Gå til innhold

Tesla knuser Jaguar og Audi i rekkeviddetest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tesla er mer enn bil, det er teknologi på hjul, bil 2.0.

Der andre biler er utdatert på vei ut fra fabrikken, får Tesla jevnlig oppdateringer over nett (mer enn bare kart osv).

 

I tillegg er Tesla best på ytelse, lademuligheter, rekkevidde osv.

 

Hvis vi tar bort den elektriske drivlinja, hva nøyaktig er det Tesla har som andre bilmerker ikke har? (Evt er så mye bedre på) Oppdateringer som julenisse og prompepute?

Endret av Simkin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Audi hevder forspranget ligger i teknikken, åpenbart dårlige teknikere som lager Audi i så fall. 23% høyere forbruk er rett og slett på grensen til pinlig. Aerodynamikk som minner om en rutebuss, nei dere må nok tilbake til tegnebrettet 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Audi hevder forspranget ligger i teknikken, åpenbart dårlige teknikere som lager Audi i så fall. 23% høyere forbruk er rett og slett på grensen til pinlig. Aerodynamikk som minner om en rutebuss, nei dere må nok tilbake til tegnebrettet 

De har ikke lagt alle ressurser i å få bilen til å se helt jævlig ut (ref bolet Prius) for at den skal bruke litt mindre strøm.

De VIL at bilen skal se tradisjonell ut siden det er der Audi har sine kunder. Det gjelder å treffe sitt segment, ikke kopiere alt som noen andre har gjort før deg.

Nesten rart Audi ikke spurte deg før de laget bilen sin om hvordan den skulle se ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

The Model X and the I-Pace were equipped with 20-inch wheels; the e-tron with 21-inch wheels.

 

Tyder på en seriøs test......[/size]

Er dette standardimensjonene på dekkene de leveres med da?

 

 

 

 

Har ikke tesla kjøreforbud? Har hørt at de kan plutselig miste bremsene, ikke moro å få over 2 tonn med batteribil i rompa!

Kjøreforbud? Da må jo alle biler få det, for alle biler kan miste bremsene hvis de ikke vedlikeholdes på riktig måte. Det er ikke bare Tesla som har bremser som kan fungere dårligere ved f.eks. kaldt vær eller andre ting. Man må alltid teste bremsene.

Lenke til kommentar

Man ofrer altså i praksis alt for å få en effektiv bil.

Hva ofrer de for å få en effektiv bil sa du? "Alt", hva betyr det?

 

Tesla er mer enn bil, det er teknologi på hjul, bil 2.0.

Der andre biler er utdatert på vei ut fra fabrikken, får Tesla jevnlig oppdateringer over nett (mer enn bare kart osv).

Andre elbiler ser jævlige ut innvendig. Knappehelvete som bare det.

 

Hvis vi tar bort den elektriske drivlinja, hva nøyaktig er det Tesla har som andre bilmerker ikke har? (Evt er så mye bedre på) Oppdateringer som julenisse og prompepute?

Skjerm, OTA, osv. osv. Batteriet er bedre, motorene er bedre, det meste er bedre.

Endret av Omnia vincit amor
Redigerte bort unødvendig mye space.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skjerm, OTA, osv. osv. Batteriet er bedre, motorene er bedre, det meste er bedre.

 

Jeg skrev: "hvis vi tar bort den elektriske drivlinja"

 

"osv osv" er lite forklarende. Jeg vil vite mer om hva som er så mye bedre på Tesla kontra merker som er i samme prissegment. Lexus, BMW, Mercedes, Audi f.eks

 

Igjen, nå har vi tatt bort den elektriske drivlinja og batterier, for der er Tesla bedre, det vet vi allerede.

Endret av Simkin
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skrev: "hvis vi tar bort den elektriske drivlinja"

 

"osv osv" er lite forklarende. Jeg vil vite mer om hva som er så mye bedre på Tesla kontra merker som er i samme prissegment. Lexus, BMW, Mercedes, Audi f.eks

 

Igjen, nå har vi tatt bort den elektriske drivlinja og batterier, for der er Tesla bedre, det vet vi allerede.

Tja, noen ting:

 

- De har det beste førerassistentsystemet på markedet.

- De har superladernettverket.

- De har den beste appstyringen, som er veldig responsiv og gir svært mange muligheter.

- De har det beste infotainmentsystemet.

- Selv om du latterliggjør juleshow og prompepute, så har de også andre små features som er mer meningsfulle. De har blant annet en rekke Atari dataspill, som man kan slå i hjel litt tid på, hvis man skulle ha litt ledig tid ved en ladestasjon.

- *Tror* ingen andre har motorisert alle dørene - men er litt usikker på det.

- Model X har også falkedører, som gir stor åpning og enkel tilgang til andre og tredje seterad.

- De har det beste kupeluftfilteret, for de som bor i forurensede storbyer, eller i områder med skogbranner.

- Model X har den største frontruten på en personbil.

 

Sikkert noe mer også, men mest av magien foregår på drivlinje-siden.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er dette standardimensjonene på dekkene de leveres med da?

 

 

 

 Standard ? tja, man får 19" i billigste ugave og 20" i all inclusive utgave. 21 tommer må du betale ganske mye ekstra for.

 

Det viktigste er vel at bilene er sånn nogenlunde like. Og Audi oppgir selv betydelige rekkeviddeforskjeller mellom 19, 20 og 21 tommer. Så ja det har stor betydning, og setter undersøkelsen i et litt pussig lys. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Standard ? tja, man får 19" i billigste ugave og 20" i all inclusive utgave. 21 tommer må du betale ganske mye ekstra for.

 

Det viktigste er vel at bilene er sånn nogenlunde like. Og Audi oppgir selv betydelige rekkeviddeforskjeller mellom 19, 20 og 21 tommer. Så ja det har stor betydning, og setter undersøkelsen i et litt pussig lys. 

 

Det er nok med fullt overlegg at bilprodusentene utstyrer testbilene slik at de viser seg fra sin beste side. "Looks is everything".....eller i dette tilfellet NOT spør du meg. 

Lenke til kommentar

 

Tesla er mer enn bil, det er teknologi på hjul, bil 2.0.

Der andre biler er utdatert på vei ut fra fabrikken, får Tesla jevnlig oppdateringer over nett (mer enn bare kart osv).

 

I tillegg er Tesla best på ytelse, lademuligheter, rekkevidde osv.

 

Hvis vi tar bort den elektriske drivlinja, hva nøyaktig er det Tesla har som andre bilmerker ikke har? (Evt er så mye bedre på) Oppdateringer som julenisse og prompepute?

Du sa det vel selv, oppdateringer. I tillegg et veldig bra ladenettverk som kontinuerlig vokser, best bagasjeplass OG hysteriske ytelser, i særklasse beste autopilot og mye annet snacks. Så mangler de endel på noenkomponenter som de etablerte er bedre på. Men de er fortsatt på første generasjon av alle modellene sine og noe må de jo kunne forbedre til kommende generasjoner. Se bare på forskjellen på 1.gen Roadster og nå 2.gen som kommer om et års tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva ofrer de for å få en effektiv bil sa du? "Alt", hva betyr det?

 

 

 

 

 

Andre elbiler ser jævlige ut innvendig. Knappehelvete som bare det.

 

 

 

 

 

Skjerm, OTA, osv. osv. Batteriet er bedre, motorene er bedre, det meste er bedre.

Du har nok fasiten du, ref "Vidunderbilene som knuser alt annet"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tesla er mer enn bil, det er teknologi på hjul, bil 2.0.

Der andre biler er utdatert på vei ut fra fabrikken, får Tesla jevnlig oppdateringer over nett (mer enn bare kart osv).

 

I tillegg er Tesla best på ytelse, lademuligheter, rekkevidde osv.

 

Hvis vi tar bort den elektriske drivlinja, hva nøyaktig er det Tesla har som andre bilmerker ikke har? (Evt er så mye bedre på) Oppdateringer som julenisse og prompepute?

Aerodynamik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De store tyske som skulle gruse Telsa med Tesla-killers, klarer ennå ikke å slå en bil som er flere år gammel. Det er jo interessant.

Samtidig har jeg sett en video med teknologer plukke fra hverandre en elmotor fra Tesla, og de skrøt voldsomt av valgene de hadde tatt. Jeg er ingen fagmann, men noe gjør de bedre enn andre.

 

Tasla-killer går vel på andre ting enn "minst forbruk pr 100km"? Om eg måtte kjøpe ein dyr elbil, så hadde eg gått for Jag eller Audi. Om ikkje annet, pga service de tilbyr og utseende/interior. Mercedes er enda bedre på det (syns eg).

 

Tesla-killer er vel begrepet, at de tar markedet fra Tesla. Og ingen kan nekte, at Audi, Mercedes og Porsche kommer til å stjele tusenvis av kunder fra Tesla? Du får ein "tradisjonell" merke/bil, med tilnærmet lik rekkevidde som Tesla = Tesla-killer.

 

PS: om du leser nederst i artikkel, så kjører Jag og Tesla 1000km på rundt 10.5 timer. Tesla vinner på forbruket, Jag vinner på ladningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla-killer er vel begrepet, at de tar markedet fra Tesla. Og ingen kan nekte, at Audi, Mercedes og Porsche kommer til å stjele tusenvis av kunder fra Tesla? Du får ein "tradisjonell" merke/bil, med tilnærmet lik rekkevidde som Tesla = Tesla-killer.

Det gjenstår å se om de andre elbilene som kommer på markedet vil påvirke salget til Tesla. Det er fullt mulig salget vil være upåvirket, ettersom markedet for elbiler er i sterk vekst.

 

Og selv om e-tron/i-Pace/EQC/osv skulle påvirke salget av Model S/X, så vil Tesla trolig øke totalsalget med omkring 50% i år, pga Model 3. I Norge kan økningen være nærmere 200%.

 

PS: om du leser nederst i artikkel, så kjører Jag og Tesla 1000km på rundt 10.5 timer. Tesla vinner på forbruket, Jag vinner på ladningen.

Jag lader saktere enn Tesla. e-tron derimot lader noe raskere - opp mot 150 kW der Tesla klarer 120 kW.

 

(Dette er riktignok en gang inn i fremtiden. I dag finnes det ikke et nevneverdig antall CCS ladere som støtter 150+ kW.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Morsom debatt. 
 

Tesla er utvilsomt veldig gode på å tyne kwh. 
Det er så mye fokus på dette i el-verden. Er det virkelig kun rekkevidde som teller for dere når det kommer til bil? 
Jeg kjører en BMW. Hadde det eneste kriteriet vært rekkevidde, hadde jeg vel hatt en xxx 2.0d, med optimale dekk - så ligger vel rekkevidden på de fleste BMWer med den type motor på ca. 110 mil med vanlig norsk hastighet. 

"oppladning"? 5 minutter. 

 

Joda, jeg ser mange fordeler med elbil sånn som systemet er skrudd sammen i dag. Men det er økonomiske fordeler, små lokale klimamessige fordeler, og mikroskopiske globale miljømessige fordeler. 

 

Men at ikke flere fokuserer på mer enn rekkevidde, det forstår jeg ikke. 

Hvis det var en bil nr2 her i gården, ville en i3 være mer enn akseptabel, den skulle neppe kjøre mer enn 40-50km pr dag. 
Som primær bil, beholder jeg lett den komfortable BMWen jeg har nå. 
Jeg forstår audi etron nok er like komfortabel, men ladeangsten holder meg lett på avstand. 

Tesla matcher ikke komforten og kvaliteten, og har seriøse problemer med service-avdelingen. 

 

I forhold til påstanden i artikkelen, at model x og etron vil bruke 10,5 timer på 100 mil på autobahn; I call bullshit. Dette går nok kun hvis det er lett trafikk (kveld/natt) og de kjører rett inn på en ledig lade-stand med full effekt. Og hvor sannsynlig er det? 

Mine erfaringer fra lange turer i tyskland tilsier en snittfart på 100 - 110 km/h hvis man skal kjøre mer enn 5 timer - altså inkl påfyll av fossilt drivstoff, en liten dopause, stå i kø, osv. Med tanke på at en pause blir minst 4 ganger lengre med oppladning av batterier, klarer jeg ikke tro at det er sant. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I forhold til påstanden i artikkelen, at model x og etron vil bruke 10,5 timer på 100 mil på autobahn; I call bullshit. Dette går nok kun hvis det er lett trafikk (kveld/natt) og de kjører rett inn på en ledig lade-stand med full effekt. Og hvor sannsynlig er det?

Svært sannsynlig, om man kjører Tesla. Når jeg kjørte til Kroatia i sommer sto jeg aldri i kø. Og delte lader med noen to ganger, om jeg ikke tar feil (to ladepunkter deler på en superlader med 145 kW effekt).

 

Mine erfaringer fra lange turer i tyskland tilsier en snittfart på 100 - 110 km/h hvis man skal kjøre mer enn 5 timer - altså inkl påfyll av fossilt drivstoff, en liten dopause, stå i kø, osv. Med tanke på at en pause blir minst 4 ganger lengre med oppladning av batterier, klarer jeg ikke tro at det er sant.

Tviler på at stoppene skulle bli fire ganger lengre, da tar man korte stopp med fossilbil. Vi stoppet omkring 20 minutter hver 1,5-2 timer, grovt sett. Stort sett når det var på tide med en dopause.

 

Den største begrensingen i forhold til å komme seg fort frem var trafikk og veiarbeid, men fortsatt var det helt uproblematisk på dagsetapper på omkring 900 km. Snitthastighet omkring 100 km/t på de bedre etappene høres ikke veldig galt ut.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...