avatar Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Hei. Jeg har en https://www.defa.com/product/smartcharge-4a lader som jeg bruker for å lage 12v-batteriet på elbilen min. Tenkte jeg kunne bruke samme lader for å lage opp 12v-batteriet på min 2009-modell Ford Mondeo stasjonsvogn, men da jeg koblet den til skjedde noe sånt som dette: Laderen brukte, som normal er, noen sekunder på å sjekke status på batteriet Indikateroren på laderen mente batteriet var nesten tomt (èn strek igjen), og startet å lade Etter omtrent 10 sekunder fikk laderen i feil-modus, og avbrøt ladingen Har noen her erfaring med lading av 12v-batteriet på en slik bil jeg har, og kan uttalse seg om f.eks. hvorvidt det kan være at laderen ikke passer til det batteriet? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Tipper batteriet er deffekt Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Godt mulig batteriet er utslitt, men jeg ville prøvd å sette igang lading en åtte-ti ganger til og sett om rekondisjoneringsprogram kan sparke liv i batteriet igjen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 (endret) Etter omtrent 10 sekunder fikk laderen i feil-modus, og avbrøt ladingen Batteriet har sannsynligvis for lav spenning (noe som vanligvis ødelegger batteriet) til at smartladeren fungerer. Et triks er å lade i powersupply modus inntil spenningen på batteriet har tatt seg opp. Deretter kan man bytte til vanlig lading. Endret 24. februar 2019 av mobile999 Lenke til kommentar
avatar Skrevet 24. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2019 (endret) Takk for svar! Tipper batteriet er deffekt Godt mulig batteriet er utslitt, men jeg ville prøvd å sette igang lading en åtte-ti ganger til og sett om rekondisjoneringsprogram kan sparke liv i batteriet igjen. Vi har ikke hatt problemer med batteriet hittil, så kan det være at denne laderen ikke er kompatibel med batteriet, og at jeg gjør mer skade enn nytte ved å prøve flere ladinger? Batteriet har sannsynligvis for lav spenning (noe som vanligvis ødelegger batteriet) til at smartladeren fungerer.Et triks er å lade i powersupply modus inntil spenningen på batteriet har tatt seg opp. Deretter kan man bytte til vanlig lading. Jeg ser at bruksanvisningen sier dette: Før du aktiverer denne knappen, må du forsikre deg om at det er nødvendig med 14,7 V ladespenning. Hvis et batteri krever en slik høyere ladespenning, vil det være angitt på batteriet. Hvilken risiko løper jeg i forhold til å ødelegge batteriet, dersom jeg kjører på med økt ladespenning? Endret 24. februar 2019 av avatar Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Det har ikke noe med strømforsyningsfunksjon å gjøre. Du kan lese om optimal ladespenning her: https://sonnak.com/batterikunskap/optimal-ladespenning/ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Har du prøvd å koble batteriet fra bilen før du lader? Du trenger kun koble fra én av polene. F.eks. minuspolen. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 (endret) Jeg ser at bruksanvisningen sier dette: Før du aktiverer denne knappen, må du forsikre deg om at det er nødvendig med 14,7 V ladespenning. Hvis et batteri krever en slik høyere ladespenning, vil det være angitt på batteriet. Hvilken risiko løper jeg i forhold til å ødelegge batteriet, dersom jeg kjører på med økt ladespenning? En vanlig forbrenningsbil skal ha en ladespenning på 14,4 volt. Det er dette som kommer ut av dynamoen på bilen når motoren går. Lavere enn dette vil normalt sett ikke være nok til å lade opp batteriet. Edit: Endret fra 14,7 til 14,4. Endret 24. februar 2019 av Kajac Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 (endret) 14,7V er ganske drøyt. Hvis batteriet fortsetter å bli ladet med så høy spenning når det er fullt vil elektrolytten begynne å gasse kraftig og batteriet vil bli ødelagt. Samt visse batterityper tåler rett og slett ikke denne spenningen. Edit: Det er også temperaturavhengig. Endret 24. februar 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 14,7V er ganske drøyt. Hvis batteriet fortsetter å bli ladet med så høy spenning når det er fullt vil elektrolytten begynne å gasse kraftig og batteriet vil bli ødelagt. Samt visse batterityper tåler rett og slett ikke denne spenningen. Edit: Det er også temperaturavhengig. Trodde 14,7 var vanlig, men ser nå at det er 14,4. Men kan ikke forstå at 0.3 volts forskjell skal kunne ødelegge batteriet. Uansett så målte jeg min gamle, dumme lader nå. Den gir nøyaktig 14 blank på full power, og ca 12,6 på vedlikeholdslading. Så jeg antar det ikke skal være nødvendig for TS å bruke 14,7-funksjonen. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Avanserte ladere tar temperatur med beregning av ladespenning. Målte en bil til 16-17 Volt. Da kokte batteriet. 14.4V er maks ved 35C 0C grader er maks ladespenning 15 V. https://batteryuniversity.com/learn/article/charging_at_high_and_low_temperatures Lenke til kommentar
ikek Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Hva med å sjekke nivået i cellene på batteriet for å sjekke om disse må etterfylles (batterivann) før batteriet blir satt på lading igjen? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 (endret) Ford bruker et smart charge system som bør ha kalsium batterier, bilene kan ha veldig høy ladespenning. 16V er ikke uvanlig. Edit: Man får tak i batteriladere med Ca (Kalsium) innstilling som brukes på disse batteriene. Endret 24. februar 2019 av Mr_Spock 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Hva står på det defekte batteriet? Jeg personlig heller mot at du bør slutte å sparke en død hest, og reise til en Ford-forhandler for å få riktig batteri til bilen din. Det er det enkleste. Ikke gratis, men enkleste. Biltema har kanskje billigere batteri som passer i bilen din, men det kan være fornuftig å betale ekstra for å være sikker på at det er riktig batteri. Om det stemmer at du skal ha et sært kalsium-batteri, bør du være sikker før du setter inn et nytt. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 (endret) Batterilader med Ca innstilling og indikering av ladespenning: Batteriet (Biltema Sølv Kalsium) er til min 2005 Focus. Endret 24. februar 2019 av Mr_Spock 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå