Redaksjonen. Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Den tidligere Opel-sjefen vil bygge elbiler på en ny måte Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Da Mercedes lanserte den første A-klassebilen i 1997, så var den basert på en såkalt sandwich, der alt det tekniske lå i et dobbelt gulv i hele bilens lengde. Denne strukturen skulle også gi bilen en bedre kollisjonssikkerhet. Resultatet var et helt flatt gulv, men det ga også en større innstegshøyde. Det at man satt høyt gjorde dog at man fikk en god oversikt over trafikkbildet. I dagens A-klasse har Mercedes gått bort fra dette konseptet, noe som har gitt en lavere bil med lavere luftmotstand. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 GM viste i 2002 elbilkonseptet Autonomy, som var basert på et slags surfebrett med all teknikk, som man kunne bygge ulike biler på. Så intet nytt under solen, altså, heller ikke denne gangen. 5 Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Med å flytte sjåfør og passasjer nærmere fronten, vil ikke dette slå negativt ut ved en frontkollisjon? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Jeg ser ikke helt den store fordelen med å bygge basen helt flat, for "oppstikkerne" har jo viktige funksjoner og de går jo ikke så mye ut over overbygget. Nerowulf: Mulig de klarer å kompensere litt for det hvis de ikke flytter setene veldig langt frem. Rent prinsipielt burde det være et bagasjerom foran, beregnet for ting med stort volum og lite vekt. Og et mindre bagasjerom helt bak. Med tanke på sidekollisjoner tror jeg trippelseter (2. rad) er på vei ut (forbudt?) til fordel for bedre sidekollisjonsbeskyttelse og bedre setekomfort. Mulig en 3. seterad blir mer vanlig når dette skjer. Altså en generell økning i antall seter på 20%. Samtidig regner jeg med at lengre biler gir lavere luftmotstand. Altså flere sete-km per drivstoffmengde, spesielt ved motorveihastighet. Abonnementsmodellen som Opel og Volvo dytter, tror jeg skyldes at de har en klar formening om at vedlikeholdskostnadene er på vei ned og at leasing er en stadig mer populært. Det kan også hende at de ser et stort marked i oppussing av eldre modeller til nyere standard a la refurbished elektronikk. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Håper de ser mere industrielt på det når det kommer til servicevennlighet med tanke på at de skal leie ut bilene og mest sansynlig må koste dette selv eller integrere det i leien. Om en produsent begynner med mere servicevennlige løsninger kan man jo håpe at de andre følger etter. Motorbytte på en Leopart stridsvogn tar 14 minutter mens cluthbytte på en Citroen Jumpy tar 1 1/2 dag. Dette svarer seg ikke om prodeusenten er ansvarlig for det tekniske på bilene. Lenke til kommentar
rm84 Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Dessverre ser jeg ikke den politiske viljen, jeg ser ikke noen vilje fra industrien, og jeg ser heller ikke noen vilje hos publikum til å bevege seg i denne retningen. høres ut som en tungsolgt idé! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Dessverre ser jeg ikke den politiske viljen De gir seg egentlig katta i om folk eier eller abonnerer på bil, men bilavgiftene og kostnadene generelt gjør det fordelaktig om flere deler på bilen som i et bilkollektiv eller med leiebil. Abonnementsordningen er også en modell som åpner for tidvis bruk av bil uten å måtte eie eller ha en hele tida. Mange klarer seg for eksempel fint 10 måneder i året med kollektivløsninger, sykkel etc, mens de likevel er avhengig av bil de helgene de drar til hytta eller på bilferie. Da er det greit å kunne abonnere eller leie. Dvs. staten støtter allerede delt eierskap/leie etc indirekte ved å gjøre heltids eierskap dyrt. jeg ser ikke noen vilje fra industrien, Både Volvo og Opel er tydeligvis interessert og jeg ser heller ikke noen vilje hos publikum til å bevege seg i denne retningen. Før i tida enten eide man bil eller så hadde man ikke bil. Det har blitt stadig mer populært å leie, lease og bruke bilkollektiver. Løsninger som hadde null markedsandel før. Med andre ord tar du feil her også. Folk ER interessert i abonnementsmodellen. 2 Lenke til kommentar
rm84 Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Med andre ord tar du feil her også. Folk ER interessert i abonnementsmodellen.beklager, det kommer vel ikke godt nok fram av innlegget mitt at jeg siterte artikkelen. Som du leste? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Det står mye i artikkelen, blant annet abonnementsmodellen deres. Jeg er ikke tankeleser så hvis det er noe annet du tenkte på så fortell gjerne hva og at innlegget ditt ikke har sammenheng med innleggene over. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 (endret) GM viste i 2002 elbilkonseptet Autonomy, som var basert på et slags surfebrett med all teknikk, som man kunne bygge ulike biler på. Så intet nytt under solen, altså, heller ikke denne gangen. Ja, kem “Sminker ikkje Brura”..., og så leggier media på litt ekstra. Mange flere kan nevnes (særlig innen sport + segmentet der midten er bærende modul), men den her er litt artig, og el krev det på sett og vis. Noe søtt fra GMC Men joda, som forventet ligger China forran I løypa. Eig Brødrene Aa, EKORNES, og snart Kongsberg og Oslo Børs vil eg tru. Neida, Ikke først (Tesla Semi er rammebygd, rullestoler osv, osv), men ad-hock og effective: https://m.youtube.com/watch?v=kbFB-874lrE Endret 25. februar 2019 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
3FKY9EYR Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 Er enig i at hovedbagasjeplassen burde være foran mht. sikkerhet. Uforståelig av Mercedes EQC og Audio eTron har klart å bruke opp ALL plassen under det lange (fossile) panseret til elmotor ++. 3 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 26. februar 2019 Del Skrevet 26. februar 2019 (endret) Er enig i at hovedbagasjeplassen burde være foran mht. sikkerhet. Uforståelig av Mercedes EQC og Audio eTron har klart å bruke opp ALL plassen under det lange (fossile) panseret til elmotor ++.Det er da mykje rart man skal lese. Du meiner vel at togføreren skal sitte I bakerste vogn og du p.g.a. fare potensialet. Dette med air-bag kan jo bli aktuelt i front på autonome kjøyretøyer, for å spare lengd på enkelte av dei. Endret 26. februar 2019 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå