Gå til innhold

SNIKTITT: Sony Xperia 1 Sony Xperia 1 er mobilen som har OLED-skjerm, 4K og HDR

Anbefalte innlegg

Og forresten det som hadde passet ypperlig sammen med denne telefonen er Sony WI-SP600N. Verdens kanskje evneveikeste ørepropper som har batteri/kontrollmodul eksentrisk hengende etter en stiv kabel av vinyl som både er god å overføre hver støt/friksjon rett inn i ørekanalene som støy, ikke er fleksibel, med propper som er for store, knapper som er alt for mange og plassert absolutt kontraintuitivt, og ANC-funksjon som tettsittende propper sånn sett ikke trenger men som reduseree batteritiden til en patetisk minimum.

Det er noe med Sony produkter generelt... en sånn gjennomgående laber holdning og ehneveikhet. De som står bak det hele bør ikke begå seppukü men harakiri rett og slett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og forresten det som hadde passet ypperlig sammen med denne telefonen er Sony WI-SP600N. Verdens kanskje evneveikeste ørepropper som har batteri/kontrollmodul eksentrisk hengende etter en stiv kabel av vinyl som både er god å overføre hver støt/friksjon rett inn i ørekanalene som støy, ikke er fleksibel, med propper som er for store, knapper som er alt for mange og plassert absolutt kontraintuitivt, og ANC-funksjon som tettsittende propper sånn sett ikke trenger men som reduseree batteritiden til en patetisk minimum.

Det er noe med Sony produkter generelt... en sånn gjennomgående laber holdning og ehneveikhet. De som står bak det hele bør ikke begå seppukü men harakiri rett og slett.

Du troller nå, gjør du ikke?

Bakalaka hadde en langt mer detaljert kommentar om hvorfor design elementer til Sony gav mer mening, og du ignorerer det totalt?

Deretter våger du å si at folk skal begå selvmord?

Lenke til kommentar

Du troller nå, gjør du ikke?

Bakalaka hadde en langt mer detaljert kommentar om hvorfor design elementer til Sony gav mer mening, og du ignorerer det totalt?

Deretter våger du å si at folk skal begå selvmord?

Våger med det samme å si at folk ikke kan skjønne sarkasme heller.

Lenke til kommentar

Hvor blir det av Compact-modellene fra Sony? Har ikke kommet ny telefon jeg har lyst på siden XZ2 Compact.. (den holder jo for så vidt en stund til, men ønsker meg jo noe nytt på ett tidspunkt).

Og det er klart at de nye 10 med den dårlige Snapdragon ikke er et alternativ. Jeg ønsker meg toppmodell med fulle specs i en liten pakke!

Lenke til kommentar

Hvor blir det av Compact-modellene fra Sony? Har ikke kommet ny telefon jeg har lyst på siden XZ2 Compact.. (den holder jo for så vidt en stund til, men ønsker meg jo noe nytt på ett tidspunkt).

Og det er klart at de nye 10 med den dårlige Snapdragon ikke er et alternativ. Jeg ønsker meg toppmodell med fulle specs i en liten pakke!

Xz2 compact kom i april 2018.

Telefonen som kom før den i serien var xz1 compact som kom i oktober 2017.

Før det september 2016, oktober 2015, september 2014.

Så kompakt modellene deres kommer vanligvis i slutten av året.

Lenke til kommentar

Heller 3-4mm ekstra bezel enn de dere vederstyggelighetene som kalles lepper. Men du liker kanskje slikt du?

Jo mer "screen real-estate" jo bedre. Nå har Sony forsåvidt laget mobil med mye skjerm da, for selv om de var tidlig ute med software-knapper som skulle (angivelig) være et kjempeflott argument for å fjerne enormt stor skjerm-og-knappeløs del fra nedsiden, gjorde de ikke det, så å ha masse areal som brukes til nada har jo vært Sony sitt kroniske designmangel. Det og null innsats på å gjøre noe som helst med rasjonell varmespredning slik at kun det ene plassen bak på mobil var glovarm ved bruk.

Så de skal ha for at nedsiden av skjermen når helt ned, klar pluss. Oppe - middels minus. Men jeg ser de har beholdt den tilbakestående fingerscanneren på siden, så takk men ellers takk. Sony har en nokså utrolig tendens å sove i timen altså.

Jeg rekner med den ekstra "screen real-estate"'en du snakker om der oppe med leppene er utrolig nyttig for deg når du ser filmer eller spiller spill? Eller vent...

Du kan kalle det hva du vil, men det er ingen av produsentene sålangt som har kommet med en leppeløsning som er hverken bra, elegant eller nyttig. At du kan "gjemme" statusbar, batteritid osv der oppe er en ting, men samtlige som har prøvd på det har også måttet inngå kompromisser. For ikke å snakke om at du i de fleste tilfeller får merkbart svakere lyd. At leppe er "in" betyr ikke at det er bra. Det er lov å tenke selv også.

Ærlig talt minner de som er så sykelig opptatt av screen real-estate om de som var fanatiske over antall megapiklser på kameraene som kom ut på 90-tallet, da det var det eneste som gjaldt. Mer screen real-estate = bedre telefon, og på den tiden var det akkurat det samme med megapiksler. Noe som alle som har en viss peiling på fotografi selvsagt lo av.

Og ut ifra kommentarene dine å dømme har du åpenbart ikke hatt en Xperia-telefon siden Z3+ (om du i det hele tatt har hatt en), så jeg lurer veldig på hva det er du troller for? Rasjonell varmespredning? Om du glemmer å skru av Snapchat-appen og lar den stå på i timesvis vil du slite med det, spesielt om du pakker telefonen inn i deksel, men det er akkurat det samme for andre telefoner også.

Og skal du kritisere er det jo greit om du leser deg opp på hva det er du kritiserer om. De har ikke beholdt fingerscanneren på siden. de har gått tilbake til det. Det er en stor forskjell. Og viser nok en gang at du ikke er oppdatert på Xperia-telefoner.

Og hvorfor er fingerscanner på siden tilbakestående? Når den får utelukkende skryt for akkurat det? Jeg har XZ2 Premium nå, og der er scanneren på baksiden a'la Samsung og tro meg: det er omtrent like mye skivebom som Apple sin på forsiden. Samsung har nå kopiert Sony sin plassering i flere av sine telefoner, og det burde jo fortalt sitt. Så om de sover i timen, hvorfor kopierer verdens største produsent dem?

Istedenfor å være så opptatt av screen real estate så burde du kanskje heller fokusert på det som er nyttig.

Med dagens toppmodell fra Xperia (XZ2 Premium) får du:

- en av markedets aller beste skjermer (4K, HDR osv). Det er kun et fåtall telefoner som gir deg samme opplevelse der.

- et kamera i toppklassen hva gjelder foto (men ikke best) og kanskje aller best hva gjelder video (se sammenlignsfilmer på Youtube)

- Ytelse som absolutt er i toppklassen (et ytelsesmonster kalte Lyd og Bilde den)

- Et batteri som varer ut hele dagen uten noen problem ( og med Battery Care, sånn at batteriet faktisk er brukbart også etter 5-6 mnds bruk)

- Markedets kanskje aller beste telefon til musikk trådløst via bluetooth, som vil gi deg en lydopplevelse (med rett/kompatibelt utstyr) de fleste andre merker ikke er i nærheten av.

- en telefon som er vanntett (noe som riktignok ikke er kun forbeholdt Sony lenger).

- Støtte for minnekort (og dual sim), som gjør at du kan ha nært uendelig med lagringsplass på selve telefonen. F.eks genialt om du har mye offline musikk eller film. Dette er noe overraskende mange telefoner ikke har.

- dedikert kameraknapp.

Av essensielle ting jeg ikke er fornøyd med er mangelen på støtte for minijack og det at telefonen er for klumpete (tung). Og plassering av fingeravtrykkleser, men det vil bli endre tilbake ved neste telefon.

Med alt dette, forklar meg gjerne hvordan det er Sony har sovet i timen? Markedsavdelingen deres sover riktignok, for folk flest vet ikke om telefonene deres og dessverre er det svært mange som tenker som deg: pga Sony hadde en uheldig modell for rundt 4 år siden (Z3+) så er alle Sony-telefoner elendige. Selv om de har fått toppkarakter for samtlige topptelefoner siden.

Toppkarakterer ja... av fanboys. Jeg kom med helt konkrete eksempler av feil telefonen har, og på hvilke måter produsenten ikke følger med i timen på, og du kommer med bortforklaringer.

Men ikke ta mitt ord, hva vet jeg med mine rare meninger, siden Sony er en klar markedsleder og har største andelen av solgte telefoner i dag (

Så du mener at samtlige journalister i TEK og Lyd&Bilde er fanboys?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så rart da at Sony vinner tester stort sett overalt, spesielt innen lyd. Bare hos Lyd&Bilde vant de eller fikk toppkarakter i hele 8 tester av lydprodukter bare i 2018. 

Siden du snakker om akkurat disse øreproppene rekner jeg med du har dem selv?  Da må man jo lure på om det er Sony selv som er evneveike eller om det er noen andre når det ikke blir gjort research grundig nok i forkant av et slikt kjøp? I de testene jeg har lest står det tydelig at disse kun er egnet til trening.

Men når det er sagt så må man faktisk så tvil om du faktisk har kjøpt desse selv eller i det hele tatt prøvd dem. For når du kjøper dem kommer det hele 10 forskjellige propper med, så om du mener proppene er for store har du åpenbart ikke letet godt nok i esken som medfølgte.

Men som en annen skriver her virker innlegget ditt mer som trolling enn noe annet, og selv om du eventuelt prøver å være sarkastisk er det kanskje ikke så lurt å dra inn selvmord i noe slikt? 

Og du har forsåvidt ennå ikke kommet med noe motargument ennå utenom at alle som liker Sony er fanboys.

• Liker 1
Lenke til kommentar

4K på en så liten skjerm? Hadde det ikke vært bedre med lavere oppløsning og batteritid spart?

Det fungerer faktisk veldig fint på deres tidligere telefoner.

De holder seg for det meste i lavere oppløsning, men når du ser på bilder og video, eller bruker egnete applikasjoner, så går den over til full oppløsning.

Ettersom hvor godt syn, og hvor nært du holder den, så ser du en del forskjell.

Lenke til kommentar

@bakalaka

Så rart da at Sony vinner tester stort sett overalt, spesielt innen lyd. Bare hos Lyd&Bilde vant de eller fikk toppkarakter i hele 8 tester av lydprodukter bare i 2018. 

Så rart at de ikke har markedsandelen som slike "tester" burde tilsi. Lyd dreier seg ofte om synsing og objektivitet-messig er slike tester på nivå med å smake vin da man vet hvilken vin man smaker på på forhånd, contra blindtester eller noe mye mer subjektivt (som lar seg gjøre med lyd, men blir ikke gjort siden mye av hi-fi/lydverden er full av folk som er oftest i alderen da man mister aldrede en del av den gode hørselen man hadde i ungdomsårene, men kan likevel høre "detaljer" og "nyanser"). Det jeg påpekte var fra den rent tekniske siden, slik at man slippe nettopp denne diskusjonen som ikke fører noe vei uansett:

Siden du snakker om akkurat disse øreproppene rekner jeg med du har dem selv?  Da må man jo lure på om det er Sony selv som er evneveike eller om det er noen andre når det ikke blir gjort research grundig nok i forkant av et slikt kjøp? I de testene jeg har lest står det tydelig at disse kun er egnet til trening.

Men når det er sagt så må man faktisk så tvil om du faktisk har kjøpt desse selv eller i det hele tatt prøvd dem. For når du kjøper dem kommer det hele 10 forskjellige propper med, så om du mener proppene er for store har du åpenbart ikke letet godt nok i esken som medfølgte.

Liten forord: har hatt Bose, Beats (forskjellige produkter), Sony, forskjellige produkter mm.

De aktuelle proppene har jeg ikke kjøpt selv men har lånt fra noen som var uheldig nok til å skaffe seg disse, så det at du prøver å stikke hull i argumentene mine ved å anta at jeg ikke har peiling... holder ikke vann, pun intended. Og ja jeg er fullstendig klar over at de er for trening, det er nettopp dette jeg bruker "bærbar lyd" til i aller fleste sammenheng, så kritikken min var basert på nettopp dette:

De aktuelle proppene jeg nevnte har en "kontroll/batterimodul" som er eksentrisk. Det vil si at den drar hardt på den ene proppen som er da vektbærende, mer enn den andre. Det fører til at proppen blir dradd ut under styrke/core/løping. Det neste jeg påpekte var overfloden av knapper, noe "kontrollmodulen" der har. For mange knapper, plassert nokså random rundt omkring, ikke særlig taktile er de heller.

Så påpekte jeg at tettsittende propper har neppe behov for ANC slik som klokker oftest har, men denne har det likevel... smak og behag, synes selv dette er overflodig... poenget mitt uansett var at dette tok livet av den aldrede korte batteritiden. Du addresserte ikke disse tingene, jeg vil gjerne høre hvordan du synes treningspropper som ikke egner seg godt for trening, som går fort tom for batteri, og som har stiv vinylkabel egner seg til noe som helst enn søppelkassen i herrens år 2019.

Men som en annen skriver her virker innlegget ditt mer som trolling enn noe annet, og selv om du eventuelt prøver å være sarkastisk er det kanskje ikke så lurt å dra inn selvmord i noe slikt? 

Beauty is in the eye of the beholder, og å henge seg opp i en vits blir smålig, med mindre det er din greie. Som Milo ofte sa: "if you can take a d*** you can take a joke". Det var egentlig rettet mot den ellers perfeksjonistiske kulturen Japan har, som burde (i mange tilfeller, med mange andre produkter) tilsi en viss grad av fokus på at produktet i sin helhet blir bra og ellers "bar-none", noe som neppe er tilfellet med Sony som klarer gang på gang å ha en gjennomsyrende laberhet i mange av tingene de lager, ergo vitsen min.

Og du har forsåvidt ennå ikke kommet med noe motargument ennå utenom at alle som liker Sony er fanboys.

Lyd og Bilde sin synsing har jeg adressert, markedsandelen som Sony burde hatt men aldri har ifølge "alle de strålende testene" har jeg adressert, flisespikking og to sim kort, vanntett mobil etc og andre ikke-nevneverdige ting skal jeg ikke adressere for det er så standard at det trenger ikke nevnes, og ang fanboy å ja det er du jo, i tilfelle samtlige diskusjoner jeg kan huske deg fra og det som angår Sony, så det er et absolutt gyldig poeng.

Lyd og Bilde som jeg sa kan man ikke ta seriøst, i likhet med absolutt alt annen synsing om lydkvalitet, uansett hvem det er. TEK har tapt seg da de ble tabloide etter at de ble TEK fra å være HW.no som var temmelig in-depth med detaljerte tester.

Så kom TU på banen, det ble enda mer tabloid, og ofte ble produkter skrytt langt opp i skyene, noe jeg tror er ren product placement. Så ikke fanboys nei, la oss bare si ikke upartiske og ikke alltid objektive.

I alle slike tilfeller har jeg heller gått heller til vanlige grasrot-produktomtaler, for de er mye mer troverdige. Du kan gjerne gjøre det samme med de proppene jeg nevnte, og se hva folk skrev der. Ikke mye forskjellig fra hva jeg sa, sånn "sterk 3-er" som undomsskolelæren min pleide å kalle slike ting.

Lenke til kommentar

@bakalaka

Så rart at de ikke har markedsandelen som slike "tester" burde tilsi. Lyd dreier seg ofte om synsing og objektivitet-messig er slike tester på nivå med å smake vin da man vet hvilken vin man smaker på på forhånd, contra blindtester eller noe mye mer subjektivt (som lar seg gjøre med lyd, men blir ikke gjort siden mye av hi-fi/lydverden er full av folk som er oftest i alderen da man mister aldrede en del av den gode hørselen man hadde i ungdomsårene, men kan likevel høre "detaljer" og "nyanser"). Det jeg påpekte var fra den rent tekniske siden, slik at man slippe nettopp denne diskusjonen som ikke fører noe vei uansett:

Liten forord: har hatt Bose, Beats (forskjellige produkter), Sony, forskjellige produkter mm.

De aktuelle proppene har jeg ikke kjøpt selv men har lånt fra noen som var uheldig nok til å skaffe seg disse, så det at du prøver å stikke hull i argumentene mine ved å anta at jeg ikke har peiling... holder ikke vann, pun intended. Og ja jeg er fullstendig klar over at de er for trening, det er nettopp dette jeg bruker "bærbar lyd" til i aller fleste sammenheng, så kritikken min var basert på nettopp dette:

De aktuelle proppene jeg nevnte har en "kontroll/batterimodul" som er eksentrisk. Det vil si at den drar hardt på den ene proppen som er da vektbærende, mer enn den andre. Det fører til at proppen blir dradd ut under styrke/core/løping. Det neste jeg påpekte var overfloden av knapper, noe "kontrollmodulen" der har. For mange knapper, plassert nokså random rundt omkring, ikke særlig taktile er de heller.

Så påpekte jeg at tettsittende propper har neppe behov for ANC slik som klokker oftest har, men denne har det likevel... smak og behag, synes selv dette er overflodig... poenget mitt uansett var at dette tok livet av den aldrede korte batteritiden. Du addresserte ikke disse tingene, jeg vil gjerne høre hvordan du synes treningspropper som ikke egner seg godt for trening, som går fort tom for batteri, og som har stiv vinylkabel egner seg til noe som helst enn søppelkassen i herrens år 2019.

Beauty is in the eye of the beholder, og å henge seg opp i en vits blir smålig, med mindre det er din greie. Som Milo ofte sa: "if you can take a d*** you can take a joke". Det var egentlig rettet mot den ellers perfeksjonistiske kulturen Japan har, som burde (i mange tilfeller, med mange andre produkter) tilsi en viss grad av fokus på at produktet i sin helhet blir bra og ellers "bar-none", noe som neppe er tilfellet med Sony som klarer gang på gang å ha en gjennomsyrende laberhet i mange av tingene de lager, ergo vitsen min.

Lyd og Bilde sin synsing har jeg adressert, markedsandelen som Sony burde hatt men aldri har ifølge "alle de strålende testene" har jeg adressert, flisespikking og to sim kort, vanntett mobil etc og andre ikke-nevneverdige ting skal jeg ikke adressere for det er så standard at det trenger ikke nevnes, og ang fanboy å ja det er du jo, i tilfelle samtlige diskusjoner jeg kan huske deg fra og det som angår Sony, så det er et absolutt gyldig poeng.

Lyd og Bilde som jeg sa kan man ikke ta seriøst, i likhet med absolutt alt annen synsing om lydkvalitet, uansett hvem det er. TEK har tapt seg da de ble tabloide etter at de ble TEK fra å være HW.no som var temmelig in-depth med detaljerte tester.

Så kom TU på banen, det ble enda mer tabloid, og ofte ble produkter skrytt langt opp i skyene, noe jeg tror er ren product placement. Så ikke fanboys nei, la oss bare si ikke upartiske og ikke alltid objektive.

I alle slike tilfeller har jeg heller gått heller til vanlige grasrot-produktomtaler, for de er mye mer troverdige. Du kan gjerne gjøre det samme med de proppene jeg nevnte, og se hva folk skrev der. Ikke mye forskjellig fra hva jeg sa, sånn "sterk 3-er" som undomsskolelæren min pleide å kalle slike ting.

Kan man ta dxo, tek, techradar, Android authority, eller noen andre seriøst? For alle gir Sony toppscore hver generasjon.

De har best kamera, lyd, skjerm, etc.

Hvor bra noe er har 0 å si for hvor godt det selger.

Absolutt ingenting.

Blind tester av lyd er ikke mulig. Hjernen og ørene tilvenner seg forskjellige lyder over tid.

A lage en vits om selvmord er usmakelig.

Du gjorde heller ingen tegn til at det var en spøk, og fortsetter å forsvare din påstand om at det var seriøst ment.

Det er helt tydelig at du er her kun for å trolle.

Lenke til kommentar

Tenk deg det nye flaggskipet xperia 1 i compact modell ? Det hadde vært noe det.

Lenke til kommentar

@bakalaka

Angående de øreproppene: Det er åpenbart en budsjettmodell og har vel aldri vunnet en eneste test. Så igjen: det er jo kompisen din som er idiot som kjøper noe uten å lese seg opp på det.

Angående fanboy: Jeg liker Sony og har stort sett kun hatt gode opplevelser med de, men jeg er ikke så blind at jeg tar alt Sony lager for god fisk for det. Og jeg kjøper kun det som er toppmodellene deres, enten det er TV, 4k bluray spiller, telefon, nettbrett, lydprodukter, PC, smartwear, Playstation eller mp3-spiller. Og leser meg selvsagt opp på produktene før jeg kjøper det, og sammenligner også med konkurrenter for å se om det er noe annet tilgjengelig som er bedre og billigere.

Men slik jeg ser så har ikke du bidratt med noe som helst i denne diskusjonen uten noe generaliserende svada og smakløse vitser, så jeg kommer ikke til å bruke noe mer tid på å diskutere med deg.

Lenke til kommentar

@iki

boo hoo hoo

@bakalaka

Angående de øreproppene: Det er åpenbart en budsjettmodell og har vel aldri vunnet en eneste test. Så igjen: det er jo kompisen din som er idiot som kjøper noe uten å lese seg opp på det.

De koster faktisk mer enn BeatsX og er i prisklassen til slike propper noen av de dyreste, og er til samme formål, men BeatsX er 10x bedre. Og ellers ja, jeg er enig, å kjøpe noe som helst Sony-produkt er ren idioti.

Jeg tror du ellers begynner på gå deg vill i egne bortforklaringer, for nå nettopp lovpriste du de jo, men etter at jeg kom med helt konkrete ulemper med disse proppene ble de plutselig til "budsjettmodell" som har "aldri vunnet en eneste test". Congratulations, you played yourself.

Angående fanboy: Jeg liker Sony og har stort sett kun hatt gode opplevelser med de, men jeg er ikke så blind at jeg tar alt Sony lager for god fisk for det. Og jeg kjøper kun det som er toppmodellene deres, enten det er TV, 4k bluray spiller, telefon, nettbrett, lydprodukter, PC, smartwear, Playstation eller mp3-spiller. Og leser meg selvsagt opp på produktene før jeg kjøper det, og sammenligner også med konkurrenter for å se om det er noe annet tilgjengelig som er bedre og billigere.

Høres ut som tull, siden Sony er også ifølge deg best.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

@iki

boo hoo hoo

@bakalaka

De koster faktisk mer enn BeatsX og er i prisklassen til slike propper noen av de dyreste, og er til samme formål, men BeatsX er 10x bedre. Og ellers ja, jeg er enig, å kjøpe noe som helst Sony-produkt er ren idioti.

Jeg tror du ellers begynner på gå deg vill i egne bortforklaringer, for nå nettopp lovpriste du de jo, men etter at jeg kom med helt konkrete ulemper med disse proppene ble de plutselig til "budsjettmodell" som har "aldri vunnet en eneste test". Congratulations, you played yourself.

Høres ut som tull, siden Sony er også ifølge deg best.

Beats x er dyrere og gjør det langt dårligere i alle tester.

I klassen er også Sony noen av de billigere.

Men siden du bare er et troll så vet du ikke slikt.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...