Nautica Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 (endret) Jepp, sa ikke att de ikke er i norge, bare at jeg ikke har sett dem De er nok ikke i overvekt, mer som de gamle bananbåtene som kom en gang i året Endret 24. februar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Det første de bør gjøre er å påby bruk av vinterdekk og gjøre det forbudt å bruke helårs og sommerdekk om vinteren (Bestemte måneder + etter føre) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Vi har vel allerede lovene for det på plass? "Skal til en hver tid være skodd etter forholdene". Jeg tror det er håndheving som mangler. Økt grensekontroll, helst alle vogntog, både for at de skal være skodd riktig og for kontroll av ulovlig import/eksport m.m. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Det er lov å kjøre med helårsdekk om vinteren og man er da skodd etter loven og kan dermed ikke bøtelegge for det 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Jepp, piggfrie dekk også, men anbefales ikke. https://www.nyttombil.no/helarsdekk-fordeler-og-ulemper/ Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Vi har vel allerede lovene for det på plass? "Skal til en hver tid være skodd etter forholdene". Jeg tror det er håndheving som mangler. Økt grensekontroll, helst alle vogntog, både for at de skal være skodd riktig og for kontroll av ulovlig import/eksport m.m. Som Dubious sier, det kan være tørt og fint på grensen, men snø i fjellet. Da er bilen korrekt skodd etter forholdene på grensen og de kan ikke nekte den å kjøre videre. Jepp, sa ikke att de ikke er i norge, bare at jeg ikke har sett dem Kanskje du har sett etter SP, men på skiltet står det nok ES. (pirk!) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Ja, hvis det er tørt og fint på grensa og vogntoget bare skal dit så ser jeg ikke problemet. Oppgis det at det skal videre over en fjellovergang med snø så bør det enten ha utstyret i orden til nettopp det eller kunne dokumentere/sannsynliggjøre at det blir skodd etter forholdene før det kommer til fjellovergangen. F.eks med utskirift av bestilt time for dekkomlegging mellom grensa og fjellovergangen. Jeg synes den "skodd etter forholdene" står rimelig sterkt juridisk og prinsippielt. Det kan jo ikke være hensikten å tvinge polske vogntog til å kjøre med kjetting eller pigger på tørre og fine norske veier på grunn av byråkratiske krav som dekkomlegginsgsdatoer. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Ja, hvis det er tørt og fint på grensa og vogntoget bare skal dit så ser jeg ikke problemet. Oppgis det at det skal videre over en fjellovergang med snø så bør det enten ha utstyret i orden til nettopp det eller kunne dokumentere/sannsynliggjøre at det blir skodd etter forholdene før det kommer til fjellovergangen. F.eks med utskirift av bestilt time for dekkomlegging mellom grensa og fjellovergangen. Jeg synes den "skodd etter forholdene" står rimelig sterkt juridisk og prinsippielt. Det kan jo ikke være hensikten å tvinge polske vogntog til å kjøre med kjetting eller pigger på tørre og fine norske veier på grunn av byråkratiske krav som dekkomlegginsgsdatoer. Da har vi praksisen med kabotasje, si at et utenlandsk vogntog skal lever i Halden "rett over grensen" og da har tørre og fine veier, etter levering får han beskjed til og reise til Bergen og hente returlast, da har ikke myndighetene lengre kontroll. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Det er ganske vanlig å ha stikkprøve kjøretøykontroller flere steder enn bare ved grensene. Kontrollørene har "øye" for kjøretøy som burde kontrolleres så jeg vil anta at utenlandske blir plukket ut til kontroll nesten hver gang utføres stikkprøver. De som er "heldig" og glipper unna kontroller havner gjerne i grøfta om de ikke er skodd etter forholdene. Altså bøter der også + en saftig regning for bilberging. Med nok kontroller og håndheving av det eksisterende lovverket tror jeg transportørene fort lærer å prise oppdragene til Norge slik at de inkluderer trygge dekk + kjetting. Altså mer rettferdig konkurranse mot norske transportører. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Et vesentlig moment som ikkje er med i debatten er dei dårlige vinteregenskapane til to-aksla trekkvogner. Dei kan ha så gode dekk og kjetting som helst men står fast og spinn når det blir glatt. Norske biler har stort sett tre aksler og løftbar boggi og kan køyre der utlendingane ikkje kjem av flekken. Skikkelige vinterdekk er merka three peak mountain snowlake, m+s er ikkje nødvendigvis bra nok Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Dette advarte Eu motstanderne mot. Så dersom du får ett bulgarsk Vogntog i fleisen på grunn dårlig skodde dekk og er så heldig å overleve hendelsen så kan du sende ett takke kort til Politikerne som vedtok Eøs avtalen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå