Gunfreak Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 (endret) Jeg får snart en del nye deler til PC takkenvære help på diskusjon.no Jeg får blant annet en M2 SSD chip ting sak greie. Jeg viste ikke at disse eksiterte før sist tordag. Men den er bare 500gb, så jeg må få meg en større "vanlig" SSD etterhvert, men enn så lenge vil jeg har en del greier liggende på min nå antikke HDD, jeg vil overføre et par spill til den nye super SSD saken, da jeg har treigt nett og vil bruke en dag eller to på å få laste ned spillet på nytt. Men da må jeg passe på at den gamle hardisken ikke er prioritet og booter windows osv derfra. Jeg husker vagt hvordan man gjorde dette om man hadde flere HDDer men aner ikke når man har en HDD og en sånn M2 mega SSD sak. Endret 25. februar 2019 av Gunfreak Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Usikker på om jeg forstår spørsmålet. Men det som ofte er problemet med "prioritet" skjer ved installasjon av Windows på ny disk. Da bør man koble fra kabler til HDD slik at det er bare SSD som er tilkolet under installasjon. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 25. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2019 Usikker på om jeg forstår spørsmålet. Men det som ofte er problemet med "prioritet" skjer ved installasjon av Windows på ny disk. Da bør man koble fra kabler til HDD slik at det er bare SSD som er tilkolet under installasjon. Jo da det er ikke noe problem, men jeg må koble til den gamle HDDen for å overføre div filer, og eventuelt tilbake til HDD osv. Men HDD har windows installert da det er den jeg bruker nå, så når jeg starter PCen, må jeg sikre meg at den booter windows fra SSD og ikke den gamle windowsen som ligger på HDD. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Da må du endre boot order i BIOS Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 M2 SSD er litt fiklete. Det kan hende du ikkje klarer å få Windows 10 innstallert på M2 om du har andre disker koblet til samtidig. Men når du har fått innstallert på den nye disken er det ingen problem å koble til så mange sata-disker som du har kontakter til. Sett boot priority i bios så skal det virke fint. Og dæven, du kommer til å bli fornøyd med den oppgraderingen, å gå fra snurredisk til M2 merkes Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 (endret) jeg vil overføre et par spill til den nye super SSD saken, da jeg har treigt nett og vil bruke en dag eller to på å få laste ned spillet på nytt. Har du setup-filene for disse spillene slik at du kan installere dem på nytt uten å laste dem ned, eller ser du for deg å "flytte" dem fra HDD til SSD, eventuelt flytte dem over sammen med Windows, samtidig som andre programmer blir liggende igjen på HDD? Hvis du ikke har lyst til å bruke tid på å reinstallere Windows og spill & programmer, så går det an å klone systempartisjonene på HDD og kopiere dem til SSD, men da må en del forutsetninger være oppfylt. Endret 27. februar 2019 av nebrewfoz Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 SKal man installere Windows er det god praksis å koble fra alle andre disker da Windows på død og liv skal installere oppstarts-systemfiler på disken med lavest ID. Denne kan du ikke velge selv. 2 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 SKal man installere Windows er det god praksis å koble fra alle andre disker da Windows på død og liv skal installere oppstarts-systemfiler på disken med lavest ID. Denne kan du ikke velge selv. Jepp, når eg skal installere Windows gjør eg det alltid med kun systemdisken tilkoblet. Då veit eg at eg får alt riktig til slutt. Lenke til kommentar
nagina Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 (endret) SKal man installere Windows er det god praksis å koble fra alle andre disker da Windows på død og liv skal installere oppstarts-systemfiler på disken med lavest ID. Denne kan du ikke velge selv. Føler meg noe dum når jeg spør dette nå, men hvor ser du dette egentlig, lavest id? Diskpart? Endret 27. februar 2019 av nagina Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 (endret) Føler meg noe dum når jeg spør dette nå, men hvor ser du dette egentlig, lavest id? Diskpart? Diverse hardware-info-programmer til Windows kan vise dette. Mulig du kan se det i enhetsbehandling også. Og under Diskbehandling og Diskpart blir de oftest ramset opp etter ID. Edit: Men ikke ta rekkefølgen i diskbehandling og Diskpart for god fisk! Endret 27. februar 2019 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Føler meg noe dum når jeg spør dette nå, men hvor ser du dette egentlig, lavest id? Diskpart?Diskens id i denne sammenheng har med hovedkortet disk kontroller og port enumererings rekkefølgen på disse av bios/uefi.Windows vil alltid legge startup på SATA0_1 om disk er tilknyttet der (om 0 er første kontroller og 1 er forste port på denne) . Første tallet er kontroller id og neste er port id på den kontrolleren. Det hender at hovedkort enumerer kontroller id port id annerledes enn fysisk merking på hovedkort. Avhengig av brikkesett, bios kode og dmi data. Om ikke pci-e (M.2) disk , men kun sata disker har jeg alltid passet på å kople den jeg skal ha som systemdisk på første port på første disk kontroller. Da unngår man dette omtalte problemet selv om flere disker er tilkoplet. 2 Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 28. februar 2019 Del Skrevet 28. februar 2019 Hvis du bruker Steam til spill, så er det mulig å opprette et eget "library" som er separert fra hovedinstallasjonen til Steam, og flytte spillene dit via Steam (trenger ikke å bruke Windows Explorer). https://www.thewindowsclub.com/move-steam-games-another-drive-folder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå