Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjensidig oppsigelsestid i en tisbestemt leiekontrakt

lair

Anbefalte innlegg

Leier et rom i en hybel som jeg har en tidbestemt kontakt på. Jeg ønsker nå å benytte meg av en 3 måneders gjensidig oppsigelsestid, slik at jeg flytter ut i slutten av mai. Nå når jeg har sendt melding til utleier, virker det som han mener at den gjensidige oppsigelsestiden kun gjelder 3 måneder før ettårskontrakten uløper. Kontrakten utløper 1/8-19, altså vil oppsigelsestiden kun gjelde fra 1/5-19.

Det er skrevet:

"leieavtale løper fra 01/08-18 TOM 01/08-19 (1år), avtale fornyes automatisk 01/08-19 såfremt oppsigelse ikke mottas. 3 mnd gjensidig oppsigelsestid."

I punktet for at det er en tidbestemt avtale er det krysset av for at "I den avtalte leieperioden har partene avtalt en gjensidig oppsigelsesrett på 3 måneder". 

Ønsker virkelig ikke på måtte bo her 2 måneder til. Takker for alle mulige svar, og legger ved bilder av kontrakten. Mvh.

post-311735-0-75504800-1551044834_thumb.jpg

post-311735-0-32841000-1551044842_thumb.jpg

post-311735-0-52464700-1551044851_thumb.jpg

post-311735-0-90434700-1551044856_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Gjensidig oppsigelsestid betyr at du, og han har lov å si opp kontrakten uavhengig om det har gått x antall år. Du skal kunne si opp den leien nå, men det er viktig å huske på når du sier den opp. Hvis du sier den opp i slutten av månen så vil det si at du faktisk må bo der til slutten av månen som er oppsigelsedatoen. 

Så hvis du sier den opp f.eks i dag, 24/02/2019, så blir din siste dag der 24/05/2019. 

Så det er bedre etter min erfaring å si den opp første dag i månen. 

Fint om noen retter på meg dersom ikke dette stemmer helt, men det var ihvertfall sånn jeg forstår det funker. 

Greit å huske på at leiekontrakten dere har brukt er standardkontrakten som forbrukerrådet har utarbeidet. Den er svært grei, og gir deg som forbruker gode muligheter til å si opp, uten at det er noen ulemper ved det. 

Når du eventuelt får en kontrakt som er utarbeidet av utleier så kan det fort være vilkår som er vanskelige. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen begge to. Planen min var å si opp nå, slik at oppsigelsestiden gjelder fra 1. i måneden som kommer. Og så flytter jeg ut 1. 06.2019. Har avtalt å møte utleier på tirsdag, og håper det ikke blir for mye bråk. Litt bråk tåler jeg nå å stå i. Takk igjen. 

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen begge to. Planen min var å si opp nå, slik at oppsigelsestiden gjelder fra 1. i måneden som kommer. Og så flytter jeg ut 1. 06.2019. Har avtalt å møte utleier på tirsdag, og håper det ikke blir for mye bråk. Litt bråk tåler jeg nå å stå i. Takk igjen. 

Hvorfor skal du godta noe bråk som helst? 

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du godta noe bråk som helst? 

Burde ikke være slik, men folk er nå folk. Er vel arbeid for utleier å finne ny leietaker, og det virker som om han hadde regnet med at jeg skulle bo her noen måneder til. Der jeg leide sist var standen så dårlig at jeg bare måtte flytte så fort jeg fikk sjansen. Utleier ble forbannet da hun mente jeg hadde skrevet til henne at jeg mente å bo der lenge, noe jeg aldri hadde eller ville gjort. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Du har alt på det rene, så han kan ikke si noe som helst dersom du sender en oppsigelse fra 1. mars. Han har jo søren meg hakket av for gjensidig oppsigelserett i kontrakten, og da kan han ikke bestemme seg for at dette er noe han ikke ønsker. Kontrakten varer dermed fram til en av partene sier den opp, noe du nå gjør. 

Om dere har en annen avtale så spiller den ikke noen rolle i og med at han har skrevet under kontrakten, og da må han faktisk følge kontrakten, og ikke eventuelle avtaler som ikke er gjort skriftlig. Ser at han skriver "omtalt innledningsvis", men vet ikke om dette er noe som medfølger kontrakten og dermed er ikke dette gyldig.

Om han blir vanskelig så kan du ta kontakt med en advokat. Men i utgangspunktet skal det ikke være nødvendig å gjøre annet enn å si opp avtalen. Når han har mottatt denne, så spiller det ingen rolle hva han gjør. Han har ikke noe valg enn å la deg si opp leien f.o.m den datoen du da har satt. 

Datoen du har siste dag så gir du han nøkkelen, og hybelen er da vasket og ren slik at han igjen kan overta den. Dvs. at du gir fra deg objektet i samme tilstand som den var i når du begynte å leie. Om det er feil eller mangler etter du har gitt fra deg objektet så er det i utgangspunktet hans problem med mindre dette er noe han kan skylde på deg. 

Jeg sa selv opp leien jeg hadde i den siste hybelen jeg leide sentralt i byen jeg bor i. Utleieren hadde faktisk ikke fått med seg at jeg hadde sendt den til han, men fordi jeg hadde gjort dette ordentlig så kunne han ikke gjøre noe med det, og måtte finne seg i å akseptere oppsigelsen, dette var vel over en måned etter at jeg hadde sagt den opp. :)

Burde ikke være slik, men folk er nå folk. Er vel arbeid for utleier å finne ny leietaker, og det virker som om han hadde regnet med at jeg skulle bo her noen måneder til. Der jeg leide sist var standen så dårlig at jeg bare måtte flytte så fort jeg fikk sjansen. Utleier ble forbannet da hun mente jeg hadde skrevet til henne at jeg mente å bo der lenge, noe jeg aldri hadde eller ville gjort. 

Dette er overhode ikke ditt problem. Så lenge du er innenfor de tre månene er det ingenting han kan si på det. Han har jo selv lagt opp til dette i kontrakten, så dette her kan du ikke finne deg i. 
Lenke til kommentar
Ikke at dette i seg selv har noen vesentlig betydning, men oppgitte datoer i kontrakten tilsvarer faktisk 1 år + 1 dag, p.g.a. 'TOM' (altså 'til og med') som da inkluderer 01.08.19 .. EDIT: Jeg fikk visst ikke med meg ene opplastede bildet som viser noe annet, så nevermind.

Tydelig at utleier har "blinkset" litt når kontrakten ble skrevet. Den kan lett tolkes slik utleier gjør det: 1) Man mener at avtaletiden er absolutt, at den ikke kan brytes. Når det ble avtalt 01.08.19 er det dette som gjelder. (Som forøvrig er helt i tråd med 'avtaler skal holdes' - grunntanken i avtalerett.) Videre hevder man da at 2) den avtalte gjensidige oppsigelsestiden er der for å skape forutsigbarhet rundt ny avtaleinngåelse.

Hvordan ville Ola Nordmann ha reagert, og tolket denne kontrakten, hvis han fikk oppsigelsesvarsel 3 mnd. før nyttår? Jo, han ville tolket kontrakten nøyaktig slik TSs utleier gjør .. i favør av seg selv ..

Virker som husleielovens § 9-2 støtter TS her, likevel er det ikke vanskelig å se saken fra utleiers side.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Så hvis du sier den opp f.eks i dag, 24/02/2019, så blir din siste dag der 24/05/2019. 

Så det er bedre etter min erfaring å si den opp første dag i månen. 

Fint om noen retter på meg dersom ikke dette stemmer helt, men det var ihvertfall sånn jeg forstår det funker.

Hvis man sier opp 1/3/2019 løper leieforholdet til og med 30/6/2019 ved 3 måneders oppsigelse. Se husleieloven pgf. 9-6 første ledd:

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvis man sier opp 1/3/2019 løper leieforholdet til og med 30/6/2019 ved 3 måneders oppsigelse. Se husleieloven pgf. 9-6 første ledd:

Så da tok jeg altså feil. Hmm.. Trodde dette var omvendt, men hvis loven sier det så er det loven som selvsagt har rett. Takk for at du rettet på dette! 

Lenke til kommentar

Sidan dette er snakk om eit rom i ein hybel, så kan vell trådstarter i tillegg bruke § 9-6 i husleigelova, då det ikkje er lov til å avtale dårlegare vilkår enn det som lova legg opp til.

I § 9-6 står det: 

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned.

Grunnen til at det er slik er at det skal være mulig å flytte ut dersom det oppstår konflikt som forsurer leigeforholdet, som f.eks. denne ueinigheita om korleis leigeavtalen skal tolkast.

Lenke til kommentar

Sidan dette er snakk om eit rom i ein hybel, så kan vell trådstarter i tillegg bruke § 9-6 i husleigelova, då det ikkje er lov til å avtale dårlegare vilkår enn det som lova legg opp til.

I § 9-6 står det: 

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned.[/size]

Grunnen til at det er slik er at det skal være mulig å flytte ut dersom det oppstår konflikt som forsurer leigeforholdet, som f.eks. denne ueinigheita om korleis leigeavtalen skal tolkast.[/size]

Det følger av § 9-6 selv at bestemmelsen kan fravikes ved avtale.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakte med utleier i dag, og han stod fast på sitt. Han mente at siden dette var en tidbundet kontrakt, så var man forpliktet til å bo ut tiden og at den gjensidige oppsigelsestiden kun gjaldt 3 måneder før fornyelse av kontrakten. Han sa at jeg skulle få flytte ut når jeg ønsket, men fikk det til å virke som at dette var en ting han ga meg lov til og at jeg var dum for å lage noe problem utav det. Jeg deler hybelen med en annen, som heter A, som egentlig hadde tenkt å flytte ut i august. Utleier fortalte at vi måtte flytte ut samtidig for at A ikke skulle ende opp som "svarteper", da han måtte ta utvasken og ville ende opp med hele leieutgiftene i de to månedene. Jeg vet ikke om jeg skal ha dårlig samvittighet for han jeg bor hos, men syntes nesten det blir for dumt å ikke kunne si opp fordi han fremleier. Når jeg snakte med A i ettertid, ønsket han også å flytte ut i slutten av mai, men mente at én uke (fra eksamen til vi skal være ute) muligens var for liten tid til å vaske ut hybelen. Tar det virkelig så lang tid? Det er ikke store stedet, og har alltid fikset det i løpet av et par dager tidligere (en dag på å flytte og kaste ting, en dag på vask).  

Lenke til kommentar

Trodde Huseier kun skal få leien av den som leier.  Og når leier fremleier til en annen person. Denne personen skal gi leien til den personen som leier av huseier. Slik at hovedleietaker kan gi hele husleien hver måned til huseier.

Kommer ann på hvilken avtale den andre personen har med hovedleietager..

Den andre personen kan ikke ha skyldfølelse for at hovedleietager sitter igjen med hele leien.

Trodde den andre personen (den som det  leier av hovedleietager) kun skal forholde seg til hovedleietager. Er en avtale internt dem mellom.

Det er hovedleietager sitt valg å fremleie. Hovedleietager sitter med ansvaret å betale inn leien til husier.

Om hovedleietager ikke får inn leie av fremeleietager er dette hovedleietager sitt problem. Ikke huseier.

Eller så har alle leietagere direkte kontrakt med huseier. Enten eller

Når det er krysset av for gjensidig oppsigelsesrett så kan leietager si opp når som helst. Mener jeg da.

Vanlig oppsigelsestid er 1 måned eller 3 måneder. fra første hver måned. Kommer ann på hva som er avtalt. usikker på hva som er normen om antall oppsigelsestid ikke er nevnt.

Hvis fremeleietageren sier opp. Si opp sin kontrakt med hovedleietager.

Hvis hovedleietager sier opp.Si opp sin kontrakt med huseier

linker https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/oppsigelse/

https://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77

https://www.boligmani.no/leiekontrakt

tatt fra link:

Hva er en tidsbestemt leiekontrakt?

En tidsbestemt leieavtale er en avtalte om leie for en bestemt tidsperiode, og i mange tilfeller er det avtalt 3 måneders oppsigelsestid. Dersom det ikke er adgang til å si opp leieavtalen før leieperioden utløper skal utleier opplyse leietaker om dette skriftlig senest ved kontraktsinngåelsen. Det er ingen forutsetning at dette står i kontrakten, men utleier kan orientere om dette skriftlig på annen måte f.eks. i e-post til leietaker, så fremt dette er gjort senest ved kontraktsinngåelse. Dersom utleier ikke har overholdt sin opplysningsplikt gjelder husleielovens regler vedrørende oppsigelse og leietaker har 3 måneder oppsigelsestid beregnet fra første kalendermåned etter oppsigelsen.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Snakte med utleier i dag, og han stod fast på sitt. Han mente at siden dette var en tidbundet kontrakt, så var man forpliktet til å bo ut tiden og at den gjensidige oppsigelsestiden kun gjaldt 3 måneder før fornyelse av kontrakten. Han sa at jeg skulle få flytte ut når jeg ønsket, men fikk det til å virke som at dette var en ting han ga meg lov til og at jeg var dum for å lage noe problem utav det. Jeg deler hybelen med en annen, som heter A, som egentlig hadde tenkt å flytte ut i august. Utleier fortalte at vi måtte flytte ut samtidig for at A ikke skulle ende opp som "svarteper", da han måtte ta utvasken og ville ende opp med hele leieutgiftene i de to månedene. Jeg vet ikke om jeg skal ha dårlig samvittighet for han jeg bor hos, men syntes nesten det blir for dumt å ikke kunne si opp fordi han fremleier. Når jeg snakte med A i ettertid, ønsket han også å flytte ut i slutten av mai, men mente at én uke (fra eksamen til vi skal være ute) muligens var for liten tid til å vaske ut hybelen. Tar det virkelig så lang tid? Det er ikke store stedet, og har alltid fikset det i løpet av et par dager tidligere (en dag på å flytte og kaste ting, en dag på vask).  

Står depositumet ditt på konto i ditt navn eller i huseiersnavn? 

Du og A har vel hver sin kontrakt? Da skal ikke A lide for at du flytter ut før eller omvendt. Det er huseier som må dekke tapet.

Kort sagt: Enten vet ikke huseier bedre eller så er han ute etter å lure deg. Ikke tro på det han sier. Bor du i en av de store byene finnes et eget organ for husleiesaker. Men du kan også ta kontakt med jusshjelpen eller noe lignende om du må ha mer hjelp enn du får her på forumet.

Forøvrig står det 3mnd gjensidig oppsigelsestid på egen linje i kontrakten. At det skal tolkes som noe annet enn at du når som helst kan si opp med 3mnd-ers varsel vil huseier neppe få noen som helst med juridisk kompetanse til å tro på. Han har jo krysset av på at du har oppsigelsesadgang under leieforholdet og skrevet at den er på 3mnd. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Snakte med utleier i dag, og han stod fast på sitt. Han mente at siden dette var en tidbundet kontrakt, så var man forpliktet til å bo ut tiden og at den gjensidige oppsigelsestiden kun gjaldt 3 måneder før fornyelse av kontrakten. 

Nei, det er feil. Send oppsigelse og snakk med en advokat, eventuelt flytt ut på dagen (etter at oppsigelsetiden er over). Han har ikke rett til å holde deg der, og har tydeligvis ikke peiling på hva lovene sier om dette. 

Om du sender oppsigelse, og han ikke godtar den, så er det ikke ditt problem. 

Om det finnes en fri retthjelp i byen din (som jussformidlingen i Bergen), så kan du jo få gratis hjelp til å fikse opp i dette. 

Det spiller også ingen rolle om at den er tidsbundet. Oppsigelseretten er der for en grunn: at en av dere kan trekke dere fra kontrakten om dere skulle ønske det. 

Lenke til kommentar

Han har jo krysset av på at du har oppsigelsesadgang under leieforholdet og skrevet at den er på 3mnd. 

Kanskje, og kanskje ikke.

Hvis man legger din (og andres) tolkning til grunn får man noe som tilsvarer "leieavtale løper fra 01/08-18 uten satt sluttdato. 3 mnd gjensidig oppsigelsestid."

Du (og andre) tolker siste linje uavhengig av det som kommer først. Det tror jeg ikke blir riktig fordi kontrakten da blir selvmotsigende:

1) Avtalen gjelder fra 01.08.18 tom. 01.08.19.

2) Oppsigelse kan være når som helst med 3 mnd. varsel.

Hvis 1) skal være gjeldende, kan ikke 2) være det. Og vice versa. Språkmessig henger derfor utleiers tolkning mer på greip.

Hadde bare alle personer som inngår kontrakter alltid tolket den likt ..

Noe sånt som "leieavtale løper fra 01/08-18 TIL 01/08-19 (1år), avtale fornyes automatisk 01/08-19 såfremt oppsigelse ikke mottas 3 mnd før. Gjensidig oppsigelsestid." tror jeg er det utleier faktisk mente.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kanskje, og kanskje ikke.

Hvis man legger din (og andres) tolkning til grunn får man noe som tilsvarer "leieavtale løper fra 01/08-18 uten satt sluttdato. 3 mnd gjensidig oppsigelsestid."

Hvis utleiers mening er det du beskriver her så er det jo for å forvirre leietager. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...