Gå til innhold

Tesla knuser Jaguar og Audi i rekkeviddetest


Anbefalte innlegg

Bloggeren skal ikke se på noenting som helst forutenom det som foregår i trafikk-bildet logisk nok. Problemet kommer når det er en stor skjerm som alltid er på, lysende mot deg med blinkende meldinger på, at trangen for å ta en kikk dit kommer.

Hvilke blinkende meldinger?

 

"Det er forbudt å taste og surfe på mobilen mens du kjører bil. Slik bruk er heller ikke tillatt om mobilen sitter fast i en holder."[/size]

 

Jeg finner det rart om det plutselig er annerledes å taste på en skjerm som står fastmontert på en bil, og en mobil som står fastmontert i en bil.

Man "taster og surfer" ikke på skjermen i en Tesla. Man bruker den til bilens funksjoner relatert til kjøring. Det er like lite lovlig å taste på telefoner med fysisk tastatur, men i følge deg skulle det da også være ulovlig å betjene fysiske knapper i en bil.

 

Haterne kommer bare med selvmotsigelser.

 

 

 

 

Nok en meningsløs diskusjon hvor Tesla fans skal forsvare en løsning som åpenbart er dårlig. En eneste utstikkende stor skjerm i midten og mangel på knapper er alt annet enn bra.

Hvorfor er løsningen "Åpenbart dårlig"? Har du prøvd den selv?

 

Det meningsløse her er alle Tesla-haterne som alltid skal synse om ting de ikke har greie på.

 

Vel, det hender en sjelden gang jeg strekker meg over for å få tak i noen hanskerommet på en langtur. Ellers kan det det jo faktisk være noen sitter i passasjersetet og vil åpne hanskerommet..... Og da ha en knapp for det er langt bedre enn å trykke flere ganger på en skjerm. Det er innlysende.

Akkurat, så da innrømmer du at du har en trafikkfarlig atferd. Og så klager du over Tesla?!

 

Hvis passasjeren skal åpne hanskerommet så gjør det ikke noe om det er to trykk i stedet for ett.

 

Men uansett: BUSTED.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da får du vise frem til undersøkelser og tester gjort på dette. De jeg har funnet samsvarer med min egen personlige erfaring rundt knapper, brytere, dreihjul og bruk av touch-skjermer. 

 

Som sagt, det er en grunn til at mobilbruken først tok skikkelig kraft i trafikkloven etter at smartmobilene kom på markedet. 

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/bruk-av-mobiltelefon

 

"Det er forbudt å taste og surfe på mobilen mens du kjører bil. Slik bruk er heller ikke tillatt om mobilen sitter fast i en holder."

 

Jeg finner det rart om det plutselig er annerledes å taste på en skjerm som står fastmontert på en bil, og en mobil som står fastmontert i en bil.

 

Det at fingeren din "står klar" over skjermen har da ingen fordel over det at den "står klar" ved en knapp? 

Hva gjør du når du må bla i menyer, og undermenyer mens du kjører? Kan du dette utenat og vet hvor du skal trykke? 

Hva i all verden skulle man gjøre på mobilen mens man kjørte før smartmobilene kom? Var ikke noen mulighet til å lese Aftenposten mens du sto i kø på den tiden. Ei heller sjekke Facebook. Så det er selvsagt ikke rart at bruken har fulgt mulighetene. 

 

Man trenger aldri å rote rundt i undermenyer for å finne det man skal i en Tesla. Ett trykk for å hente opp funksjonen (f.eks justere klima) og ett trykk for å aktivere/endre funksjonen (f.eks slå på rattvarme). Disse funksjonene man bruker ofte ligger alltid klare nederst på skjermen. Det som krever flere trykk er slikt man ikke skal gjøre mens man kjører. 

 

Selv navigasjonene er superenkel. For å legge inn rute til jobb eller hjem kreves kun to trykk. På alle andre biler jeg har vært borti kreves det en ganske så mye lengre prosedyre enn det. 

 

Lenke til kommentar

Hvilke blinkende meldinger?

Jeg vet at du ikke helt forstår kontekst i det du leser. Jeg har skrevet om hvordan utviklingen rundt dette med midtkonsollen handler om, og det er ingen hemmelighet at mer og mer av mobilens funksjoner dukker opp der. Idag kan jeg lese SMS på bilens midtkonsoll. 

 

SMS vil altså være "disse blinkende meldingene". I fremtiden hvem vet, men jeg forundrer meg ikke om man etterhvert vil få messenger, whatsap, og alt det der tilgjengelig der også. Se på reklamen for Byton, hvor man faktisk ser personen man snakker med under samtaler. Hvilken nytte har det for sjåføren når han kjører? Skal han se på skjermen for å se hvem han snakker til, akkurat som om han glemte hvem han svarte eller ringte til? 

 

Samtidig kan Tesla sjåfører drive å kødde i entertainment systemet for å lage "pranks" med folk bak seg med prumpelyder. Ekstremt trafikksikkert. 

 

Man "taster og surfer" ikke på skjermen i en Tesla. Man bruker den til bilens funksjoner relatert til kjøring. Det er like lite lovlig å taste på telefoner med fysisk tastatur, men i følge deg skulle det da også være ulovlig å betjene fysiske knapper i en bil.

 

Man taster og blar mellom menyer og undermenyer for de simpleste tingene. Det å åpne hanskerommet er et greit eksempel. Det å måtte kødde med en touchskjerm for å justere cruise-ontrol en annen. 

 

Hanskerommet burde åpnes som alle andre rom, skap og dører ellers i livet. En knapp. En bryter - noe fysisk.

Cruise controllen burde kunne justeres uten at man trenger putte øynene bort fra veien. 

Vindusviskere burde kunne settes på, justeres og fikles med uten å måtte sikte med en finger på en skjerm. 

Man burde kunne ha informasjon som hastighet, batterikappasitet og tilgjengelig rekkevidde innenfor synsvinklene man bruker når man kjører. Ikke på en skjerm i midten av bilen. 

 

Ikke glem at knapper og brytere oftere fungerer hver gang. Touch funksjonene til Tesla har jeg sett til stadighet som grunn til et besøk på verkstedet. Da lurer jeg på hvor sikkert veiene er når man under fart driver å fikler med skjermen, også slutter den å fungere som en vil. Ser man mer på veien i dette tilfellet, eller på den satans touch skjermen som ikke fungerer som man vil? 

 

https://www.cheatsheet.com/money-career/the-biggest-problems-tesla-model-3-owners-have-reported.html/

 

  • With the touchscreen controlling close to everything, failure is a major malfunction.

“Very often our drivers found themselves turning their gaze away from the road to check for speed, range, or time, and many of the displays are too small to see at a quick glance.” The testers were disappointed there was no head-up display (HUD) available.

 

Haterne kommer bare med selvmotsigelser.

 

Hvilke selvmotsigelser? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i all verden skulle man gjøre på mobilen mens man kjørte før smartmobilene kom? Var ikke noen mulighet til å lese Aftenposten mens du sto i kø på den tiden. Ei heller sjekke Facebook. Så det er selvsagt ikke rart at bruken har fulgt mulighetene. 

Melderinger, SMS og MMS hadde man da før også. Det var forbudt på lik linje som dagens smartmobiler, men tyngden på å gjøre det ulovlig kom i mye større grad etter at smartmobilene kom, (det samme ble selve boten som ble større) som jo da hadde muligheten til å lese Aftenposten, eller sjekke Facebook som du sier. 

 

Man trenger aldri å rote rundt i undermenyer for å finne det man skal i en Tesla. Ett trykk for å hente opp funksjonen (f.eks justere klima) og ett trykk for å aktivere/endre funksjonen (f.eks slå på rattvarme). Disse funksjonene man bruker ofte ligger alltid klare nederst på skjermen. Det som krever flere trykk er slikt man ikke skal gjøre mens man kjører. 

 

Du definerer det å rote selv senere i samme setning. 

 

Den samme funksjonen man ellers gjør med én bevegelse, må du gjøre med 200-300% økt interaksjon for det samme.

 

Er jo bare å sammenligne hva som helst. 

Eksempel:

 

Putte på vindusviskeren, og sette inn hastigheten for den i en Tesla:

 

  1. Først ta øyne av veien for å sikte på knappen på skjermen med fingeren.  
  2. Så kommer det en undermeny med enda en knapp (som er helt meningsløst) som man må trykke på igjen, denne må også siktes på slik at man må se på skjermen mens man trykker - både for å treffe, samt for å sikre at trykket ble registrert. 
  3. Så må man atter igjen sikte med fingrene på skjermen for å dra en slider fra side til side etter hvor mye det regner. 

 

 

Sammenlignet med 99% av andre biler:

  1. Fast knapp eller hendel man alltid vet hvor er. Man trenger ikke ta øynene av veien, ettersom alt kan gjøres på hendelen, eller knappen gjennom flere trykk, eller lengre trykk inne. 

 

1 steg, eller flere steg på samme funksjon, kontra en lengre avhandling som tvinger sjåføren til å måtte se på en skjerm minst 3 ganger for den samme tingen. Ofte når jeg testet TM3 så kikket jeg flere ganger siden jeg måtte sjekke om jeg traff riktig funksjon, at den ble satt på i tillegg. 

 

Dette kan vi gjenta med flere funksjoner, og dette diskuterer folk at er "like" så sikkert som andre metoder å styre slikt på.

 

Håpløst. 

 

 

Selv navigasjonene er superenkel. For å legge inn rute til jobb eller hjem kreves kun to trykk. På alle andre biler jeg har vært borti kreves det en ganske så mye lengre prosedyre enn det. 

 

 

Navigasjonen og GPS generelt sett er utrygt i majoriteten i bilene, siden de fleste krever at man skriver på skjermen.

AR kommer til å gjøre dette mer sikkert, siden informasjonen kan bli satt unders i ruten ut der man kikker, så her finnes det forbedringer å ta hos de aller fleste. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Melderinger, SMS og MMS hadde man da før også. Det var forbudt på lik linje som dagens smartmobiler, men tyngden på å gjøre det ulovlig kom i mye større grad etter at smartmobilene kom, (det samme ble selve boten som ble større) som jo da hadde muligheten til å lese Aftenposten, eller sjekke Facebook som du sier. 

 

Du definerer det å rote selv senere i samme setning. 

 

Den samme funksjonen man ellers gjør med én bevegelse, må du gjøre med 200-300% økt interaksjon for det samme.

 

Er jo bare å sammenligne hva som helst. 

Eksempel:

 

Putte på vindusviskeren, og sette inn hastigheten for den i en Tesla:

 

  1. Først ta øyne av veien for å sikte på knappen på skjermen med fingeren.  
  2. Så kommer det en undermeny med enda en knapp (som er helt meningsløst) som man må trykke på igjen, denne må også siktes på slik at man må se på skjermen mens man trykker - både for å treffe, samt for å sikre at trykket ble registrert. 
  3. Så må man atter igjen sikte med fingrene på skjermen for å dra en slider fra side til side etter hvor mye det regner. 

 

 

Det virker som om du vil gjøre ting tungvint med vilje?

 

Hvordan resten av oss gjør dette:

 

- Lar viskeren stå på auto.

- Trenger vi et ekstra visk trykker vi på bryteren ytterst på venstre hendel på rattet.

 

I tiden før automatiske viskere er jeg enig i at å styre dette via skjermen er ekstra jobb. Men siden de færreste roter med dette manuelt lengre trengs ikke de samme bryterfunksjonene som før. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar

Det virker som om du vil gjøre ting tungvint med vilje?

 

Hvordan resten av oss gjør dette:

 

- Lar viskeren stå på auto.

- Trenger vi et ekstra visk trykker vi på bryteren ytterst på venstre hendel på rattet.

 

I tiden før automatiske viskere er jeg enig i at å styre dette via skjermen er ekstra jobb. Men siden de færreste roter med dette manuelt lengre trengs ikke de samme bryterfunksjonene som før. 

 Jeg forklarte fremgangsmåten for å stille inn viskeren. Auto har jeg hørt ikke fungerer helt optimalt ennå? Har den blitt fikset nå? Isåfall så flott, men da har vi jo en haug av andre ting som krever tilsvarende tungvinte metode for å justere det, eller skru det på/av. 

 

For min del, så har jeg også min hvisker på auto, og for å justere sensitiviteten på den funksjonen, så har jeg en fast bryter på hendelen ved rattet som ikke krever at jeg må ta bort synet fra veien, eller sikte på en skjerm. Hvordan gjør du dette? Jo, du må inn på skjermen. 

 

Vi kan jo bruke en annen funksjon om du vil? 

 

Justere cruise control la oss si 5 km/t over fartsgrensen:

 

På en Tesla:

  1. Ta øynene av veien for å trykke på settings (den knappen nederst til venstre), sikt og pek.
  2. Gjenta med å sikte på knappen "autopilot". Trykk, og gjerne se en gang til etter du har vært ansvarlig og sjekket trafikkbildet foran deg. for å se om du havnet på riktig undermeny, eller bommet og må tilbake igjen. 
  3. Trykk så på settings innenfor denne undermenyen - så da har vi 2 undermenyer vi må inn på.
  4. Vær gjerne ansvarlig og sjekk trafikkbildet igjen. Om du gjør alt dette uten å sjekke trafikkbildet foran deg i mellomtiden så er du en idiot. 
  5. Trykk så 5 antall ganger på hvor mye "offset" du ønsker fra skiltgjenkjenningen. 

 

 

På 99% av andre biler. 

 

  1. Man har all denne kontrollen på rattet, eventuelt en av spakene ved siden av og du kan føle deg frem. Etter ei måned eller så med bilen så går dette automatisk uten at du trenger kikke ned. Og om du må kikke ned, så tar det 1 sekund. Som oftest en knapp man trykker på 5 ganger bare.Om man ønsker 115 km/t i en 110 sone f.eks. 

 

Hvor mange sekunder forskjell trur du det er mellom disse fremgangsmåtene i antall sekunder en person må kikke bort fra trafikkbildet? Samt hvor ofte trykker man ikke feil iløpet av de 5 stegene man må fysisk sikte og trykke på en touch skjerm i en Tesla? Det er jo designet for å provosere frem brukerfeil, og usikkerhet. 

Endret av oophus3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 Jeg forklarte fremgangsmåten for å stille inn viskeren. Auto har jeg hørt ikke fungerer helt optimalt ennå? Har den blitt fikset nå? Isåfall så flott, men da har vi jo en haug av andre ting som krever tilsvarende tungvinte metode for å justere det, eller skru det på/av. 

 

For min del, så har jeg også min hvisker på auto, og for å justere sensitiviteten på den funksjonen, så har jeg en fast bryter på hendelen ved rattet som ikke krever at jeg må ta bort synet fra veien, eller sikte på en skjerm. Hvordan gjør du dette? Jo, du må inn på skjermen. 

 

Vi kan jo bruke en annen funksjon om du vil? 

 

Justere cruise control la oss si 5 km/t over fartsgrensen:

 

På en Tesla:

  1. Ta øynene av veien for å trykke på settings (den knappen nederst til venstre), sikt og pek.
  2. Gjenta med å sikte på knappen "autopilot". Trykk, og gjerne se en gang til etter du har vært ansvarlig og sjekket trafikkbildet foran deg. for å se om du havnet på riktig undermeny, eller bommet og må tilbake igjen. 
  3. Trykk så på settings innenfor denne undermenyen - så da har vi 2 undermenyer vi må inn på.
  4. Vær gjerne ansvarlig og sjekk trafikkbildet igjen. Om du gjør alt dette uten å sjekke trafikkbildet foran deg i mellomtiden så er du en idiot. 
  5. Trykk så 5 antall ganger på hvor mye "offset" du ønsker fra skiltgjenkjenningen. 

 

 

På 99% av andre biler. 

 

  1. Man har all denne kontrollen på rattet, eventuelt en av spakene ved siden av og du kan føle deg frem. Etter ei måned eller så med bilen så går dette automatisk uten at du trenger kikke ned. Og om du må kikke ned, så tar det 1 sekund. Som oftest en knapp man trykker på 5 ganger bare.Om man ønsker 115 km/t i en 110 sone f.eks. 

 

Hvor mange sekunder forskjell trur du det er mellom disse fremgangsmåtene i antall sekunder en person må kikke bort fra trafikkbildet? Samt hvor ofte trykker man ikke feil iløpet av de 5 stegene man må fysisk sikte og trykke på en touch skjerm i en Tesla? Det er jo designet for å provosere frem brukerfeil, og usikkerhet. 

Igjen virker det som om du insisterer på å gjøre alt så vanskelig som mulig. På Tesla Model 3 bruker du høyre knapp på rattet for å justere cruise-control. Girspaken aktiverer den, høyre knapp opp/ned for å justere hastighet opp/ned og venstre/høyre for å minke/øke avstand til bilen foran. 

 

På Model S og X brukes egen cruise-control spak på venstre siden av rattet. Vippe opp/ned for øke/minke hastighet og vri på enden for å endre avstand til bilen foran. 

 

Offset fra skiltgjenkjenning er normalt ikke noe man justerer underveis, hva er poenget med det? Jeg har min på +2, for å kompensere for feilvisning på speedometer. 

Lenke til kommentar

Igjen virker det som om du insisterer på å gjøre alt så vanskelig som mulig. På Tesla Model 3 bruker du høyre knapp på rattet for å justere cruise-control. Girspaken aktiverer den, høyre knapp opp/ned for å justere hastighet opp/ned og venstre/høyre for å minke/øke avstand til bilen foran. 

 

På Model S og X brukes egen cruise-control spak på venstre siden av rattet. Vippe opp/ned for øke/minke hastighet og vri på enden for å endre avstand til bilen foran. 

 

Offset fra skiltgjenkjenning er normalt ikke noe man justerer underveis, hva er poenget med det? Jeg har min på +2, for å kompensere for feilvisning på speedometer. 

Er ikke jeg som gjør det så vanskelig som mulig. Jeg bare beskriver fremgangsmåten man må gjøre for å justere off-setten på cruise control'en. 

 

Bare det å justere volumet høyere og lavere er et problem. Ikke bare må en sikte på en skjerm, man må treffe også. Ha på litt snø og slaps på veiene slik at man naturlig nok beveger seg i bilen mens man prøver, så er det fort gjort å kødde seg bort og trykke feil. Noe som igjen resulterer i flere sekunder ned mistet fokus fra veiene. 

 

Dette innrømmer jeg lett er et problem hos alle biler, men forskjellen ligger i hvor mye bruk av en touchskjerm det er mellom TM3 og vanlige biler som har flere funksjoner tatt ut av skjermen. 

 

Igjen - det å i det hele tatt diskutere dette syns jeg er høyst merkelig og tåpelig. Det ligger absolutt ingen tvil om at knapper, brytere og dreihjul er sikrere for trafikkbildet enn løsningen til Tesla og særlig da i TM3. 

 

Forbedringer de kunne gjort, og som kunne fjernet mange av funksjonene er å la knappene, og joystickene være åpent for å være mer programmerbare. At du f.eks selv kan legge inn flere funksjoner inn i dem, for å ta ut f.eks noe så enkelt som volum kontroll ut av touch skjermen. 

 

Eksempel:

 

Press begge joystickene inn samtidig, og du bytter funksjonene til joystickene til å fungere som noe annet i 5 sekunder eller lignende. F.eks volum kontroll. Idag er vell dette satt opp til å resette hele bilen? Merkelig bruk av en funksjon, og knapper som tar plass på rattet syns nå jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen - det å i det hele tatt diskutere dette syns jeg er høyst merkelig og tåpelig. Det ligger absolutt ingen tvil om at knapper, brytere og dreihjul er sikrere for trafikkbildet enn løsningen til Tesla og særlig da i TM3.

Den Model 3-skjermen kunne vært plassert i bagasjerommet og diskusjonen hadde vært den samme. Bare å gi opp.

 

Jeg kan justere temperatur uten å ta blikket fra veien. Et taktilt dreiehjul med ett klikk per halve grad. Trenger ikke noen forskningsrapporter for å konkludere med at det er veldig behagelig, enkelt og trafikksikkert.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke jeg som gjør det så vanskelig som mulig. Jeg bare beskriver fremgangsmåten man må gjøre for å justere off-setten på cruise control'en. 

 

Bare det å justere volumet høyere og lavere er et problem. Ikke bare må en sikte på en skjerm, man må treffe også. Ha på litt snø og slaps på veiene slik at man naturlig nok beveger seg i bilen mens man prøver, så er det fort gjort å kødde seg bort og trykke feil. Noe som igjen resulterer i flere sekunder ned mistet fokus fra veiene. 

 

Dette innrømmer jeg lett er et problem hos alle biler, men forskjellen ligger i hvor mye bruk av en touchskjerm det er mellom TM3 og vanlige biler som har flere funksjoner tatt ut av skjermen. 

 

Igjen - det å i det hele tatt diskutere dette syns jeg er høyst merkelig og tåpelig. Det ligger absolutt ingen tvil om at knapper, brytere og dreihjul er sikrere for trafikkbildet enn løsningen til Tesla og særlig da i TM3. 

 

Forbedringer de kunne gjort, og som kunne fjernet mange av funksjonene er å la knappene, og joystickene være åpent for å være mer programmerbare. At du f.eks selv kan legge inn flere funksjoner inn i dem, for å ta ut f.eks noe så enkelt som volum kontroll ut av touch skjermen. 

 

Eksempel:

 

Press begge joystickene inn samtidig, og du bytter funksjonene til joystickene til å fungere som noe annet i 5 sekunder eller lignende. F.eks volum kontroll. Idag er vell dette satt opp til å resette hele bilen? Merkelig bruk av en funksjon, og knapper som tar plass på rattet syns nå jeg. 

 

Ahem. Volum justeres man med venstre knapp på rattet, samme gjelder forrige/neste stasjon/sang. Altså heller ikke der behov for å bruke skjermen. 

 

ACC offset er som sagt noe man normalt ikke justerer mens man kjører. 

 

Egentlig er det nesten ingenting jeg behøver å bruke skjermen til mens jeg kjører, det begrenser seg stort sett til å evt. skru av rattvarme/setevarme (skru på gjør man normalt før man kjører).

Lenke til kommentar

Ahem. Volum justeres man med venstre knapp på rattet, samme gjelder forrige/neste stasjon/sang. Altså heller ikke der behov for å bruke skjermen. 

 

ACC offset er som sagt noe man normalt ikke justerer mens man kjører. 

 

Egentlig er det nesten ingenting jeg behøver å bruke skjermen til mens jeg kjører, det begrenser seg stort sett til å evt. skru av rattvarme/setevarme (skru på gjør man normalt før man kjører).

Da er det blitt forandret på, etter klager vil jeg tru, for slik var det ikke når jeg testet bilen. 

Enda godt det, at de til stadighet forbedrer noe som i utgangspunktet ikke fungerte. 

 

Jeg vil fremdeles påstå at en kombinasjon av knapper og touchskjerm er mye bedre og sikrere for alle - og det er fremdeles flere ting i TM3 som jeg ville ha tatt ut av selve touchskjermen og inn i knapper o.l. 

 

TM3's løsning med kun ei skjerm er gjort for at det skal være så billig som over hodet mulig, og jeg vil fremdeles at de skal putte inn en skjerm til, eller en AR løsning til neste modell slik at man får viktig informasjon som man bruker hele tiden rett i synsrekkevidden som faller naturlig til når man kjører. Det å måtte kikke på en midtkonsoll for å se farta si syns jeg er en merkelig løsning. 

Lenke til kommentar

Da er det blitt forandret på, etter klager vil jeg tru, for slik var det ikke når jeg testet bilen. 

Enda godt det, at de til stadighet forbedrer noe som i utgangspunktet ikke fungerte. 

 

Jeg vil fremdeles påstå at en kombinasjon av knapper og touchskjerm er mye bedre og sikrere for alle - og det er fremdeles flere ting i TM3 som jeg ville ha tatt ut av selve touchskjermen og inn i knapper o.l. 

 

TM3's løsning med kun ei skjerm er gjort for at det skal være så billig som over hodet mulig, og jeg vil fremdeles at de skal putte inn en skjerm til, eller en AR løsning til neste modell slik at man får viktig informasjon som man bruker hele tiden rett i synsrekkevidden som faller naturlig til når man kjører. Det å måtte kikke på en midtkonsoll for å se farta si syns jeg er en merkelig løsning. 

Det er jo det som er fordelen med skjermgrensesnitt og multifunksjonsknapper, man kan endre og forbedre underveis. Med faste knapper til alt vil bilen aldri bli bedre enn den var når du kjøpte den. 

 

Ellers er jo ikke løsningen med midtstilt speedometervisning akkurat en nyvinning fra Tesla, mange biler har hatt og har fortsatt den løsningen. At det gjør bilen billigere å produsere er ingen ulempe, da blir den enten billigere å kjøpe eller man man bruke pengene på andre ting isteden. 

 

For min del kan de gjerne legge til HUD eller lignende, men det bør i så fall være ekstrautstyr eller i det minste mulig å slå av. Jeg synes personlig HUD er ganske forstyrrende, vil ikke ha slikt i synsfeltet på vinduet. Vel, selv uten av-knapp går det vel greit å bare å tape over projektoren ;)

Lenke til kommentar

Det er jo det som er fordelen med skjermgrensesnitt og multifunksjonsknapper, man kan endre og forbedre underveis. Med faste knapper til alt vil bilen aldri bli bedre enn den var når du kjøpte den. 

Det kan jeg være enig med. Men jeg hadde fremdeles sett for meg at disse knappene var mer åpent i grensesnittet sitt. At man selv kan sette det opp som man vil, for å være mest effektiv for sitt bruk - samtidig som standard oppsett er et godt utgangspunkt. 

 

Dette med "multiple input" har dem jo vist at fungerer (til å resette bilen), så hvorfor ikke bruke det mer? Det å resette bilen kan bli satt til noe mer "kinky" uansett, for jeg regner med man ikke driver å resetter bilen mens man kjører? 

 

Ellers er jo ikke løsningen med midtstilt speedometervisning akkurat en nyvinning fra Tesla, mange biler har hatt og har fortsatt den løsningen. At det gjør bilen billigere å produsere er ingen ulempe, da blir den enten billigere å kjøpe eller man man bruke pengene på andre ting isteden. 

 

Fremdeles ikke et argument jeg ville brukt for å fremme løsningen som en god løsning. 

 

For min del kan de gjerne legge til HUD eller lignende, men det bør i så fall være ekstrautstyr eller i det minste mulig å slå av. Jeg synes personlig HUD er ganske forstyrrende, vil ikke ha slikt i synsfeltet på vinduet. Vel, selv uten av-knapp går det vel greit å bare å tape over projektoren  ;)

 

Ingenting som forbedrer trafikksikkerheten burde være ekstrautstyr. Men HUD burde kunne justeres etter egne preferanser. 

Lenke til kommentar

Dette med "multiple input" har dem jo vist at fungerer (til å resette bilen), så hvorfor ikke bruke det mer? Det å resette bilen kan bli satt til noe mer "kinky" uansett, for jeg regner med man ikke driver å resetter bilen mens man kjører?

Joda. Det hender at Spotify henger. Da er det bare å resette hovedskjermen.

 

Alt fungerer som normalt, bortsett fra at man mister lyden til blinklyset. (Det benyttes tydeligvis lydanlegget for blinklys-lyden, og lydanlegget er en av de tingene som går ned i noen sekunder.)

Lenke til kommentar

Joda. Det hender at Spotify henger. Da er det bare å resette hovedskjermen.

 

Alt fungerer som normalt, bortsett fra at man mister lyden til blinklyset. (Det benyttes tydeligvis lydanlegget for blinklys-lyden, og lydanlegget er en av de tingene som går ned i noen sekunder.)

På sikt så regner jeg med at slikt forbedres. Da syns jeg man kan utnytte knappene på rattet på en bedre måte, for å flytte over så mye som mulig bort fra touch-metoden og til rattet for de funksjonene som man muligens skal bruke under ferdsel. 

 

Er jo fult mulig å resette bilen med å holde en knapp inne, og trykke 3 ganger på den andre f.eks. Så kombinasjonene man kan gjøre for å slå på/av det man vil kan jo økes. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...