torbjornhb Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Hei. Jeg jobber i dag fulltid som redaktør for et online magasin om trening, kosthold og helse. I løpet av årene har jeg opparbeidet en del kunnskap om markedsføring, SoMe og opparbeidelse av gode kunderelasjoner. Før jeg fikk jobben sin redaktør skrev jeg mye som frilanser. Nå ønsker et lokalt firma som jobber med opplevelses-turer i regionen her jeg bor, å bruke meg til å vokse på nett og i sosiale kanaler. Jeg skal ha ansvaret for å skrive noen korte og inspirerende saker som publiseres i ulike kanaler, samt bilder. Selskapet driver godt til tross for at det er lite, og det har minst like mange utenlandske kunder som norske. I utgangspunktet skal jeg jobbe med dette nå og frem til sommeren, 15.juni, før det eventuelt forlenges. Spørsmålet er hva jeg skal ta meg betalt. Dette blir ikke en timesbasert jobb. Å bygge opp en følgerskare i sosiale medier tar tid, og det er mye "usynlig" arbeid som gjøres. Jeg er redd for å si enn for stiv pris siden jeg kjenner personen som driver selskapet, men samtidig har jeg vært litt for "snill" hele livet og vet at jeg må begynne å ta meg betalt. Er det noen som har noen innspill på hva jeg bør du som en fastpris? Takknemlig for alle svar. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Det er fleire måtar å gjere dette på, for deg er det enklaste og sikraste å kreve timesbetaling, då sjølvsagt med ein fornuftig måte å berekne arbeidstida på. Det seier nok seg sjølv at du ikkje bør fakturere for ein påbegynt halvtime for å ha brukt 8 sekunder på å trykke 'liker' på ein Facebook kommentar, samtidig så bør du ha kompensasjon for å være tilgjengeleg på å respondere på det som skjer i sosiale media. Den andre måten er at du sjølv berekner kva som er estimert tidsbruk på denne jobben, og bruker dette som eit grunnlag for ein fastpris. Pass då på at du reflekterer over om denne jobben hindrar deg frå å ta på deg andre freelance oppdrag eller ikkje. Den tredje måten er at du finner ut kva som er det minste du må ha for å dekke dine utgifter og ei lav lønn, og at du tilbyr ein superlav fastpris i håp om å få meir arbeid seinare der du kan kreve meir betalt. Eg trur nok at dette kokar ned til om at du må finne ut kva denne jobben eigentleg innebærer for deg. Skal dette være din einaste inntektskilde fram til sommaren? Har du andre potensielle inntektskilder som du kan velge i staden for? Er dette ein jobb som du kan kombinere med anna inntektsgivande arbeid? Ser du på denne jobben som eit hobbyprosjekt som du personleg har utbytte i, eller er dette berre ein jobb for deg? Dersom dette er din einaste jobb, og jobben legg beslag på så mykje av tida at du ikkje kan ha anna jobb så må du nesten kreve ei fastlønn som gir deg ei tilstrekkeleg månedslønn. Har du anna arbeid som du kan leve på, og at dette blir kun ei ekstrainntekt så kan du ta til takke med langt mindre betaling. Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 22. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2019 (endret) Hjertelig takk for godt svar. Skjønner at dette blir litt vanskelig og at det ikke finnes et klart svar. Jeg har fulltidsjobb ved siden, men alt jeg gjør er jo online og jeg styrer arbeidsdagen selv. For å si det enkelt, jeg har nesten 100 artikler klare allerede, så jeg har det med å jobbe effektivt og strukturert. Dette blir en ekstra jobb, men jeg vil ikke jobbe gratis... Det kan kanskje være lurt å sette en timepris, og deretter ha et gjensidig tillitsforhold som gjør at jeg selv får holde oversikt over hvor mye tid jeg bruker på dette. Fikk avklart at jeg kan bli ansatt slik at jeg slipper å fakturere med mva og greier. Det gjør det litt enklere. Det eneste minuset er at det er jeg som taper på å jobbe på timelønn, for jeg jobber ekstremt effektivt hvis jeg skal være ærlig... Sånn sett hadde kanskje en fastpris på prosjektet vært bedre. Endret 22. februar 2019 av torbjornhb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå