Gå til innhold

Tesla knuser Jaguar og Audi i rekkeviddetest


Anbefalte innlegg

Du elsker å etterstreve kilder. Etter de kommer og motbeviser deg så holder du kjeft om det, og kutter den delen bort fra sitatet du siterer. Så da får det bli din tur.

 

Hvor er kilden på at folk flest ønsker en enkel skjerm? 

 

Eneste grunnen til at Tesla gjør dette, er fordi det er billigst å produsere. 

 

Hva babler du om? Når har jeg gjort noe som helst som det? 

 

Jeg har jo vist til utviklingen i biler, det blir større skjermer og mindre knapper. Markedet bestemmer slike ting, på samme måte som mobilene. Vill du ha eksempler på biler? Eller hva er det du spør etter egentlig? Markedsundersøkelser? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan jo sjekke en 10 år gammel bil mot en moderne bil som kommer nå. Flere og flere implementerer touch og fjerner knapper for ting. Etterhvert som dette fortsetter ender en opp uten.. Forøvrig har jeg ikke noe behov for null knapper, det jeg vill ha er ett UI som kan leve. Som kan bli bedre etterhvert som bilen utvikler seg. Om en vill ha auto vriknapp på lys, for all del. Men jeg ser ikke poenget. 

 

Hvorfor i alle dager skal du åpne hanskerommet når du kjører? Snakk om å være uforsvarlig i trafikken, har ingenting der inne å gjøre. Da stopper en. Alt en trenger er tilgjengelig fra styret. 

 

Og mange trekker det frem som ett pluss... Det er jo litt av saken her, gamle grinebitere som fortsatt ønsker nokia 3310. Men, det får en ikke kjøpt lengre. Lurer på hvorfor? Er ikke slikt styrt av markedet, kanksje? 

 

Ja, sykt morsomt. Har dog ingenting med skjermen å gjøre om elektronikk ryker. Det vill alle biler som har elektronisk styrt luke ha problemer med. 

Eksemplet ditt er noe helt annet en hva Tesla gjør, altså fjerner knappen helt. Dessuten er det vanlig på mange biler at man har et hjul og noen knapper ved siden som styrer skjermen. Løsningen til Tesla er kjempe dårlig. Den tar oppmerksomheten vekk fra trafikken og ting tar lenger tid å utføre. Det er ikke et fremskritt.

 

Vel, det hender en sjelden gang jeg strekker meg over for å få tak i noen hanskerommet på en langtur. Ellers kan det det jo faktisk være noen sitter i passasjersetet og vil åpne hanskerommet..... Og da ha en knapp for det er langt bedre enn å trykke flere ganger på en skjerm. Det er innlysende.

 

Og gjøre diskusjonen om til gamle grinebitere osv. viser hvor naiv og lite erfaring du har. Ville ikke forundre meg om hvis Tesla hadde valgt noe helt annet, så hadde du argumentert for at det var best. Mangelen på bondevett og forståelse for hva andre mennesker foretrekker minner mer om ekstrem Tesla fanatisme framfor å forsvare noe fornuftig. Det samme gjelder dette med at elbilen skal være løsningen for så og si alle. 

Endret av gamlefar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eksemplet ditt er noe helt annet en hva Tesla gjør, altså fjerner knappen helt. Dessuten er det vanlig på mange biler at man har et hjul og noen knapper ved siden som styrer skjermen. Løsningen til Tesla er kjempe dårlig. Den tar oppmerksomheten vekk fra trafikken og ting tar lenger tid å utføre. Det er ikke et fremskritt.

 

Vel, det hender en sjelden gang jeg strekker meg over for å få tak i noen hanskerommet på en langtur. Ellers kan det det jo faktisk være noen sitter i passasjersetet og vil åpne hanskerommet..... Og da ha en knapp for det er langt bedre enn å trykke flere ganger på en skjerm. Det er innlysende.

 

Og gjøre diskusjonen om til gamle grinebitere osv. viser hvor naiv og lite erfaring du har. Ville ikke forundre meg om hvis Tesla hadde valgt noe helt annet, så hadde du argumentert for at det var best. Mangelen på bondevett og forståelse for hva andre mennesker foretrekker minner mer om ekstrem Tesla fanatisme framfor å forsvare noe fornuftig. Det samme gjelder dette med at elbilen skal være løsningen for så og si alle. 

 

Oh yebus, bondevett. Blir ikke mer livets harde skole enn det her.

 

Se på de nye modellene som kommer fra nye platformer, alle går for det samme så og si. Taycan, ID, Hondaen osv. De kjører samme linjen alle sammen. Grunnen til at knapper er aktuelt i fortsatt gjeldende modeller er nok typegodkjenninger, ekstreme bestillinger(produsererne bestiller ikke 1 og 1 knapp fra bosch..) osv. 

 

Også havner vi tilbake til den gode gamle fantanisme debatikken, værste av dem alle. Vikelig håpløst. Nei gamle far, vi får nok stoppe her. Det blir for idiotisk for meg å drive med slik debattering. 

Lenke til kommentar

Hva babler du om? Når har jeg gjort noe som helst som det? 

 

Jeg har jo vist til utviklingen i biler, det blir større skjermer og mindre knapper. Markedet bestemmer slike ting, på samme måte som mobilene. Vill du ha eksempler på biler? Eller hva er det du spør etter egentlig? Markedsundersøkelser? 

Du indikerte at alle gjorde som Tesla. Og at det er dette folk ønsker. 

 

tesla? Alle går for denne løsningen om dagen, altså en stor skjerm og mindre/ingen knapper.

 

 

Ting utvikles for massene, det er behovet som skaper ting. Folk ønsker det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du indikerte at alle gjorde som Tesla. Og at det er dette folk ønsker. 

 

Jeg mener alle går for skjerm som center UI ja, og det viser jo igjen. Jeg skrev også mindre knapper, jeg sa ikke at alle har kun en skjerm i bilene fra 2019. Typisk dårlig debbatering, prøve å lage en usannhet også selv vise til at en driter seg ut. 

 

Som sagt, debatteringen blir for håpløs for min del. Så streken settes her. 

Lenke til kommentar

Hva babler du om? Når har jeg gjort noe som helst som det? 

 

Jeg har jo vist til utviklingen i biler, det blir større skjermer og mindre knapper. Markedet bestemmer slike ting, på samme måte som mobilene. Vill du ha eksempler på biler? Eller hva er det du spør etter egentlig? Markedsundersøkelser? 

Større skjermer og mindre knapper er ikke utgangspunktet for diskusjonen. Jeg snakker om null knapper overhodet - ala Tesla. 

 

Jeg har ikke noe imot skjermer. Problemet kommer når skjermen er det eneste man har, hvor touch er den metoden man bruker for å navigere skjermen - noe som tilsier at man faktisk må se på skjermen for å treffe de "knappene" man vil treffe - det finnes ikke trafikksikkert overhodet.

Det hadde vært mye bedre med BMW systemet f.eks der man har noe å styre skjermen med for enkle ting som skal gjøres mens man kjører bilen selv. På den måten trenger man ikke kikke så mye på skjermen for å få til det man trenger. 

 

Touch funksjonene kan helst fungere under en viss hastighet. Eventuelt om det sitter noen i passasjersiden. 

 

Det jeg ønsker kilder på, er at folk flest ønsker "ingen" knapper. 

altså en stor skjerm og mindre/ingen knapper

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Større skjermer og mindre knapper er ikke utgangspunktet for diskusjonen. Jeg snakker om null knapper overhodet - ala Tesla. 

 

Jeg har ikke noe imot skjermer. Problemet kommer når skjermen er det eneste man har, hvor touch er den metoden man bruker for å navigere skjermen - noe som tilsier at man faktisk må se på skjermen for å treffe de "knappene" man vil treffe - det finnes ikke trafikksikkert overhodet.

Det hadde vært mye bedre med BMW systemet f.eks der man har noe å styre skjermen med for enkle ting som skal gjøres mens man kjører bilen selv. På den måten trenger man ikke kikke så mye på skjermen for å få til det man trenger. 

 

Touch funksjonene kan helst fungere under en viss hastighet. Eventuelt om det sitter noen i passasjersiden. 

 

Det jeg ønsker kilder på, er at folk flest ønsker "ingen" knapper. 

 

Det har du jo selv bevist ganske fint med å si at du ønsker honda EV concept som har mer eller mindre akkurat samme opplegg som Tesla. 

 

Trenger ikke kikke på skjermen med hjulet? det er det dommeste jeg har hørt, en detter jo fort over i feil meny osv. De systemene er håpløse, værste jeg setter meg inn i faktisk. 

Lenke til kommentar

 

Hva babler du om? Når har jeg gjort noe som helst som det? 

 

Jeg har jo vist til utviklingen i biler, det blir større skjermer og mindre knapper. Markedet bestemmer slike ting, på samme måte som mobilene. Vill du ha eksempler på biler? Eller hva er det du spør etter egentlig? Markedsundersøkelser? 

Større skjermer og mindre knapper er ikke utgangspunktet for diskusjonen. Jeg snakker om null knapper overhodet - ala Tesla. 

 

Jeg har ikke noe imot skjermer. Problemet kommer når skjermen er det eneste man har, hvor touch er den metoden man bruker for å navigere skjermen - noe som tilsier at man faktisk må se på skjermen for å treffe de "knappene" man vil treffe - det finnes ikke trafikksikkert overhodet.

Det hadde vært mye bedre med BMW systemet f.eks der man har noe å styre skjermen med for enkle ting som skal gjøres mens man kjører bilen selv. På den måten trenger man ikke kikke så mye på skjermen for å få til det man trenger. 

 

Touch funksjonene kan helst fungere under en viss hastighet. Eventuelt om det sitter noen i passasjersiden. 

 

Det jeg ønsker kilder på, er at folk flest ønsker "ingen" knapper. 

altså en stor skjerm og mindre/ingen knapper

 

Man kan styre det man trenger på rattet og ved talestyring.

 

At knotter er trygt er bare tull. Å treffe resirkulering eller noe annet uten å se ned skjer ikke. Da kan det like gjerne være touch.

 

Hvem savner knapper på telefonen? (Jada, er sikkert noen)

Lenke til kommentar

 

Trenger ikke kikke på skjermen med hjulet? det er det dommeste jeg har hørt, en detter jo fort over i feil meny osv. De systemene er håpløse, værste jeg uttaler deg. setter meg inn i faktisk. 

Dummest du har hørt? En løsning med å styre en skjerm med hjul med hånden tar oppmerksomheten mindre vekk fra veien enn en stor touch screen som sitter i midten hvor du også må konsentrere deg om å treffe på skjermen. Men det er klart at stemmestyring til slikt hadde vært det beste i tillegg til knappene på rattet.

 

Men så har du mange mindre ting som krever flere operasjonen i Model 3 framfor andre biler. Absolutt ikke noe god løsning for en sjåfør. At ikke skjermen er integrert er også definitivt negativt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har du jo selv bevist ganske fint med å si at du ønsker honda EV concept som har mer eller mindre akkurat samme opplegg som Tesla. 

 

Trenger ikke kikke på skjermen med hjulet? det er det dommeste jeg har hørt, en detter jo fort over i feil meny osv. De systemene er håpløse, værste jeg setter meg inn i faktisk. 

Jeg liker utseende. Det er ikke det samme som å si at jeg håper den bilen har kun skjerm og ingen bedre måter å styre skjermen på enn Tesla har. Touch er skummelt i trafikkbildet. 

 

Har du kjørt BMW med hjulet? Jeg har kjørt begge deler, og jeg skal love deg at det å finne f.eks sangen man ønsker å høre på er enklere, kjappere, og tryggere med BMW hjulet. Det samme er det å skru på setevarmerne, åpne hanskerommet, justere avstanden til bilen forran med front assist, justere speil, etc ,etc. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan styre det man trenger på rattet og ved talestyring.

 

At knotter er trygt er bare tull. Å treffe resirkulering eller noe annet uten å se ned skjer ikke. Da kan det like gjerne være touch.

 

Hvem savner knapper på telefonen? (Jada, er sikkert noen)

Sammenligningen er idiotisk. 

 

En telefon er laget for folk som står mer eller mindre rolig, eller sitter. En bil, har man ansvaret for. Bruker man den feil, så kan man i verste fall ende opp med å drepe andre mennesker. Det er en god grunn til at du får bot om politiet ser at du driver å kødder rundt i mobilen din mens du kjører. 

 

Forskjellen mellom en touch-skjerm, og knotter er at man fjerner et minimalt med tid fra veien om du trenger å finne knotten pga du sitter i ei ukjent ny bil. Har du sett på en taxi-sjafører kjøre sin Tesla bil? Selv de driver å knoter i menyene i bilen selv etter å ha kjørt hundre tusenvis av kilometre på den. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det tok en god del tid før statistikk viste at mobil telefoner var ett problem i trafikken.

 

Og med tanke på hvor mange som kjører bil og bruker mobil telefon vs hvor mange som kjører bil og har en stor touch skjerm i senter-konsollen, så vil jeg si at det er alt for tidlig å konkludere med at det er ufarlig/tryggere med en slik løsning.

Lenke til kommentar

Det tok en god del tid før statistikk viste at mobil telefoner var ett problem i trafikken.

 

Og med tanke på hvor mange som kjører bil og bruker mobil telefon vs hvor mange som kjører bil og har en stor touch skjerm i senter-konsollen, så vil jeg si at det er alt for tidlig å konkludere med at det er ufarlig/tryggere med en slik løsning.

Så lenge Tesla gjør det, da er det rett og bra, og ikke minst trygt.

Da lærte du noe nytt i dag også, ikke verst...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det tok en god del tid før statistikk viste at mobil telefoner var ett problem i trafikken.

 

Og med tanke på hvor mange som kjører bil og bruker mobil telefon vs hvor mange som kjører bil og har en stor touch skjerm i senter-konsollen, så vil jeg si at det er alt for tidlig å konkludere med at det er ufarlig/tryggere med en slik løsning.

Trenger man virkelig statistikk på dette for å forstå at det å kikke bort fra veien er et risiko moment? Jo mer duppedingser man har som gjør at man fjerner øynene og fokuset vekk fra trafikkbildet, jo verre blir det jo - logisk nok. 

 

Det er en grunn til at man forsker mer og mer på AR. Da får man plassert informasjon rett i synsfeltet fremfor det å tvinge sjåføren i å måtte kikke et unaturlig sted. 

 

Dette er grunnen til at jeg ikke helt forstår Audi's løsning med speilene sine, når de først har et kamera som skal vise det et speil ser på en skjerm, så er det 100% idiotisk å putte skjermene der speilene tidligere var. Da er det jo mye bedre å putte denne informasjonen rett i dashbordet der man normalt ser uansett. Jeg hadde forstått det om det var nødvendig å sjekke blind-sonen. Men med disse kameraene, og sensorene så har man jo denne informasjonen gitt gjennom lyd og FOV på kameraene. Da trenger man ikke plassere skjermer i dørene - syns jeg. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Ærlig talt. For en tåpelig diskusjon. Klart at kun en skjerm i midtkonsollen medfører lengre tid hvor øyet forlater siktlinjen. Model 3 eiere har jo selv innrømmet det i youtube videoer de har postet.

Hvorfor kom man frem til og tok ibruk head up display i auto industrien.

 

Det nest beste er å ha viktig informasjon så lang opp og nærmest mulig i siktlinjen. Gjennom rattet eller over.

Peugeot med nye 2019 508 har brukt mindre ratt og hevet informasjons displayet. Og som mange andre benytter primær og sekundær displayer (sekundær for entertainment biten)

post-35394-0-20621100-1551128279_thumb.jpeg

Endret av syar2003
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ærlig talt. For en tåpelig diskusjon. Klart at kun en skjerm i midtkonsollen medfører lengre tid hvor øyet forlater siktlinjen. Model 3 eiere har jo selv innrømmet det i youtube videoer de har postet.

Hvorfor kom man frem til og tok ibruk head up display i auto industrien.

 

Det nest beste er å ha viktig informasjon så lang opp og nærmest mulig i siktlinjen. Gjennom rattet eller over.

Peugeot med nye 2019 508 har brukt mindre ratt og hevet informasjons displayet. Og som mange kjører med primær og sekundær displayet (sekundær for entertainment biten)

Det var et stilrent interiør med en akkurat passe mengde knapper. Blant annet for en del klimafunksjoner(defrost) som er veldig kjekt når man kommer inn i en tunnel og trenger å slå på kjapt.

 

Et mye mer innovativt og moderne design enn å bare klistre en flatskjerm på et dashbord. At noe er minimalistisk trenger ikke bety at det er bra, verken estetisk eller funksjonelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, syns det var et brukbart design. Dog sier en reviewer at må man ha rett høyde og treffe med sete/sitteposisjon og ratt posisjon for å få klaff med nedsynet og fri sikt til displayet.

For noen er det vel fremdeles knappehelvete i denne også :p

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Alt som fjerner fokus bort fra ut vinduet er potensielt farlig. Du troller om du mener det ikke stemmer.

Alt av betjeningsteknologi fjerner fokus fra vinduet. Knapper, spaker, hjul, stemmestyring, touch, osv. Spørsmålet må være om touchskjerm er mer distraherende enn andre muligheter, når det er gjort riktig. Og det viser Tesla at det ikke gjør.

 

Utover det så får folk gjøre seg opp sine egne meninger om de ønsker touch eller ikke. Ingen blir tvunget til å kjøpe Tesla. Føler man seg mer komfortabel med knapper, så finnes det fortsatt mange alternativer å velge blant. Jeg tror egentlig aldri de vil dø helt ut, akkurat som man fortsatt får kjøpt telefoner med knapper.

Lenke til kommentar

Alt av betjeningsteknologi fjerner fokus fra vinduet. Knapper, spaker, hjul, stemmestyring, touch, osv. Spørsmålet må være om touchskjerm er mer distraherende enn andre muligheter, når det er gjort riktig. Og det viser Tesla at det ikke gjør.Utover det så får folk gjøre seg opp sine egne meninger om de ønsker touch eller ikke. Ingen blir tvunget til å kjøpe Tesla. Føler man seg mer komfortabel med knapper, så finnes det fortsatt mange alternativer å velge blant. Jeg tror egentlig aldri de vil dø helt ut, akkurat som man fortsatt får kjøpt telefoner med knapper.

Jeg har tre knapper på min iphone XS. Og seks knapper på apple tv remote.

Hjul/knapp for å regulere AC on + temp f.eks trenger man ikke bruke øynene for å regulere like lite som rulleknappene på rattet eller blinklys hendel (som også er en slags knapp)

Det er noe som heter funksjonelt design, la oss ikke glemme det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...