Gå til innhold

Lover bedre Linux-integrasjon i Windows 10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke benyttet WSL, og lurer derfor på om noen har litt erfaring med dette.

Er det noen store fordeler med å benytte denne løsning, versus en Linux-distro på en VM under Windows (f.eks Hyper-V eller VMWare)?

For eksempel bedret ytelse?

For min del er det bare mye lettere og raskere å bruke. Windows knapp søk etter bash, og så er jeg inne i Linux terminalen. Men mye funksjonalitet mangler, dårlig støtte for USB enheter for eksempel. Men veldig greit hvis jeg skal teste/småbruke noe Linux kode

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg savner i WSL er USB passtrough. Inntil jeg kan kommunisere med hardware i WSL så er det et dårlig alternativ for min del.

Lukter veldig 'Embrace, extend, and extinguish' av Microsoft sitt forsøk på å "omfavne" Linux.

Generelt så har jeg også vært skeptisk til Microsoft som plutselig satser på konkurrerende økosystemer, men jeg sliter litt med å forstå hvordan extinguish skal fungere med WSL. WSL virker ut som en helt opplagt utvidelse om man ikke lenger har fokus på proprietære økosystemer, da det gir et overlapp med det beste fra begge verdener.

Microsoft har jo i de siste årene bygget en sak om at businessmodellen demmes ikke lenger handler om å dominere markedet med demmes plattform, men at de heller ønsker å selge løsninger slik som Office og Azure til et bredest mulig marked.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blant annet fordi Linux-filsystemene ligger på et litt vanskelig tilgjengelig i Windows-filsystemet, anbefaler Microsoft at Filutforskeren startes fra Linux-skallet, ved å taste inn «explorer.exe . ».  Da startes Filutforskeren i den samme mappen som den man er i i Linux-skallet.

Rart hvordan en sånn bitteliten ting gjør meg entusiastisk. Det er et ork å finne katalogen man er på i WSL. 

En liten bemerking: "et litt vanskelig tilgjengelig i" er vel en mellomting av "et litt vanskelig tilgjengelig sted i" og "er litt vanskelig tilgjengelig i". 

Lenke til kommentar

(..) da det gir et overlapp med det beste fra begge verdener.

(..)

Hvis man føler man må kjøre Windows med Linux, eller motsatt ved å ha Windows som VM på Linux så har de vel oppnådd det de er ute etter?

Alle maskiner har en (løpende) lisens fra Microsoft..

Lenke til kommentar

Ja, Apple baserer seg på BSD, og Microsoft nå går imot Linux.

Mellomting: FreeBSD, som standard.

Det er en god idé hvis FreeBSD ønsker å være en standard. Jeg har nå inntrykk av at de foretrekker å være en koselig klubb for spesielt interesserte. Ikke at det er noe galt med det, men det er ikke akkurat en oppskrift på å erobre desktop-markedet.

Lenke til kommentar

Hvis man føler man må kjøre Windows med Linux, eller motsatt ved å ha Windows som VM på Linux så har de vel oppnådd det de er ute etter?

Nemlig.

Alle maskiner har en (løpende) lisens fra Microsoft..

Hva behager? En selvbygget maskin har ingen lisens fra Microsoft med mindre man kjøper en.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

WSL er flott for oss som nettopp har begynt med mer avansert bruk av Linux, enn å sette opp Ubuntu i VM.

Det hadde vært et kjekt verktøy det å kunne redigere filer i Windows, men jeg er også glad det ikke var der, når man endelig har funnet sitt foretrukne verktøy for filredigering på Linux. Mitt ble Nano.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg savner i WSL er USB passtrough. Inntil jeg kan kommunisere med hardware i WSL så er det et dårlig alternativ for min del.

Generelt så har jeg også vært skeptisk til Microsoft som plutselig satser på konkurrerende økosystemer, men jeg sliter litt med å forstå hvordan extinguish skal fungere med WSL. WSL virker ut som en helt opplagt utvidelse om man ikke lenger har fokus på proprietære økosystemer, da det gir et overlapp med det beste fra begge verdener.

Microsoft har jo i de siste årene bygget en sak om at businessmodellen demmes ikke lenger handler om å dominere markedet med demmes plattform, men at de heller ønsker å selge løsninger slik som Office og Azure til et bredest mulig marked.

MS sin taktikk er, og har alltid vært, å ha kontroll på din tilgang til dine egne data. EEE har handlet mest om å knuse konkurrenter.

PS Bør ikke administratorer holde seg til normert norsk?

Endret av missi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hva med å bare ta til vettet og droppe hele Windows og bare bruke Linux.

Ja for tekstbasert operativsystem er bare så morsomt....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Uffda. Hvor skal en begynne for å gi informasjon til noen som kan så lite? Men Gnome og KDE. Prøv det. Si i fra om du kan så lite at du ikke klarer å få installert disse.

Kun amatører driver med slikt. Her går det kun i server og drifting av tjenestearkitektur. Noe annet er ikke Linux brukende til.

Men siden du er så flink, så regner jeg med du har en grei oppskrift på hvorden jeg får memcached klienten til å kjøre i dockercontaineren min der jeg har apache2 og php7 kjørende fra før. php5 er enkelt, men nå er det php7 som skal ha en memcache klient.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...