Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

føle seg sliten hele tiden

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg føler meg sliten hele tiden. Ufokusert. Er egentlig en ganske aktiv person, så trener, egentlig.. Merket jeg har vært ekstra sliten i det siste, vil egentlig helst bare ligge i senga, stirre i taket, selv det å se på tv eller lignende virker utmattende... Jeg spurte legen om han kunne ta noen prøver for å sjekke blodverdiene mine (eller hva enn man gjør, men det ville han ikke).. Ellers, mulige grunner(?); sover ganske dårlig. Prøver å legge meg tidlig, men våkner ofte ila natten, og/eller i 4-5-6-tida, vanskelig å sovne etter dette. Mye magetrøbbel.. Gjerne i form av løs mage, generell følelse av ubehag, akutt diare... 

Men så er det det; må jeg egentlig bare ta meg sammen på et vis? Kanskje alle andre også er slitne hele tida, de bare skjuler det? Hvor går grensen mellom at "nå er det kanskje på tide å få undersøkt meg for noe helseproblemer", og, "dette er vanlig, jeg må bare skjerpe meg"?

(Har i tillegg muligens litt helseproblemer inni hodet også. Halve fjordåret gikk jeg rundt og trodde at jeg ikke fikk puste. Mistenkte astma eller lungebetennelse eller noe, var faren min som fikk overbevist meg om å dra til legen fordi jeg ikke "hørtes bra ut", så akkurat pusteproblemene var ikke noe jeg kun innbilte meg... men etter undersøkelser fant de ingenting. Lese så for litt siden at det var en jente som hadde opplevd en slags klump i halsen, trodde det var en lungesykdom eller noe - så viste det seg at det var angst. Kanskje jeg kunne ha hatt noe lignende? Nå har det heldigvis gått over, kun sporadisk tilbakevendende. Kan jo føle på tung pust på dårlige dager. Men merker også at det blir tyngre og tyngre å møte opp på skolen. Unngår å møte venner. Begynner å gråte utrolig lett...) 

Kanskje litt teit å nevne begge deler i en post, men. Akkurat slik som jeg føler det blir litt for dumt å ta opp begge tingene hos legen samtidig (har nettopp fått meg ny lege), for jeg har jo ikke lyst til at det skal være noe galt med meg. Men akkurat av den grunn er det kanskje lurt å ta tak i det? Begge problemene kan jo henge sammen, kanskje jeg er så sliten hele tiden på grunn av noe underliggende som ikke nødvendigvis er fysisk?

Unnskyld for mye tekst, og dårlig ordlegging. Vet bare ikke hva jeg vil gjøre. Synes det er så flaut å være slik. Men merker at det muligens er på vei til å bli verre, eller, det er på vei til å ødelegge at jeg fungerer i hverdagen, om det ikke allerede gjør det. Og det vil jeg egentlig ikke... Tusen takk hvis du tar deg tid til å si noen ord, vet egentlig ikke helt hva jeg spør om

Anonymous poster hash: 8b19b...bf0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D-vitaminmangel kan jo gi ihvertfall noen av disse symptomene og er nokså utbredt akkurat på disse tider etter en lang vinter uten mye sol.

Om du ikke allerede tar d-vitaminer så er det ihvertfall verdt å forsøke med det.

Forøvrig noe rart at doktoren din nekter å ta blodprøver i en sånn situasjon - ville vurdert å bytte lege om det ikke ligger mer bak her.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Kanskje like greit at anonymiteten røyk...

Du fikk jo en del strenge, men velmente råd for noen måneder tilbake i treningstråden om å øke matinntaket ditt, med bakgrunn i din MEGET aktive hverdag. Har du gjort dette? Hva ligger du på for tiden? Flott hvis du ikke teller og veier alt og er helt nazi, men sånn ca hvis du skulle tippe? Hvis ikke, kan det muligens være at dette nå har innhentet deg. Synes absolutt du skal være hardere med legen om hvertfall standard blodprøve.

Ville også lagt inn en ukentlig 15 minutter, evt 3 x 5 min - hvis du har anledning - med sol for å se om dette hjelper på. Med 3 x 5, merker du fort om det gir noe effekt eller ikke, vil jeg tro.

Å bruke energi på å være flau over at du har det som du har det tjener hvertfall ingen funksjon, annet enn å tappe deg for mer energi, så det kan du bare la være å gjøre. Bruk energi på det du kan gjøre noe med, og ikke bruk den på ting utenfor din kontroll (hva andre måtte mene om hvordan du har det hjelper nemlig ikke deg det spor).

PS: Du har en symptomcocktail, som gjør at dette ser ut som noe sammensatte greier. Altså ingen grunn til at du kun trenger å ta deg sammen. Samtidig skal du også være bevisst over at hvis du er en lettengstelig person, så kan du jo også tenke deg sykere enn du er (hypokondri). Du må være litt flinkere til å greie ut til legen din neste gang, så kan vedkommende fatte en bedre beslutning.

Kanskje har du en tidligere historikk med hypokondri, som gjør at legen avviste da du spurte om blodprøve? (men dette vil jeg tenke er merkelig, iom at du har symptomer som diare, løs mage og sover dårlig). Dette er vel ikke typiske symptomer, men regner ikke med du kan være gravid f eks?

Synes også du skal prøve å hinte frempå om å få en time eller to hos psykolog. 6 mnd+ ventetid i det offentlige, slik jeg har forstått. Ikke tenk på det som "galehus"-psykolog, men tenk på det som hjelp til selvhjelp. Spesielt dere kvinner med alt av krav, press og stress dere blir utsatt for (og utsetter dere selv for), tror jeg det er godt å kunne litt selvhjelpsteknikker, f eks ifbm angst, negative tanker, selvbilde, sosial sammenligning osv.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Du fikk jo en del strenge, men velmente råd for noen måneder tilbake i treningstråden om å øke matinntaket ditt, med bakgrunn i din MEGET aktive hverdag. Har du gjort dette? Hva ligger du på for tiden? Flott hvis du ikke teller og veier alt og er helt nazi, men sånn ca hvis du skulle tippe? Hvis ikke, kan det muligens være at dette nå har innhentet deg. Synes absolutt du skal være hardere med legen om hvertfall standard blodprøve.

Ville også lagt inn en ukentlig 15 minutter, evt 3 x 5 min - hvis du har anledning - med sol for å se om dette hjelper på. Med 3 x 5, merker du fort om det gir noe effekt eller ikke, vil jeg tro.

Å bruke energi på å være flau over at du har det som du har det tjener hvertfall ingen funksjon, annet enn å tappe deg for mer energi, så det kan du bare la være å gjøre. Bruk energi på det du kan gjøre noe med, og ikke bruk den på ting utenfor din kontroll (hva andre måtte mene om hvordan du har det hjelper nemlig ikke deg det spor).

Det er gjort. Vil anslå et meget gjennomsnittlig inntak; ca. 2000-2500. Aktivitet er også redusert til ca 1-2 timer dagen (+gåing, da), om det i det hele tatt er noen.

Godt sagt!

PS: Du har en symptomcocktail, som gjør at dette ser ut som noe sammensatte greier. Altså ingen grunn til at du kun trenger å ta deg sammen. Samtidig skal du også være bevisst over at hvis du er en lettengstelig person, så kan du jo også tenke deg sykere enn du er (hypokondri). Du må være litt flinkere til å greie ut til legen din neste gang, så kan vedkommende fatte en bedre beslutning.

Kanskje har du en tidligere historikk med hypokondri, som gjør at legen avviste da du spurte om blodprøve? (men dette vil jeg tenke er merkelig, iom at du har symptomer som diare, løs mage og sover dårlig). Dette er vel ikke typiske symptomer, men regner ikke med du kan være gravid f eks?

Lettengselig - ja. Ikke gravid. Ikke historikk m hypokondri (men har en tåpelig frykt for å fremstå slik), helt ny lege (pga flytting), så blanke ark (men skal få ettersendt journalen min så hn kan få et mer oversiktlig bilde). Var der grunnet et dårlig ben etter en ulykke, som hn ville undesøke med MR, så ville ikke mase for mye denne timen, så bare nevnte det i en bisetning. Men skal nå uansett dit etter MR-en, så tror denne posten bare var en slags måte å prøve å finne ut hva jeg kan si/ta det opp på. Skal være mer tydelig da.

Tenkte litt at når jeg først må til legen med benet, så kan jeg jo likesågodt prøve å bedre det andre som er "galt" også.

Synes også du skal prøve å hinte frempå om å få en time eller to hos psykolog. 6 mnd+ ventetid i det offentlige, slik jeg har forstått. Ikke tenk på det som "galehus"-psykolog, men tenk på det som hjelp til selvhjelp. Spesielt dere kvinner med alt av krav, press og stress dere blir utsatt for (og utsetter dere selv for), tror jeg det er godt å kunne litt selvhjelpsteknikker, f eks ifbm angst, negative tanker, selvbilde, sosial sammenligning osv.

Gjerne dette jeg vil hinte frempå om, ja.

Takk for gode råd!

Anonymous poster hash: 8b19b...bf0

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei. Jeg føler meg sliten hele tiden. Ufokusert. Er egentlig en ganske aktiv person, så trener, egentlig.. Merket jeg har vært ekstra sliten i det siste, vil egentlig helst bare ligge i senga, stirre i taket, selv det å se på tv eller lignende virker utmattende... Jeg spurte legen om han kunne ta noen prøver for å sjekke blodverdiene mine (eller hva enn man gjør, men det ville han ikke).. Ellers, mulige grunner(?); sover ganske dårlig. Prøver å legge meg tidlig, men våkner ofte ila natten, og/eller i 4-5-6-tida, vanskelig å sovne etter dette. Mye magetrøbbel.. Gjerne i form av løs mage, generell følelse av ubehag, akutt diare... 

Hei.

Har noen av de som har sovet ved deg klaget over snorking? Det kan jo være at du sliter med en eller annen apne-problematikk. Jeg ville bedt fastlegen om å henvise deg til et søvnsenter for å sjekke om det er det som er problemet.. 

Ser at du skriver at fastlegen din ikke ønsket å ta blodprøver. Dette her er bare tull. Fastlegen din skal ta blodprøver av deg når du ber om det, så snakk med han om det, og krev at han skal ta de prøvene av det. Å sjekke verdiene dine er overhode ikke dumt, og jeg pleier å sjekke dette ganske jevnlig, ca. hver 6 måned. Husk at du betaler en egenandel når du går til han, og de pengene skal du også kunne få noe igjen for. Dermed er en blodprøve det minste du kan be om. 

Selv har jeg sentral søvnapne og sover med en maske hver natt. Dette funker helt fantastisk, men jeg har tider hvor det er vanskelig og, og det er faktisk nå i disse tider at jeg sliter litt med å sove mer enn 4 timer, noe som er kjipt, men dette går alltid bedre med tid. 

Jeg sier ikke at alle som har søvnproblemer har søvnapne, men man bør sjekke dette om man har mistanke. I verste tilfelle så kan du få hjerteinfarkt og andre karsykdommer som følger. Søvn er det viktigste verktøyet vi mennesker har. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...