oyskin Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Har en 95 A8 hvor airbag'ene er blitt plukket ut i rattet og hanskerommet. Har alle delene, er det mulig å sette inn igjen disse selv, og fjerne feilkoden med vagcom? Eller må det gjøres av verksted? Og hvor stor er sannsynligheten for å klare å utløse disse når man driver på? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Jeg føler bekymring her.. og vil ikke gi råd da du kan skade deg Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Hvorfor er alle airbagene plukket ut? Ja, det er mulig å sette de inn igjen. De utløses ikke plutselig uten strøm. Hvis du ikke har noe peiling i det heletatt bør du overlate jobben til noen som kan det. Jeg byttet ett ratt uten å ta av batteriet en gang, gikk helt fint det. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Er du en bilmekaniker? Om ikke så bør du ikke prøve på noe slikt selv. Du kan som flere nevner skade deg. Ta bilen til verksted og få det fikset der. Nå er jeg faktisk usikker på om du i det hele tatt kan kjøre bilen så lenge dette ikke er på plass? Du utsetter det selv for stor fare dersom ikke denne funksjonen er intakt. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Tull og tøv, du kan helt fint sette inn airbager selv om du er LITT bevisst på et par ting. Jeg forstår andres bekymring, missforstå meg rett, men jeg mener denne bekymringen er overdrevet.Kort oppsummert, statisk elektrisitet KAN i teorien blåse av en airbag, men sannsynligheten for det er i beste fall mikroskopisk. Blåser du av en airbag på feil tidspunkt KAN det ta livet av deg, det er tross alt en sprengladning som fyres av i en kevlarballong. Når det er sagt, så lenge du er VELDIG forsiktig og sørger for å alltid ha GOD forbindelse til jord sånn at ikke genseren din eller liknende genererer nok statisk elektrisitet, så kan du fint montere disse ellers dumme døde sprengladningene selv. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. februar 2019 Del Skrevet 27. februar 2019 Hvis du passer på og ikke være veien for den skjer det jo ikke så mye, har selv kjørt en bil hvor airbagen gikk av under kjøring, smeller bra og du verden hvor hardt den rappet meg over fingrene, vi hadde med oss kniv så problemet ble raskt løst og vi kjørte videre. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 28. februar 2019 Del Skrevet 28. februar 2019 Det sitter alltid kortslutningsvern i airbag kontakter som dumper alt til jord når du plugger dem av. Pinnekontaktene på airbagenne sitter også langt inni der og det skal godt gjørras å få noe statisk elektrisitet inn der. Jeg har bytta hundrevis, kanskje tusenvis av airbagger på kampanje og aldri koblet av et batteri i forbindelse med det. Tenning har jeg også glemt noen ganger så den har stått på. Jeg er uredd når jeg driver med airbags og det har enda ikke gått av en. Dette er de Takata airbaggene som er kjent for å launche ut stålspliter og gjøre stor person skade når dem går av. Sånt sett så er det vel bedre å kjøre uten. Jeg har forska en del på airbagger, prøve å ohme dem, detonere dem med statisk elektrisitet, AA batterier osv. Det skal mye til før dem går av og alle disse mytene kan jo diskuteres. Jeg prøvde å holde igjen en beltestrammer engang. Festa den i en skrustikke mens jeg holdt belte stramt og fikk noen andre til å detonerte. Da knakk jeg ring og lillefinger på venstre hånd og fikk et ganske dypt kutt i hånda.. Det røsker godt til for å si det sånn I løpet av 20år så har jeg sett og hørt om et par tilfeller hvor airbag har gått av under kjøring på ujevn, ristete vei. Personlig er jeg mer redd for at dette skal skje enn at de skal gå av under demontering osv. Jeg står ofte å ser på griserusta kræsj sensorer og lurer på om det der er helt bra. Skal man kommentere det eller ikke. Husk at på passasjer side så skal det sitte en festestropp til lokket i dashbordet. Sånn at det ikke kommer som et prosjektil igjennom bilen. Jeg har sett mange som gir faen/ikke skjønner den stroppen når de bygger om og reparerer biler. Det er ikke helt bra. Det er også mange som setter passasjer patronen feil vei så alt blåser inn i dashbordet hvis den går av. 1 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 28. februar 2019 Del Skrevet 28. februar 2019 Har hatt ut en del airbager selv, ratt, dashbord, sideairbag i sete og beltestrammere, aldri opplevd at de har smelt av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå