Gjest Slettet+3165 Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Sidrompete produsenter i Europa som sitter på gjerdet og produserer vyer for fremtiden istedet for biler, ender vel opp som "hva tenkte de på" , has been, som Kodak, om et tiår... Vi har ikke akkurat sett veldig mye til alle de fossilbilene de har produsert det siste tiåret, sliter litt med å se at det blir så veldig mye annerledes her i vesten om 10 år. At de er en pådriver av batteriutvikling er riktignok veldig positivt, så at vi kjører europeiske biler med kinesisk batteri ser jeg som langt mer sannsynlig. Lenke til kommentar
satman Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 (endret) 100kw fra 0-80 prosent? At det går ann å skrive noe så dumt.. Den bilen finnes ikke i dag.. Akkurat hva er det som er "noe så dumt" med dette? Har du sett ladekurvene for Hyundai Ioniq? Relativt flat fra 0-80% SoC enten man lader på en 50 kW-lader (da ligger den mellom 40 og 50 kW i hele dette området) eller en på 175 kW (Da ligger den opp mot 60 som vel er max på den bilen). Over 80 % så beskyttes batteriet og ladestrømmen reduseres raskt. Med et batteri som skal være på 50 kWh (sannsynligvis nominelt, dvs tilgjengelig energi) og med en lader som kan gi 100 kW så kan det godt hende at man med f.eks 80 kW effekt i en halv time kan få ladet 80/2=40 kWh på batteriet, altså 80% av 50 kWh. Og så det om at "Den bilen ikke finnes i dag": Igjen, søk opp ladekurver. Audi E-Tron kan trykke 50 kW på sitt batteri omtrent helt til 100% SoC (alle elektriske biler har et buffer over nominelle 100% batterikapasitet, kanskje unntatt Tesla) og kan også trykke på med opp mot 175 kW til 80% av batteriets SoC. Så da er spørsmålet; Hva er det du ikke skjønner eller vil skjønne av det som er skrevet i artikkelen? Endret 26. februar 2019 av satman Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 6. mars 2019 Del Skrevet 6. mars 2019 (endret) Er sann rekkevidde for nordbaggar fortsatt lik oppgitt/2 ? Skulle ønske litt mer ærlighet, slik som det etterlyses om i fossil bransjen, i elbilbransjen når det kommer til rekkevidde. Er der mulighet for henger av ymse størrelse? Og ikke minst hva kreves av avlatsbrev, overvåking og informasjons høsting av dine bevegelser før du får kjøpe bilen? Endret 6. mars 2019 av EremittPåTur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå