Gjest [email protected] Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 KOMMENTAR: Norge melder pass Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Flaskehalsen er i mottaksapparatet på politihuset. Politiet tar nå grep for å øke kapasiteten: https://www.nettavisen.no/nyheter/oslo-politiet-vil-apne-passkontoret-pa-lordager/3423595823.html Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 I går hentet jeg meg et nytt kredittkort. I køen på PIB-en så jeg at det sto "husk pass" på hentelappen, men siden jeg fant den i postkassen på vei ut døren hadde selvfølgelig ikke jeg med meg det. Både jeg og damen bak skranken mente det burde holde med førerkort, men det mente ikke systemet, så jeg måtte betale baguetten med bankkort den dagen også. Jeg kom tilbake på ettermiddagen med den lille røde, men tanken slo meg selvfølgelig - hva hvis jeg ikke hadde hatt pass? Det er fortsatt ikke påbudt. Og i fjor måtte jeg stille opp i banken med passet hvis jeg ville fortsette som kunde. Kredittkort er ikke akkurat noe primærbehov, men en bankforbindelse klarer man seg dårlig uten i 2019. Hvis det er blitt sånn at vi har fått en de facto passplikt er det en systemsvikt at det ikke lar seg skaffe på ganske kort varsel. 7 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Man har flere ÅR på seg til å få nytt pass. Året har også 12 måneder og man kan gå når som helst å bestille pass. Greier man ikke å ha kontroll på ting og tang burde man ikke få pass. 5 Lenke til kommentar
dguzs Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Synes også det er helt horribelt at vi ikke har kommet lenger at det er laget ID kort, slik at man slipper å lage unødvendige pass til enhver som skal ned til Tyskland eller Spania eller Hellas. Kjenner mange som mister passet sitt nesten regelmessig. Mye enklere å ha et kort i lommeboken/kortholderen og mye enklere å holde styr på. Hvorfor har land som Litauen eller Finland klart å ha ID kort klare for allerede ca 20 år siden og vi ikke? 6 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Man har flere ÅR på seg til å få nytt pass. Året har også 12 måneder og man kan gå når som helst å bestille pass. Greier man ikke å ha kontroll på ting og tang burde man ikke få pass. Du har ikke prøvd å reise med små barn, forstår jeg? Gyldighet på pass til barn er på knappe to år. I tillegg krever flere land at passet må ha minst 6 mnd gyldighetstid etter ankomst. Har du to små barn, er det ikke unormalt at du må innom passkontoret hvert j**la år! ;-) PS: Selvfølgelig kan man ikke tjuv-starte på registreringen hjemmefra. Ei heller kopiere over opplysninger fra forrige pass. Alt av opplysninger må punches manuelt inn ved skranken. En prosess som er helt meningsløs, tar mye tid, koster samfunnet mye penger (bl.a. lønnskostnader) og som umulig kan føles særlig nyttesfult for den enkelte ansatte..? Grr.. Om ikke annet: La meg starte pass-registrering fra mobilen da vel? Eller på en dedikert datamaskin hos politiet – mens jeg allikevel sitter og venter på tur.. 8 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Man har flere ÅR på seg til å få nytt pass. Året har også 12 måneder og man kan gå når som helst å bestille pass. Greier man ikke å ha kontroll på ting og tang burde man ikke få pass. Det forandrer ikke vel at det i prinnsippet må utstedes 1000-1300 pass HVER ENESTE DAG for at befolkningen skal fortsatt å ha pass. Ikke at det er et så utrolig stort antall med forbehold på størelsen på den Norske stat(derav produksjonsevnen), men det kreves litt for å utstede så mye per kontor. Dog, kapasiteten er jo ikke sprengt over alt. Der er sprengt der nærpolitireformen traff hardest. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Det er 'krise' nå fordi *mange* passkontor har blitt lagt ned. Usikker på om vi skal kalle krisen 'politiskapt' eller 'myndighetsskapt', det er uansett ikke publikum sin skyld. Det *bør* ikke være en overraskelse at det blir køer når man reduserer kapasiteten på en nødvendig/populær tjeneste. Kanskje politiet skulle laget en ny og effektiv ordning *før* de la ned passkontorene? Eventuelt rustet opp kapasiteten på de passkontorene som ikke ble stengt? 5 Lenke til kommentar
baguett Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Det må jo bare være et tidsspørsmål før pass og førerkort blir digitalisert, og bankkort blir overflødig pga betaling med mobile enheter. Det er uunngåelig, men selvfølgelig er det en rekke sikkerhets og personversproblematikker som må adresseres før den tid. Ang den håpløse passituasjonen i Norge, kunne det vært en idé å outsource dette fra politikontorene, som har nok med andre oppgaver, til en dedikert enhet. Lenke til kommentar
G Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Det må jo bare være et tidsspørsmål før pass og førerkort blir digitalisert, og bankkort blir overflødig pga betaling med mobile enheter. Det er uunngåelig, men selvfølgelig er det en rekke sikkerhets og personversproblematikker som må adresseres før den tid. Ang den håpløse passituasjonen i Norge, kunne det vært en idé å outsource dette fra politikontorene, som har nok med andre oppgaver, til en dedikert enhet. Skal du ha 60 dedikerte enheter (for å bare ta et tall) rundt om i landet da, eller skal alle måtte reise til den ene dedikerte enheten som befinner seg i Oslo? Lenke til kommentar
baguett Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Skal du ha 60 dedikerte enheter (for å bare ta et tall) rundt om i landet da, eller skal alle måtte reise til den ene dedikerte enheten som befinner seg i Oslo? En enhet pr by. Små tettsteder kan fortsette med dagens løsning da køproblemet ikke er like utbredt der. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Flaskehalsen er i mottaksapparatet på politihuset. Pussig at der nesten alltid er flaskehalser i det "gratis" offentlige systemet, men nesten aldri i det "dyre" private systemene ... uansett hva det er som skal leveres. 5 Lenke til kommentar
G Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Kan det være fordi det ikke er "krav om kvalifikasjoner" i det offentlig, og gjerne dertil dårlig ledelse der? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 KOMMENTAR: Norge melder pass Norge melder pass Veldig dårlig? Er ikke passet som er problemet, men brukere som skulle hatt det i går Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Du har ikke prøvd å reise med små barn, forstår jeg? Gyldighet på pass til barn er på knappe to år. I tillegg krever flere land at passet må ha minst 6 mnd gyldighetstid etter ankomst. Siden du vet det er "knappe" 2år, hva er da problemet. Bestill nytt i god tid før du skal ut å reise med barna Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Pussig at der nesten alltid er flaskehalser i det "gratis" offentlige systemet, men nesten aldri i det "dyre" private systemene ... uansett hva det er som skal leveres. Nesten aldri slaskehalser i de private systemene? Hvilken planet er du fra? 5 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Den delen av planeten hvor de fleste ikke er offentlig ansatte eller deres "klienter". 3 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Med det Nesten aldri slaskehalser i de private systemene? Hvilken planet er du fra? Med det jeg sliter med, vil det offentlige systemet ikke hjelpe meg. Men det private vil. men koster flesk Lenke til kommentar
Storvesiren Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Det må jo bare være et tidsspørsmål før pass og førerkort blir digitalisert, og bankkort blir overflødig pga betaling med mobile enheter. Det er uunngåelig, men selvfølgelig er det en rekke sikkerhets og personversproblematikker som må adresseres før den tid. Ang den håpløse passituasjonen i Norge, kunne det vært en idé å outsource dette fra politikontorene, som har nok med andre oppgaver, til en dedikert enhet. Nei, pass blir ikke digitalt. Årsaken er blant annet at skal du over en grense fra Uganda til Kongo, så har de ikke annet enn stempler, og slik vil det være om 30 år også. De har fortsatt ikke el der om 30 år,det koster penger, et stempel koster 40 kr. Tenk før du skriver Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 (endret) Pussig at der nesten alltid er flaskehalser i det "gratis" offentlige systemet, men nesten aldri i det "dyre" private systemene ... uansett hva det er som skal leveres. Sånn må det nesten alltid være for offentlige tilbud og andre tilbud som er "gratis"/"veldig billig". Man lager kapasiteten litt lavere enn det som er behovet, for å unngå at det misbrukes av folk som kan vente/ikke trenger det "nok". Dette er egentlig greit, men i dette tilfellet har man strupet kapasiteten for mye, og tydeligvis ikke kalkulert godt nok på behovet gitt at andre passkontorer har blitt lagt ned... Men derfor bør man også være kritisk til hvilke tjenster som skal være "gratis" eller kraftig subsidiert. Tjenester som ikke koster brukeren noe, vil ofte bli misbrukt... Men mener likevel at en del tjenester bør være gratis/veldig billige, i det minste for de som uforskyldt ikke kan betale for seg. Jeg er nok ikke like kritisk til det offentlige som deg Endret 22. februar 2019 av KalleKanin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå