Solstad Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Hei. Usikker på hvor man kan poste slike spørsmål, men here goes..; Har da et Stanley bensinaggregat (SG3000) på 2750W maks. Denne starter lett og er foholdsvis lite brukt. Han som hadde dette før meg sa at aggregatet bare stoppet plutselig med å gi strøm til kontaktene. Det kan jo være at det fungerte før de slå det av og så erfarte at aggregatet ikke ga strøm når de skulle ta det i bruk igjen. Dette blir litt antagelser, men uansett så er det altså ikke noe strøm på uttakene nå. Har målt ledningene ut fra generatoren til kontaktene og det viser konstant "005" når multimeteret er satt til vekselstrøm/600. Kaster derfor ballen videre med håp om noe tips der ute. Snakket med importøren som antydet likeretteren ? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Du har selvfølgelig sjekket sikringene? Lenke til kommentar
Solstad Skrevet 23. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2019 Er det sikring i generatoren ? Målte jo rett på ledningen derfra. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Den har en "overload cutoff trigger" ifølge manualen som skal kumne resettes iallefall. Ikke anelse om det er synderen dog. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 (endret) Kan hende du må remagnitisere, regnerne det har børster? Endret 23. februar 2019 av agvg Lenke til kommentar
Solstad Skrevet 24. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2019 Takker for innspill. Har aldri hatt bensinaggregat før nå. Dette er noe jeg arvet fra en med like god greie på dette som meg Manualen har jeg ikke. Er dette noe som kan lastes ned et sted ? Eller hva/hvor er overload cutoff? Det sitter en type sikring midt på panelet hvor uttakene til 220v sitter. Denne er ihvertfall inntrykt. Vet ikke hvordan normalposisjonen på denne skal være egentlig. Men som sagt så har jeg målt vekselstrømspenningen rett ut fra generatoren. Om det er børster eller ei er jeg usikker på, men det er et veldig «vanlig» aggregat. Har tatt et par bilder som jeg kan prøve å få legge til her .. Lenke til kommentar
Solstad Skrevet 24. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2019 Da har jeg klart å laste opp et par bilder av prosjektet Det øverste bilde er tatt av baksiden på panelet hvor strømuttakene sitter og er merket med hvor jeg målte vekselstrømmen. Det siste bilde er av generatoren og merket med hvor jeg tror denne likeretteren sitter. Den ene (blå) kabelen der er merket "+". Gir det noen mening om hva slag teknologi dette apparatet har ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Mål forbindelsen over sikringen (uten spenning på). Sjekk at du har 0 ohm på denne. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Det med + er nok børstene, hvis du setter 12V på de bør du få en økning av spenningen ut av geberatoren, regulatoren er den boksen til venstre, sjekk at børstene har kontakt. Ofte slik at regulatoren ryker, kan ofte kjøpes for småpenger på eBay. Lenke til kommentar
Solstad Skrevet 24. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2019 Har nå målt sikringen, eller det jeg tror er overload cutoff som er nevnt før i posten her. Den måler kortslutning, eller o ohm, så regner med at den er i orden. Skal følge tipset til agvg. Er det slik at jeg bare kan koble til et 12v batteri eller lignende på børstene ? Er dette det samme som magnetisering eller «flashing» av generator når man praktiserer dette ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Er en måte og teste om den er elektrisk OK, bruk noe mer en ett batteri til denne testen, du kan jo prøve og remagnitisere først med ett batteri eller noe annet som gir spenning, er du heldig er det alt som skal til. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Jeg hadde samme problem. Byttet bare kondensatoren. Lenke til kommentar
Solstad Skrevet 28. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2019 Da har jeg fått tak i en ny regulator (kondensator) av en kompis som hadde en liggende. Fortsatt samme målingen ved vekselstrøm, "005" på multimeteret. Denne kan jo også være defekt selvsagt men det begynner å bli veldig påfallende at det er to defekte regulatorer. Har også bestilt en ny fra utlandet, men tenker først å prøve med denne såkalte "flashingen" eller "magnetiseringen" av selve generatoren før jeg får denne. Er det noen som kan ta oppskriften på dette ? helst på norsk uten noe engelstalende youtube video, steg for steg så det ikke brenner opp noe vesentlig :-) Skal i mål med dette altså. Dead or alive ! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. februar 2019 Del Skrevet 28. februar 2019 Du kan ta ett 9V batteri og koble det til 230V kontakten på aggregatet, bare så vidt touche. Du har et med AVR som er en elektronisk regulator, endel andre bruker en kondensator til og regulere og de er bygd på ett annet prinsipp enn ditt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå