Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Volvos første elektriske lastebil ble levert som søppelbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Fra tomme til fulladede batterier (300 kWh: CCS2 150 kW cirka 1,5 timer, laveffektlading cirka 10 timer."

300/150=2 ikke 1,5 som det står i artikkel. Tror vi sier 3 timer jeg ettersom de siste 10 prosentene tar opp mot en time med balansering og det hele

300/20(anntar 10% tap i AClader)=15 timer lading på AC

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Fra tomme til fulladede batterier (300 kWh: CCS2 150 kW cirka 1,5 timer, laveffektlading cirka 10 timer."

300/150=2 ikke 1,5 som det står i artikkel. Tror vi sier 3 timer jeg ettersom de siste 10 prosentene tar opp mot en time med balansering og det hele

300/20(anntar 10% tap i AClader)=15 timer lading på AC

I det tempoet desse bilane køyrer, er det neppe eit problem. Trur du skal ut i veldig grisgrendte strok før 30 km vert for lite. Hurtiglading i lunchen og fullading til neste dag skulle halde dei fleste stader vil eg tru, avhengig av kor langt bilen må køyre for å tømme når han er full.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

"Fra tomme til fulladede batterier (300 kWh: CCS2 150 kW cirka 1,5 timer, laveffektlading cirka 10 timer."

300/150=2 ikke 1,5 som det står i artikkel. Tror vi sier 3 timer jeg ettersom de siste 10 prosentene tar opp mot en time med balansering og det hele

300/20(anntar 10% tap i AClader)=15 timer lading på AC

I det tempoet desse bilane køyrer, er det neppe eit problem. Trur du skal ut i veldig grisgrendte strok før 30 km vert for lite. Hurtiglading i lunchen og fullading til neste dag skulle halde dei fleste stader vil eg tru, avhengig av kor langt bilen må køyre for å tømme når han er full.

Man kan jo ikke forutsette at batteriet har 40% hvær gang man skal hurtiglade, med mindre man har gjort en detaljert kalkyle på en fast rute. Ser ut som data som er hentet fra et produktblad, og da er det litt avik.

Skal man bynne slik de sier om de nye elbussene i trondheim som som skal hurtiglade på bare 6min?

Lenke til kommentar

I det tempoet desse bilane køyrer, er det neppe eit problem. Trur du skal ut i veldig grisgrendte strok før 30 km vert for lite. Hurtiglading i lunchen og fullading til neste dag skulle halde dei fleste stader vil eg tru, avhengig av kor langt bilen må køyre for å tømme når han er full.

 

 

Du mener 30 mil formoder jeg?

 

Og som søplebil så har du nok et poeng. Men som lastebil for transport av varer til/fra butikker/kunder og hva det måtte være, så er 30 mil fort veldig kort. Spesiellt dersom det skal lønne seg å være lastebil-eier i dag. Samboeren er trailersjåfør og kjører rundt i en 25 meter lang doning som *aldri* står stille. Når hun parkerer bilen for kvelden, så fyller hun tanken og så tar neste sjåfør over og kjører et nytt skift. Så blir bilen fylt opp, og så kommer det tredje skiftet. Og sånt faller fort i grus når man må la bilen stå 4 til 6 timer i døgnet. Da kan det være fortjenesten forsvinner alt for fort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Frodolf: Det er vel fortsatt mange lastebiler som ikke kjøres døgnet rundt, så foreløpig så er det vel et stort potensielt marked som ikke har så store krav. 

 

Men selv i dette brukstilfellet, man bruker da en del tid på å laste ut/inn av lastebilene, gjør man ikke? Er det virkelig slik at den ikke står stille mer enn 4 timer i døgnet? Det høres rart ut spør du meg.

 

For å dekke disse bruksmønsterene må man nok ha ladere alle steder hvor lastebilen stopper. Men jeg vil nå tro man har 5-10 år før man må levere til disse brukerne for å fortsette veksten i el-lastebilmarkedet, så jeg tror det skal gå bra. Og noe bruk av hydrogen eller biodrivstoff for de mest ekstreme bruksmønsterene må vi nok regne med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og som søplebil så har du nok et poeng. Men som lastebil for transport av varer til/fra butikker/kunder og hva det måtte være, så er 30 mil fort veldig kort. Spesiellt dersom det skal lønne seg å være lastebil-eier i dag. Samboeren er trailersjåfør og kjører rundt i en 25 meter lang doning som *aldri* står stille. Når hun parkerer bilen for kvelden, så fyller hun tanken og så tar neste sjåfør over og kjører et nytt skift. Så blir bilen fylt opp, og så kommer det tredje skiftet. Og sånt faller fort i grus når man må la bilen stå 4 til 6 timer i døgnet. Da kan det være fortjenesten forsvinner alt for fort.

Den bruken du skisserer er ikke klar for elektrifisering helt ennå, men nå er ikke det den eneste måten lastebiler brukes på. Det er mange transportoppdrag som kun går mellom bestemte klokkeslett, sånn som varelevering til butikker i bysentra, pakkeutkjøring til privatkunder på kvelden, utkjøring av møbler og byggevarer, eller til bedrifter der folk jobber 8-16.

 

300 km er 5 timer med en gjennomsnittshastighet på 60 km/t. Summerer man alle stopp for lasting og lossing så blir det fort et helt skift med den rekkevidden. For søppelbiler blir det nok ennå enklere siden gjennomsnittshastigheta sannsynligvis ligger ennå lavere. Lavere hastighet gir lavere luftmotstan og forbruk. Hyppige start og stopp gir et betydelig bidrag i form av regenerering.

 

Er man i et marked der to skift er gunstig kan man regne på hva det koster å investere i en 150kW lader for å lade opp mellom skiftene. Antagelig i størrelseorden 100 000 kr.

 

Bruke man 300kWh per skift inkludert ladetap og regner 2 skift, 1 kr/kWh og at den alternative dieselkostnaden ville vært 4 ganger så høy så kan selskapet spare 1800 kr i drivstoff hver arbeidsdag. Det er penger rett på bunnlinja. Hvis last og kjøremønster passer med oppdragene. (Hvis ikke så velger man en annen lastebil)

 

Fasiten, praktisk erfaring, kommer når dette blir prøvd ut.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og som søplebil så har du nok et poeng. Men som lastebil for transport av varer til/fra butikker/kunder og hva det måtte være, så er 30 mil fort veldig kort. Spesiellt dersom det skal lønne seg å være lastebil-eier i dag. Samboeren er trailersjåfør og kjører rundt i en 25 meter lang doning som *aldri* står stille. Når hun parkerer bilen for kvelden, så fyller hun tanken og så tar neste sjåfør over og kjører et nytt skift. Så blir bilen fylt opp, og så kommer det tredje skiftet. Og sånt faller fort i grus når man må la bilen stå 4 til 6 timer i døgnet. Da kan det være fortjenesten forsvinner alt for fort.

Den bruken du skisserer er ikke klar for elektrifisering helt ennå, men nå er ikke det den eneste måten lastebiler brukes på. Det er mange transportoppdrag som kun går mellom bestemte klokkeslett, sånn som varelevering til butikker i bysentra, pakkeutkjøring til privatkunder på kvelden, utkjøring av møbler og byggevarer, eller til bedrifter der folk jobber 8-16.

 

300 km er 5 timer med en gjennomsnittshastighet på 60 km/t. Summerer man alle stopp for lasting og lossing så blir det fort et helt skift med den rekkevidden. For søppelbiler blir det nok ennå enklere siden gjennomsnittshastigheta sannsynligvis ligger ennå lavere. Lavere hastighet gir lavere luftmotstan og forbruk. Hyppige start og stopp gir et betydelig bidrag i form av regenerering.

 

Er man i et marked der to skift er gunstig kan man regne på hva det koster å investere i en 150kW lader for å lade opp mellom skiftene. Antagelig i størrelseorden 100 000 kr.

 

Bruke man 300kWh per skift inkludert ladetap og regner 2 skift, 1 kr/kWh og at den alternative dieselkostnaden ville vært 4 ganger så høy så kan selskapet spare 1800 kr i drivstoff hver arbeidsdag. Det er penger rett på bunnlinja. Hvis last og kjøremønster passer med oppdragene. (Hvis ikke så velger man en annen lastebil)

 

Fasiten, praktisk erfaring, kommer når dette blir prøvd ut.

En 150kw lader er over 300 000kr og det er før installasjon og før oppgradering av trafo og tilførselskabel som fort kan bli et behov når vi snakker slike effekter.

Lenke til kommentar

Men selv i dette brukstilfellet, man bruker da en del tid på å laste ut/inn av lastebilene, gjør man ikke? Er det virkelig slik at den ikke står stille mer enn 4 timer i døgnet? Det høres rart ut spør du meg.

 

Neida. Selvfølgelig står bilene stille under lasting. Hun fyller bilen (hun kjører flis som skal bli til papir) på omtrent 10 minutter, og tømmer den (ved å tilte bil og henger rett i båsen) på omtrent 5 minutter. Og det ville overrasket meg mye om de andre som kjører bilen bruker lengre tid. Men hverken 5 eller 10 minutter er tid nok til å fylle den med strøm. Hun har en pålagt hviletid, men den stemmer tydeligvis (og jeg spurte nå) sjelden eller aldri med en bensinstasjon. Så det skal nok mye til for at det helt plutselig skulle dukke opp en ladestasjon "der" også.

 

Bilen "står stille" omtrent 15 minutter pr. time i snitt sier hun. Det er inkludert lasting og røde lys / kø / trafikk. Kanskje du vil ha jobben med å løpe ut å plugge inn en batterilader mellom de grønne lysene? For hun bare ler av tanken.

 

Åja. I stedet for å komme med sånne dumme utsagn som "høres rart ut spør du meg" så tenk å at det ikke var noen som spurte deg, og kjør tanken gjennom hodet i alle fall én gang for å se om det finnes en logisk mulighet i hendelsen som blir beskrevet. Med andre ord, bruk hodet litt selv. Så sparer du internettet for ekstremt mye tekst. Og så kan det jo "høres så rart ut" det bare vill for deg. Fakta er jo som den er. Hun leverer bilen til nestemann (og med mann så mener jeg også en kvinne for de er tydeligvis bedre sjåfører) når den fylles og så går de over bilen samen for å se til at alt er som det skal med tanke på lys / bremser / spyleveske osv. osv. 

 

Åja. Joda. Bilen står jo stille i helgene da. Og da kan de sikkert fylle den opp med drivstoff (alternativt el) for hele uken. ... Eller?

Endret av Frodolf
Lenke til kommentar

Den bruken du skisserer er ikke klar for elektrifisering helt ennå, men nå er ikke det den eneste måten lastebiler brukes på. Det er mange transportoppdrag som kun går mellom bestemte klokkeslett, sånn som varelevering til butikker i bysentra, pakkeutkjøring til privatkunder på kvelden, utkjøring av møbler og byggevarer, eller til bedrifter der folk jobber 8-16.

 

Ja. Joda. Det har du rett i. Men der "folk jobber 8 - 16" så er vinduet på levering / henting på 8 timer (mattetimene ble nyttige her ser jeg). Det er 8 potensielle timer der det ikke nødvendigvis er mulig lade bilen. Vi trekker av 7 og later som at bilen blir fylt opp "på lageret" der det finnes en ladestasjon. Så 7 timer uten lading. Og en rekkevidde på maksimalt 30 mil. Hvis det ikke blir umulig, så blir det i veldig mange tilfeller i alle fall vanskelig. Det er klart noen klarer seg med en sånn bil, og det er jo en start. Men det er nok ikke noe veldig mange vil/kan utnytte seg av. DHL-gubben som leverer her kjører ut kl. 07:00 fra "byen", og er tilbake ved 16:00 tiden hver dag. Og det er uten pauser utover "lunsj" som han oftest spiser i bilen. Han kjører (jeg gjetter ut fra hvor jeg vet han kjører og hvor langt det er dit) omtrent akkurat 30 mil om dagen. Og med rekkeviddetapet på vinteren på 20% som blir omtalt så ... Nei. Ikke en løsning.

 

Fasiten, praktisk erfaring, kommer når dette blir prøvd ut.

 

Ja. Det er sant. Eller så kan man bruke hodet litt og regne på det ut fra mulig rekkevidde, ladetider, kjørestrekninger og arbeidstid. Det er EKSTREMT enkel matte. Her er et eksempel. "Jeg har 10 mil til jobb. Bilen min har en rekkevidde på 5 mil og en ladetid på 2 timer." Eller "jeg har 10 mil til jobb. Bilen min har en rekkevidde på 5 mil og en ladetid på 2 minutter, men det er ingen ladere på veien". Rekker jeg å komme meg til jobb før 08:00 hvis jeg drar kl. 07:00? Ser du? EKSTREM enkel matte som veldig lett kan overføres til andre situasjoner. 

Lenke til kommentar

Kjøre og hviletid er som følger maks 4,5t da skal man ha 45min hvile. Man kan velge å putte inn 15 min hvile hvor som helst i løpet av de 4,5 timene. Da skal man ha 30min hvile. Det er ikke vanskelig å se at dette gjør at EL er en løsning som serdeles mange kan benytte seg av uten at det går ut over effektivitet. På 15 min pause kan man fort få 25% påfyll på et batteri. På denne Volvoen utgjør det 75km. På 30min får man fort 50% som igjen blir 150km på batteriet med 300kWh. Om man står 5 min å laster/losser kan dette også bli 25km. Du skal være temmelig trangsynt for å påstå at dette ikke er noe som går for serdeles mange lastebiler. En forutsetning er selfølgelig en heftig investering på ladeinfrastruktur langs vegen, lasteramper, lunsjplasser og parkeringsplasser.

"edit språk og gramatikk"

Endret av martin91
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I det tempoet desse bilane køyrer, er det neppe eit problem. Trur du skal ut i veldig grisgrendte strok før 30 km vert for lite. Hurtiglading i lunchen og fullading til neste dag skulle halde dei fleste stader vil eg tru, avhengig av kor langt bilen må køyre for å tømme når han er full.

Du mener 30 mil formoder jeg?
Sjølvsagt.

 

Og som søplebil så har du nok et poeng. Men som lastebil for transport av varer til/fra butikker/kunder og hva det måtte være, så er 30 mil fort veldig kort. Spesiellt dersom det skal lønne seg å være lastebil-eier i dag. Samboeren er trailersjåfør og kjører rundt i en 25 meter lang doning som *aldri* står stille. Når hun parkerer bilen for kvelden, så fyller hun tanken og så tar neste sjåfør over og kjører et nytt skift. Så blir bilen fylt opp, og så kommer det tredje skiftet. Og sånt faller fort i grus når man må la bilen stå 4 til 6 timer i døgnet. Da kan det være fortjenesten forsvinner alt for fort.

Det kjem heilt an på kva bilen vert brukt til. Mange bilar står parkert om natta, og dei aller fleste bilar er parkert i dei korte kvilepausene til sjåføren.

 

Den lokale bodbilen som hentar og leverer pakkar for DHL, FedEx, UPS og andre, pleier å komme i ein bil omlag like stor som den i artikkelen. Han hentar og leverer i eit relativt avgrensa område, før han køyrer 6 mil for å lesse av pakkar og på nye. Eg har ikkje spurd han korleis han organiserer køyre- og kviletid, men han kan umogeleg rekke å køyre i nærleikeiken av 30 mil i bygatene før 4,5 timar køyretid er oppbrukt, og han må ta 45 minutt kvil. Med to økter om dagen og lading i kviletida, skulle den totale rekkjevidda vere vel 400 km på ein 8-timers arbeidsdag. Det vil seie at han kan halde ein gjennomsnittsfart på 50 km/t gjennom arbeidsdagen, som nok er vanskeleg å oppnå i praksis med mykje henting og levering i 30-, 40- og 50-soner. Bodbilen køyrer ikkje om natta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hyppige start og stopp kan vell ikke brukes som et argument som påfører bilen mer rekkevidde? 

Både ja og nei. Hvis alternativet er konstant hastighet så har du helt rett, men for søppelbiler som i artikkelen og forsåvidt busser, så er det i hovedsak diesel som er alternativet og da er det helt klart en stor besparelse å ta vare på bremseenergien i et batteri. Beklager at det havnet i feil kontekst der.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En forutsetning er selfølgelig en heftig investering på ladeinfrastruktur langs vegen, lasteramper, lunsjplasser og parkeringsplasser.

Disse Volvoene er en start som ikke passer for alle. De passer nok best for kort varetransport, søppelkjøring og denslags i bystrøk. Altså lav gjennomsnittshastighet og noen faste laste-steder det er strategisk å ha en hurtiglader. F.eks ved et distribusjonslager. Da er det også naturlig å ta lunsj der. Distributøren har full kontroll over bilparken og hvem som skal lade når. Altså null risiko for ladekø. Jeg ser altså ikke for meg at disse lastebilene krever noen heftig investering i ladeinfrastruktur langs veiene og parkeringsplasser.

 

Med 300 km "på tanken" om morgenen og 150 km påfyll i lunsjen så blir det altså 450 km rekkevidde på et 8-timers skift. Så kan man beregne balansen mellom gjennomsnittshastighet og laste/losse-tid uten lading. F.eks:

 

- 0,0 timer lasting/lossing + 60 km/t gjennomsnitt i 7,5 timer

- 0,5 timer lasting/lossing + 64 km/t gjennomsnitt i 7,0 timer

- 1,0 timer lasting/lossing + 69 km/t gjennomsnitt i 6,5 timer

- 1,5 timer lasting/lossing + 75 km/t gjennomsnitt i 6,0 timer

- 2,0 timer lasting/lossing + 81 km/t gjennomsnitt i 5,5 timer

- 2,5 timer lasting/lossing + 90 km/t gjennomsnitt i 5,0 timer

Lenke til kommentar

Ja. Joda. Det har du rett i. Men der "folk jobber 8 - 16" så er vinduet på levering / henting på 8 timer (mattetimene ble nyttige her ser jeg). Det er 8 potensielle timer der det ikke nødvendigvis er mulig lade bilen. Vi trekker av 7 og later som at bilen blir fylt opp "på lageret" der det finnes en ladestasjon. Så 7 timer uten lading. Og en rekkevidde på maksimalt 30 mil. Hvis det ikke blir umulig, så blir det i veldig mange tilfeller i alle fall vanskelig. Det er klart noen klarer seg med en sånn bil, og det er jo en start. Men det er nok ikke noe veldig mange vil/kan utnytte seg av. DHL-gubben som leverer her kjører ut kl. 07:00 fra "byen", og er tilbake ved 16:00 tiden hver dag. Og det er uten pauser utover "lunsj" som han oftest spiser i bilen. Han kjører (jeg gjetter ut fra hvor jeg vet han kjører og hvor langt det er dit) omtrent akkurat 30 mil om dagen. Og med rekkeviddetapet på vinteren på 20% som blir omtalt så ... Nei. Ikke en løsning.

Se regneeksemplene over her og husk at el-lastebiler passer ikke for alle bruksmønster. I regneeksemplene har jeg prøvd å finne ut hva Volvos ellastebiler egner seg til. Bruken du beskriver passer bedre for Tesla Semi.

 

Ja. Det er sant. Eller så kan man bruke hodet litt og regne på det ut fra mulig rekkevidde, ladetider, kjørestrekninger og arbeidstid. Det er EKSTREMT enkel matte. Her er et eksempel. "Jeg har 10 mil til jobb. Bilen min har en rekkevidde på 5 mil og en ladetid på 2 timer." Eller "jeg har 10 mil til jobb. Bilen min har en rekkevidde på 5 mil og en ladetid på 2 minutter, men det er ingen ladere på veien". Rekker jeg å komme meg til jobb før 08:00 hvis jeg drar kl. 07:00? Ser du? EKSTREM enkel matte som veldig lett kan overføres til andre situasjoner.

Den teoretiske biten er enkel, men er fortsatt bare produsentens estimater på forbrukstall, ladeeffekt osv, men det interessante er jo hvordan sjåførene/transportselskapene tar i mot disse bilene i praksis. Praktiske utfordringer, enkelthendelser, vær og føre-forhold osv.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...