Gå til innhold

Nå har Peugeot sluppet mer informasjon om den nye elektriske 208


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I denne artikkelen står det:
Han påpeker at dette er starten på andre generasjon elektriske biler fra Peugeot, og starten på en voldsom elektrifiseringsbølge fra PSA der alle modellene skal finnes i minst en elektrifisert versjon innen 2025.
 
..mens i går kunne vi lese følgende i TU:
Laber el-interesse hos PSA
– Mens jeg jobbet med å finne svaret sammen med GM, solgte de Opel til franskmennene. Hos PSA fant jeg ikke det samme engasjementet for elektrisk mobilitet som jeg fant hos GM, så jeg forlot selskapet, sier han.

https://www.tu.no/artikler/na-har-peugeot-sluppet-mer-informasjon-om-den-nye-elektriske-208/458819

Hva er riktig?

Endret av Tastaturskriver
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det riktige er at alle produsenter i praksis MÅ lage elektrifiserte biler for å møte strengere utslippskrav fra 2020. Du har de som gjør dette som en compliance-øvelse (de fleste merker) og så har du andre merker som ønsker å bli markedsledende innenfor dette segmentet (noen få).

Lenke til kommentar

I denne artikkelen står det:

Han påpeker at dette er starten på andre generasjon elektriske biler fra Peugeot, og starten på en voldsom elektrifiseringsbølge fra PSA der alle modellene skal finnes i minst en elektrifisert versjon innen 2025.

 

..mens i går kunne vi lese følgende i TU:

Laber el-interesse hos PSA

– Mens jeg jobbet med å finne svaret sammen med GM, solgte de Opel til franskmennene. Hos PSA fant jeg ikke det samme engasjementet for elektrisk mobilitet som jeg fant hos GM, så jeg forlot selskapet, sier han.

https://www.tu.no/artikler/na-har-peugeot-sluppet-mer-informasjon-om-den-nye-elektriske-208/458819

 

Hva er riktig?

 

Jeg reagerte også på dette. Men uttalelsene til Opel-karen kan være noen år gamle, og at PSA har innsett alvoret nå. Men man får ikke akkurat tillit til PSA og satsning på elbiler, som hittil har vært en komplett vits.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det riktige er at alle produsenter i praksis MÅ lage elektrifiserte biler for å møte strengere utslippskrav fra 2020. Du har de som gjør dette som en compliance-øvelse (de fleste merker) og så har du andre merker som ønsker å bli markedsledende innenfor dette segmentet (noen få).

 

EU har ingen fripolise i form av compliance modell.

Absolutt alle bilmodeller må innfri lovvendringen i Euro6 fra og med 2021.

De bilene som ikke innfrir utslippskravene i praksis på veien kan få inntil 30 000 Eur i bot for hvert eneste produserte eksemplar av modellen som feiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er riktig?

Jeg reagerte også på det og antar Opel-karen prater ned sin gamle arbeidsgiver fordi han bærer nag eller fordi han vil baksnakke en konkurrent eller en blanding.

 

Over til saken: Peugot e-205 virker som en svært interessant utfordrer til blant annet Kia e-Niro, Hyindai Kona EV, Leaf 62 kWh. Rekkevidde nok til 2-3 timer kjøring på norske motorveier (eller 3-4 på ikke-motorveier veier med 60-90 km/t) og antagelig 50% fylling på 15 minutter. Siste del av ladesykluden går jo som regel tregere enn maks effekt, så jeg tipper 45 minutter for 0-100%. Det burde altså bli helt overkommelig for langkjøring, i motsetning til blant annet Leaf med sin slappe ladeeffekt spesielt midt i bilferiesesongen (varmt).

Lenke til kommentar

Denne e bilen er en felles plattform bil. D.v.s. man kan velge blien med bensin, hybrid eller elektrisk drivlinje. En annen interessant sak PSA tilbyr kjøperne av e-versjonen, er et "pass" som gir dem rett til en hybrid eller bensin 208 for et visst antall lengre turer hvor e-bil ikke er like bra. En svært god ide egentlig, særlig på kontinentet hvor veiene er bedre, langt mellom ladere og fart sluker batterikapasitet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Over til saken: Peugot e-205 virker som en svært interessant utfordrer til blant annet Kia e-Niro, Hyindai Kona EV, Leaf 62 kWh. 

Neppe. Niro og Leaf er kompaktbiler i C-segmentet som kan duge som familebil med akseptabelt bagasjerom og takstativ.

 

Peugeot 205 er en liten småbil i B-segmentet, og utfordrer snarere Renault Zoe eller andre småbiler.

Tror dessverre den faller gjennom når VW kjører storoffensiv med sin ID Neo...

Lenke til kommentar

 

I denne artikkelen står det:

Han påpeker at dette er starten på andre generasjon elektriske biler fra Peugeot, og starten på en voldsom elektrifiseringsbølge fra PSA der alle modellene skal finnes i minst en elektrifisert versjon innen 2025.

 

..mens i går kunne vi lese følgende i TU:

Laber el-interesse hos PSA

– Mens jeg jobbet med å finne svaret sammen med GM, solgte de Opel til franskmennene. Hos PSA fant jeg ikke det samme engasjementet for elektrisk mobilitet som jeg fant hos GM, så jeg forlot selskapet, sier han.

https://www.tu.no/artikler/na-har-peugeot-sluppet-mer-informasjon-om-den-nye-elektriske-208/458819

 

Hva er riktig?

 

Jeg reagerte også på dette. Men uttalelsene til Opel-karen kan være noen år gamle, og at PSA har innsett alvoret nå. Men man får ikke akkurat tillit til PSA og satsning på elbiler, som hittil har vært en komplett vits.

PSA kan umulig å startet å satse på elbil på så kort tid. Det er ikke sånn bilbransjen fungerer. Denne bilen har vært på planleggingsstadiet lenge før PSA i det hele tatt vurderte å kjøpe Opel. Det var til og med PSA som skrotet neste Corsa fordi PSA heller ville bruke den nye 208-plattformen for å elektrifisere nye Corsa. PSA har lenge vært åpne på at alle modellene deres skal elektrifiseres innen 2025 (enten el eller hybrid), men i motsetning til mange andre lar ikke PSA den politiske uroen påvirke hvilke biler de pusher på markedet.

 

Denne nye 208en ser ut til å være langt fra en compliance bil, siden de har laget plattformen med tanke på at batteriene skal stues mellom for- og bakakselen. EMP1-plattformen den er bygget på må ses i sammenheng med EMP2-plattformen for større biler. Den ble vel lansert i 2013 eller noe og EMP1-plattformen blir første gang benyttet i 2019 ... Med e208 har de har også tatt høyde for egenskaper som vi vet er viktig for elbiler men som allikevel flere andre bilprodusenter ikke har i dag, som f.eks. batterikjøling og -varming, varmepumpe for å holde kupéen varm, hurtiglading etter fremtidens standarder m.m.

 

Uttalelsene fra Karl tyder på at han enten lyver for å skjule en annen årsak til at han ikke lenger jobber i PSA, eller fordi han rett og slett ikke fikk vite av PSA hvilke planer de hadde - noe som i seg selv virker lite trolig.

 

Man skal virkelig hate franske biler hvis man klarer å tolke denne artikkelen som at PSA pusher ut drittbiler ingen vil ha ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Neppe. Niro og Leaf er kompaktbiler i C-segmentet som kan duge som familebil med akseptabelt bagasjerom og takstativ.

 

Peugeot 205 er en liten småbil i B-segmentet, og utfordrer snarere Renault Zoe eller andre småbiler.

Tror dessverre den faller gjennom når VW kjører storoffensiv med sin ID Neo...

 

ID Neo skal vel erstatte e-Golf og vil sannynligvis ligge opp mot 50.000,- over 208 i pris. Men ja, 208'en er nok mer av en nr2/pendlerbil/bybil enn en erstatning for familiebilen. Men som Zoe og i3 så frakter den fint ungene til barnehagen og deg behagelig til jobb - og det holder for mange.

Lenke til kommentar

I denne artikkelen står det:

Han påpeker at dette er starten på andre generasjon elektriske biler fra Peugeot, og starten på en voldsom elektrifiseringsbølge fra PSA der alle modellene skal finnes i minst en elektrifisert versjon innen 2025.

 

..mens i går kunne vi lese følgende i TU:

Laber el-interesse hos PSA

– Mens jeg jobbet med å finne svaret sammen med GM, solgte de Opel til franskmennene. Hos PSA fant jeg ikke det samme engasjementet for elektrisk mobilitet som jeg fant hos GM, så jeg forlot selskapet, sier han.

https://www.tu.no/artikler/na-har-peugeot-sluppet-mer-informasjon-om-den-nye-elektriske-208/458819

 

Hva er riktig?

 

Nå hadde vel GM bestemt seg for at Opel skulle bli elbil-merket til GM og i Russelheim forstod de vel at det var nøkkelen til å overleve som bilprodusent innen GM. Så alle andre bilprodusenter (utenom Tesla) hadde vel mindre engasjement enn Opel. :-)

Forøvrig ble han sikkert fornærmet over at PSA skrotet hans langtidsprosjekt tenker jeg. :-D

Lenke til kommentar

Nå hadde vel GM bestemt seg for at Opel skulle bli elbil-merket til GM og i Russelheim forstod de vel at det var nøkkelen til å overleve som bilprodusent innen GM. Så alle andre bilprodusenter (utenom Tesla) hadde vel mindre engasjement enn Opel. :-)

 

Hadde de? Forstod det slik at det var Opel som ønsket å bli El-bilmerket, men ikke fikk lov? Og at de nå får lov hos PSA...

Lenke til kommentar

ID Neo skal vel erstatte e-Golf og vil sannynligvis ligge opp mot 50.000,- over 208 i pris. Men ja, 208'en er nok mer av en nr2/pendlerbil/bybil enn en erstatning for familiebilen. Men som Zoe og i3 så frakter den fint ungene til barnehagen og deg behagelig til jobb - og det holder for mange.

Med en rekkevidde på 340 km WLTP og inntil 100 kW ladehastighet så passer den nok også bra som nr 1 bil for små familier.

Lenke til kommentar

Hadde de? Forstod det slik at det var Opel som ønsket å bli El-bilmerket, men ikke fikk lov? Og at de nå får lov hos PSA...

 

Nei, dette var grundig markedsført av Opel/GM før PSA-avtalen kom i stand. Opel skulle bli et rent elbil-merke for GM. Dette er ikke aktuelt for PSA som ønsker å spre elbil-satsningen på alle sine fire merker.

Lenke til kommentar

Med en rekkevidde på 340 km WLTP og inntil 100 kW ladehastighet så passer den nok også bra som nr 1 bil for små familier.

 

Det gjør den, og det er derfor denne bilklassen også er storselger i land som Danmark, Frankrike, Spania og Italia. Men her hvor vi er vandt til hytteturer, bilferier, familiehund som skal være med på tur, egne oppussingsprosjekter osv så har denne klassen for liten bagasjeplass til at den blir valgt i særlig grad til nr1 bil for familier.

Lenke til kommentar

Alle familier har ikke 2 voksne + 3 unger + hund + vogn + stor oppakkning + byggematerialer som vanlig last.

 

Det er derfor jeg påkekte at den kan passe for små familier. Typisk 2 voksne + 1 unge eller noe sånt. Bilferie burde også gå bra i en sånn for en liten familie.

 

Ikke alle insisterer på å frakte tunge oppussings-byggevarer selv.

Lenke til kommentar

Alle familier har ikke 2 voksne + 3 unger + hund + vogn + stor oppakkning + byggematerialer som vanlig last.

 

Det er derfor jeg påkekte at den kan passe for små familier. Typisk 2 voksne + 1 unge eller noe sånt. Bilferie burde også gå bra i en sånn for en liten familie.

 

Ikke alle insisterer på å frakte tunge oppussings-byggevarer selv.

 

Selvfølgelig, jeg startet min familiebilkarriere med to voksne, baby, barnevogn og schäfer i en Peugeot 205. Jeg fikk dekket det aller meste av transportbehov med den, men det var samtidig en lettelse å kjøpe stasjonsvogn 1 år senere. :-)

 

Jeg kommenterte ut fra hvordan nordmenn typisk velger = potensiell kundegruppe. Småbilklassen har relativt lite salg i Norge og det er ikke mange som har en slik som eneste familiebil. Stort sett er det mer for pengene å velge en 2-3 år gammel Focus, Auris, Golf etc stasjonsvogn til samme pris som en ny småbil her til lands.

Det samme blir det nok med elbil, det begynner å komme mye Leaf, Golf etc på bruktmarkedet etter hvert. Og de som ikke har større nr 1 bil vil sannsynligvis velge noe slikt.

 

Forøvrig var det 'gravypressure' som i første omgang degraderte 208'en til nr2 bil, ikke jeg. :-)

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...