Gå til innhold

Samferdselsministeren: Kravene til vinterskodde vogntog må skjerpes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det virkelig håp...?

Men skal sanksjoner virke avskrekkende må det ikke bare svi, men være en bankende pine som man vil unngå.

Det kan ikke være noe en kan kan kalkulere inn, og leve med.

Og det bør virke umiddelbart.

De har surfet på juksefordeler lenge

nok nå.

Når det krever så mye at prisen på

utenlandsk transport beveger seg opp, er det et signal om at det virker, og konkurransevilkårene vil jevnes ut.

At sjåfører må ta støytene som også angår deres arbeisgiver og bileier, om de er ansatt hos en, er vanskelig å unngå. Men arbeidsgiver vil ikke kunne løse problemet med evt. bare å si opp folk, han må begynne ta det innover seg. Får håpe det er alvor denne gangen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare de utenlandsk som surfer på juksefordeler :)

 

De som er norske er underlagt norsk lov, og at dem ikke er luket ut

blir aldri annet enn et norsk ansvar.

Her finnes det løsninger som kan brukes.

Da tenker jeg på kunnskap om kjøring på vinterføre.

"Du kan bløffe noen av og til, men ikke alle hele tiden". ?

Lenke til kommentar

Stopp flere på grensa - gi tollerne utvidet myndighet og mulighet til å holde igjen tvilsomme biler for nærmere kontroll.

Gi bøter som virkelig svir - beslaglegg/gi kjøreforbud på bilene til de betales. Blir de ikke betalt etter såogså lenge så selg bilene til høystbydende.

Gi firmaer med gjentatte forseelser kjøreforbud.

Fortsett med hyppige kontroller.

Krav om glattkjøringskurs for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stikkprøver er åpenbart ikke nok. Engasjer private aktører til å kontrollere ALLE trailere på grensen, kan gjøres selvfinsansierende ved at trailerne må betale et gebyr for dette der og da. Utsted så et oblat som de må klistre på bilen a la piggdekkoblatene. Biler som ikke har godkjente dekk MÅ så nektes innkjøring til Norge. 100%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høyeste prioritet må være å få vekk kabotasjekjøring en gang for alle. Inn i norge med last,lossing og direkte ut av landet med eller uten last. Altså ingen lasting og lossing av last i norge for utenlandske kjøretøy. Det vil føre til at vogntog som kjører last mellom destinasjoner i norge er eiet av norske firmaer, har skikkelige dekk og kjører på norsk lønnsnivå (180-200kr timen) Da vil det norske lønnsnivået fortsette og kvaliteten og sikkerheten på tungtransporten på norske veier vil øke dramatisk. Volvo,Scania og Mercedes vil selvfølgelig selge like mange lastebiler,forskjellen er bare at mange flere biler blir solgt til norge.

En slik lov er ingen problem å innføre og kan sammenliknes med «The Jones Act» i USA,som er en lov USA innførte i 1916 hvor skip som transporterer varer mellom amerikanske havner skal være bygget,eiet og driftes av amerikanske eiere og fra amerika. I tillegg skal mannskapet være amerikanske borgere som får utbetalt lønn etter amerikanske regulativer.

Lenke til kommentar

Iden er bra på papiret, men da vil prisene på mat og annet gå opp, og ikke ta inn usa i denne debatten.

 

Feil. Da må importørene,Reitan,Stein Erik Hagen og flere andre stor-karer betale litt meir for frakten utført av norske transportører og senke de gigantiske milliard-utbyttene de tar ut selv bare lite gran og likevel ha matvareprisene og mye annet på samme prisnivå som i dag. Hovedproblemet er at gigantomanien i norge blant de store bedriftene er blitt så stor at de har mistet gangsynet fullstendig,det blir aldri store nok overskudd og utbytter til fra før av søkkrike milliardærer og stat. At vi bruker billig utendlansk transport som driver hazard på norske veier med vill vest tilstander er ett direkte resultat av mye skal ha meir fra norske bedriftseiere. Milliardutbyttene går på bekostning av at veiene i norge er blitt livsfarlige for vanlige folk å kjøre på og nærmest overtatt av øst-europeisk transport som driver med slavedrift hvor sjåfører bor månedsvis i bilene og koker hermetikk på primus i bilene neste uten lønn. Kjettinger må de kjøpe for egen lønn og de har ikke lov å bruke slikt som sperre på bakaksel som er helt nødvendig når det er glatt fordi de evt. kan skade stikkakslinger... Hva skal man si,det er jo blitt helt galematias etter veiene,ja jeg tør å påstå at det er reine mafiatilstander som rår i tungtransporten fra utlandet på norske veier.

Lenke til kommentar

Høyeste prioritet må være å få vekk kabotasjekjøring en gang for alle. Inn i norge med last,lossing og direkte ut av landet med eller uten last. Altså ingen lasting og lossing av last i norge for utenlandske kjøretøy. Det vil føre til at vogntog som kjører last mellom destinasjoner i norge er eiet av norske firmaer, har skikkelige dekk og kjører på norsk lønnsnivå (180-200kr timen) Da vil det norske lønnsnivået fortsette og kvaliteten og sikkerheten på tungtransporten på norske veier vil øke dramatisk. Volvo,Scania og Mercedes vil selvfølgelig selge like mange lastebiler,forskjellen er bare at mange flere biler blir solgt til norge.

En slik lov er ingen problem å innføre og kan sammenliknes med «The Jones Act» i USA,som er en lov USA innførte i 1916 hvor skip som transporterer varer mellom amerikanske havner skal være bygget,eiet og driftes av amerikanske eiere og fra amerika. I tillegg skal mannskapet være amerikanske borgere som får utbetalt lønn etter amerikanske regulativer.

Det du er ute etter er proteksjonisme, ikke trygge veier. Vennligst ikke skyv trygghetsargumentet for å presse gjennom proteksjonisme. Det er en helt annen debatt. Norske vogntog kjører ikke nødvendigvis på trygge dekk. Massevis av norske vogntog har også fått kjørenekt i dekk-kontrollene de siste ukene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Høyeste prioritet må være å få vekk kabotasjekjøring en gang for alle. Inn i norge med last,lossing og direkte ut av landet med eller uten last. Altså ingen lasting og lossing av last i norge for utenlandske kjøretøy. Det vil føre til at vogntog som kjører last mellom destinasjoner i norge er eiet av norske firmaer, har skikkelige dekk og kjører på norsk lønnsnivå (180-200kr timen) Da vil det norske lønnsnivået fortsette og kvaliteten og sikkerheten på tungtransporten på norske veier vil øke dramatisk. Volvo,Scania og Mercedes vil selvfølgelig selge like mange lastebiler,forskjellen er bare at mange flere biler blir solgt til norge.

En slik lov er ingen problem å innføre og kan sammenliknes med «The Jones Act» i USA,som er en lov USA innførte i 1916 hvor skip som transporterer varer mellom amerikanske havner skal være bygget,eiet og driftes av amerikanske eiere og fra amerika. I tillegg skal mannskapet være amerikanske borgere som får utbetalt lønn etter amerikanske regulativer.

Det du er ute etter er proteksjonisme, ikke trygge veier. Vennligst ikke skyv trygghetsargumentet for å presse gjennom proteksjonisme. Det er en helt annen debatt. Norske vogntog kjører ikke nødvendigvis på trygge dekk. Massevis av norske vogntog har også fått kjørenekt i dekk-kontrollene de siste ukene.

Feil igjen. Masse norske vogntog har ikke fått kjørenekt de siste ukene. Masse utendlanske vogntog har fått kjørenekt de siste ukene. Vennligst ikke kom med «fake news». Hvis vi blir kvitt kabotasjekjøringen vil norske veier atter en gang bli trygge å ferdes på. Norske vogntog har 2 sett dekk. Altså ett sett sommerdekk og ett sett skikkelige vinterdekk. Det blir 2 ganger 14 dekk til en pris av 6500kr ,altså dekk til 182 000kr pr vogntog. Da er traileren trygg,i motsetning til Øst-Europa trailerne som kjører med samme dekkene på året rundt og er livsfarlige på norske vinterveier. Endret av ACYBN18O
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nåja, har sett og snakket med øst europeere som har bra dekk, slutt å kjeft på alle :)

 

Sannsynligvis er det de som kjører til Norge rutinemessing, med du har foreksempel de fra Spania som aldri har sett snø eller rumeneren som bruker ståltråd for og holde kjøretøyet sammen :)

Lenke til kommentar

Jeg sier som Donald Trump..: «Norway First» Mon tro om Nord-Amerika hadde tillatt at tungtransporten fra Sør-Amerika hadde kunnet fått lov å komme til Amerikas forente stater og drevet hazard kjøring med vogntog som bryter loven ang dekk,kjøre og hviletid,luselønn til sjåførene og sperret veier og laget kaos og drept folk etter veiene pga at de ikke kunne kjøre på en skikkelig måte..slik som det foregår i norge med lastebiler fra det europeiske kontinentet...? Saken er at kabotasjekjøringen fra østeuropeiske vogntog i norge er i ferd med å undergrave heile det norske samfunn. Samfunnskostnadene er blitt vanvittig høye. Tenk bare hva det koster med den ekstra kontrollvirksomheten for å prøve å holde kontroll på vill-vest tilstandene. For ikke å snakke om skader på kjøretøy,skader på mennesker,menneskelig lidelse,familietragedier,forsinkelser,veier sperret hvor fullsatte flybusser ikke rekker oppsatt fly med enorme samfunnskostnader som følge,oppbinding av dyrebar tid til politi,forringet kvalitet på last på alle vogntog som blir stående etter sperrede veier,masse folk som ikke lengre tør å kjøre personbil etter veiene i redsel for å bli drept i møte med disse EU-trailerne som kjører på livsfarlige dekk osv osv osv.

Det norske samfunnet er i ferd med å stoppe opp pga disse ville tilstandene med EU-trailerne som er blitt en fare for rikets sikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...