bil, og strøm for annet i annekset også. En annen ting er at sikringsskapet ditt bør oppgraderes med jordfeilautomater, her finnes det rehab-pakker som elektriker kan sette inn for deg.

Lenke til kommentar

En annen ting er at sikringsskapet ditt bør oppgraderes med jordfeilautomater, her finnes det rehab-pakker som elektriker kan sette inn for deg.

Hadde en kar fra [navn på stort forsikringsfirma] innom for å gi meg tilbud på forsikring av en bygård vi eier. Vi har slike sikringer (ser likt ut i hvert fall) som TS har her, og mannen fra [navn på stort forsikringsfirma] sa at de "gamle" sikringene ofte er vel så bra som mange av de nye. Spurte om jeg burde bytte og ha sa bare tvert at det var absolutt ingen vits i med mindre de "gikk" ofte. 

Kan absolutt ingenting om el eller noe, tenkte jeg bare skulle dele min erfaring med noe slikt.

Lenke til kommentar

De gamle skrusikringene tåler en del mere overlast en nyere og ettersom de er engangssikringer så er det ingenting som slites av at de går ofte.

En automatiskring vil etterhvert utvikle slark i mekanismen inni og løse ut tidligere og tidligere etterhvert som den slites.

Går den aldri eller skjelden derimot slites den ikke.

Elanlegg skal i dag dimensjoneres for tiltengt bruk og da er det ikke noe problem med sikringer som går, de er tross alt beskyttelse mot feil eller unormal bruk.

Men og det er et stort men her, de beskytter ikke mot jordfeil, ikke bryter de begge fasene heller når de går da det ofte bare er den ene av skrusikringene som går.

Å tåle høy overlast er heller ikke bra over tid for det sliter på koblingene i det aktuelle anlegget som overbelastes og kan føre til varmgang og brann.

Og anngående varmgang so ender det ofte med jordfeil og da vil en kombiautomatsikring med jordfeilbryter integrert stoppe denne varmgangen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det blir eit stykke å dra kabel, så da støtter eg også zanta i at du bør i det minste dra opp ein ekstra kabel og gå for 40A kursar når du fyrst er i gong.

Det å gjere klart til el-billading vil nok være ei investering, og sjølv om det ikkje er umiddelbart aktuelt med elbil så er garasja ein typisk plass der det er aktuelt å bruke maskineri som drar ekstra mykje straum som høgtrykksspylarar, kapp- og gjærsag, og liknande.

Og når du fyrst har elektrikar på plass så bør du absolutt vurdere å oppgradere sikringsskapet til automatsikringar. Uavhengig av sikkerheitsnivå så er det enklare med automatsikringa då du ikkje treng å bekymre deg over om du har igjen ubrukte sikringar. I tillegg vil automatsikringar typisk gjere huset meir lettsolgt ved eit seinare salg, då det å sjekke om sikringsskapet er forholdsvis nytt og sidan automatiskringar er enklare for potensielle kjøparar som ikkje veit korleis ein skal vedlikehalde skrusikringar.

Billigalternativet vil være å berre dra ei ledning frå garasja og til ei stikkontakt i annekset, men då er det litt begrensa nytteverdi alt etter kor mange watt du alt har brukt opp i garasja.

Lenke til kommentar

Dersom du først skal gjøre endringer her, ville jeg lagt ut en 2x40A kurs til garasjen, og laget en underfordeling der. Da har du strøm til fremtidig ladbar bil, og strøm for annet i annekset også. En annen ting er at sikringsskapet ditt bør oppgraderes med jordfeilautomater, her finnes det rehab-pakker som elektriker kan sette inn for deg.

Godt forslag, kan du si noe om ca. material og tidsforbruk på en slik jobb? 

Jepp, er klar over at skapet trenger rehab og det er på lista over ting som bør oppgraderes (i tillegg til kjøkken, bad og anneks). Men som mye annet er det et spm. om kostnader. (Er kjæresten min som bor der nå , jeg er ikke flyttet inn enda, og det er begrenset økonomi da hun for tiden er uten jobb). 

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Det blir eit stykke å dra kabel, så da støtter eg også zanta i at du bør i det minste dra opp ein ekstra kabel og gå for 40A kursar når du fyrst er i gong.

Det å gjere klart til el-billading vil nok være ei investering, og sjølv om det ikkje er umiddelbart aktuelt med elbil så er garasja ein typisk plass der det er aktuelt å bruke maskineri som drar ekstra mykje straum som høgtrykksspylarar, kapp- og gjærsag, og liknande.

Og når du fyrst har elektrikar på plass så bør du absolutt vurdere å oppgradere sikringsskapet til automatsikringar. Uavhengig av sikkerheitsnivå så er det enklare med automatsikringa då du ikkje treng å bekymre deg over om du har igjen ubrukte sikringar. I tillegg vil automatsikringar typisk gjere huset meir lettsolgt ved eit seinare salg, då det å sjekke om sikringsskapet er forholdsvis nytt og sidan automatiskringar er enklare for potensielle kjøparar som ikkje veit korleis ein skal vedlikehalde skrusikringar.

Billigalternativet vil være å berre dra ei ledning frå garasja og til ei stikkontakt i annekset, men då er det litt begrensa nytteverdi alt etter kor mange watt du alt har brukt opp i garasja.

Når det gjelder billig-alternativet, er det i det hele tatt en mulighet hvis det kun er 10 ampers kurs (?) hvis den går på samme kurs som på badet? 

Bruker ikke noe særlig W i garasjen utover lys en gang i blant, men annekset må kunne drive datamaskin og varmeovn. Usikker på hva badet bruker i W (vaskemaskin og tørketrommel er på eget vaskerom)

Lenke til kommentar

Når det gjelder billig-alternativet, er det i det hele tatt en mulighet hvis det kun er 10 ampers kurs (?) hvis den går på samme kurs som på badet? 

Bruker ikke noe særlig W i garasjen utover lys en gang i blant, men annekset må kunne drive datamaskin og varmeovn. Usikker på hva badet bruker i W (vaskemaskin og tørketrommel er på eget vaskerom)

Fekk ikkje med meg at du også skulle ha bad.

I teorien så kan ein 10A kurs belastast med 2300W.

Ein PC har vanligvis straumforsyning som kan levere 600-700W, under normalbruk er straumforbruket mindre. Så det skal være rom for å kunne ha belysning, ein PC og ein liten varmeovn på 1-1,5 kW, uten at 10A sikringa går.

Men då er det ikkje mykje ledig kapasitet igjen til vaskemaskin og tørketrommel, rekner med at dei fleste tørketrommlar og vaskemaskiner må ha ein eigen 10A kurs når varmeelementa står på.

Så billigløysniga er eigentleg ikkje brukbar til ditt bruk med mindre du er svært påpasselig med å kun gjere ein ting om gongen. Og dersom du er uheldig og sikringa går så må du heilt inn i huset igjen for å sette inn ny sikring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...