nightowl Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 (endret) Hvis utleiers mening er det du beskriver her så er det jo for å forvirre leietager. EDIT: Du refererer heller til det som er nederst i innlegget mitt antar jeg. Du mener det er bevisst lureri? Hvilket grunnlag har du for å hevde det? For meg virker det heller som utleier mangler trening i å skrive kontrakter. Endret 27. februar 2019 av nightowl Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Kanskje, og kanskje ikke. Hvis man legger din (og andres) tolkning til grunn får man noe som tilsvarer "leieavtale løper fra 01/08-18 uten satt sluttdato. 3 mnd gjensidig oppsigelsestid." Du (og andre) tolker siste linje uavhengig av det som kommer først. Det tror jeg ikke blir riktig fordi kontrakten da blir selvmotsigende: 1) Avtalen gjelder fra 01.08.18 tom. 01.08.19. 2) Oppsigelse kan være når som helst med 3 mnd. varsel. Hvis 1) skal være gjeldende, kan ikke 2) være det. Og vice versa. Språkmessig henger derfor utleiers tolkning mer på greip. Hadde bare alle personer som inngår kontrakter alltid tolket den likt .. Noe sånt som "leieavtale løper fra 01/08-18 TIL 01/08-19 (1år), avtale fornyes automatisk 01/08-19 såfremt oppsigelse ikke mottas 3 mnd før. Gjensidig oppsigelsestid." tror jeg er det utleier faktisk mente. Utleier har tydelig krysset av for at avtalen er oppsigelig med tre mnd varsel og har eksplisitt ikke krysset av for at den er uoppsigelig. Utleier må, i følge husleieloven, skriftlig informere om at den ikke er oppsigelig. Det har han ikke gjort slik han har fylt ut denne kontrakten. Å ha en tidsbestemt kontrakt for ett år av gangen er heller ikke lov, slik kontrakten selv forteller i pkt 5B. Såvidt jeg husker skal kontrakten angi hvorfor den er tidsbestemt i kortere tid enn tre år for at dette er gyldig. Det utleier antagelig mener er at det er en tidsubestemt leieavtale hvor det kun er adgang til å si opp avtalen en gang pr år, den 01.08, da med tre mnd varsel. Men han har på flere punkter skrevet et selvmotsigende kontrakt. Det må han selv bære risikoen for. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Jeg la nå merke til at det var et bilde i første post som jeg ikke hadde sett før. Jeg har tydeligvis ikke klikket meg inn på hvert bilde første gangen jeg leste tråden. Jeg tok utgangspunkt i det som var skrevet under "E: Annet" når jeg svarte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå