NTB - digi Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Moxnes ber om strakstiltak mot dårlig skodde vogntog Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Dale tar ikke problemene seriøst nok - hans mangel på tiltak koster liv. Derfor burde han kastes på hodet ut av ministerposten. 5 Lenke til kommentar
Leif D Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 " Vi får ikke nødvendigvis inn alle bøtene vi skriver ut da folk unndrar seg dem, og det jobber vi stadig med å se på hvordan vi kan bedre." Blockera fordonet med lås på hjule och släpp det inte förrän pengarna är på kontot. Då upphör raskt den här typen av problem. Men politikerna sitter med tummen långt upp i rövven... 6 Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Et godt poeng fra Dale i hvert fall: Gå på de som kjøper transport, men gjør det drastisk: Blir et uforsvarlig vogntog stoppet eller involvert i en ulykke, blir lasten inndratt. 2 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Et godt poeng fra Dale i hvert fall: Gå på de som kjøper transport, men gjør det drastisk: Blir et uforsvarlig vogntog stoppet eller involvert i en ulykke, blir lasten inndratt. Det bli å straffe tredje person, og er ikke riktig. Det er bil fører/eier som er ansvarlig for bilens tilstand, ikke den som eier lasten. Man bøtelegger vel ikke busspasasjerer heller om sjåføren bryter fartsgrensen! Heller ikke om passasjerer ba om større hastighet! Føreransvaret er det føreren som har! 8 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Føreren har 2 valg:1. Føre kjøretøyet iht gjeldende regler2. Miste jobben hvis ikke kjøretøyet føresEn fører med kjøretøy som ikke er iht gjeldende regler bør straffes ift risiko som er på linje med døden til følge.Norge stopper personer med kniv på offentlig sted - hvorfor er det så vanskelig å stoppe et livsfarlig kjøretøy? 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 (endret) Moxnes er ikke fornøyd før det kun er Kamaz "Камский" og Ural "Uralskij" lastebiler på Norske veier. Posten/Bring er vel den største synderen med og bruke utenlandske biler/sjåfører til innlandstransport, såkalt kabotasje. Eu holder på med nye regler og blir de vedtatt vil kabotasje bli mindre utbredt, dvs. mindre mengde utenlandske lastebiler på Norske veier. Endret 22. februar 2019 av Nautica 2 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Skal man få bukt med dette må man først og fremst ha politikere med "baller" og "tenner" til mere enn å kreve inn norske avgifter. Bekreper som strakstiltak bør gi grunn til bekymring. Det har vært snakk om strakstiltak siden dette begynte for mange år siden, og det ser vi i allefall resultatet av.... Når man ikke har interesse av å sette seg seriøst inn i saken, men tror man skal finne en enkel løsning, blir det et halvhjertet strakstiltak. Det finnes ingen respekt for dette problemet, da hadde det sett annerledes ut for lenge siden. At dette er et tema etter så mange år taler sitt tydelige språk. 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 (endret) Det er regler for dekk på biler i dag. Ved veikontroll blir alle biler avskiltet eller bøtelagt hvis de har for slitte dekk. Og ved en ulykke blir skylden lagt på bilen som har dekk som ikke holder riktig standard. Ikke behov for noen nye regler altså. Hvis man ville, kunne man la større kjøretøy kjøre over et felt ved grensen, der scanning av dekkflate undenifra ble registrert under sakte fart. Enten som stikk-kontroller eller for alle utenlandske kjøretøy. Dette kunne foregå automatisk, og er teknisk en rimelig og enkel løsning. Endret 22. februar 2019 av Fri diskusjon og kunnskap 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 (endret) Fri..: En stor del av problemet er jo at M+S (Mud+Snow) merkingen av dekk (vinter-godkjenningen som kreves gjennom EU/EØS), er elendig og ikke egnet for norske forhold. Blant annet Sveits har et tilleggskrav for kjøring i Alpene om vinteren. Vi burde hatt noe sånt vi også. Vogntog med M+S kan være rett ut livsfarlige på norsk vinterføre. Noe både dødsulykker og nesten daglige utførkjøringer er et tydelig bevis på. For noen få uker siden var det par tyrkiske vogntog utenfor Tromsø som hadde godkjente dekk men sto fast omtrent på flat vei og trengte eskorte av redningsbiler for å komme seg tilbake over grensa. I Norge skal biler være skodd etter føre i følge veitrafikkloven. Det overstyrer blant annet piggdekk-datoen og burde også medført en konkret utvidelse av kravene til vogntog-dekk ut over M+S. Endret 22. februar 2019 av Simen1 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå