Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lading av 12v-batteriet på 2009-modell Ford Mondeo feiler

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har en https://www.defa.com/product/smartcharge-4a lader som jeg bruker for å lage 12v-batteriet på elbilen min. Tenkte jeg kunne bruke samme lader for å lage opp 12v-batteriet på min 2009-modell Ford Mondeo stasjonsvogn, men da jeg koblet den til skjedde noe sånt som dette:

1. Laderen brukte, som normal er, noen sekunder på å sjekke status på batteriet
  2. Indikateroren på laderen mente batteriet var nesten tomt (èn strek igjen), og startet å lade
  3. Etter omtrent 10 sekunder fikk laderen i feil-modus, og avbrøt ladingen

Har noen her erfaring med lading av 12v-batteriet på en slik bil jeg har, og kan uttalse seg om f.eks. hvorvidt det kan være at laderen ikke passer til det batteriet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter omtrent 10 sekunder fikk laderen i feil-modus, og avbrøt ladingen

Batteriet har sannsynligvis for lav spenning (noe som vanligvis ødelegger batteriet) til at smartladeren fungerer.

Et triks er å lade i powersupply modus inntil spenningen på batteriet har tatt seg opp. Deretter kan man bytte til vanlig lading.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Tipper batteriet er deffekt

Godt mulig batteriet er utslitt, men jeg ville prøvd å sette igang lading en åtte-ti ganger til og sett om rekondisjoneringsprogram kan  sparke liv i batteriet igjen.

Vi har ikke hatt problemer med batteriet hittil, så kan det være at denne laderen ikke er kompatibel med batteriet, og at jeg gjør mer skade enn nytte ved å prøve flere ladinger? 

Batteriet har sannsynligvis for lav spenning (noe som vanligvis ødelegger batteriet) til at smartladeren fungerer.

Et triks er å lade i powersupply modus inntil spenningen på batteriet har tatt seg opp. Deretter kan man bytte til vanlig lading.

Jeg ser at bruksanvisningen sier dette:

Før du aktiverer denne knappen, må du forsikre deg om at det er nødvendig med 14,7 V ladespenning. Hvis et batteri krever en slik høyere ladespenning, vil det være angitt på batteriet.

Hvilken risiko løper jeg i forhold til å ødelegge batteriet, dersom jeg kjører på med økt ladespenning? 

Endret av avatar
Lenke til kommentar

Jeg ser at bruksanvisningen sier dette:

Før du aktiverer denne knappen, må du forsikre deg om at det er nødvendig med 14,7 V ladespenning. Hvis et batteri krever en slik høyere ladespenning, vil det være angitt på batteriet.

Hvilken risiko løper jeg i forhold til å ødelegge batteriet, dersom jeg kjører på med økt ladespenning?

En vanlig forbrenningsbil skal ha en ladespenning på 14,4 volt. Det er dette som kommer ut av dynamoen på bilen når motoren går. Lavere enn dette vil normalt sett ikke være nok til å lade opp batteriet.

Edit: Endret fra 14,7 til 14,4.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

14,7V er ganske drøyt. Hvis batteriet fortsetter å bli ladet med så høy spenning når det er fullt vil elektrolytten begynne å gasse kraftig og batteriet vil bli ødelagt. Samt visse batterityper tåler rett og slett ikke denne spenningen.

Edit: Det er også temperaturavhengig.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

14,7V er ganske drøyt. Hvis batteriet fortsetter å bli ladet med så høy spenning når det er fullt vil elektrolytten begynne å gasse kraftig og batteriet vil bli ødelagt. Samt visse batterityper tåler rett og slett ikke denne spenningen.

Edit: Det er også temperaturavhengig.

Trodde 14,7 var vanlig, men ser nå at det er 14,4. Men kan ikke forstå at 0.3 volts forskjell skal kunne ødelegge batteriet.

Uansett så målte jeg min gamle, dumme lader nå. Den gir nøyaktig 14 blank på full power, og ca 12,6 på vedlikeholdslading. Så jeg antar det ikke skal være nødvendig for TS å bruke 14,7-funksjonen.

Lenke til kommentar

Ford bruker et smart charge system som bør ha kalsium batterier, bilene kan ha veldig høy ladespenning. 16V er ikke uvanlig.

Edit: Man får tak i batteriladere med Ca (Kalsium) innstilling som brukes på disse batteriene.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva står på det defekte batteriet?

Jeg personlig heller mot at du bør slutte å sparke en død hest, og reise til en Ford-forhandler for å få riktig batteri til bilen din. Det er det enkleste. Ikke gratis, men enkleste.

Biltema har kanskje billigere batteri som passer i bilen din, men det kan være fornuftig å betale ekstra for å være sikker på at det er riktig batteri.

Om det stemmer at du skal ha et sært kalsium-batteri, bør du være sikker før du setter inn et nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...