Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Rettigheter på onlinetjener som krever betaling?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, hva slags rettigheter har man som bruker f.eks tv2 sumo\netflix etc?

For irriter meg på tv2 sumo har begynt å gjøre det vanskeligere å si opp autofornying, slik sier man opp mister man også tilgangen det er litt irriterende hvis man har betalt 1 måned, og må vente til dagen før å si opp ellers må betale for neste måned? Sier man opp før mister man tilgangen.

 

Har man noe rettigheter her eller kan eieren gjøre slik de vil her?

 

Egentlig syns jeg det burde være forbudt å tvinge folk å betale neste måned.

At autofornying bør være ulovlig. Eller lokketilbud som 14 dager\30 gratis hvis man godtar autofornying.

 

For det blir jo som butikkene skulle sagt mistepris for å handle hos oss er 150 kr.

Og nekte kunder å kjøpe tjener\varer under den prisen. De må handle et annet sted.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, hva slags rettigheter har man som bruker f.eks tv2 sumo\netflix etc?

For irriter meg på tv2 sumo har begynt å gjøre det vanskeligere å si opp autofornying, slik sier man opp mister man også tilgangen det er litt irriterende hvis man har betalt 1 måned, og må vente til dagen før å si opp ellers må betale for neste måned? Sier man opp før mister man tilgangen.

Det er, som vanlig fra deg, feil.

 

I vilkårene står følgende:

Du kan si opp tjenesten når du vil på din konto, og da vil avtalen løpe ut den perioden du har forhåndsbetalt.

Du mister altså ikke tilgangen fra den dagen du sier opp, men når perioden du har betalt for utløper.

Egentlig syns jeg det burde være forbudt å tvinge folk å betale neste måned.

At autofornying bør være ulovlig. Eller lokketilbud som 14 dager\30 gratis hvis man godtar autofornying.

Det er, og har vært vanlig i lang tid. Aviser, telefon, internett etc. er eksempel på abbonement. Alternativet vil være meget upraktisk. Jeg er ikke interessert i å fornye internettabbonementet mitt hver måned, det er bortkastet tid for alle. Nå kjenner jeg ikke sumo, men netflix var iallefall ikke spesielt vanskelig å kanselere.

For det blir jo som butikkene skulle sagt mistepris for å handle hos oss er 150 kr.

Og nekte kunder å kjøpe tjener\varer under den prisen. De må handle et annet sted.

Det står butikker fritt til, og mange gjør det. Du kan f.eks. ikke kjøpe mindre enn et kilo sukker i de fleste dagligvarebutikker, og i B2B er ikke minsteordre ukjent.
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Blosser i brukervilkårende da i bruk er det noe annet.

Men kan være teknisk feil eller testing de gjør som har ført til man må avslutte avtalen for å si opp.

 

Hva B2B er vel likegyldig?

Bedrifter har ikke særlig god rettigheter uansett.

 

Finnes jo årsavtale\halvårs avtale der du betaler for lengere perioder med ofte billigere pris.

Så det burde de heller gjøre, man får dyrt pris hvis man binder seg. Glemmer man å si opp 1 dag for sent må man betale for hele neste måned.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Blosser i brukervilkårende da i bruk er det noe annet.

Men kan være teknisk feil eller testing de gjør som har ført til man må avslutte avtalen for å si opp.

Jeg velger faktisk å holde en knapp på at det er du som har misforstått.

Finnes jo årsavtale\halvårs avtale der du betaler for lengere perioder med ofte billigere pris.

Så det burde de heller gjøre, man får dyrt pris hvis man binder seg. Glemmer man å si opp 1 dag for sent må man betale for hele neste måned.

Forhåndsbetaling for lengre perioder introduserer en risiko for forbruker.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fikk beskjed om siden jeg er gratis periode er det årsaken, men alikevell må kontakte support for å si opp er veldig rart syns jeg. Fordi man ikke skal glemme å si opp.

Dere får mene hva dere vil, men syns selv dette er lite seriøst, handler om å tjene mest penger for å gjøre det vanskelig å si opp.

Hadde ikke gidder å kjøpe netflix hvis jeg viste de var like vanskelig, er vanskelig å kontakte de også.

 

Er en grunn for jeg ønsker helst gavekort kode.

Men er vanskelig å få tak i det for tiden. Prisen blir samme som å kjøpe direkte fra tv2 sumo.

Lenke til kommentar

Ting er ikke gratis hvis man må slite å få ting gratis?

Men dere ser jo prinsippet, er det smaksprøve hvis man må gi kredittkort nummer og avbestille tjenesten dagen etterpå fordi det var en prøveperiode? Er jo slik strømlevrandørene driver også, men ikke så lett å si opp.

Lenke til kommentar

Vent, du er skuffet over at du mister muligheten til å leeche på en tjeneste du ikke har betalt for før prøvetiden er utløpt, fordi du velger å si opp på forhånd slik at du skal slippe å betale for den?

Jeg ville også ha reagert på dette egentlig. De satser jo på at en prosent skal glemme av å kansellere så jeg stopper som oftest videre betaling så fort gratisperioden er startet. Hvis jeg skulle ha lyst til å fortsette så er det bare å skru det på igjen. Har ikke vært borti at noen har stoppet kontoen av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at man krever at brukere legger til kreditkort ved en gratisprøve er at denne ikke skal bli misbrukt om og om igjen. Det er svært få tjenester som baserer seg på at folk glemmer å kanselere. Det er et mindre antall som glemmer å kanselere kontra de som faktisk bruker tjenesten. (Av egen erfaring fra en onlinetjeneste jeg drifter) 

 

Man gir ut en gratis prøveperiode for å vise brukeren hvilken tjeneste du har, sånn at de skal se at denne tjenesten er noe de liker og gjerne vil fortsette med. 

Vi refunderer som regel brukere som glemmer å kanselere da vi tjener bedre på å ha fornøyde kunder/godt omdømme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vi refunderer som regel brukere som glemmer å kanselere da vi tjener bedre på å ha fornøyde kunder/godt omdømme.

Da er det bedre om kundene må bruke tiden å betale tar ikke så langt tid.

Man kan jo lagre kredittnummeret også. Men slikt funger dårlig hos tv2 sumo. Da de vil helst sjekke om kredittkortet er gyldig.

 

Har man mot at kunder utnytter gratis perioder hva å gi halv pris isteden?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Da er det bedre om kundene må bruke tiden å betale tar ikke så langt tid.

Man kan jo lagre kredittnummeret også. Men slikt funger dårlig hos tv2 sumo. Da de vil helst sjekke om kredittkortet er gyldig.

 

Har man mot at kunder utnytter gratis perioder hva å gi halv pris isteden?

 

Jeg ville aldri brukt Netflix om jeg måtte inn hver eneste mnd å betale manuelt. Det er det også svært få som ville. 

 

Ang gratisperiode er dette noe man gir for at kunden skal få prøve ut tjenesten uten at det koster kunden noe, sånn at de kan velge om dette er noe de ønsker før de faktisk betaler. Blir som Elkjøp og Power sin "åpent kjøp" ordning, bare at her slipper du å betale før prøveperioden har gått ut.

Lenke til kommentar

Ang gratisperiode er dette noe man gir for at kunden skal få prøve ut tjenesten uten at det koster kunden noe, sånn at de kan velge om dette er noe de ønsker før de faktisk betaler. Blir som Elkjøp og Power sin "åpent kjøp" ordning, bare at her slipper du å betale før prøveperioden har gått ut.

Jeg ville heller sammenlignet tv2 sumo som strømlevrandørene gir gratis led Lys eller talkmore gir ut nødlader gratis kun forutsetter at man kjøper produkter\tjenester på stedet. Men umulig å få det gratis slik de faktisk sier det er.

Har ikke kunden mulighet å si opp avtalen uten at man får ting gratis koster det fremdeles penger.

At man må krange med kundebehandler for å få ting gratis er jo tragisk.

Hjelper lite å lokke til gratis når det faktisk koster penger.

 

Du får mene hva du selv vil, åpenkjøp blir jo også misbrukt av folk som ikke vil kjøpe det, kun teste varer\tjenester.

Så dermed er det greit å ungå å fortelle ulempen hvorfor ting er gratis.

 

Ser ikke på det som misbruk når tv2 sumo lokker med gratis prøveperiode.

Og utnytte det. De er jo de som velger å gi gratis ting. Dermed kan jo tenkes folk heller venter på ting blir gratis. en å faktisk betale.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg ville heller sammenlignet tv2 sumo som strømlevrandørene gir gratis led Lys eller talkmore gir ut nødlader gratis kun forutsetter at man kjøper produkter\tjenester på stedet. Men umulig å få det gratis slik de faktisk sier det er.

Har ikke kunden mulighet å si opp avtalen uten at man får ting gratis koster det fremdeles penger.

At man må krange med kundebehandler for å få ting gratis er jo tragisk.

Hjelper lite å lokke til gratis når det faktisk koster penger.

 

Du får mene hva du selv vil, åpenkjøp blir jo også misbrukt av folk som ikke vil kjøpe det, kun teste varer\tjenester.

Så dermed er det greit å ungå å fortelle ulempen hvorfor ting er gratis.

 

Ser ikke på det som misbruk når tv2 sumo lokker med gratis prøveperiode.

Og utnytte det. De er jo de som velger å gi gratis ting. Dermed kan jo tenkes folk heller venter på ting blir gratis. en å faktisk betale.

 

Det er ikke vanskelig å si opp TV2 Sumo. Det er kun du som er vanskelig her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så dere mener det er greit å gi til gratis med betingelse kan gjerne gi deg test pc gratis hvis du gir full andresse,navn + kredittkort informasjon. Uten å si det forutsetter man betaler også? Eller man kan ta mellomlegg for å bruke\verditap etter mitt stampunkt.

 

Slikt blir jo regnet som svindel, så jeg ser ikke forskjell å selge programvare\tjeneste siden det fremdeles er svindel når kundene ikke får riktig informasjon.

 

At man sier opp betyr man ikke kan frasi det er svindel.

Du kan si opp min gratis tjeneste også.

 

Så nei tar ikke det dere skriver som seriøst.

At det er enkelt å si opp, betyr det ikke er useriøst. Om ikke forbrukerrådet\ domstolen tar slikt seriøst, kan man gjøre mye uten det får kosikvenser. Man må jo huske på det er ikke 18 års grense å bruke tv2 sumo så sant man har kredittkort. godt mulig det er mange 80\16 åringer som bruker tjenesten også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

*snip*

 

Veldig lite eller ingenting som er gratis her i verden. Som regel er det alltid strings attached. Private selskaper har selvsagt fortjeneste som et viktig mål, da kan de ikke gi bort masse ting gratis. Lær deg å les brukeravtaler og den bittelille skriften når du ser "gratistilbud" i fremtiden, så du slipper å bli tatt på senga som en ignoramus.

Lenke til kommentar

Så dere mener det er greit å gi til gratis med betingelse kan gjerne gi deg test pc gratis hvis du gir full andresse,navn + kredittkort informasjon. Uten å si det forutsetter man betaler også? Eller man kan ta mellomlegg for å bruke\verditap etter mitt stampunkt.

 

Slikt blir jo regnet som svindel, så jeg ser ikke forskjell å selge programvare\tjeneste siden det fremdeles er svindel når kundene ikke får riktig informasjon.

Kan du si konkret hvilken den av avtalen TV2 har brutt, og på hvilken måte de har svindlet deg?

 

Så vidt jeg forstår har du ikke betalt noe som helst, men er sur over at det ikke er så enkelt som du ønsker å bruke den gratis så lenge som mulig. Mao er du sur for at TV2 sine betingelser gjør det litt tungvint å være en snylter.

 

Det er ingenting i veien for å gjøre det litt vanskelig for ikke-kunder å snylte gratis, men de kan jo ikke bryte avtalen dere har ingått. Hvordan konkret mener du de har brutt avtalen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lær deg å les brukeravtaler og den bittelille skriften når du ser "gratistilbud" i fremtiden, så du slipper å bli tatt på senga som en ignoramus.

At de gir ting gratis er ikke problemet, men hvordan de tvinger folk å forstatt være kunder mot betaling.

Fremdeles er hvordan de gjør ting som er problemet.

Jeg mener brukeravtaler som avtaler ting f.eks 12 måneder bindingstid uten å ha en god grunn som lureri.

Hvorfor skulle man være låst i bindingstid hvis det er kun tv2 sumo som tjener på det?

 

 

Kan du si konkret hvilken den av avtalen TV2 har brutt, og på hvilken måte de har svindlet deg?

De gir ikke folk alternativet å droppe videre avtale, man kan ikke si opp betalingen uten å forsette gratis perioden.

Blir ikke 14 dagers gratis men x antall gratis mot man betaler neste måned. Ferreste venter til siste dag å sier opp.

 

Blir som arbeidsgiver har betingelser i kontrakten sier man opp 3 måneder før sommerferien mister man feriepenger fordi arbeidsgiveren mener det er brudd på arbeidsavtalen.

Hva kan arbeidgiver bestemme det?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...