wampster Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Fulgte farsgrensene mer eller mindre, så ikke noen ekstreme hastigheter. Ok. Men er ikke 450km på en tank da veldig kort? Nå har jeg hverken kjørt autobahn eller vet hva du mener er ekstreme hastigheter. Snakker du da om 200 +/- ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Ok. Men er ikke 450km på en tank da veldig kort? Nå har jeg hverken kjørt autobahn eller vet hva du mener er ekstreme hastigheter. Snakker du da om 200 +/- ? Tipper jeg lå mellom 100-150 mesteparten av tiden. Jo det er ekstremt kort. Strikk motor også. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Skal man sammenligne Model S mot noe en BMW, så må det nesten bli 5-serien eller 7-serien. BMW 5-serien har en 10 l større tank enn 3-serien og 7-serien 20 L mer. Forbruket fra en 5-serie 2006 modell er oppgitt fra en test under. Forskjellene blir jo derimot større med lavere temperaturer. 2 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Tesla er mer enn bil, det er teknologi på hjul, bil 2.0. Der andre biler er utdatert på vei ut fra fabrikken, får Tesla jevnlig oppdateringer over nett (mer enn bare kart osv). I tillegg er Tesla best på ytelse, lademuligheter, rekkevidde osv. Hvis vi tar bort den elektriske drivlinja, hva nøyaktig er det Tesla har som andre bilmerker ikke har? (Evt er så mye bedre på) Oppdateringer som julenisse og prompepute? Eget fuel/lade-nettverk. Utenom "easteregg" har det komemt jevnlige oppdateringer og ny funksjonalitet. Feks ble nylig hele multimediagrensesnittet oppdatert. Herlig på en 5 år gammel bil. Gir de lille ekstra. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Skal man sammenligne Model S mot noe en BMW, så må det nesten bli 5-serien eller 7-serien. BMW 5-serien har en 10 l større tank enn 3-serien og 7-serien 20 L mer. Forbruket fra en 5-serie 2006 modell er oppgitt fra en test under. Forskjellene blir jo derimot større med lavere temperaturer. 6a00d8341c4fbe53ef00e54f6bc7b08834-640wi.png Hvem sammenligner med S? Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Hvem sammenligner med S? Trodde du hadde en Model S. Uansett, forskjellen i reell rekkevidde med spesielt lavere temperatur er enorm. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 (endret) Trodde du hadde en Model S. Uansett, forskjellen i reell rekkevidde med spesielt lavere temperatur er enorm. Det har jeg, selv om det snart er en model 3. Jeg sammenlignet dog ikke, jeg påpekte en opplevelse jeg har hatt. Ingen tvil om det, uavhengig av motor. Endret 23. februar 2019 av Salvesen. Lenke til kommentar
Ompa Kaiiizer Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Tesla har lavere luftmotstandskoeffisent enn Jaguar og Audi og det betyr selvsagt mer jo høyere hastighet bilen har. I tillegg har Tesla en del års ekstra erfaring med tuning av drivlinje og programvare i bilen. Hvor mye disse tingen betyr aner jeg ikke. Kanskje det er nok for å forklare hele forskjellen, kanskje det er andre elementer som også påvirker. Savner også info om hvordan testen ble utført. Tok man bilenes (produsentenes) forbrukstall for god fisk, eller startet man med fulladet batteri og så målte hvor my KW som faktisk skulle til for å fullade etter testen? Uansett bra tall for Tesla. Over 20% er vanskelig å bortforklare selv om testen muligens ikke er superpålitelig. «Tesla en del års ekstra erfaring med tuning av drivlinje» Eh... Riktignok har ikke Audi of Jaguar lenger erfaring med el-biler enn Tesla, men erfaring generelt, både om luftmotstandskoeffisent og andre ting, burde de da ha. Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Jeg tviler ikke på at Tesla er bedre på rekkevidde og de har også flere andre fordeler, inkludert ladenettverket. Allikevel har jeg bestilt en IPace fordi det er andre egenskaper som er viktigere for meg. Jeg gleder meg! Som? Lenke til kommentar
gl1p1 Skrevet 23. februar 2019 Del Skrevet 23. februar 2019 Noen som kan forklare hvorfor det er slik? Skjønner at aerodynamikk har litt å si, men såpass mye som 25% forbruk? Eller? Har blitt lært til å tro at elmotorer er såpass effektive, så kan vel ikke være på grunn av motorens effektivitet. Eller? Mulig vi mangler flere faktorer, som egenskapene til dekkene. Men, ja.. someone care to explain? I 120km/t utgjør luftmotstanden på Tesla Model X 124watt timer pr km. På Audi E-Tron utgjør den 147watt timer pr km. Audien har litt større frontareal (2,64 mot 2,59m2) og dårligere aerodynamikk (Cd 0,28 mot 0,24) Resten må skyldes forbruk til lys, varme, infotainment, rullemotstand og motor effektivitet. 1 Lenke til kommentar
SindreJLL Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 model x og etron vil bruke 10,5 timer på 100 mil på autobahn; I call bullshit. Dette går nok kun hvis det er lett trafikk (kveld/natt) og de kjører rett inn på en ledig lade-stand med full effekt. Og hvor sannsynlig er det? Mine erfaringer fra lange turer i tyskland tilsier en snittfart på 100 - 110 km/h hvis man skal kjøre mer enn 5 timer - altså inkl påfyll av fossilt drivstoff, en liten dopause, stå i kø, osv. Med tanke på at en pause blir minst 4 ganger lengre med oppladning av batterier, klarer jeg ikke tro at det er sant. Du bruker 20min å fylle fra 0-50% som tilsvarer ca 25mil Så reelle pauser er stortsett rundt 30min pr 25mil, mtp at man er fremme etter 100mil så trengs kun 3ladestopp på totalt 1,5time 1 Lenke til kommentar
Beernuts Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Trodde du hadde en Model S. Det har jeg, selv om det snart er en model 3. Utrolig.. Tesla oppdaterer ikke bare software, men nå også selve bilen! Selv om jeg vel vil si det er en nedgradering, Model 3 må da ha det kjipeste interiøret på denne siden av '76.. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 (endret) Skjermen? Hva er det med den som er så bra? En gigantisk "pad" midt på dashbordet, personlig synes jeg det ser mindre pent ut. BMW, Audi og Mercedes sitt interiør og skjermløsninger ser vanvittig mye penere ut. Mulig det har blitt bedre etter 2014, men brodern sin P85 skjerm er til tider treig og lite responsiv. Kan jo nevne feil med brodern sin 2014 modell P85 med rundt 60.000 på telleren (dette mens bilen var 3-4 år gammel) 3 stk dørhåndtak sluttet å virke Løse lister utvendig, All lyd sporadisk borte (radio, blinklyslyd osv) Ikke kontakt med bil via app sporadisk. Må sitte å "veive" med nøkkel i bil for at den skal finne nøkkel. Ulyd fra Drive unit Den har vel vært på verksted noen ganger nå. Min 2009 Accord har kun hatt service og skift av bremser på 10 år, og gått 155.000 nå. Jeg ser du nevnte att fossilbiler var så "ekstremt dyre i drift" Har han måtte betale for noen av disse feilene?Og en Accord kan på ingen måte sammenlignes med en sportsbil som har 400+ hester på bakhjulene. Endret 24. februar 2019 av Complexity Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Tesla Model S er en god bil, men noen sportsbil vil det aldri bli. Kanskje en muskelbil. En sportsbil er lett og agil og noe man kaster rundt i svingene. 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Utrolig.. Tesla oppdaterer ikke bare software, men nå også selve bilen! Selv om jeg vel vil si det er en nedgradering, Model 3 må da ha det kjipeste interiøret på denne siden av '76.. For de som liker maksimalisme kanskje. For oss som heller mer mot den minimalistiske stilen har den det kuleste interiøret i noen produksjonsbil jeg kan huske. Har kun sett noen konseptbiler med kulere interiør, men de var til gjengjeld særdeles lite praktiske 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Utrolig.. Tesla oppdaterer ikke bare software, men nå også selve bilen! Selv om jeg vel vil si det er en nedgradering, Model 3 må da ha det kjipeste interiøret på denne siden av '76.. Funny. 2 Lenke til kommentar
big_glasses Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 For det første er alle Teslaene *ALT* for myke og gyngete. Flere tester har skjedd der testerne har blitt bilsyke på grunn av at bilene har vært "for amerikanske".lol, nei. Grunnen er at du ikke får noe forsvarsel før bilen gir gass. Som passasjer er det ingen indikator at bilen begynner å bevege seg ( i form av motorlyd) Og det kan jeg trkyt si som en som har blitt reisesyk i alt. Alle elbiler er lettere å bli reisesyk i pga. ingen forvarsel Lenke til kommentar
aaaight Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Tesla er mer enn bil, det er teknologi på hjul, bil 2.0. Der andre biler er utdatert på vei ut fra fabrikken, får Tesla jevnlig oppdateringer over nett (mer enn bare kart osv). I tillegg er Tesla best på ytelse, lademuligheter, rekkevidde osv. Kanskje de tom fikser bremser som plutselig bugger ut, helst før noen mister livet. Teknologi er flott og fint det, men medaljen har en bakside også. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 Kanskje de tom fikser bremser som plutselig bugger ut, helst før noen mister livet. Teknologi er flott og fint det, men medaljen har en bakside også. Bremser som bugger ut? Er vell heller det at de samler skit og en derfor kan få problemer med bremsingen? Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 (endret) Hva ofrer de for å få en effektiv bil sa du? "Alt", hva betyr det?Andre elbiler ser jævlige ut innvendig. Knappehelvete som bare det.Skjerm, OTA, osv. osv. Batteriet er bedre, motorene er bedre, det meste er bedre.Du greide ikkje å gi ett skikkelig svar nei. For det er rett og slett bare en bil, der de har fjernet alle knappene. Ingen heksekunst, og tar det som en selvfølge at ingeniørene hos de fleste leverandører klarer det. Ingenting nytt hwr bortsett fra drivlinjen, nett som med elektriske skip. Endret 25. februar 2019 av Villfaren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå